Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Zselés akkumulátor töltése
Lapozás: OK   42 / 50
(#) kendre256 válasza szs hozzászólására (») Jún 12, 2021 / 1
 
Idézet:
„Most már azt is meg kéne mérni, mekkora árammal tölt, és azt is, hogy azzal az árammal mennyi idő alatt szalad fel 14,1V-ra”

Nekem volt olyan, hogy nagy napsütésben elég nagy árammal töltött az akku, gyorsan felszaladt a feszültsége a töltési végfeszültségig, a töltésvezérő lekapcsolt. Mivel nem terhelte semmi tovább a napelemet, annak a feszültsége is felszaladt, mire a töltésvezérlő túlfeszültségvédő funkciója lekapcsolta róla a napelemet. Aznap már nem is kapcsolt vissza... Ez egy sima PWM töltésvezérlő. A megoldás az lett, hogy a napelem maximális feszültségén csökkentettem egy soros zenerrel. A napelem egy kb. 20W-os, az akku 12V 7,2 Ah-s. Ezzel a megoldással most már 2 éve üzemel, egyedül a sötét hónapokban kell tölteni. Nagyobb napelem kellene, de annak meg az áramát is kellene korlátozni.
Szerk: Akkut cserélnem kellett nekem is már párszor a 2 év alatt...
A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2021
(#) szs válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 12, 2021 / 1
 
Idézet:
„elég nagy árammal töltött az akku, gyorsan felszaladt a feszültsége ”

És akkor vissza is jutottunk a kályhához
Az ólomakkuk nem díjazzák azt, ha tartósan, rendszeresen nagy árammal töltjük
-Míg az indítóakkuk rövid időre elviselik a nagyáramú terhelést (indítás), és rövid időre a nagyáramú töltést (indítás utáni visszatöltődés)
De a korrekt gyártók/forgalmazók ki is hangsúlyozzák, hogy a lemerült akku generátorral rendszeres visszatöltése káros az akkura
-Addik a munkaakkuk (vagy ciklikus akkuk) sem a nagyáramú terhelést, sem a nagyáramú töltést nem hálálják meg.
Ezeket rövid időre sem szabad többszáz A-rel terhelni rendszeresen, és az a szinte kőbevésett 10%-os töltés (60Ah-st max 6A-rel töltünk) ezeknél méginkább lényeges.
A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2021
(#) Andralin válasza szs hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Próbálok reagálni az összes felvetésre amit írtatok.

SD kártyás kiegészítő modult nem vásároltam a modul mellé.
Van viszont egy ún. coulometer (nem tudom a magyar elnevezését ennek az eszköznek) bekötve az akksi és a modul közé, ami figyeli a feszültséget, az átfolyó áramot (kétirányban) és számolja az adott ciklusban betöltött illetve elfogyasztott töltés mennyiségét Ah-ban, ezeket az adatokat ki is jelzi valós időben (tárolni nem tárolja).

Ezen látszik, hogy éjszaka a terhelés 1,6 A (ami pontosan megfelel az terhelés névleges áramfelvételének), a töltés napközben pedig nagyon tiszta, napos időben maximum 3,5..4,0 A között van. A 4,0-t nem szokta elérni. Felhős, borús időben is szokott bele csordogálni általában legalább 1,0..1,5 A. Tehát túlzottan nagy áramokkal soha nem tölti az akkut, ez nem lehet probléma.

Általában minden nap visszatöltötte a rendszer az előző éjszaka elhasznált energiát. Mivel nem tudtam minden egyes nap figyelni a rendszert, esetleg előfordulhatott néha olyan nagyon borús, esős nap, hogy nem sikerült teljesen feltölteni az akksit, de ez elég ritka lehetett a fentebb írt, megfigyelt adatok alapján.

Kérdeztétek a visszatöltés idejét. A töltés ideje az teljesen reális az aktuális napsütés erejét illetve az aktuális töltőáramot figyelembe véve. Pl. ha napos időben ha 3 A körüli a töltőáram és 16 Ah-t fogyasztott el a rendszer, akkor kb. a várható 5-6 óra alatt töltődik fel teljesen az akku és kapcsolja le a töltést a szabályozó, illetve vált át csepptöltésre, ezek után 13,5 V és 14,1 V között ugrál a kijelzett feszültség, az áram pedig ha jól emlékszem pár száz mA értéken fluktuál le-fel.

Az itt leolvasott adatokból tudom, hogy a jelenlegi helyzetben teljesen feltöltött akksiról indulva 5 óra elteteltével a kijelzett feszültség 10,5 V-ra esik le (ezt műszerrel is ellenőriztem) és ezen a ponton a szabályozó lekapcsolja a terhelést az akku védelme miatt. Ilyenkor a AH kijelzés 8 Ah mínuszt mutat a tegnap esti állapothoz képest, tehát ennyit lehet már csak kivenni a 60 Ah-s akkuból teljes feltöltés után.

Nagyon sajnálom, hogy nem jegyeztem fel, az elején, az új akku üzembehelyezése utána napokban, hogy 10 órányi üzem, 16 Ah kivétele után a reggeli virradat előtt mennyi volt még a feszültség értéke terhelés alatt. Biztos, hogy jóval a mostani 10,5 V felett volt még akkor. Ez az érték hasznos lenne. De sajnos ezt már nem tudom megmondani.
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2021
(#) nedudgi válasza Andralin hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Ez így tisztán, érthetően leírtad.
Sajnos - szerintem - így két hibalehetőséget látok: vagy az akku rossz, vagy a töltésvezérlő.
(#) Ge Lee válasza szs hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Idézet:
„gyorsan felszaladt a feszültsége”
Illetve ilyen már akkor szokott lenni amikor már megnőtt az akku belső ellenállása, egyébként nem tud gyorsan felszaladni a feszültsége.
Valamint nem ismerem a kütyüket amiket a kérdező használ, de az, hogy kiírja hogy 14,1V-on van töltés közben az akku az önmagában kb. semmit nem jelent, mert ha ilyenkor leveszi, és hagyja pihenni pár percet, lehet hogy egyből vissza is esik mondjuk 12,6-ra. Tehát könnyen előfordulhat hogy igazából sosem lett rendesen feltöltve, az meg szinte biztos, hogy folyamatosan túl lett merítve, és erre a munkaakkuk még kényesebbek. Nem védeni akarom a gyártót, de az öregem kocsijában 9 évet bírt a Varta, igaz az nem munkaakku. A műhelyvezető srác nem is tart mást készleten mint azt meg a TAB-ot, mert azt mondja ezzel a két márkával van a legkevesebb gond.
(#) Doky586 válasza Ge Lee hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Idézet:
„gyorsan felszaladt a feszültsége”
Illetve még akkor ha fagypont közeli az akku hőmérséklete.
(#) Andralin válasza Ge Lee hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Ezt is teszteltem másképpen.
Amikor az MMPT modul azt jeleztem hogy fel van töltve az akku, kivettem az a akkut a napelemes rendszerből és elkezdtem tölteni egy Bocsh C3 típusú, AGM képes töltővel, AGM módban. Kb. 15 perc elteltévelk a Bosch töltőn is bekapcsolt a "töltés befejeződött" visszajelzés.
Ezek után ismét csak 8 Ah-t sikerült kivenni az akksiből éjszaka.
(#) Ge Lee válasza Andralin hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Pont erről beszélek. Ha már rossz az akku, nagyon gyorsan emelkedik a feszültsége, azt hiszed hogy fel van töltve. Közbe meg nincs, illetve csak töredéke lett a kapacitása. Tehát olyan, mintha a töltődnek csak egy néhány Ah kapacitású akkut kellene feltöltenie.
(#) kendre256 válasza Andralin hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Azt még kipróbálnám, hogy kisülés után elég kis árammal (0,5-1A) tölteném fel teljesen. Utána lemeríteném szintén kis árammal. (Az éjszakai 1,6A ekkora akkunak kis árammal történő kisütés lenne.) Utána ezt megcsinálnám még párszor, hátha csak egy-két cella gyengült el, és hátha megjavulna tőle. Nyilván a kis árammal töltés sokáig tart (ha megvan a kapacitása persze...), de veszteni nem vesztesz vele semmit.
(#) nedudgi válasza Andralin hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
A terhelést a töltésvezérlő kapcsolja le, vagy külön akkuvédelem van (mély)kisütés ellen?
Ha elmegy készenléti állapotba, akkor mi ébreszti fel onnan? Ahogy rágom magamban a kérdést, egyre inkább úgy érzem, hogy a vezérlőnek van valami a füle mögött. Kikapcsolható ez a stand-by állapotra váltás? (Ha tényleg 100 mA a fogyasztása, elenyésző a világításra használt energia mellett. Érdemi megtakarítást nem jelent ebben a helyzetben.)
(#) Andralin válasza Ge Lee hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Így van, szerintem pontosan ez a helyzet az elhasznált, élettartam vége felé járó akkumultároknál.Csakhogy az enyém egy hónaposan már ezt produkálja. Mintha már sokszáz ciklust megért volna.
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2021
(#) Andralin válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Köszönöm a tippet, megfontolom majd. Első körben megvárom a forgalmazó válaszát.

A kis áramú feltöltést hogyan érdemes kivitelezni?
Van egy Imax B6 töltőm, aminek a töltőárama tetszőlegesen állítható. Az AGM-et nem tud, csak 12 V PB típust. Szerinted ha ezt beállítom PB üzemmódban 1 A-es töltésre, akkor az jó lesz?
Az nem okozhat gondot az akksinak, hogy ez a töltő nem követi pontosan az AGM típusra előírt töltési karaszterisztikákat és töltési fázisokat, hanem sima ólom akkuként tölti?
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2021
(#) Andralin válasza nedudgi hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Nincs más védelem (elvileg nincs is rá szükség, hogy legyen), csak ez a MMPT30 modul védi az akkut és kapcsolja le a töltést túl alacsony feszültségnél.
A stand-by mód nem kapcsolgatható. Megfigyeléseim alapján akkor ébred fel belőle, amikor felkel a nap és feszültség jelenik meg a napelem kapcsain. Egy bizonyos feszültségérték felett automatikusan ébred.
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2021
(#) nedudgi válasza Andralin hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Az még nem világos nekem, hogy ha elment stand-by módba, a terhelést azért még lekapcsolja alacsony akkufeszültségnél?
(#) Andralin válasza nedudgi hozzászólására (») Jún 14, 2021 /
 
Igen, természetesen, ezzel védi az akkut, ilyenkor a kimenetet lekapcsolja és csak akkor kapcsolja vissza, ha feszültség jelenik meg a napelem kapcsain, elkezdi tölteni az akkut és az akku feszültsége töltés közben elér egy meghatározott értéket, amit nem tudok pontosan megmondani. De a lényeg, hogy egy bizonyos töltöttséget el kell érjen az akku, mielőtt visszakapcsolja a terhelést, nem azonnal ébredés után kapcsolja vissza.

Az én esetemben ilyenkor a szabályozó még hiába kapcsolja vissza töltés közben a kimenetet, terhelés még nem kerül rá azonnal, mert van egy alkonykapcsoló a rendszeremben, ami csak sötétedés után kapcsolja be az izzókat egy relén keresztül. Tehát egész nap, napkeltétől napnyugtáig terhelés nélkül tud töltődni az akku.
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2021
(#) kendre256 válasza Andralin hozzászólására (») Jún 14, 2021 / 1
 
Szerintem jó lesz PB üzemmódban, 1A-rel tölteni. Ahogy nézem, ez a töltő mindenfélére képes, rengeteg mindent be lehet állítani rajta, többek közt kisütést és ciklikus töltést-kisütést is.
(#) Andralin válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 15, 2021 /
 
Köszi a tippet, ha nem sikerül garanciában elintézni, akkor ki fogom próbálni.
Igen, ez nagyon hasznos, nagy tudású kis töltő, és még méri is, hogy hány Ah-nyi töltést tölt bele vagy süt ki az akkuból.
(#) Andralin válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
Most jutottam el odáig, hogy kipróbáljam a javaslatodat.
A napelemes rendszerben a szabályozó szerint teljesen lemerített (terhelve 10,5 V) akkut kiszedtem és rákötöttem az Imax töltőmre. Pb üzemmódban, 1 A-el töltöttem, ahogy javasoltad.
Érdekes módon a korábbi 8 Ah helyett 23 Ah ment bele! És ami még érdekes volt, hogy töltés közben a kapocsfeszültség nagyon lassan, század voltonként kúszott felfelé, ami még normális is. Viszont a végén a 12,7 V-os feszültég elérése után egy órával azt láttam, hogy 14,4 V-ra ugrott a feszültség és a töltőáram leesett 0,7 A-re, itt manuálisan leállítottam a töltést, gondolom az AGM akkunak ez a feszültség már nem tesz jót.

Ez a hirtelen ugrás nem olyan jó jel, ugye? Ez mit jelenthet?

Ezután visszatettem az akkut a rendszerbe és napelem nélkül fixre bekapcsoltam a fogyaszót, hogy 1,6 A-el süsse ki. Meglepő módon az eddigi 5 óra helyett most több mint 12 órát bírta. Összesen 20 Ah-t adott le az akksi, mire leesett a feszültsége 10,5 V-ra és lekapcsolta a szabályozó.

Nos hát ez még messze van a névleges 60 Ah-tól, de azért sokkal jobb mint az eddigi 8 Ah-s kapacitás. A fenti információkból mire lehet következtetni?
A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2021
(#) kendre256 válasza Andralin hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
A hirtelen ugrás szerintem azt jelenti, hogy egy addig zárlatos cella megjelent a sorban újra. Meg kellene próbálni ezt többször újra játszani. Ha a legközelebbi töltéskor nem lesz ugrás, az egy biztató jel, hogy minden cella (ha nem is egyforma kapacitással) nagyjából működik. A többszöri lassú töltés-kisütés talán egymáshoz közel hozza a cellákat, és jobb lesz valamivel. Ha minden cellához külön-külön hozzá lehetne férni, akkor ilyenkor cellánként kellene feltölteni, azzal lehetne egy szintre hozni a cellákat. Sajnos a zselés (AGM, gondozásmentes, stb. )akkuknál ez vagy nagyon macerás, vagy lehetetlen.
(#) Ge Lee válasza Andralin hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
Idézet:
„Ez a hirtelen ugrás nem olyan jó jel, ugye?”
Biztos hogy nem. Az akkudról konkrét infót csak úgy lehetne mondani, ha célműszerrel megmérted volna új korában a belső ellenállását és most újra.
(#) deebo válasza Ge Lee hozzászólására (») Jún 23, 2021 / 1
 
Tényleg nem meritek neki leírni, hogy az az akksi halott?
(#) kendre256 válasza deebo hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
Nem mindig egyértelmű az ilyen. Volt már olyan, hogy 100 Ah-s akku 6-8V-ig lesült. Valószínűleg zárlat, átpolarizálódás is történt benne. Különböző hatásokkal (rövid ideig tartó túlfeszültséggel, túlárammal) nehezen, de vissza lehetett hozni az életbe. Azóta eltelt fél-egy év, és működik. Speciálisan van használva, feltöltés után kb. 3 hónapig táplál egy 20-30 mA fogyasztású berendezést. Ezt a mélykisütött akkut kár lett volna kidobni (kb. egy év használat után), mert elsőre halottnak nézett ki.
Ha egy akku felpúposodott, megolvadt, nyilván nem foglalkozom vele én sem. De sokszor előfordult az is, hogy két sorba kötött 12V-os akkuból csak az egyik döglött meg, a másik félig-meddig használható. Nálam egy 4 Ah-s, névlegesen 7,2Ah-s akku még használható. Főleg akkor, ha a kereskedőtől elhozott 7,2A-s akku 5,4Ah kapacitást mutat, 0,5A árammal kisütve.
Ha van rá idő, az új akkukat is kisütöm, újratöltöm, hogy lehetőleg egyforma állapotból induljanak. Ilyenkor szokott kiderülni, hogy a kapacitásuk (néha többszöri töltés-kisütés után is) jóval kisebb a névlegesnél.
(#) deebo válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
De itt nem erről van szó, az az akksi nem volt mélykisülésben, túl nagy árammal sem volt töltve a leírtak alapján. Elfáradt, előfordul. Mellesleg szerintem ehhez a felhasználáshoz tökéletesen felesleges az AGM akkumulátor, az gyakori nagy áramű töltésre, kisütésre van optimalizálva és itt erről szó sincs.
(#) kendre256 válasza deebo hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
Ahogy a kérdező, én sem nyugodnék bele könnyen, hogy egy hónap használat után "elfáradt, előfordul"...
(#) deebo válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
Vissza kell vinni a kereskedőnek, nem kell ezt bonyolítani feleslegesen.
(#) Suba53 válasza Andralin hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
Szia!
Szerintem érdemes lenne nézegetned a "Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője" fórumot.
Lehet hogy meg kéne fontolnod, hogy a zselés ólom akkut egy Li-Ion akkukból összerakott 12V-os blokkra cserélnéd. Egy megfelelő BMS-el ( BatteryManagementSystem ) a meglévő napelemes generátoroddal biztosan együtt tudna működni.
A youtube-on láttam olyan videókat, ahol hasonló 12V-os blokkokat raknak össze 18650-es Li-Ion cellákból, egészen elképesztő kapacitásokig. Ebből nagyon sok házilag is megvalósítható.
A 18650 cellák meg univerzálisan használatosak ezer helyen, lehet egészen olcsón is kapni.
(#) Suba53 válasza Andralin hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
Idézet:
„Az itt leolvasott adatokból tudom, hogy a jelenlegi helyzetben teljesen feltöltött akksiról indulva 5 óra elteteltével a kijelzett feszültség 10,5 V-ra esik le (ezt műszerrel is ellenőriztem) és ezen a ponton a szabályozó lekapcsolja a terhelést az akku védelme miatt.”

Ezen elgondolkodtam. Ha a Varta gyári ajánlás szerint az akku már nem használható, ha a kapocsfeszültsége 12V alá csökken, akkor a te vezérlőd lehet hogy nem is erre az akku típusra lett méretezve, beállítva, és folyamatosan engedi mély kisülésbe az akkudat.
(#) Ge Lee válasza Suba53 hozzászólására (») Jún 25, 2021 / 1
 
Az eddig leírtakból teljesen egyértelmű, hogy a szakszerűtlen használat (töltés/merítés) tette tönkre az akkut, és nem az volt gyárilag hibás. Eleve nagyon ritka, olyan ezerből vagy tízezerből van 1 ami gyári hibás, szóval eléggé valószínűtlen hogy a kérdező kizárólag ilyeneket fogott volna ki. Plusz, ha hozzáértő kezek közül vette (nem teszkóban) akkor eleve célműszerrel megnéznek minden egyes darabot eladás előtt, szóval ott mindjárt kibukik a hibás darab, így már el sem lesz adva.
Szóval, ha vissza is viszi (ha még lehet), elég nehéz lesz bebizonyítani az ellenkezőjét...
A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2021
(#) deebo válasza Ge Lee hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
Mi szakszerűtlen volt az ő használatában? Nem töltőtte túl nagy árammal és nem is merítette, az igaz, hogy az AGM nem egészen arra való, amire ő használta, de a 12V alatti kapocsfeszültséget mélykisülésnek tartani szerintem orbitális butaság, mert akkkor nem léteznének egy ciklusnál tovább használható ólom-sav akkumulátorok ezen a bolygón.
(#) szs válasza deebo hozzászólására (») Jún 25, 2021 / 2
 
Akkor a gyártó és a forgalmazó "orbitális butaság"-ot állít, amikor azt mondja, hogy a 12V alatti akku 0%-os? Ne mondd ezt. Szerintem nem árt betartani az ajánlásolat.
Ban ez az állításuk, hogy 12V (nyugalmi) feszültségnél töltendő az akku.
Ezt nem üti az, hogy tesztüzemben (terhelés alatt) 20 óra után 10,5V-ra sütik 1/20C-vel az akkut, és ezt adják meg kapacitásként.
Sőt, az is előfordul, hogy nagyobb terhelésnél 10,5-öt mutat a feszültségmérő, -de ha a terhelést elvesszük, akkor vissza kell másznia az üresjárási feszültségnek 12V-ra. Mint a kocsidban i, az indításkor 10V alatt mutat a mérő, de ha felhagysz az indítással (és nem sokáig kínoztad), akkor visszamegy 12 felé.
De ilyen kis terhelésnél (1/30C-vel meríti 10,5-re) ez nem fog megvalósulni.
Mint pont a te hozzászólásod utáni mérésemmel megmutattam, a féklámpaizzó (1,75A) csak 0,2V feszültségesést okoz az akkun (ami nálam 40Ah-s). Ez a dolog visszafelé is igaz ám, ha levesszük a terhelést, nem fog többet visszaugrani a feszültség. Bizony, 1,6A terheléssel 10,5V-ra merülő akkuról ha elvesszük a terhelést, az kb 0,2V feszültséggel fog többet mutatni.
Én ezt úgy csinálnám, hogy az 1,6A-es terheléssel nem hagynám 11,7-11,8V alá esni, és tölteném. Mint a gyártó, a forgalmazó javasolja:azonnal. Nem pedig 10,5-ön altatom reggelig.
Ez az akku folyamatosan mélykisütésben volt, és emiatt elszulfátosodott.
Én még mindig arra a töltőegységre gyanakszom, hogy az nem teljesített jól, és ez okozta az akku (és, mint a kérdező is írta, volt előtte másik is, ugyanilyen gyorsan tönkrement) korai halálát.
A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2021
Következő: »»   42 / 50
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem