Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » 12V-os ventilátor szabályozó
 
Témaindító: Spek, idő: Júl 5, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   3 / 3
(#) an alfa-beta válasza proli007 hozzászólására (») Júl 25, 2017 /
 
proli007! Nagyon köszönöm a gyors útbaigazítást. Még nekem se tűnik bonyolultnak, merem vállalni a továbbütykölést. Ha sikerül, jövök még egy KÖSZÖNETTEL.
(#) Micron hozzászólása Máj 5, 2019 /
 
Sziasztok.

Ez az első témám a fórumon, nagyon kezdő vagyok az elektronikai dolgokban(sosem késő elkezdeni), kérlek ne nevessetek ki

Először is azt szeretném megtudni, hogy hogyan tudok készíteni (vagy esetleg venni) olyan érzékelőt ami ellenállás értékeket figyel, és ez által egy ventilátor forgási sebességét szabályoz.

Autómhoz szeretnék egy olyan kis elektronikát készíteni ami az egyik jeladónak az ellenállás érzékeit figyeli( tartomány: 2.1kΩ - 3.5kΩ), és ennek függvényében egy ventilátor forgási sebességét növeli-csökkenti az ellenállás értékével párhuzamosan.
(példa:
2.1kΩ értéknél 1000 R/min
2.3kΩ értéknél 2000 R/min
2.5kΩ értéknél 3000 R/min
...)

Hogyan valósítható ez meg(ha egyáltalán megvalósítható)?
(#) Gafly válasza Micron hozzászólására (») Máj 5, 2019 /
 
Szia, ehhez szerintem kellene a másik oldal paramétere is, azaz mitől forog 1000...3000R/min sebességgel?
Amúgy egyébként korrekt a kérdés első fele.
(#) Micron hozzászólása Máj 5, 2019 /
 
Először is köszi a gyors reakciót.

A példa nem teljesen fedi a valóságot, számolgatnom kell még sokat hogy kijöjjenek a pontos értékek.
Egyébként az elektronikával szeretném valahogy szabályozni.

A ventilátor amivel dolgoznék MAX 50 000 R/min sebességre képes.
(#) ferci válasza Micron hozzászólására (») Máj 5, 2019 /
 
Talán itt jobban találsz megoldásokat:
Hőmérséklet függő...
(#) Micron hozzászólása Máj 5, 2019 /
 
Sajnos nem igazán jutottam előrébb a témában.
Nagyon kezdő vagyok sajnos, nem is igazán fogok tudni. Ha valakinek esetleg van ideje, és energiája hogy szájbarágósan segítsen nekem, esetleg segítene összehozni közös erővel ezt az elektronikát, annak megköszönném
A hozzászólás módosítva: Máj 5, 2019
(#) Gafly válasza Micron hozzászólására (») Máj 5, 2019 /
 
Nem kis részben azért, mert nem tudjuk hogy milyen ventilátor, és mire kell?
(#) uniman válasza Micron hozzászólására (») Máj 5, 2019 /
 
Ha netán 50 000 ford/perc fordulatszámú motorod lenne...Bővebben: Link Ez így elsőre szokatlan..."ventilátornál" legalábbis.
Annak van "fajtája", típusa, működési feszültsége + áramfelvétele (=teljesítménye) ugyebár, amit csak te ismersz...mi meg nem!
A hozzászólás módosítva: Máj 5, 2019
(#) proli007 válasza Micron hozzászólására (») Máj 5, 2019 /
 
Hello! Bizony, mielőtt bármi válasz kapnál, van egy csomó nyitott kérdés.
- Elsőként a motor típusa. (Kommutátoros-léptető-BLCD..)
- Mivel az autódhoz van vélhetően 12V lesz a működtető feszültsége. De mekkora a teljesítmény igénye?
- Oké az ellenállás 2,1k..3,5k között változik. De a fordulat végig arányosan nőni fog? Tehát 1000-7000-ig?
- De mi van az érzékelés tartománya alatt és felett?
- Ha nem egy "frekvencia vezérelt motor", akkor mi fogja érzékelni a fordulatszámot, ha ilyen pontosan szeretnéd tartani?
- Egyáltalán van értelme a fordulat ilyen jellegű vezérlésének? Mert egy ventilátor szállított légmennyisége nem arányos a fordulatával, csak közelíti azt.
- Stb..
(#) Micron hozzászólása Máj 6, 2019 /
 
Szóval, vázolom hogy akkor miért is kellene ez nekem, és hogyan szeretném.
Egy aliexpresszes ventiből indult az egész project. (Képet csatoltam)
Sajnos sok mindent a leírásból nem tudok meg.

Idézet:
„- Egyáltalán van értelme a fordulat ilyen jellegű vezérlésének? Mert egy ventilátor szállított légmennyisége nem arányos a fordulatával, csak közelíti azt.”


Azt szeretném hogy ventilátor a fojtószelepem állásával arányosan nyomja be a levegőt a szívósorba. Ezért indult onnan a történet hogy a fojtószelep állás érzékelő ellenállásai lesznek a mérvadók(teljesen zárt állapotba 2.1k ohm ellenálást ad, teljesen nyitott állapotban 3.5k ohm)

Ezt azért találtam ki így hogy feleslegesen ne nyomja a venti a levegőt, ha alapból nem engedi be a fojtószelep. Tehát a legjobb itt az lenne ha arányosan nőne a venti forgási sebessége, a fojtószelep nyílásával.

Remélem ez a kis történet segít nektek hogy tudjatok nekem segíteni

Névtelen.jpg
    
(#) proli007 válasza Micron hozzászólására (») Máj 6, 2019 /
 
Én szívesen segítek ha tudok minden (akár idétlen) dologba, de itt valami nem stimmel. Nem tudom Te mennyire értesz a motorokhoz, én minden estre nem értek a gépjárműhöz, de naiv sem vagyok.
Amit belinkeltél, (bár nem azt tetted) abban motor egy szál sincs, mindössze egy turbinalapát, amit beépítenek a szívó elé. De számomra a szerkezet komolyságát az is jellemzi, hogy lehet kapni piros, kék, fekete színben. Szerintem ez csak korlátozza a légbeömlést. Ha egy ilyen segítene bármiben, akkor rég ott lihegne MINDEN kocsikban. De egyik gyártó sem használja.
Továbbá villanymotoros turbót sem láttam még sehol. Pedig sokkal egyszerűbb lenne, mint a kipufogógáz koszosságával, hőmérsékletével kínlódni. Mert ugye komoly gépnél még hatalmas turbó hűtő is van, hogy a sűrűbb hidegebb gázból több fér be a hengerbe. Tehát ez a történet számomra egyáltalán nem az a "gyere buci hamm bekaplak" történet.

De a motorodról (ha van ilyesmid egyáltalán) semmit nem tudtunk meg eddig. Ilyen semmitérő fogyasztáscsökkentő izékkel meg tele van minden áruház.. Akkor most mi is a helyzet?
(#) kokozo válasza Micron hozzászólására (») Máj 6, 2019 /
 
(#) uniman válasza Micron hozzászólására (») Máj 6, 2019 /
 
Ezt Bővebben: Link bizony még tovább kéne vázolgatnod...majd, ha a kezedben lesz a cucc (és nem találod meg a betáp kábeleit).
A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2019
(#) Micron hozzászólása Máj 6, 2019 /
 
Valóban rossz képet küldtem. Csatoltam a helyeset.

Névtelen.jpg
    
(#) uniman válasza Micron hozzászólására (») Máj 6, 2019 /
 
Linket is megpróbálhatnál küldeni, annak több értelme lenne. Ezt meg 5 vezetékkel látták el, ez brushless (kefe nélküli egyenáramú) motornak tűnik. Biztosan ajánlanak hozzá elektronikát is valahol...
(#) uniman válasza Micron hozzászólására (») Máj 6, 2019 /
 
Itt a "gyári" vezérlő hozzá...
(#) uniman válasza Micron hozzászólására (») Máj 6, 2019 /
 
...sőt létezik a vágyad szerint működő is: Bővebben: Link
(#) Micron hozzászólása Máj 6, 2019 /
 
Igen ezt láttam, de ezzel az a baj hogy a kis potméteres állítója oda megy fel ahol nekem eredetileg a fojtószelep állás érzékelőm van. Ha azt leszedem akkor hibát fog kidobni a fedélzeti. Erre esetleg ötlet?
(#) uniman válasza Micron hozzászólására (») Máj 6, 2019 /
 
Ez a kérdés bennem is felmerült, mikor ezt írtad: "olyan kis elektronikát készíteni, ami az egyik jeladónak az ellenállás értékeit figyeli" Egyszerre két helyre bekötni egy érzékelőt "gázos" lenne... Utána kell nézni, hogy a "többiek" ezt hogyan oldják meg...
Következő: »»   3 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem