Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » PC táp átalakítása akkutöltőnek
Lapozás: OK   6 / 16
(#) Mazsika válasza mugab hozzászólására (») Márc 5, 2011 /
 
nem nyomdahibás, 1.99 V teljesen kisütve.
Indítómotor terhelésnél természetesen jóval lejjebb megy, de azt nem vesszük figyelembe itt, mert akkor a feltöltött akkumulátor is lemerültnek lenne jelezve a pillanatnyi mért feszültség alapján.

A feszültség és az elektrolit sűrűség között szoros, lineáris összefüggés van.

( 1.13 kg/ dm3 = 18 Bé° = 1.99V
1.28 kg/ dm3 = 32 Bé° = 2.13 V )
(#) tony68 válasza Mazsika hozzászólására (») Márc 5, 2011 /
 
Hello
Azt mondod, a "hátránya" a kapcsolóüzemű PC tápnak a transzf+dióda+pufferkond tápellátással szemben a pulzus jelleg hiánya? Hát, nem ok nélkül tesszük oda a puffer kondit is. Így a hagyományos táp is kellően símított fesz.-t, végül is egyenletes áramot ad (nem beszélve a ráépített áramszabályzóról ami tán a maradó pulzálást is csökkenti, mivel áramot szabályoz).
Ami a hálózati pulzus jelleget illeti, nem vagyok meggyőződve annak hasznosságáról. 50 v. 100 Hz pulzálásról beszélünk az egyenirányítástól függően, ugye? Ez a pulzálás, ami az akku karakterisztika figyelembevétele nélkül zajlik, több akku-gyártó írásában is olvastam, az akku mikro-ciklusozásához járul(hat) hozzá, az élettartam rovására.

A kontrollált impulzusos töltési mód más. Modern és jóval hatékonyabb, kétségtelenül. Csak azt hiszem itt nem erről beszélgetünk, hanem hagyományos töltésről.

A hagyományos töltés lényege az egyenletes áram / max fesz. tartására épül, és a PC-s táp alapú, áram/ill fesz-szabályozós töltő szerintem ennek tök jól eleget tesz, ugye?
üdv
Tony68
(#) mugab válasza Mazsika hozzászólására (») Márc 5, 2011 /
 
(#) philips100 válasza tony68 hozzászólására (») Márc 6, 2011 /
 
Sziasztok!

Odaadtan a szlovákiai magyaroknak a cseh szöveget fordítani.A vypájení "j" betűje helyett "L" használva közelebb kerülünk a megoldáshoz.Tony68 foruntársunknak igaza van.A Google valóban sokat segít angolul.A táp átalakításáról nem sokat mond mivel a szerző is azt tapasztalta,hogy annyi féle ahány gyártó.Az L1 kiszedését javasolja de meg is jegyzi,hogy a kimeneti feszültség felmehet akár 30 voltra is(kiviteltől függően).
Proli007 forumtársunk (#859478) hozzászólása szerintem teljesen elegendő a kapcsolás megértéséhez.
üdv
(#) tony68 válasza philips100 hozzászólására (») Márc 6, 2011 /
 
kösz philips100
(#) tony68 válasza tony68 hozzászólására (») Márc 6, 2011 /
 
már csak azt kell leküzdenem, hogy a tápomban KA7500B van, nem pedig a TL494. hasonlónak tűnik, de nem tudom, ki merjem-e próbálni. átolvasom a datasheet-eket mindenképp.
(#) san398 válasza tony68 hozzászólására (») Márc 6, 2011 / 1
 
A két ic ugyan az.
(#) apac hozzászólása Márc 14, 2011 /
 
Van egy 450W-os ATX tápom. A -5V nem jó rajta de más minden jó. Ebből mekkora töltőt lehetne csinálni?

Ezek az adatai:
+3,3V/30A
+5V/35A
+12V1/20A
+12V2/18A
-5V/1A --- hibás
-12V/1A
+5VCB/2,5A

LM338 és 7500B van benne. Szívesen megcsinálnám töltőnek, de a cseh leírást nem értem. Meg ha jól olvastam akkor az csak 8A bír. De ha lehetne akkor kihoznám a maximumot a tápból. (10A minimum)
(#) Mazsika válasza apac hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Na, mégegyszer leírom:

PC táp közvetlenül nem jó töltőnek.
Ez tápegység.
Ehhez lehet csatlakoztatni töltőt.

A PC táp csak bután engedi az áramot, feszültséget, de nem képes töltésre.

Töltő:
ez végzi a töltést

vagy valamilyen hasonló töltőberendezés
(#) mugab válasza Mazsika hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Szerintem egy 14.4-re átalakított táp esetleg egy áramkorláttal tökéletesen alkalmas töltőnek.
(Az összes autóban kb. ilyen viszonyokkal töltenek pár évtizede, csak ott még áramkorlát sincs...)
(#) Inhouse válasza Mazsika hozzászólására (») Márc 15, 2011 /
 
Mint ahogy a kereskedelmi forgalomban kapható kommersz töltők 99%-a...?

Üdv
Inhouse
(#) apac hozzászólása Márc 16, 2011 /
 
Feszültséget sikerült felemelnem 15,1V-ra. A tápegységem elbírna 20A is a 12V kimenetén úgyhogy úgy gondoltam, hogy 10A töltőt csinálok belőle. Kell e valamit módosítani a cseh kapcsoláson ahhoz hogy ne csak 8A-t hanem 10A-t is elbírjon?
(#) Mazsika válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 16, 2011 /
 
A kereskedelemben kapható kommersz töltők valóban, de az nem is PC TÁP !!! Szerintem keversz valamit....

Olvasd el a korábbi hozzászólásokat is.

Az egyszerű, trafós, egyenirányítós töltők tökéletesen megfelelnek a gépjárműindító savas ólomakkumulátorok töltésére, mert azok úgy vannak megtervezve.

A PC TÁP meg úgy van megtervezve, hogy az alaplapot, benne a processzort és még további perifériát működtessen, és nem közvetlenül akkumulátortöltésre találták ki. Tápegységnek kiváló, ha utána kötsz egy töltőt akkor fogsz tudni TÖLTENI.

Is it clear?
(#) Inhouse válasza Mazsika hozzászólására (») Márc 16, 2011 /
 
A kommersz töltők nem az ideális karakterisztika szerint töltenek. Ha sima trafó+dióda, ha modernebb olcsó, kicsi, kapcsolóüzemű, akkor sem igazán.
A karakterisztika nem lesz ideális, na bumm, a többinél sem az. Nem lesz meg az 50Hz-es (esetleg 100Hz) lüktetés, ez sem akkora hátrány, fel fog töltődni...
Bolondbiztos a 14,4V-os táp, és egy soros izzó. Rövidzárvédett, túlfeszültség védett...persze nem lehet napokig rajta hagyni, de ez megint csak igaz a töltők többségére.

Üdv
Inhouse
(#) tony68 válasza apac hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Meghekkeltem egy ATX tápot, hogy egy töltőáramkört ráköthessek. Volna két kérdésem.

Azt gondoltam az 5V-ági induktivitás kivétele, esetleg fesz.osztó betétele elég lesz ahhoz hogy a 12V-os ági fesz. megemelkedjen a töltő táplálásához. Ez nem így lett. Próbáljam betenni a diódákat ahogyan Adrián írta a topic elején? Eltelt pár év a rajz óta ... a tápom nem túl régi gyártmány, Codegen 350W-os.

Másik, "nabijecka_z_pc_204" doc szerinti szabályzónál, proli007 javaslatához: "A "kimenet" és a GND közé egy 4,7V-os zéner diódát a TL védelme miatt, hogy biztosan ne emelkedhessen ez fölé a 3. láb feszültsége." Nekem az LM358 (mielőtt rákötném a TL 3. lábára) 12V körül ad az 1. lábán. Teszteléskor egy 20k ellenállást tettem a led-del sorba a gnd felé (szimulálandó a TL-t). Ha odarakom a zenert, gyanúsan erősen világít a szabályzóköri led. Igy nem világos a zenerrel a dolog.

ha még nem unjátok ezt a témát...
(#) proli007 válasza tony68 hozzászólására (») Márc 19, 2011 / 2
 
Hello!
"proli007 javaslatához"
Csak mert "megszólítattam".. De már nem is emlékeztem rá, hogy ezt javasoltam. De..
- A TL-ben nem egy 20kohm van, hanem egy 0,7mA-es áramgenerátor. De ez nem is számít itt.
- Elfelejted, hogy amikor a Led-ek nincsenek a 3-as lábra kötve, nincs szabályozás. (nem zárt a szabályozási hurok) Természetes hogy az LM358 kimenete "kiakad", nem tehet mást. Ha rá van kötve a TL-re, akkor mikor a Led "felhúzza" az áramgenerátort, a táp kimeneti feszültsége leszabályozódik, és az LM kimenete nem emelkedik tovább.
(A gond inkább az, hogy a Led az analóg szabályozási hurokban van, így nem adhat határozott jelzést.)
- A zéner, a TL-t próbálja megvédeni attól, hogy a 3-as láb feszültsége "kórósan" felemelkedjen. Ez normál üzemben nem fordulhat elő. Ha pedig előfordulna a Led áramát, az LM358 maximális kimeneti árama korlátozná.
- De a szabályzási hurok bontásakor, annak működéséről következtetéseket levonni nem célszerű.
üdv! proli007
(#) tony68 válasza proli007 hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Köszi, megnyugtató. és ráadásul gyors
Már csak a 12V a kevés nekem. Diódázzak szerinted? persze minden táp más, és sosincs rajz, s hosszadalmas lenne a visszafejtés, akkor már inkább a próbálgatás ... csak egy profi tipp jobb lenne.
(#) proli007 válasza tony68 hozzászólására (») Márc 20, 2011 / 3
 
Hello!
Nem tudom mit kell diódázni, de..
- A tápok az +5V-ot és a +12V-ot szabályozzák egyszerre. Ez mindössze két ellenállás erről a feszültségről a szabályzó lábra. Az 5V szabályozása a "súlyozottabb". Ezt kell megszüntetni, vagy is kiemelni az 5V-ra menő ellenállást. Természetesen ekkor a 12V-ra menőt le kell csökkenteni. (Mert a feszültség felugrik és a kondik is a panelról.)
- Tehát a 12V-ra menő ellenállással lehet beállítani a magasabb kimenő feszültséget. Ez a pont általában az IC 1-es lába, miközben a referencia feszültség a 2-es lábon van. Ha a referencia feszültség 2,5V, akkor a 12V-ról jövő osztó felső ellenállását úgy kell megválasztani, hogy a kívánt kimenőfeszültségből pont 2,5V-ot osszon le.
- A kimenő feszültség, célszerűen kicsit magasabb legyen, mint az aksi maximális töltőfeszültsége, plusz a Shunt ellenálláson eső feszültség, plusz a kapcsoló BUZ-on eső feszültség. Ez kb. 16V környékén van.
Ez csak ennyi..
üdv! proli007
(#) tony68 válasza proli007 hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Köszönöm!
(#) tony68 válasza tony68 hozzászólására (») Ápr 2, 2011 /
 
.. és végül persze sikerült, jól megy a kütyü. pár helyen bele kellett avatkozni a táp szabályozásába, de most stabil, műk a védelme, szabályozott a ventillátor is.
üdv
Tony68
(#) bujan hozzászólása Máj 19, 2011 /
 
Valóban, ahány tápegység, annyi variáció. Én is szeretnék akkutöltőt készíteni a PC tápból, de az ajánlott bekötést nem tudom, hogyan csináljam, mivel nálam az alábbi megoldás van.
A +12V és a +5V-ról egy-egy ellenálláson át a visszacsatolás megy az IC 1-es lábára. Idáig rendben. Viszont a +5V-ról nem megy ellenállás a testre, megy viszont egy 240 ohmos a -5V-ra, és egy 470 ohmos a -12V-ra. Most hogyan tudom megemelni ellenállásokkal a 12V-t 16-ra? Amíg válasz érkezik, addig kipróbálom a „francia diódás” változatot. Előre is köszi!
(#) Inhouse válasza bujan hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Meg is szüntetheted a - ágat kompletten, úgy ahogy van...

Üdv
Inhouse
(#) bujan válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Köszi, mindjárt meg is szüntetem
(#) Feri hozzászólása Máj 19, 2011 /
 
Engem is érdekel a téma.
(#) bujan válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Kivettem a 2 ellenállást és ne láss csodát!
Az üresjárati 12V pár tizedet esett. Ez még nem volna baj, de kb. 1A terhelésnél a kimenő feszültség leesett 6v-ra. Ez már baj!
(#) Inhouse válasza bujan hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
A feszültség figyelést át kell rakni fixre a 12V-os ágra!
Az 5V-ra menő ellenállást le kell venni, és a 12V-on maradót újraszámolni, hogy az IC 1-es lábán akkor legyen 2,5V, ha a 12V-os ágon 12V (vagy amennyit akarsz, 13,8V pl. még simán lehet egyéb változtatás nélkül) van.
Azért kell 2,5V-ra számolni, mert a 2-es lábon ennyi szokott lenni a komparátor másik lábán, az 5V referencia feszültségből osztva ellenállásokkal.

Üdv
Inhouse
(#) bujan válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Megpróbáltam azt is, sőt a kiszámolt figyelő ellenállást, még potméterrel is helyettesítettem, de nem működött!
Mellesleg nálam a referencia feszültség 4,9V. Mivel én gyakorlati elektronikus vagyok, így tovább folytattam a kísérletezgetéseket Arra a megállapításra jutottam (tudományos igazolások és magyarázatok nélkül), hogy:
- hagyd a helyén a +12V-os visszacsatoló ellenállást (kb. 27Kohm)
- a +5V-os visszacsatoló ellenállás (4.7Kohm) helyére tegyél be egy 25Kohm-os potmétert (P1) szabályozható ellenállásként
- az egyes lábra tegyél egy változtatható ellenállást (P2) a föld felé. Ha ez kb. 15Kohm, akkor az előbbi P1 potival a kimenő feszültséget 12-17 volt tudod állítani.
Magyarul, az 1-es láb feszültségének a lefelé vitelével a kimenő feszültségeket felfelé lehet állítani. A +12V-ból lesz +16V, az +5V-ból lesz +7V.
A P1-et el is lehet hagyni, azaz a két feszültségfigyelő ellenálláshoz nem is kell nyúlni. Én azért a két ellenállás arányából először kihoztam a maximumot.
Jelenleg nálam az IC 1-es lába és a föld közé tettem egy 15Kohm-os ellenállást, és a +5V-ra menő ellenállást helyettesítem a P1-el. Jól működik!
(#) Inhouse válasza bujan hozzászólására (») Máj 24, 2011 /
 
Akkor ott valamit elronottál, amikor nem működött. A 4,9V az 5V névlegesen, valami csal 1 tizedet...
Az itt mindegy, hogy ellenállásosztó felső tagját növeled, vagy az alsót csökkented, persze ésszerű határokon belül, az eredmény hasonló... Az ellenállásosztó osztásaránya a lényeg, te is ezt csináltad...semmi újdonságot...
Ha az 5V-os részen rajtahagyod az ellenállást, akkor valamennyire attól is fog függeni, nem lesz stabil a 12V-os rész feszültsége terhelés esetén...

Üdv
Inhouse
(#) bujan válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Elkészültem a végleges változattal, és nem kellet semmit kivennem, csak cserélnem 4 alkatrészt:
- a 12V-os kimeneten a kondit 35V-osra cseréltem
- az 5V-os figyelő ellenállást 4,7K-ról 8,2K-ra cseréltem
- az 1-es lábra menő 390K-t 25K trimmerre cseréltem
- a4-es lábra menő 2,1K-t 680 ohm-osra cseréltem
Jelenleg 8A-t is tud 14,67V mellett (16V üresjárat).
(#) Inhouse válasza bujan hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Ha kivennéd az 5V-os ágból az ellenállást és a 12V-os ághoz igazítanád, akkor 16V lenne 8A-nál is...
Ragaszkodhatsz az 5V-ra menő ellenálláshoz, de csak árt...nem emiatt nem ment, amikor nem ment...

Üdv
Inhouse
Következő: »»   6 / 16
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem