Fórum témák
» Több friss téma |
Vagy beütöd a google-be, hogy marshall jcm 800 schematic,(tetszés szerinti modellt is választhatsz) és abból kiemeled a neked szimpatikus hangszín kört.
Sziasztok,
Vettem használtan egy GCB-95 Crybaby-t Rev. H-s. Az előző tulaj kicsit csúnyán bánt a belsejével, át lett alakítva true bypassra, meg be lett építve két poti, de ha bekapcsoltam az effektet csak zúgott búgott. Elkezdtem visszaalakítgatni (true bypass maradt, mivel az úgynevezett buffer stage ki lett forrasztva belőle, illetve az R5-öt is meghagytam 68k-nak) de sajnos egy ponton elakadtam. A tiszta hang ok, az effektet bekapcsolva azonban úgy viselkedik mint egy hangerőpedál, az effekt valahogy nem bújik elő. Elvileg a 4,7µF kondi negatív lábát kell kiiktatni akkor hozza elő ezt, de ahhoz látszólag nem lett nyúlva. Holnap megpróbálom kicserélni egy újra de ha úgy sem működik akkor nem nagyon tudom mihez nyúljak. Valakinek ötlet? Kösz előre is.
Kapcsolási rajz alapján kell belenézni. Az össze vissza gányolás soha nem jó jel, akár valami rossz is lehet benne...persze nem nagy költség megjavítani, ha a mechanikája ép, meg a tekercs...Mérni kell először, hogy a tranyók jók-e, emberi feszültségek mutatkoznak-e a lábakon. Vagy kiforrasztva dióda átmeneteket méregetni, egyre megy.
Ha a működést megértjük, akkor értelmezhető a hiba. A lényeg annyi dióhéjban, hogy a csatolt képen C2 a titok nyitja. Az első tranzisztor feszültséget erősít, a második fokozat csak egy elválasztó erősítő. A kettő között található a potenciométer. Az első fokozat erősítése frekvencia függővé van téve egy rezgőkörrel, L1, R7, C2 taggal. A C2 kondenzátor kapacitása pedig virtuálisan változtatható a potenciométerrel, így hangolva el a rezgőkört...A kondenzátor egyik fele a bemeneti feszültség fázisában van ("bal") , míg a másik fele ("jobb" oldal) a fázist fordító első fokozat és a fázist nem fordító második fokozaton (tehát szummában a bemenethez képest ellenfázisban) van. Úgy kell elképzelni, mint egy kezünkben tartott rugót vagy expandert, amit el tudok húzni. A bal kezem kicsit mozdul csak (feszültség a kondi bal oldalán , bemeneti jel), a másik meg az akaratomtól függően (potméter) mozdul jobbra (feszültség a kondi jobb oldalán). Ha most mondjuk a bal oldalt kinevezem vonatkoztatási pontnak és egy kismanót ültetek oda, ő csak azt látja, hogy a jobb kezem távolodik tőle, a bal egy helyben van. Így változik a potméter állásától függően a feszültség a kondenzátoron...Tovább nem megyek bele, a lényeg az , hogy így virtuálisan azt a hatást éred el, mintha a kodnenzátor értékét növelnéd vagy csökkentenéd (ha segít, el kell tűnődni egy olyan hidalt erősítőn, ami ellenállásra dolgozik, és aminek egyik felén változtatom az erősítést...és mit lát szummában terhelésként a rendszer...). Nos, ha a hibát nézzük ,akkor a csatolt rajzom szerint R6, R7, R8, L1 , C2 nyomon kezdenék el kutakodni. Ki kellene mérni ezeket az alkatrészeket, (R7 jóval kisebb ellenállású lesz az L1 söntölő hatása miatt, a rezgőkör jóságának (Q) letörése miatt van rá szükség). Mivel a hangerő változik, némi épséget a visszacsatoló rendszertől nyilván el lehet várni, ennek a frekvenciafüggő volta a kérdés, tehát mindenképpen korlátoznám a dolgot C2 és L1 és C3 vizsgálatára. Ohm mérővel a kérdéses alkatrészeket kellene megmérni, ha korrekten akardo, a tekercs egyik felét ki kell forrasztani és úgy mérhetővé válik korrekten az R8 is és a tekercs is. Nem tudom pontosan hány ohmos lesz a tekercs, gondolom a pártíz ohmtól párszáz ohmig terjedő régióba bele kell férjen. Ha ezek rendben vannak és minden oda csatlakozik ahová kell, akkor illene neki működnie! Zs.
Kösz a segítséget, amint lesz egy kis szabadidő kiméregetem.
Szép napot!
A következő lenne a problémám: Összeraktam egy gitártorzító pedál áramkörét a lenti honlapon található kapcsolási rajz és infók alapján. A jel viszont csak zajszerűen megy át rajt (a hang nem, de ha megkoppintom a húrokat az hallatszik), zúg az erősítő, mintha nyitva lenne az áramkör. Az útmutató: Torzító A leírásban található ellenőrzéseket megcsináltam, a mért feszültségek stimmelnek a trimmerpoti beállítása után. A flip-flop két kimenetén van egy kis eltérés, a két kimenet 1,24 és 8,7 V közt váltakozik (0 és 9V helyett). Kezdőként sokat nem tudok hozzászólni, de az 1,24 V a nullához képest soknak tűnik. Áramforrásként AC/DC konverter helyett egy 9V-os elemet használok, az 1N4001 típusú dióda helyett egy 4002-eset. A kapcsolást próbanyákra forrasztottam, a földelnivaló pontokból kábeleket húztam, csomókba összekötöttem őket, és egy alu-lapra csavaroztam. Más változás az útmutatóhoz képest nincs. A kétszínű LED rendeltetésszerűen váltja a színét ki- és bekapcsoláskor. Ha valakinek konkrét ötlete lenne a hiba forrására, nagyon hálás lennék. Amire gondolni tudok, az a jack aljzatok rossz bekötése (kapcsolós, ezt figyelembe vettem a pólusoknál), vagy ha valamelyik alkatrész a próbálgatás közben meghibásodott...esetleg a földelés szakszerűtlensége. A jack-aljzat: Jack A helyes bekötést valaki elmagyarázhatná, bár szerintem rájöttem a működésére. A válaszokat előre is köszönöm.
Hello!
Valószínűleg az aljzat bekötése rossz, vagy a kábel hibás. Ha a kábel jó, akkor az aljzatnál van a gond. Ha a linkelt HE store -os képet nézed, akkor úgy kell bekötni, hogy jobb hátsó (?? nem látszik rendesen a képen, amelyik érintkezője magasabban van a hátsók közül) a jel, a többi 3 láb pedig GND. (Nézd meg, melyik érintkezővel érintkezik a dugó külső gyűrűje, ha bedugod, az a jel. A többi GND) Ebbe az alzatba mindenképpen mono Jack dugót kell dugnod, mert idióta módon van a lábkiosztása és a sztereónak megfelelő jobb oldal van a GND -nek bekötve. Vagyis sztereo dugóval nem fog szólni. (hogy ez mire jó így...) Inkább ilyen bekötésűt választottam volna, sajnos ilyen nincs itt a HE -nél. A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2014
Elméletileg ha bedugom a kábelt, akkor a két kis nyelvecske leválasztja az egyik oldalon levő lábakat, ezeket egyáltalán nem kötöttem be, mivel ránézésre nem folyhat rajtuk át semmi. Van jelentősége az áramfogyasztás szempontjából, hogy földelem-e a két leválasztható lábat, ha mondjuk nincs bedugva kábel? Ergó akkor megszakad-e az áramkör.
A jel és a föld lábait viszont akkor felcseréltem. Amint tudom átjavítom. Köszönöm a gyors választ.
Amit leválaszt, azt azért szokták GND -re kötni, hogy ha kihúzod a dugót, akkor a bemenetet lekösse GND -re.
Így nincs akkora zaj, meg brumm, ha nincs bedugva semmi és feltekered a hangerőt. Az aljzat elejéhez (ahol bedugod a dugót) közelebb lévő lábakat mindkét oldalon kösd le GND -re és használj mono Jack dugót.
HA a bemeneti kapcsoló lábat kötöd testre, a gerjedéstől mentheted meg a pedált, ezesetben pl fogyasztásban is jobban jössz ki, mert a gerjedő pedál felvesz annyi áramot, mintha maxon kihajtanád hasznos jellel...(sőt, a gerjedés a tranzisztorokat is nyírhatja)
Másik: Ha viszont a kimenetit kötöd testre, rövidre zárod a kimenetét, amivel kivégzed. Egyébként ehelyett lehet jobb lenne kezdésnek egy egyszerűbb, mondjuk tube screamer, vagy mxr distortion+ A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2014
Nagyon szépen köszönöm a segítséget, a torzító működik. Egyelőre még nem tökéletes, néhány dolgot szeretnék még megoldani. Például a kapcsolók rosszul lettek bekötve, és a lábkapcsoló nem a torzítást kapcsolja ki-be, hanem a torzítás két típusa közt vált, és a LED is erre reagál, valamint van egy kis alapzaj az erősítőn amit még csökkenteni szeretnék. És ami még érdekelne, hogy mit tudok csinálni, hogy mindhárom módban hasonló hangerőt kapjak a kimeneten (clean módban nagyon halk).
Összetenném a két kezem, ha még ezekre lenne valamiféle ötletetek.
Sziasztok!
Olyan problémám lenne, hogy több pedálnál előfordul az, hogy borzasztóan nagyot "pukkan" amikor ki- meg bekapcsolom. Mi okozhatja ezt? És hogyan lehetne orvosolni? Előre is köszönöm a segítséget!
Ez többnyire természetes, föleg akkor, ha nem szimmetrikus a táp. A bekapcsoláskor a kondik általában a fél tápfeszre töltödnek és ez okozza a pukkanást. Ajánlott elöbb bekapcsolni a kütyüket, mint az erösitöt
Igen, de így nagyon zavaró ez minden ki-be kapcsolásnál mikor vált az ember. Így nem lehet közönség előtt használni!
Nálam még egy pedál sem csinált ilyet. Linkelhetnél egy rajzot amit építettél.
Digitális vagy true bypass a kapcsoló köröd?
Egyenlítd ki a potenciál különbségeket. Ne legyenek lebegő kondi lábak, amik ha kapcsol a kapcsoló, csak lebegnek. Húzd le őket egy nagy ellenállással a föld felé...1-4,7M bőven jó. Kimenetnél kisebb is szóba jöhet, 10k...100k, ilyesmi. Tehát mégegyszer: potenciál kiegyenlítés, a kapcsoló mindegyik pólusa ugyanazon a DC potenciálon legyen!
Köszönöm szépen a segítséget! A "potenciál kiegyenlítés,, volt a megoldás!
![]()
Pár kommenttel feljebbi torzítópedálról: a K3 kapcsoló, ami a tiszta/torzított jel közt váltana (lábkapcsoló), a gyakorlatban a két torzított csatorna közti váltást oldja meg; a billenőkapcsoló, ami meg erre lenne hivatott, a tiszta és a torzított jel közt kapcsol. Fel tudnám cserélni a kapcsolók vezetékeit, de akkor a LED nem az eredeti célját szolgálná, plusz a tiszta és az egyik típusú torzított csatornán gyakorlatilag alig van hangerő, úgyhogy attól tartok más probléma is van.
Üdv mindenkinek!
Mostanában li-pol akku vásárláson töröm a fejemet, és ha már egyszer rendelek, gondoltam veszek egyet gitár effekteknek is. Nem tudom, hogy mennyire humánus megoldás, de ha veszek egy ilyen, vagy ehhez hasonló akkut, utána némi stabkockát és társait, akkor egy feltöltéssel egy jó darabig lehet mókázni, és nem kell külön hálózat az effekteknek, meg a bummveszély is kisebb. Ha gyártok az effekteknek és ennek a csodának egy mobilizáló eszközt (pl egy aktatáska), akkor bárhol előcsapom, be egy erősítőbe, és hajrá. Vagy, ökörség az ötlet?
Kedves Fórumtársak!
Egyik gitáros ismerősömet szeretném meglepni valami okos egyben használható dologgal. Kinéztem a neten egy kapcsolást Bővebben: Link . Valaki esetleg vetne e rá egy pillantást, hogy megéri e belefogni vagyis működőképes lehet e a kapcsolás. Sokan áradoznak a germánium tranzisztorok hangjáról, ide is azok kellenének? Nehéz őket beszerezni de annyival többet is tudhatnak? Valakinek van e velük tapasztalata? Különbség a kettő között miben nyilvánul meg? Üdv mmajka A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Nem akarlak elkeseríteni, de ha ilyen szintű ismeretekkel akarsz nekivágni, egészen biztos hogy a barátodat meg fogod lepni. De nem biztos hogy örülne neki.
Hacsak nem összekeverted a linket, mert amit linkeltél ott egy darab germánium tranzisztor sincs. Azok ott jfetek, amit egy nagyságrenddel nehezebb beszerezni (főleg jó áron) idehaza. Mellesleg kényesek a munkapont beállításra, tehát még lehet hogy a kapcsolástól el is kellene térni kicsit itt-ott. Én azt javaslom, valami egyszerűbbel kezd, és előbb magadnak építsd meg, aztán próbálj ajándékozni ha már összejött valami használható. Az hogy "annyival többet tudnak" a germánium tranzisztorok, megint egy félreértés, egészen más karakterű torzítót lehet készíteni germániummal, mást sziliciummal, egészen mást jfettel, és megint mást csövessel. Ezek közül a germániumok a legzajosabbak, és csak egész ritkán használják manapság a karcos hangjuk miatt - tipikus JimiHendrix hangzásúak. Ebben a kapcsolásban az az érdekes, hogy pont a jfet tulajdonságai miatt a hangja leginkább a csövesekére hasonlít. De azért nem ezzel kezdeném...
Most nézem, hogy összekevertem a kapcsolásokat. Bocsi
Hello!
Ebbe a kapcsolásba J201 -es FET -ek kellenek, ezek helyett nem jó a germánium tranzisztor. Alapvető különbség a germánium és a szilícium tranzisztorok között a más munkaponti beállítás, a szilícium diódák nyitófeszültsége 0,7 V körül van, a germánium diódáké pedig 0,2--0,3 V körül. Simán egy az egyben nem helyettesíthetők egymással, minden esetben módosítani kell a munkaponti elemeket. A germánium tranzisztorok paraméterei hőmérséklet változásra jobban ingadoznak, instabilabbak, zajosabbak. Kisebb a terhelhetőségük is általában. Biztosan más a hangjuk, de ez erősen szubjektív is szerintem. Az általad kiválasztott kapcsolás a fetek miatt inkább csöves hangzású lesz, mivel a fetek karakterisztikája a csövekhez hasonló. Első ránézésre működőképes kapcsolás. A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Köszönöm a választ!
Kiderítem be tudom e szerezni őket. A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Na, ez tisztán szilícium tranzisztoros. Ebbe nem lesz jó a germánium és felesleges is.
Diódás overdrive áramkör, duplázva. Elég brutál hangja lehet... ![]()
Ott a link, fel is ajánlotta a fórum, itt is van a HESTORE -ban.
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Tehát megérné inkább erre koncentrálni és a feteket hagyni pihenni?
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Csak nem Magyarországon élek hanem Szerbiában. Itt meg azért vannak furcsa dolgok a beszerzésnél.
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Ezt te döntsd el, a feteshez van nyákterv, minden, azt csak össze kell pakolni. Ez a '60 -as évek elején használt Fender cuccok hangját utánozza.
A másikhoz van nyákterv? A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Nincs de a tervezés sprint ben megoldható.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |