Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Elektromos csónakmotoromat szeretném egy kicsit "felturbózni" olyan formán, hogy a jelenlegi 12 voltos akksiról üzemelő motorom 2 db sorba kötött akkuról (24volt) átalakítóval 15-16 voltra emelném! Most a legnagyobb igénybevétel mellett 35-40A a fogyasztás!!! Mivel a sebességet szeretném növelni, így számítok a nagyobb áramfelvételre. köszi tomi
Kapcsolóüzemű táppal könnyen megoldható!
Ha egyszerű kefés villanymotorról van szó, akkor még egyszerűbb megoldani - és még szabályozni is lehetne.
Tény hogy egyszerübb mégegy 6V-os aksit betenni, bár a 18V már lehet, hogy sok lenne. Azonkívűl a 18V-os akksi fullra töltve akár 21V is lehet (a 14V helyett) ami már tényleg gondot okozhat.
Ha kefés motorról van szó akkor egy egyszerübb szaggatós megoldással, vagy a RosCo féle nagy hatásfokú táppal is meghajtható, mert azt (is) el lehet készíteni úgy hogy a 30...40A se jelentsen problémát. Persze ez attól is függ, hogy a kérdező mennyire jártas a készüléképítésben.
Szia Skori!
A motorom minden bizonnyal kefés, bár ez még garanciás így nem szedtem szét, de egy korábbi testvérét már igen és az bronz kefés megoldás. Érdekelne a téma, ha felvázolod a megépítése talán megy...
Kefés motor esetén, (pl. egy akkus fúróhoz hasonlóan) egy sima szaggatós megoldással is lehet szabályozni a motort. Itt annyi a különbség, hogy jóval nagyobb áramra kell méretezni, és a szabályozásnál figyelni kell, hogy a feszültség átlagértéke ne léphesse túl a 15V-ot. Ha a szabályozhatóságra nincs szükség, az átlagértéket akkor is figyelnie kell az elektronikának. Esetleg egy áramkorlátot is lehet betenni, ami kíméli egy kicsit a motort. Nem tudom mennyire zavaró ha a szabályzás miatt (az akkus fúrókhoz hasonlóan) kicsit sipolhat a motor.
Most nem otthon vagyok, de a jövő héten össze tudok dobni egy kapcsolási rajzot ha szeretnéd. Valami hasonló lenne mint a weblapomon az 555-ös ICvel készült tápegység, de annál kicsit egyszerübben megoldva.
Köszi, élnék a lehetőséggel!
A motor 5/2 sebességes fokozat vezérelt, ez okozhat gondot mert a 4-5. fokozat között nagy az áram ugrás (20A-ről 40A-ra)! Kérdés még az, hogy egy 12Voltos motort meddig lehet felpöckölni (14-15-16-17V?) Te mit gondolsz? A sebességet szeretném növelni,de a nagyobb közegellenállás miatt számítok 60A körüli áramfelvételre. A nagy pillanatnyi áramfelvételre is lehet tervezni működő kapcsolást? Üdv:tomi78
Az, hogy a motor mennyire bírja a túlhajtást a felépítésétől függ. előfordulhat, hogy sokkal többet is kibír, de az is lehet, hogy már 15V-ról is odakozmál...
Előszeretettel használom az IRF3205-ös fetet, ez olcsó és elvileg 100A-t bír, gyakorlatilag a tokozás és a láb vastagsága miatt 20...30A fölé nem érdemes menni vele, de a pillanatnyi nagyobb áramokat jól viseli. Ebből kellene párhuzamosan kapcsolni 3...4 darabot + kellenek majd schottky diódák. És persze mindezekhez hűtőborda (nem árt túlméretezni kicsit) és némi vezérlés.... majd összedobok egy rajzot.
Csatolok egy rajzot, valami ilyesmit kellene összedobni. (Garancia nincs rá
)Ez elvileg a kimenő négyszögfeszültség átlagát tartja 15V körüli értéken. Lehetne szabályozhatóra is kialakítani, ha kell akkor később azt is megrajzolom.
Szia Skori!
A szabályozható is érdekelne, de ha nyáktervet is tudnál mindegyikre... Mekkora lenne a hűtőborda? Külön kell mind a három FET-re? Az NE555 meddig bírja a gyürődést ebben a kapcsolásban? Úgy tudom, hamar elvérzik. A nyák bírja ezt a nagy áramot? Köszi: Tomi
Az 555-nek ilyen alacsony frekvencián nem probléma a fetmeghajtás. A hűtőborda lehet közös a 3 fetre, és a 3 diódára (a diódákat is hűteni kell) saccra legalább egy kéttenyérnyi alulap, vagy hasonló felületnagyságú hűtőborda kellhet rá. A félvezetőket csillámlemezzel kell elszigetelni a hűtőbordától, és hővezető pasztát kell használni.
A szabályozható változatot később megrajzolom, de a nyáktervezést most nem vállalom be, azt neked kell megoldanod. (ha minden jól megy ma az önrezgő tápnak tervezek egy nyákot, már az is hetek óta időszerű )Az áramkört eleve csak szimulátorban próbáltam, tehát egy deszkamodellt érdemes lenne először összedobni és egy bármilyen kisebb villanymotorral letesztelni, hogy jól működik-e, mielőtt "élesben" kezdenéd tesztelni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |




)





