Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Multicopterek, nulláról az UAV-kig I. - Alapok
Multicopterek, nulláról az UAV-kig I. - Alapok
Szerző: Topi, idő: Máj 25, 2015, Olvasva: 24668, Oldal olvasási idő: kb. 3 perc
Lapozás: OK   5 / 12

A motor kiválasztása

A motor kiválasztásának rengeteg szempontja van. A modellezésben kapható repülő motorok nagyrésze alkalmas multicopterek levegőbe emelésére, ám paraméterei meghatározzák a levegőbe emelt jármű számos stabilitási, sebességi és repülési tulajdonságát.

DC vagy BLDC

A repülő modellezésben (a kihalófélben lévő és csak kompatibilitás okán tartott kefés motorokon kívül) gyakorlatilag nem is kaphatók hagyományos DC motorok, kivétel nélkül szinte mindegyik BLDC. Ebből következően sok választási lehetőségünk itt nincs.

Inrunner és Outrunner

Az inrunner (belül futó) és az outrunner (kívül futó) motorok a forgórész elhelyezkedésére utalnak, a legtöbb BLDC motor ami beszerezhető az számos pozitív tulajdonsága miatt outrunner. Ezen motoroknak a szállított nyomatéka jóval nagyobb mint inrunner társaiknak.

outrunner_bldc.png

Egy outrunner BLDC motor

Bár a multicopter a fizikája okán a helikoptertől származik, az alkalmazott légcsavarok okán mégis inkább a repülőgépes hajtásláncot használjuk. A helikopteres motorok főleg belső forgórészes nagy KV értékű motorok, nagy áttételezéssel, míg a multicoptereknél külső forgórészes motort használunk.

KV vagy RPM?

A KV és RPM tulajdonságok gyakorlatilag kéz a kézben járnak. Mivel az elérhető maximális RPM (Revolutions per minute azaz fordulat per perc) a feszültség függvénye, a függvényt a KV értékkel jellemzik. A KV érték a Voltonként elérhető maximális fordulatszámot adja meg. Így egy 1100 KV-s motor, 11V-ról 11*1100 RPM = azaz 12100 RPM sebességet érhet el.

Mi az az S?

Az S az modellezésben a "Series"-t jelenti, azaz sorbakapcsolt Li-Polymer cellák számát jelöli. Egy Li-Polymer cella 3.7V névleges feszültségű, így a 2S = 7.4V, a 3S = 11.1V

Az S-ek igazi jelentősége később bontakozik ki, de a soron következő motor adatlap értelmezéshez szükség volt rá.

Ugyanabból a motor mechanikából a gyártók (a tekercselési paraméterek változtatásával) több variánst állítanak elő. Ökölszabályként jegyezzük meg, hogy 3-cellás akkumulátorhoz kb. 1000 KV körüli motor alkalmazása javasolt. A 2S akkumulátorokat a nagyobb áramok miatt nem célszerű használni.

Egy motor adatlap

Input voltage (bemenő feszültség): A névleges teljesítményhez tartozó feszültségtartományt takarja általában. A látókörünkbe kerülő legtöbb motor esetében ez 2S-3S között van (7.4V-11.1V). Példa a paraméterre: 2S-3S

KV: A paraméter már korábban tisztázásra került, a voltonkénti maximális fordulatszámot adja. Ez nagyon fontos paraméter lesz később a légcsavarok kiválasztásánál. Az egész gép viselkedésére - kezelhetőségére és repidejére is hatással van. Példa a paraméterre: 1100 KV

Max current / Current capacity (áramterhelhetőség): Azt a jellemzőt adja, hogy a motor mekkora áramot, és mennyi ideig tud elviselni. Példa a paraméterre: 35A/30s, azaz 35A áramot visel el maximum 30 másodperc ideig. Ez elsősorban a motor tekercselésére jellemző disszipációs adat.

Shaft diameter (tengelyátmérő): A légcsavarok kiválasztásnál egy célszerűen figyelembe veendő paraméter. Bővebben lásd később: Légcsavar adapter. Példa egy paraméterre: 4mm / 0.16in

Weight (súly): A repülés egyik legfontosabb paramétere a súly. Fontos, hiszen ezt a tömeget a levegőbe kell emelni. Érdemes erre a paraméterre odafigyelni, ugyanis pár gramm különbség is nagyon sokat jelenthet, hiszen nem egy motort használunk, hanem 4-et, így 25g különbségből egyből 100g különbség lesz, ami összehasonlításképpen már az akkumulátor tömegének közel egyharmadának-felének felel meg! Példa a paraméterre: 106g / 3.74oz

Number of poles/magnets (pólusszám): Ismételten nagy jelentőségű paramétere a motornak a pólusszám. Bár közvetlen komoly kihatása nincs a légcsavarra vagy az akkumulátor választásra, de nagyon fontos a rezonanciák szempontjából. Mivel a motor egyik pólusról a másikra "ugrik", így értelemszerűen a magasabb pólusszám egyben simább járást is eredményez, ugyanis kisebb szöget ugrik a légcsavar. Példa a paraméterre: 14

Az egyéb: Rengeteg további paramétere van a motornak, ilyen például az ajánlott modell súly, vagy a watt érték. Ezen paraméterek elolvasandók, tanulmányozandók de sok esetben nem okoznak olyan nagy változást a gépben. (Főleg a watt érték nem, ugyanis az a korábbi V-A adatok egyszerű szorzata)

Légcsavar adapter

A legtöbb motorhoz a készlet részeként adnak légcsavar adaptert. Ez a motor tengelyére illeszkedő tokmányhoz hasonló ügyes kis szerkezet egyetlen egy anya meghúzásával egyrészt rögzíti a légcsavart, másrészt pedig szorítja rá az adaptert a motor tengelyére.

 prop_adapter.jpg

A légcsavar kiválasztásnál vegyük figyelembe a motorhoz való adapter menet oldali átmérőjét. A légcsavart odafigyeléssel még fel lehet fúrni, de az ellenkező irányú méretváltoztatás már nehezebb, illetve központozási okokból nem is ajánlott. 


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   5 / 12
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem