Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorkerékpár teljesítmény mérő pad házilag
Lapozás: OK   1 / 1
(#) danielk1 hozzászólása Júl 17, 2013 /
 
Sziasztok!Azért hoztam létre ezt a témát,mert szeretnék házilag készíteni egy görgős teljesítménymérő padot,motorkerékpárok keréken mért teljesítményének méréséhez,a mechanikai részével nincs is gond,de segítséget szeretnék kérni,hogy milyen elektronikát kellene építeni hozzá,hogy laptopra kötve,mérni tudjak vele.
(#) Glitter válasza danielk1 hozzászólására (») Júl 17, 2013 /
 
Hali!
Érdekes a dolog, mert anno nekünk is megfordult a fejünkben egy nyomatékmérő szerkezet
építése, amiből már a teljesítmény könnyen kiszámítható.
Ha egy görgős padon (gondolom két görgőn) járatjuk a jármű hajtott kerekét, közben rögzítjük a járművet, a görgőt ismert erővel fékezzük,fékerőt növeljük amíg le nem fullad a jármű, megkapjuk a forgatónyomatékot.
Ebből az ismert áttételekből kiszámolva megkapjuk akár a motor közvetlen
forgatónyomatékát is.
Ha az egyik görgőre közvetlenül egy súrlódó tengelykapcsolót azaz egy kuplungot kapcsolunk,
a kuplung folytatására erősítünk egy 1m hosszú rudat, minek a végére 1 kg súlyt akasztunk,
és ha ezt egyensúlyban sikerül tartani, akkor van 10 Nm forgatónyomatékunk.
Ez szerintem kiindulási alapnak megfelelő.
Később foglalkoztam emelőszerkezetekkel, (sok színházban a díszletemelőknél ilyen megoldások vannak) amelyeknél az emelőmotor leállt akkor, ha
túlterhelték.
Ezt úgy oldották meg, hogy a drótkötél rögzített végén volt egy furcsa kis idom, ami egy olyan ellenállás, ami nagy erő hatására változtatja az értékét.
Nem tudom hogy ezt honnan lehet beszerezni, de egy ilyennel meg lehetne oldani hogy
a forgatónyomaték megfelelő értékű ellenállás értéket produkál.
Kicsit hosszúlére engedtem a dolgot, de szerintem ez lehet egy alapötlet.
A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2013
(#) nyemi hozzászólása Júl 17, 2013 /
 
Ha van egy adott súlyú és nagyságú kerék amit a motor a kerekénél fogva hajt.
A súlyából a fordulatszámából és a gyorsulásából kiszámítható a teljesítmény.
Csak gondoljatok bele mi van akkor ha egy motoron kicseréljük kisebbre a lendkereket.


Bővebben lásd, kattints : Simple dyno electronics and program
Onnan 5.5 verzió is letölthető.
A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2013
(#) kormika hozzászólása Júl 17, 2013 /
 
Szia! Én régőta használom a Simple Dyno nevű progit, nem kell hozzá nyomatékot mérni, csak a kerék által hajtott görgő(k) mechanikai adatait, és súlyát, ebből a progi kiszámolja a görgő(k) tehetetlenségi nyomatékát. A mérés elve az, hogy felpörgeted egy viszonylag kicsi fordulatszámra a görgőt, aztán meg teljes gázt adsz és felpörgeted maximális fordulatszámra a görgőt. A két fordulat közötti különbségből, a felpörgés idejéből és a görgő(k) tehetetlenségi nyomatékából pedig már kiszámolható a nyomaték, teljesítmény és minden egyéb. A laptopra pedig csak a mikrofon bemenetre kell egy tekercset kötni, az egyik görgőre pedig egy kis mágnest, és már méri is a fordulatszámot a progi. Nekem egy 5V-os relé behúzótekercse és egy vinyó fejparkoló mágnese van a padomon, én modellautók teljesítményét mérem vele, de a mérhető maximális teljesítmény gyakorlatilag csak a görgő(k) súlyától függ. Innen le tudod tölteni a progit ingyen, és van sok-sok segédlet is a jeladó kialakításához. Remélem tudtam segíteni
(#) Saggitarius válasza kormika hozzászólására (») Júl 17, 2013 /
 
Gondolom azt tudjatok, hogy a nyomatek es a teljesitmeny fordulatszamfuggo.
A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2013
(#) nyemi válasza Saggitarius hozzászólására (») Júl 18, 2013 /
 
Túl bonyolítjátok a helyzetet. Dynóval pontosan megmérni a teljesítményt nem lehet, ezért általában tuning előtt mérnek(nem egyet hanem vagy tízet, és a legjobb a mérvadó, mert ott van még az emberi tényező is) majd utána is, hogy lássák a különbséget.
Amúgy ténylegesen ez a mozgó tömeges megoldás bőven elegendő a motor teljesítmény mérésére, mert ez szimulálja legjobban a gyakorlatot, menetszél nélkül.

Nézünk egy példát. Van 50ccm Simson, gyári ajánlás 75kg ember vezesse, plusz a motor súlya szintén 75kg, az összesen 150kg. Ez azt jelenti hogy a hátsó kerék hajtotta mozgó tömegnek legalább ennyinek kell lenni, !! Na már most ezt úgy érik el hogy a mozgó tömegbe víz van és ennek pótlásával vagy leengedésével állítják be súlyát.(én úgy tudom). Ha áttételt alkalmazunk lehet kevesebb is, de az bonyolítja a helyzetet. De ott a program, hogy ezt megoldja.
(#) nyemi válasza nyemi hozzászólására (») Júl 18, 2013 /
 
Még annyit, hogy ha ezt a programot megfelelően beállítanánk(lenkerék súlya és geometriai méretei) még gyújtás jelből is tudna tengely teljesítményt számolni.
Persze nem pontosat, de összehasonlító mérésre jó lenne , főleg egy karburátor állítás vagy előgyújtás görbe készítéskor.
(#) moltam válasza danielk1 hozzászólására (») Júl 22, 2013 /
 
Helo.
Ha jóltudom kétfajta mérőpad van, az inerciás és a fékezett. Inerciásnál szerintem elegendő a fordulatszámkülönbséget és az időt mérni, fékezettnél meg a fékezőerőt kell erőmérő cellával. Erőkar*mért erő=nyomaték. A kérdés az, hogy milyen karakterisztika szerint kell változtatni a fékezőerőt. Gondolom a menetellenállásokat kell szimulálni.
(#) gsx válasza danielk1 hozzászólására (») Szept 18, 2013 /
 
Ha csak a teljesítmény csúcs-értékére vagy kíváncsi elég a motor tömege soförrel együtt, majd álló helyzetből megtenni egy adott úthosszt (pl. 400m), és lemérni a közben eltelt időt.
Ebből számolhatóm, sok-sok éve így csinálom. A számolást valós-dyno-mérésekkel is összehasonlítottam és elfogadható. Csak a jó rajtolást kell megtanulni és a pontos időmérést.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu