Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » RIAA korrektor
Témaindító: Ghost Rider, idő: Aug 25, 2006
Sziasztok!
Akkor egy kicsit az árnyékolásról! FARADAY-KALITKA Régen, az iskolában csináltunk erre kiható kísérletet. Az én tapasztalatom, hogy a legjobb árnyékolást a teljesen zárt vas vagy alumíniumdoboz adja. A Faraday kalitka dolga, hogy a kívülről ráható elektromágneses tértől óvja (árnyékolja) azt, amit bele zárunk. Na most, ha eleve, a kalitkán belül van egy ilyen zavarforrás, attól sajnos már nem fogja tudni megvédeni a mellette lévő áramkört, mindössze nem engedi ki belülről ezeket a zavaró jeleket. Öngól! A mi kísérletünk annyiból állt, hogy egy mikrohullámú sütőbe bezártunk egy mobiltelefont, és felhívtuk. Na hát itt be is sült a kísérlet, mert a telefon továbbra is elérhető volt. Viszont jó tanulság, hogy mivel a mikrohullámú sűtő valamilyen szinten nyitott, csak rács van az elején, a rádiófrekvenciás jeleket még simán beengedi ez is. Következő kísérlet az volt, hogy a mobiltelefont alufóliába csomagoltuk. Ez viszont már bevált! A hozzászólás módosítva: Ápr 4, 2016
Azt nem is vitatom, de ugyanez van a szalagkábellel is, csak ott senki sem foglalkozik ilyesmivel. Sajnos volt a kezembem már olyan árnyékolt kábel ami 10 m hosszban már a 10 kHz- s jelet sem vitte át. Szerencsére egy RIAA korrektornál csak pár cm kábel kell....
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni. Van nálam egy erősítő amiben van egy előerősítő (Revox A78 vagy nagyon hasonló) , ami elég érdekes dolgokat produkál. Olyan mintha a hangerő szabályzó rossz lenne, serceg, változik a hangerő. Találtam egy leírást Bővebben: Link A kacsolási rajzon feltüntetett feszültség értékeket megmértem, kb jók. Csak azért kb, mert a tápfesz is csak 23,5V, így gondolom a többi sem lehet teljesen ugyan olyan mint a rajzon. Megfigyeltem viszont egy érdekességet. A táp bekapcsolása után a C8 kondinál mérhető feszültség hosszú másodpercekig 21V körül van, majd egyszercsak leesik a rajzon feltüntetett 13,2V-ra. Szerintetek merre folytassam a hibakeresését?
Első lépésként, keresd meg, hogy miért nem látszik semmi a belinkelt oldalon.
Azt nem tudom, de hátha most. Bővebben: Link
Igen, így már látszik a rajz.
Mindkét csatorna egyformán viselkedik? Sajnos itt minden összefügg mindennel. Ha csak az egyik csatorna hibás, akkor átnézni (átforrasztani) az összes forrasztást. Azután sajnos csak az alkatrészek darabonkénti cseréje segít. Mondhatnám a szokásos közhelyet, hogy "biztos a kondenzátor", de valójában bármelyik alkatrész lehet rossz. Elsőre az R8; R12 ellenállást nézném meg. De (bár nagyon kicsi az esélye) lehet bármelyik tranzisztor is kontaktos. Mivel a hiba egy idő után megszűnik, a rossz alkatrész szinte kimérhetetlen. Egy oszcilloszkóp sokat segítene (ha van). A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2016
Szerintem azért nem árt arra s figyelni, milyen impedancián történik a jelátvitel. Csak egy példa 600 ohmos mikit rendes mikrofonkábelen (szimmetrikus jelátvitel) víve a jelet 50 m-es kábel esetében sincs számottevő gond.
Hello Scooby mester! Elkészülte a stab tápok. Még egyszer köszi. A fűtés része szépen muzsikál, de az anódfesszel gondok vannak. Kicsit átalakítottam, mert egyfelől nem kellett a 70V-os kimenet, ezért azt kivettem, másfelől betettem a végére egy osztót a fűtés felhúzásához. A szűrőkondenzátorok nagyobbak 330u/400V. Ezt most egy CD csövesítéséhez csináltam, ahol 180V-ra van szükség, ezért a zenereket is kicseréltem. A NYÁK-ot is kénytelen voltam áttervezni, mert egyfelől a meglévő alkatrészek méretei eltértek, másfelől pedig kevés a hely a CD lejátszóban. Kb. 210V váltófeszültséggel meghajtva a bekapcsolás után nagy szűrőkondik feszültsége felmegy, majd elkezd zuhanni. A 100ohmos ellenállások pedig felizzanak, különösen az első. (Pirossal jelöltem.) Eközben a kimeneten ezzel együtemben nő a feszültség, 40V-s kimenetnél az első 100ohmos ellenállás már izzik. Persze nem vártam meg, amíg elég, hanem lekapcsoltam. Van esetleg ötleted, hogy mit rontottam el. A módosított NYÁK-ot mellékeltem, pirossal jelölve a melegedő elllenállásokat.
Sziasztok!
Elkészítettem az alábbi RIAA korrektort, de sajnos minden leírásom elkallódott. Csak a kapcsolási rajz és a panelrajz van meg. Elkészítettem a panelt is be is ültettem, csak azt nem tudom miért raktam bele a bemenetre egy-egy trimmer potit. Úgy emlékszem ez volt a leírásban.
Gondolom hogy beállítható legyen a két oldal együtt futása, meg a jelszint.
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
Igen, csak már a trimmer potméter értékére nem emlékszem.
Szia!
Pontosan hová került az a trimmer, melyik ellenállás helyébe?
Mérd meg, ha nincs ráírva.
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
Idézet: „a bemenetre egy-egy trimmer potit.”
Nem került egyetlen egy ellenállás helyébe sem ez plusz kiegészítés volt, csak a leírás ahol volt ez a rajz már nem találom.
Bemenetre nem értem minek, azt a kimenetre szokták tenni leginkább. Bemeneten felesleges zajt termel csak az is... Én inkább a visszacsatolásba tettem volna és az erősítés nagyságát változtatnám vele, ha az szükséges. De nagy valószínűséggel 47-50K lehet, mert a RIAA "szabvány" bemeneti impedanciája 47KOhm.
ITT van a kutya elásva, de szerintem ebből se lesz szalonna...
Köszi! igen ez volt az az oldal ahonnan leszedtem rajzot. De volt még valami magyar oldal is. De sebaj beteszek próbának egy 470k-s potit és meglátjuk.
47K bőven elég!
Gondolom így érted. Ezt még bármikor megtehetném, csak a poti értékét kellene jól kitalálni.
Én a visszacsatoló ellenállás helyére gondoltam. A 2,2K-s ellenállás értékét növelve nő, azt csökkentve csökkenni fog az erősítés. Mivel Te -feltételezem- nem arra mész ki, hogy növeld vagy csökkentsd az erősítést, hanem leginkább a két csatorna együtt futását kívánod vele kompenzálni, így én a 2,2K-s ellenállás helyére forrasztanék egy 4,7K-s trimmert változtatható ellenállásként bekötve, így nagyjából középállásnál lesz az optimális. (4,7K/2) Ha csak az együtt futásra törekedsz, akkor igazából elég csak az egyik csatornát változtathatóra építeni, és a potival a másik csatorna erősítéséhez igazítani az erősítést. De szerintem felesleges. 1% tűrésű ellenállásokkal dolgozunk, így a két csatorna erősítésbeli különbsége nem lesz számottevő. Jóformán még oszcilloszkópon sem igazán lehet majd látni, hallani meg aztán végképp nem hallod meg.
Oda simán be tudok tenni egy állítható trimmer potit, a lay kapcsolási rajzomon az R6 az az ellenállás. Amikor elkészítettem a lay formátumot akkor csak pozíciószámot írtam, nem az értéket írtam bele.
Sziasztok!
Beüzemeltem az előerősítőt, de semmi nem működik, ráadásul a középső IC mondott egy pukkot.
Nem tükörképet marattál véletlenül a tervedből?
Felülről nézve a nyákot, ahogy a programban tervezed, minden felirat, ami a forrasztási oldalon van, fordítva kell, hogy látszódjon, ezen viszont pont felülről olvashatók. Kukkantsd meg a kész tervedet, ha olvashatók a feliratok az alján, akkor tükörképet nyomtattál és marattál ki. Mutatom képeken, mit kell látnod, ha ránézel. A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2016
Szia Steelbird!
Igen tudom, hogy fordítva van. Én fordítottam meg hogy ide feltegyem. Így van most jól. A feliratok és az alkatrészlista forgása most nem lényeg. Sajnos én pont fordítva marattam ki és az IC-t a fonák oldalára (panelvezetés) kellett forrasszam.
Szerintem meg az IC pont jó helyen volt a másik oldalon a táp szempontjából. Valószínűleg nem csak az az 1 IC halt meg....
Igen nem csak a középső halt meg, hanem egy másik is. Ráadásul a z ST151-em is látta kárát, mert most csak recsegősen szól. Ott is kereshetem a hibát.
A hozzászólás módosítva: Aug 23, 2016
Ha megnézed a kész panelt, az IC -k 8- as lábára megy a piros vezeték, vagyis így jó, ahogy most van.
Igen látom, de mintha ez minden irányból tükrözve lenne...?
Tanulság: Amíg méréssel meg nem győződsz róla, hogy az áramköröd valóban működik, addig ne kösd rá az erősítődre.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |