Fórum témák

» Több friss téma
Lapozás: OK   1 / 4
(#) kisgyerek87 hozzászólása Aug 29, 2007 /
 
Helló!
Sebesség fokozat kijelzőt szeretnék építeni Suzuki Tl1000S-hez.
Tudna valaki segíteni?
(#) kobold válasza kisgyerek87 hozzászólására (») Aug 29, 2007 /
 
Helló,

nemrég csináltam egyet Kawasaki motorra, PIC vezérlővel, 16 szegmenses kijelzővel. A váltóból minden fokozatnál más-más analóg jel jött ki, egyszer be kellett tanítani (volt rajta egy pici gomb erre a célra), eltárolta EEPROM-ban, és utána már működött.
Ha ilyen analóg vonal nincs, a motorfordulatszámot és a váltó kimeneti fordulatszámát lehetne mérni, elosztani, kikeresni egy táblából az odaillő áttételt (tűrésmezővel, természetesen), és kijelezni.
Vannak konkrétabb részletek?
(#) kisgyerek87 hozzászólása Aug 29, 2007 /
 
Váltó állás Feszültség
Üres 5.000V
1. fokozat 1.782V
2. fokozat 2.242V
3. fokozat 2.960V
4. fokozat 3.630V
5. fokozat 4.310V
6. fokozat 4.660V
A sebesség váltóból jön egy vezeték, ami megy az ECU-ba, itt lehet mérni ezeket a feszültségeket.
16 szegmenses kijelzőt szeretnék én .
(#) kobold hozzászólása Aug 29, 2007 /
 
Ha komplettre szerelve, beépítésre készen kéred, folytassuk privátban, el tudom készíteni. Amennyiben viszont te szeretnéd megépíteni, adok segítséget hozzá, ha jól kérdezel
(#) kisgyerek87 hozzászólása Aug 29, 2007 /
 
Én szeretném elkészíteni.
PIC-vel kéne mert ez a leg egyszerűbb - szerintem, bár annyira nem értek hozzá.
(#) Attila86 válasza kisgyerek87 hozzászólására (») Aug 29, 2007 /
 
Üdv.!
Én ezt 7db ablakkomparátorral oldanám meg, utána meg legegyszerűbb módon diódákkal állítanám be a kijelzésképet. Ez 2db IC, 7db trimmer és egy marék dióda.

Persze ha értenék a pic-ekhez, akkor mennyivel egyszerűbb lenne .
(#) kobold válasza kisgyerek87 hozzászólására (») Aug 29, 2007 /
 
Saját recept szerinti technika, aztán meg ki hogy szeretné:
Doboz, ami elfér, tetszik, beszerezhető, és bírja az időjárást is. Csatlakozók a tápnak és a jelnek, vagy furat a dobozra, a kilógó vezetékeknek. Bemenetet aluláteresztő szűrőn átvinni, neminvertáló erősítős kapcsolással, jelet leosztva (biztonság kedvéért), leválasztani, mert az ECU nem díjazza, ha beterheled. PIC, min. egy ADC konverterrel, táp mint referencia. Program adott időnként indít egy A/D mintavételt, kivárja a konverziót, a kapott értéket az EEPROM-ban lévő, tűréshatárral megtoldott adatokhoz hasonlítja, eredményt átkonvertálja a kijelző szegmenseinek megfelelően, majd vezérli a kijelzőt. Ha összeállt a kép, lehet nyákot tervezni a doboz adottságai alapján, összeállítani, beégetni stb.

Betaníthatóság: ha pl. kap egy gombot, amit mondjuk a gyújtás ráadása előtt lenyomunk, és gyújtást adva adott ideig nyomva is tartunk, programozói módban indulhat. Ekkor bekéri az 1. fokozatot, mondjuk villogtatva a kijelzőn az 1-est. Váltasz, gombot nyomsz, konvertálja az analóg jelet, hozzáad egy keveset, levon belőle egy keveset, ezt a két értéket elteszed az EEPROM-ba, ezek lesznek a tűrésezett kapcsolási pontok (kiválóan kiküszöböl kisebb ingadozásokat). Aztán már a kettest villogtatja, újabb váltás, gombnyomás, stb., 5 után az üres, vagy legelőször, ahogy a programot szeretnéd. Előnye, hogy másik motorra áttehető, csak újra kell tanítani (ha a jelszintek eltérnek), és üzemkész. EEPROM miatt egy évtizedig tuti, hogy megtartja az értékeket tápfesz nélkül is, és úgy 100000-szer újrataníthatod.

A legelső verzióm még jelkövető nélkül volt, egy aluláteresztő szűrőn át, Z-diódával szintkorlátozva a PIC előtt. Ha érdekel, előkeresem a képet róla, és felteszem. Valami 47x65 mm-es volt az egész nyák, nem volt a legjobb és legszebb megoldás, de 3 éve hibátlanul üzemel.
(#) kobold hozzászólása Aug 29, 2007 /
 
Módosítok, 6 + N fokozatot kell tanítani, nem ötfokú... És meg lehet toldani még azzal is, hogy ha egyik fokozatot sem tudja beazonosítani, adjon valamilyen hibajelzést, 16 szegmensből már lehet válogatni.
(#) kisgyerek87 hozzászólása Aug 29, 2007 1 /
 
Köszi a segítséget!
(#) firkász hozzászólása Okt 13, 2007 /
 
Sziasztok!

Egy olyan áramkört szeretnék készíteni ami egy db 7 szegmenses leddel jelezné az éppen aktuális sebességfokozatot az autóban.
Nincs valami ötletetek?
(#) firkász hozzászólása Okt 13, 2007 /
 
Arra gondoltam, hogy estleg reed relékkel is meglehetne állapítani az váltó aktuális állását. de aztán hogyan tovább...
(#) Moderátor hozzászólása Okt 13, 2007
 
Ide költözött az ugyanilyen névvel ellátott, frissen nyílt topik!
(#) szabi83 válasza firkász hozzászólására (») Okt 13, 2007 /
 
sztem HALL elemet használj
(#) firkász hozzászólása Okt 13, 2007 /
 
csatolok egy képet.
nem tudom hogy ez működhet-e?
(#) kobold válasza firkász hozzászólására (») Okt 17, 2007 /
 
Ha nem lóg a váltókar, és van hely szenzorozgatni, lehet ilyesmit csinálni, de szerintem túl sok benne a hibalehetőség, a mechanikai pontatlanságok miatt.
Inkább mérnék két fordulatszámot, és az aktuális áttétel alapján jeleznék ki, persze ez komolyabb áramkört igényel. Ha már a mechanikus a szimpibb, talán a húzórudat is lehetne figyelni, megkülönböztetni az előretolt, üresben álló, és hátrahúzott helyzeteket, valamint keresztirányban a jobbra-balra válogatást, esetleg az üreset megint. Így 5 vagy 6 érzékelő után már lehet logikázni, a rajzhoz hasonlóan.
(#) Villám válasza kobold hozzászólására (») Dec 10, 2007 /
 
"...A váltóból minden fokozatnál más-más analóg jel jött ki..."
Lada Samarából jön ki ilyen jel vhol?

Ha nem, akkor fordulatszámmal hogyan lehet kiszámolni? :nemtudom:
(#) Frankye válasza Villám hozzászólására (») Dec 11, 2007 /
 
Úgy tudom, hogy a Samara nem rendelkezik ilyen jelkimenettel, de ez nem biztos.
A fordulatszámból nem lehet kiszámolni, a fordulatszám alapján olyan készüléket lehet tervezni, ami jelez, ha szükséges a váltás. (Ha egy bizonyos fordulatszámot elér a motor, akkor jelez, hogy kapcsolj feljebb, illetve ha nagyon intelligensre akarod, akkor megoldható, hogy jelezzen akkor is, ha alacsony a fordulatszám, és vissza kell kapcsolni.)
(#) Slope válasza Frankye hozzászólására (») Dec 11, 2007 /
 
Nem tudom hol itt a gond a fordulatszámmal.
Motor fordulatszám ismert, sebesség ismert... a kettő között meg egy konstans, ami az adott sebességfokozatra jellemző. Innentől matematika, meg egy csipetnyi programozás.
(#) aflmor válasza Slope hozzászólására (») Dec 11, 2007 /
 
Gondolom nincs autód...

Pl. 4.-ben megyek X-el, Y fordszám mellett. És később 5.-ben, ugyancsak X-el, Y fordszám mellett, mert van egy kis emelkedő. Holott az áttétel miatt gyorsabban kellene mennem... nem? ...köszönjük Emese.
(#) Slope válasza aflmor hozzászólására (») Dec 11, 2007 / 1
 
Hát elsőnek... ha emelkedő van és előtte csak 4-ben tudtam menni X-el, akkor az emelkedőn valszeg nem felkapcsolok, hanem le.

Másodiknak... nem értem az eszmefuttatást... megyek mondjuk 70-el sík úton, típustól függően mondjuk 5-ben... a motor fordulatszáma legyen 3000. Jön az emelkedő, és a kocsi nem bírja tartani a 70-et, ezért visszaváltok, és újra 70-el megyek... ezek után azt ne mond nekem hogy a motor továbbra is 3000-et forog.

A váltó egy sima áttétel, a főtengely fordulatszáma és a kardántengely fordulatszáma közötti kapcsolatot pedig a váltó éppen aktuális áttétele határozza meg...

D2 legyen a kardán, D1 a főtengelyhez tartozó fogaskerék... ekkor D2/D1 ad egy hányadost... ezt a hányadost beszorozva a bemeneti fordulatszámmal megkapjuk a kimeneti fordulatszámot. Ez pedig ha hiszed, ha nem minden fokozatban más érték.

Ja és mégy annyit, hogy elsősorban ehez nem autó kell hanem fizika... másodsorban akinek van autója az még nem jelenti azt, hogy tudja hol kell beleönteni az ablakmosót...
(#) Villám válasza Frankye hozzászólására (») Dec 11, 2007 /
 
Az már megvan, Shift light-nak hívják, váltásjelző magyarul, de nem így nevezik, hanem az angol nevén elterjedt sztem.

Úgy tűnik félreértettem a 2.hozzászólást, az áttétekről írt vmit, azt hittem, ha van egy fordulatszámmérőm, akkor vhogy ki lehet íratni egy kb sebességet is.

Spirálos a km óra a kocsiban.

GPS-sel kéne összehozni, az soros porton nyomja az adatokat.

Gyorsulásmérő IC-vel?
(#) aflmor válasza Slope hozzászólására (») Dec 11, 2007 /
 
Idézet:
„ehez nem autó kell hanem fizika”
Megnyugtatlak, ehez autó (is) kell. Akkor tudnád hogy működik-viselkedik útközben.
Idézet:
„ne mond nekem hogy a motor továbbra is 3000-et forog”
Miért ne? Pl. egy másik emelkedőnél, kellő lendület kiséretében... És akkor még pl. a "kiemelt kuplungról" szó sem volt, vagy az üresben gurulásról (alapjáraton) a motorfékes álapot már csak hab a tortán...
A tapasztalatokat nem helyettesíti a magolás!
(#) Norberto válasza aflmor hozzászólására (») Dec 11, 2007 / 1
 
Idézet:
„üresben gurulásról”


Ha már annyira nagyon tapasztalatokról beszélünk...

Akkor lazán, kisujjból tudhatnád, hogy az üresben való gurulásnak annyi köze van az aktuális fordulatszámhoz, vagy az aktuális sebességhez, mint nekem a Buddha-szoborhoz...

Idézet:
„Pl. 4.-ben megyek X-el, Y fordszám mellett. És később 5.-ben, ugyancsak X-el, Y fordszám mellett, mert van egy kis emelkedő.”


Az igazi tapasztalt autósok ettől a szövegtől sztem lefordulnak majd a székről...

Vagy a te autódban ugyanolyan áttételű a 4-dik, mint az 5-dik fokozat?


Jééééééééééézusisten...ezeken a kijelentéseken most nagyon elhűltem...
(#) Norberto válasza aflmor hozzászólására (») Dec 11, 2007 /
 
Idézet:
„a kettő között meg egy konstans, ami az adott sebességfokozatra jellemző.”


Sztem amúgy a gond ott lesz, hogy te arra gondoltál, hogy az egész komplett sebességtartományra egyetlen egy ilyen konstans érték adódik. Hát nem. Annyi ilyen konstans adódik, ahány fokozat van a kocsiban. (Persze mindegyik egy-egy tartományt ölel fel...ennek kiszűrésére, helyes számítására említette Slope - gondolom - a csipetnyi programozást...)
(#) Norberto válasza (») Dec 12, 2007 /
 
Nem baj, nincs probléma.

A lényeg, hogy mi, többiek, értjük a feladatot

HAJRÁ, pilóta úr!
(#) Slope válasza Norberto hozzászólására (») Dec 12, 2007 /
 
nem arra gondoltam... pont az a konstans határozza meg a fokozatot.

lásd lejjebb:
Idézet:
„D2 legyen a kardán, D1 a főtengelyhez tartozó fogaskerék... ekkor D2/D1 ad egy hányadost... ezt a hányadost beszorozva a bemeneti fordulatszámmal megkapjuk a kimeneti fordulatszámot. Ez pedig ha hiszed, ha nem minden fokozatban más érték.


aflmor hozzászólását meg abszolút nemértem... most hogy jön ide a kuplung, menet közben nem illik rajta állni mert kifárad a kinyomótárcsa...

Amúgy pedig, ha valamit kihagytam az az, hogy csak menet közben működik a kijelzés.
Viszont ha már mindenáron a váltó pozícióját akarjátok vizsgálni, akkor mi lenne ha a váltórúd krix-krax pozíciói helyett, a közvetlenül a váltónál lévő nyomorúd elmozdulását mérnétek? Ott tobbnyire csak lineris mozgás van (típusfüggő, mielőtt még valaki beleköt ebbe is valami okosat ).

OFF
aflmor
Amúgy pedig szerintem totálisan hülyeségekről beszélsz, de annyira, hogy azt már nem is méltatom.
Talán csak annyira, hogy az igaz hogy a tapasztalatokat nem helyettesíti a magolás, de a tapasztalatot nem helyettesíti az általános iskola!!!
Nem kérem, hogy gondolkozz el azokon amiket leírtál és amiról a téma szól, mert arra úgy is képtelen vagy... Azt már annál inkább kérem, hogy a közeljövőben kerülj el a fórumon... több helyen tapasztaltam már a stílusod, és az hogy meggyőződésesen állítasz hülyeségeket, még nem jogosít fel Téged arra, hogy másokkal megalázóan és kioktatóan viselkedj.
ON
(#) Moderátor hozzászólása Slope hozzászólására (») Dec 12, 2007
 
Srácok! Hagyjátok abba a flame-elést ( )! Koncentráljunk a dolog szakmai (elektronikai) részére!

Köszönöm!
(#) kobold válasza Villám hozzászólására (») Dec 13, 2007 /
 
Samarából nem jön ki ilyen jel, ott csak a fordulatszámos módszer működhet.
A dolog úgy kezdődik, hogy a váltó áttételeit tudja az ember (Ladához gépkönyvem is van, meg tudom mondani). Minden áttételhez hozzáadunk, illetve minden áttételből kivonunk 5-10%-ot, attól függően, hogy milyen precízen mérünk majd később, nagyobb áttételekhez célszerű nagyobb százalékot választani. Ekkor a fokozati áttételek egy-egy sávot jelentenek, a tűrésmezőkre azért van szükség, mert a későbbi számítás sem lesz teljesen pontos, az áttétel pedig csak a gépkönyvben három tizedesjegyű, a valóságban (a direktet kivéve) inkább végtelen törtek, mert a fogszámokat úgy szokták megválasztani, hogy minden fog minden foggal találkozzon a működés során.
Eltároljuk a kapott áttétel-sávhatárok értékeit egy kontrollerben, majd ugyanazzal az eszközzel, két szenzoron keresztül, mérjük a motor és a kardánperem fordulatszámát. Az igazi az volna, ha nem a motor, hanem a nyelestengely, konstanskerék, vagy az előtéttengely fordulatszámát mérnénk (ekkor kinyomott kuplunggal is a valós értéket adja vissza), de ehhez legtöbbször a váltó furkálása szükséges, és vagy megoldják, vagy nem. A behajtás fordulatszámát elosztjuk a kihajtáséval, kapunk egy pillanatnyi áttételt, majd ezt összehasonlítjuk a tárolt értékekkel, és amelyik sávba esik az érték, az az aktuális áttétel.
Ha nem tudjuk a nyelestengely stb. fordulatát mérni, hanem a motorról kapjuk a behajtás jelét, kuplungoláskor és szinkronizáláskor a kijelzés több fokozaton is végigszaladhat, ami elég zavaró lehet, versenyautóknál mindig a váltón mérünk.
(#) Frankye válasza kobold hozzászólására (») Dec 13, 2007 /
 
Hmmm. Szép, precíz leírás! :finom:
(Csak legyen, aki megvalósítja... )
(#) aflmor válasza kobold hozzászólására (») Dec 13, 2007 /
 
Így, már igen!

Idézet:
„...kuplungoláskor és szinkronizáláskor a kijelzés több fokozaton is végigszaladhat, ami elég zavaró lehet, versenyautóknál mindig a váltón mérünk.”

Ilyesmire gondoltam én is, csak nem bírtam kifejteni ilyen mélységben Tehát nem a motor rpm-et, és a km/h-t méregetni, hanem a váltó be-ill. kihajtási arányt, és kijelezni LCD-n. most már "csak" egy szenzor kell, a nyelestengelyre.
Következő: »»   1 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem