Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Lapozás: OK   43 / 142
(#) Barret válasza nedudgi hozzászólására (») Nov 25, 2013 /
 
Igen egy egység .
(#) nedudgi válasza Barret hozzászólására (») Nov 25, 2013 /
 
Akkor örülj, ha elég fényt ad.
(#) Kovidivi válasza Gelez hozzászólására (») Nov 25, 2013 /
 
Nem írtam le elég logikusan. Annyit sorba kötsz, amennyit bírsz azt jelenti: Megnézed, mekkora feszültséged van kéznél. Trafó, 230V egyenirányítva, akkumulátor, nekem mindegy. Megnézed, hány LED nyitófeszültségét adja ki. Ennél kevesebbet kötsz sorba, vagy pont annyit, saját döntés. Ehhez kiszámolod a maradékfeszültséget, és megfelelő ellenállást választasz. Ezzel beállítottad az átfolyó áramot. Ohm törvénye alapján minden sorbakötött LED-en azonos áram folyik, tehát nem kell félni, hogy egyik-másik túláramot kap. Lehetőségekhez mérten 300mA-es LED-et 200mA-en hajtanék, 20mA-es LED-et 12-15mA-en. Ha ennyivel kisebb áramokkal számolsz, hosszabb lesz a műved élettartama.
(#) Gelez válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 25, 2013 /
 
Én is így gondoltam, csak nem értettem milyen maradék led nyitófesz okoz gondot.
Ha 2 komponensű epokittel ragasztom fel az 1W-os ledeket az alu felületre, lesz vmi hátrányom hűtés szempontjából a csillagos megoldáshoz képest?
(#) mex válasza Gelez hozzászólására (») Nov 25, 2013 /
 
Az epokitt rossz hővezető. Ha komolyabb project, akkor érdemes áldozni a ragasztásra is. Kiváló eredménnyel lehet használni például az Artic Silver-t
(#) Saggitarius válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 26, 2013 /
 
Szeretnem megjegyezni, hogy erdemes kalkulalni a LED hofokfuggesevel is amikor sima elotetellenallast hasznalsz "nagyobb" darabszam eseten.
(#) Gelez válasza mex hozzászólására (») Nov 26, 2013 /
 
Biztos nem rossz cucc, csak kicsit húzós az ára. Lesz ami lesz, 10 leddel kipróbálom az epokittet. Nagyon keveset tettem a bordára, azt is nagyon kilapítottam amikor a ledet rányomva mozgattam. Szerintem tized mm sincs a vastagsága. Gondolom ha használat közben a led 50C alatt lesz akkor belül sem lesz 100-nál több.
(#) Gelez válasza Saggitarius hozzászólására (») Nov 26, 2013 /
 
1w-os ledet hűtés nélkül fix feszen vizsgálva azt találtam, hogy a kezdeti hideg áram kb 20%-al növekedett meg amikor kikapcsoltam mert kezdett sütőssé válni, kb 50-60 C.
(#) Saggitarius válasza Gelez hozzászólására (») Nov 28, 2013 /
 
"1w-os ledet hűtés nélkül fix feszen..."
Csakhogy a ledeket nem constans feszultsegrol, hanem constans arammal kell hajtani! Ha jol emlekszem atlagban az 1W-osokat 300mA korul. (Mi nem hasznalunk Cree ledeket, mert hosszu tavon nem tartjak a szinhomersekletuket. Cree-ek sporolnak a phosporral )

A homersekletet pedig a legegyszerubben ilyen esetekben ugy lehet megmerni (feltetelezve, hogy van megfelelo adatlapod), hogy megmered a LED-en eso feszultseget indulaskor, es kesobb ismet. Az adatlapon pedig szerepelnie kell a LED-ed homersekletfuggese (-2 - -4mV/Celsiusonkent). A feszultsegkulonbseget elosztod ezzel az egyutthatoval, hozzaadod a kornyezeti homerseklethez es mar meg is van a LED belso homerseklete.
(#) Gelez válasza Saggitarius hozzászólására (») Nov 28, 2013 /
 
Adatlapom nincs, ebayról rendeltem mert tizedannyiba kerül mint itthon. Azért próbálkozom fix fesszel mert 39 ledre költséges lenne áramgenerátor. Bordára ragasztva 270-ról 290mA-re nő rajta az áramerősség. Ez nem hiszem, hogy túl nagy probléma lenne.
(#) nedudgi válasza Gelez hozzászólására (») Nov 28, 2013 /
 
Ebből négy darab megoldja a driver problémádat. Nem valószínű, hogy jobban jársz a fix feszültséggel.
(#) Gelez válasza nedudgi hozzászólására (») Nov 29, 2013 /
 
Jónak tűnik és nem is drága. Az a problémám az olcsó kínai elektronikával, hogy teljesítményhatárra méretezett alkatrészekből, igénytelen szereléssel lettek összerakva, szellőzés nélküli picike helyre. Újonnan éppen megy, de meddig?

Csináltam egy kísérletet. Epokittel felragasztottam egy bordára egy ledet, egy másikra pedig hűtőpasztával tettem egyet egy alátéttel és 2 csavarral odaszorítva elvileg tökéletes hővezetés biztosítva. 3,3V-al a pasztás 297mA-ről 309-re nőtt (4%) 8 perc alatt. Ekkor stabilizálódott. A epoxis 274-ről 294-re nőtt (7,3%) pedig a paszta legalább 70X jobban vezeti a hőt. Annyira kicsi a vastagsága hogy nem számít.
(#) rockersrac válasza Gelez hozzászólására (») Nov 29, 2013 /
 
A ledeket konstans ÁRAMMAL hajtjuk, nem feszültséggel!
A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2013
(#) djsms válasza Gelez hozzászólására (») Nov 29, 2013 /
 
Ugyan azzal a leddel kellene elvégezni a tesztet lehetőleg ugyan olyan körülmények között!
(#) djsms válasza Gelez hozzászólására (») Nov 29, 2013 /
 
Igen a kínai probléma sajnos valós.
Vettem én is 9W-os (3x3w) led lámpát. Pár hónap után elkezdett villogni majd sötétség. Szétszedtem és megnéztem mi a baja. Az egyik led volt kiégve. Próbából megmértem a tápját, 430mA-et enged a ledekre 10-11V fesz mellett. Ez így már nem 9W, mert akkor 7-800mA kellene legyen. Megnéztem mit eszik a led 3.2V körül és hát bizony 300mA. Ez pedig azt jelenti, hogy ezek 1W-os ledek nem pedig 3! A kínai meg ezt hajtja 430mA-el
Hát nem is az a csoda, hogy kiégett, hanem az, hogy bő fél évet még így is működött!
(#) Gelez válasza rockersrac hozzászólására (») Nov 29, 2013 /
 
Szűk 8%-ot változott a teljesítmény. Szorozzuk 2-vel a hálózati ingadozás miatt ha egy hálózati trafó+graetz+puffert használok. Mit számít, ha ezt állítom 300mA-re? Nem fogom észrevenni ha nem 1 mp-ként történik a változás.
A led szalag is fesszel van táplálva. A 12V szűk negyede az ellenálláson esik, de a többi a 3 leden. Ugyanígy oszlanak a változások is.
Ez egy kísérlet volt, hogy érdemes-e hővezető ragasztót vásárolnom 7g-ot 6000ft-ért? A hűtőcsillag ronda és nehézkes. Szerintem sokkal egyszerűbb, olcsóbb, jobban néz ki a ledeket aluprofilra ragasztani. Ez a mérés nekem azt bizonyítja, hogy nem sokat nyerek a drága ragasztóval.
(#) djsms válasza Gelez hozzászólására (») Nov 29, 2013 /
 
Csakhogy a mérésed nem pontos!!! Most lehet csak épp szerencséd volt és pont jól választottad be a ledet.
Én mindenképp megismételném ugyan azzal a leddel mindkét megoldást, de fix árammal.
Amúgy a ragasztó nem szerencsés, mert mi van, ha kiég egy led?
A led szalag is elég érzékeny a táp ingadozásra csak szemmel nem látod az eltérést. Viszont néhány tized plusz fesz is jelentősen megnöveli az áramot és a termelt hőt, az élettaratmot meg csökkenti...
(#) HeZ hozzászólása Dec 2, 2013 /
 
Tudtok olcsó beszerzési forrást alumínium profilra és diffúzorra (matt fényáteresztő műanyag a fény szórására a káprázás ellen)?
Én 2 Wattos teljesítmény LED-eket (60 darabnál darabja 39,45 US$ cent) szerelnék rá olcsó hűtőcsillaggal (100 darab 5,5 US$), a diffúzor úgyis eltakarja
A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2013
(#) mex válasza HeZ hozzászólására (») Dec 2, 2013 /
 
Matt üveget használtam a ledek előtt, mert alkalmas műanyagot nem találtam.
Nem tudom mit akarsz megvilágítani, de a linkelt ledek kissé sárgás fényűek, hasonlóak az izzólápák fényéhez.
(#) nzozz válasza HeZ hozzászólására (») Dec 2, 2013 /
 
Diffúzort nézd meg a www.fasttech.com -on. Aluprofilt meg estleg méhtelepen vagy pl. ITT.
A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2013
(#) nax1m hozzászólása Dec 5, 2013 /
 
Sziasztok!
elemlámpát szeretnék csinálni 1 vagy 3 wattos power ledből.

ezekre gondoltam:
(3W feszültség: 3,2 - 3,6 V áram: 700mA)
Bővebben: Link

(3W feszültség: 3,6 - 4,2 V áram: 700mA)
Bővebben: Link

(1W áram: 3,5V / 350mA)
Bővebben: Link

hűtésnek elég, ha egy nagyjából 50mm átmérőjű, 3mm vastag fém korongra teszem, ami körben fém házhoz kapcsolódik? emellett a ház folyamatosan vízben lenne.

Mi lenne hozzájuk jó? 2-3db AA-s elem vagy akkumulátor? Valamint kell-e még bekötnöm valamit a led elé?

A segítséget előre is köszönöm!
(#) Barret válasza nax1m hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
3000 forint alatt lehet komplett lámpát kapni,töltővel akkumulátorral!
Érdemes ezért építgetni?
Amúgy kell hozzá egy pwm meghajtó áramkör,és ez megkívánja a líthium akksit.
Vagy 4 db hagyományos tölthető aa akksit.
Elemet felejtsd el,azt hamar lemeríti.
(#) nax1m válasza Barret hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
Érdemes, mert gondoltam jó móka a kihívás kedvéért. másfelől búvárlámpának készül, így a háromezres lámpák kilőve. (tudom, azt is lehet, már 7k körül venni, de itt jön megint képbe a kihívás.)

Akkor ez a pwm meghajtó mindenképp kell bele? Szomorú, mert ahhoz nem értek. Azt hittem itt is simán működik a táp, kapcsoló, ellenállás, led felállás.
(#) nzozz válasza nax1m hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
AMC7135 meghajtót keress, pl. ITT. 1db IC 350mA -t "tud", de annyit kötsz össze, amennyit kell.
(#) djsms válasza nax1m hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
Megveszed az olcsó lámpát és vízhatlanná teszed -> kihívás
Viccen kívül olcsóbb megvenni egy kész terméket, mint megépíteni... Ha csak a led kell sokszor az is olcsóbb komplett lámpában, mint csak külön!
Ha már mindenképp építeni akarsz akkor szerintem vegyél meg egy gyárit, szedd szét és csináld meg újra az ízlésed szerint. De így persze árban megint ott vagy, mintha gyárit vettél volna...
(#) djsms hozzászólása Dec 5, 2013 /
 
Összeraktam a 100W-os ledemet egy IBM procihűtőre. Brutál porszívóhangja van, de hűt rendesen
Viszont a led hőmérséklete aggaszt... A ventillátor kb 30 fokos levegőt fúj le a bordákról, környezet 24 fokos. Viszont a ledek 130 fok körül mutatnak... Infrás hőmérővel mérek!
Elképzelhető, hogy a hőmérő csap be és nem ilyen forró a helyzet? Ha a ledek fölé teszem a kezem érezni, hogy süt rendesen! Ha lekapcsolom a ledet akkor azonnal rámérve kb 100 fokot mutat és pár mp alatt csökken le 30-40 fokig. Úgy gondolom a hűtés megfelelő, 100W-os procihoz lett tervezve. Természetesen hővezető paszta is van a led alatt. Ugyan nem ezüstös, de azért valamit csak ér
(#) Barret válasza djsms hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
Hagyd teljesen kihülni,és bekapcsoláskor azonnal mérj hőfokot!
Ha akkor is annyit mérsz,akkor nincs mit tenni...
Azt a bordát nem tudja pár másodperc alatt felmelegíteni.
Ha rendesen pasztáztad,akkor annak jónak kell lennie.
(#) pgabor2 válasza djsms hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
Szia! Az infrahőmérő valós értéket mutat, az a chip illetve a hordozó hőmérsékletét méri. Végezz egy tartóstesztet a névleges áram negyedétől indulva, 15-20 percet kell várni a hőegyensúly kialakulásáig. Ha a hordozó hőmérséklet nem haladja meg a 80°C-ot, akkor 15-20%-al növelheted az áramot. A hordozó hőmérséklet maximumát 130-150°C-ra szokták megadni, de ilyen esetben jelentősen csökken a LED élettartama.
(#) djsms válasza pgabor2 hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
Sajnos nem nagyon tudom változtatni az áramot, mert nincs ekkora feszre 3A-es tápom
Szobahőmérsékletről indulva 1mp alatt (lassú a hőmérő... ) 150-160 fokot mutat közvetlen a ledre mérve. Kíváncsiságból rámértem egy 10W-os ledre is, az bekapcsolás után kb 60 fokra ugrik.

Egyébként ilyen hőmérőm van.
(#) djsms válasza Barret hozzászólására (») Dec 5, 2013 /
 
A paszta ugyan nem egy arctic silver kategória, de P4 prescott procikhoz anno jó volt Már rendeltem jobb hővezető képességű "zsírt" azért.
Viszont a 100db led 1mp alatt szerintem simán fel tudja melegíteni a hordozó fémet, de ha rossz lenne a hőelvezetés akkor néhány mp után ennél jelentősen magasabb lenne a hőfok. No meg 2-3 órás tesztüzem alatt a led(ek) is kipurcant(ak) volna nem?
Következő: »»   43 / 142
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem