Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangerősítőkkel kapcsolatos alapkérdések
Témaindító: fireballelektro, idő: Feb 15, 2009
Témakörök:
Attól függ. A DIP tokozásúé a 25-ös, az SOP toknak a 24-es. Egy mai zsebrecsegőben inkább SOP van.
így oké, de a minőség?
Sziasztok, lehet hogy van már rf erősítős topic, engem nem az érdekel hanem hogy mi a lényege a c osztálynak, azt tudom hogy az se és a pp között mi a különbség de a c osztály az mire alapszik? Mért nem lehet belőle audió erősítő stb...
Egyrészt a lexikonban van erről egy kis rövid ismertető. Másrészt itt egy wikipédiás cikk:
Erősítő osztályok Ha ezek után felrajzolod a be és kimenetet, nyilvávaló, hogy nem lehet önmagában C-osztályból audió erősítőt csinálni. Azonban ha a C-osztályt párosítod a B-osztállyal akkor megkapod a G-osztályú erősítőket, amire példát találsz a TDA7293 és TDA9294 adatlapjában, és az már audio erősítőnek alkalmazható, jelentős veszteség megtakarításával.
Nézzél utána a félvezetők karakterisztikájának.
Pl.: diódák és tranzisztorok. Lényegében a nyitó irányú bázis emmiter feszültség és a bázis áram karakterisztika érdekes , ezen kívűl az átviteli görbe tranziens karakterisztika. Ezen kívűl a munka pont beállítások , munkapontok számítása félvezetők esetén . De akár csövekre is megnézheted. Lényegében a munkapont C osztályban a lezárási tartományban van. A vezérlő , meghajtó jel csak a csúcsaiban tudja a munkapontból kimozdítani az erősítő elemet. Ha mondjuk szinusz jelet veszünk alapul. Akkor nem a teljes hullámot viszi át csak például a pozitív periódusok felső harmadát. A negatív periódusok még jobban a lezárási tartományba tolják a munka pontot. Így egy szépen vágott torzított szinusz jelet kapsz a kimeneten . Ezért nem lehet torzítatlan lineáris szép jelalakot létre hozni vele. De meg van az előnye is. Sokkal jobb hatás foka van például fm(frekvenciamoduláció) üzemben. Mivel a modulált infót a jelek csúcsainak a sűrűség változása mint löket hordozza. Így elég csak a csúcsokat átvinni és erősíteni. Erre tökéletesen alkalmas. Vezérlés nélkül nem folyik nyugalmi áram se az erősítőn. Ezért növeli a hatásfokot. A osztály esetén kb 25% míg C esetén 70-80 % . B esetén 50-60 % . Röviden ennyi a lényege.
A C osztályt kifejezetten RF erősítőknél használják, mert ez az erősítő elem nemlineáris üzemét jelenti. Ebben az osztályban van értelmezve a folyási szög, ami azt jelenti, hogy az anódáram folyási szöge 90 foknál is kisebb. A teljes színusz hullám "folyási szöge" 360 fok, a félszínusz "folyási szöge" 180 fok. Emiatt ellenütemű kapcsolásban sem lesz lineáris üzem, ha megvalósítanád ellenütemben akkor éppen csak a színusz hullám tetejét vinné át. A B osztályú üzem "folyási szöge" 180 fok, az AB osztályé ennél valamivel nagyobb, 180, 190 fok.
A kis folyási szög miatt jó igen hatásfokú erősítőt lehet csinálni, de csak egy frekvenciára, másrészt igen sok felharmónikus keletkezik, amit szelektív áramkörökkel elnyomnak vagy hasznosítanak, pl. frekvencia sokszorozókban. Az ilyen erősítőfokozatok hatásfoka 60 - 70 % körüli, ami nagyteljesítményű adóknál nem elhanyagolható szempont, és azok amúgy is csak egy frekvenciát használnak.
Hello nekem egy vagyis 2 meglévő erősitőröl lenne kérdésem.(Thomson dpl912vd)egyszer csak a centerek bekusoltak és a mély is csak halkan szól.(Hama 5.1)szól de csak szintén halkan és a potival letudom veni 0-ra de fel nem mintha 10%megálna.
Hello nekem egy vagyis 2 meglévő erősitőröl lenne kérdésem.(Thomson dpl912vd)egyszer csak a centerek bekusoltak és a mély is csak halkan szól.(Hama 5.1)szól de csak szintén halkan és a potival letudom veni 0-ra de fel nem mintha 10%megálna.
Hali!
Megépítettem ezt az erősítőt, de potmétert szeretnék rá rakni. Kérek valakit, rajzolja be hová kössem, és milyen értékűt. Köszönöm!Bővebben: Link
A másik csatornára értelemszerűen ugyanígy. A poti lehet sztereó vagy 2db monó (utóbbi esetben egymástól függetlenül szabályozható a két csatorna).
Köszönöm, szteró potit fogok használni.
Egy olyan kérdésem lenne hogy hol lehet szerezni 60mm tolos 100k potit kellene 2db mono és 4 db sztereo
Azt hallotam hogy a Lomexben lehet ez igaz-e?
Sziasztok! Van egy házimozim, amin csak sztereó bemenet van, és van egy hifim, amin sztereó bemenet van. Szeretném úgy rákötni az 5.1-es hangkártyára, hogy az első jobb, és ballal együtt a közép, és mély csatorna is a házimozin legyen, de ne úgy, hogy mondjuk a mély a bal oldal, a közép a jobb, hanem ez úgy is monó, szóval a középet, és mélyet is mindkét csatornához kéne.
Hogy kéne illeszteni?
Bontsd meg a házimozi erősítőt és kösd rá manuálisan mind az 5 kimenetet és kész is vagy.
![]()
Nem véletlenül kérdeztem úgy ahogy, és azt, amit.
Világos. Akkor 1.5k-s ellenállással Húzd össze az oldalakat, ha úgyis mono, akkor teljesen mindegy.
Nem monó csatlakozás. De maga a közép, és a mély csak 1 hangszóró, így értve monó, hogy nem jobb, bal oldal. vagyis nem jó, ha egyik oldalon beszéd van, másik meg mély. Ezeket mindkét oldalra rá kell tenni. De egy szinten kéne tartani, ahogy kijön a hangkártyán, ezért amennyivel leveszi a hangerőt a rákeverés, annyival le kéne venni a jobb, és bal hangerejét is. Persze minél kevésbé veszi le a hangot annál jobb, de egy szinten kell maradniuk.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2012
Ja hogy annyi lenne a lényeg, hogy a centert és a mélyet ugyanarra akarod kötni és a két oldalt közösíteni. Ez továbbra is megoldható ellenállással 4.7-10k a két oldalról és a center- mély bemeneteket simán összekötheted. A bemenetek ellenállásástól függ, hogy mennyire lesz csillapítva a jel, de kb jó lesz a fent leírt módon, meg kell próbálni.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2012
Nem. Az első jobb kimenet az első jobb bemenetre. Az első bal, az első bal bemenetre. A centert a balra, és a jobbra is rá akarom kötni, és a mélyet is rá akarom kötni a jobb, és bal oldalra is úgy, hogy egy szinten maradjon, ahogy kijön, nem úgy, hogy a jobb, bal szól a szöveget meg alig hallani. Mint mondtam, sztereó bemenet van, szóval nincs center, meg mély bemenet. Ha lenne, nem kéne csinálnom semmit, hogy rákössem.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2012
Nincs bemenet, de rá akarod kötni, viszont megbontani sem akarod. Akkor nem értem mit akarsz.
Van szteró kimenet, amit rá akarok kötni a sztereó bemenetre. Van center, és mély kimenet, amiket szintén rá akarok kötni a sztereó bemenetre. Ez azért lenne jobb, mintha kadrofont állítok be a hangkártyán, és az első két csatornát kötöm rá, mert több a beállítási lehetőség.
De a házimoziban van Prologic 2 dekóder. Csak azt nem tudom, hogy ezt hogy használhatom ki erősítőként? Úgy értem, a gépen be kell állítani valamit ahhoz, hogy Prologic 2-be adja le a sztereó kimeneten a cuccot?
Jaa értem már, az ellenállásos megoldás továbbra is működne, de ha a pro logic-et használod, akkor csak sima sztereó jelet kell neki adni és a kártyát is sztereóra kell állítani, a többit megoldja.
Valami digitális bemenet nincs a házimozin?
Csináltam 1 AC3-at külön más szól mind a 6 csatornán. Kihúztam minden hangszórót, csak a centert hagytam, gondoltam végig hallgatom, hogy mind külön szól-e, de a centerben nem csak a centerre rakott szám szól. :/
Mert a mono részt lekeveri a centerre ez lenne a lényege, jó az.
Nem jó, mert a bal 1.-be se csak az szól. Márpedig az elkészített AC3-at is megnyitottam szerkesztésre, hogy lássam, nem-e az rossz, de nem, ebben külön van minden sáv.
Hát semmi sem tökéletes, nem tudja 100%-ra visszaállítani, így is jobb, mint amire számítottam.
Miben jobb, mint amire számítottál? Ez így * . De ha a 2 hátsó másik erősítőn megy, és az első kettőre rá tudnám kötni a mélyet és a centert akkor a mélyet és a centert talán kiosztaná nagyjából a mélyre és a centerre is. Szóval marad az eredeti kérdés, hogy kell illeszteni, hogy azt csinálja, amit akarok? Ha úgy ahogy lerajzoltam, akkor plusz még 1-1 ellenállás a jobb-bal kimenetről is kell a szinten tartás miatt, de nem tudom, mekkora ellenállások kellenek ehhez.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2012
Nekem már fogalmam sincs, hogy te mit akarsz.
Amit egy bemenetre akarsz dugni, azokat 4.7K-val kösd össze és a közös pontot kösd a bemenetre..
|
Bejelentkezés
Hirdetés |