Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Építsünk mi is elektromos autót!
Lapozás: OK   75 / 100
(#) Iszkakof István válasza GPeti1977 hozzászólására (») Szept 6, 2015 / 8
 
Tisztelt uraim
Az irántatok érzett tiszteletem megköveteli, hogy megírjam az eredményeim az ubimobilommal (elektromos szekér) kapcsolatban.
Az eredeti terv az volt, hogy 12 km-re kell elszállítsam a megtermelt uborkát. Szerencsémre ez a táv lecsökkent 1000-1200 méterre, mert a faluban létesítettek egy uborkaátvevő pontot. A szekerem, így már csak 3 km-t kellett kibírnia. Ki is bírta vagy 40 alkalommal, aztán lejárt a szezon. A meghajtó motor a régi maradt. A feszültségforrás 6db. 12 voltos gépkocsi akku, sorba kötve, 55 A és 90 között, öt akku kocsiról lett lecserélve és szulfátoldóval egyszer lekezelve és egy színtiszta új akku. A vezérlő egy 12 voltos relé, az a fajta, ami a kocsiknál a hosszú és rövid fázist váltja a fényszóróknál. Ez a relé nem bírná a terhelést, huzamosabb ideig ezért egy sarus kábellel áthidalom a relét, miután már mozgásba lendültünk. Az akkuk újra töltése sorosan történik és voltmérővel néha ellenőrzöm minden akku feszültségét. A legérdekesebb az, hogy az új akkun felmegy a fezültség 15 volt fölé. Olyankor rákötök egy 12 volt, 5W-os izzót két három órahosszáig, aztán ha levettem akár egész nap rá lehet kapcsolva a töltő, 13,5-14 volt közzé áll be a feszültség.
Szerettem volna komolyabban megoldani a helyzetet, de az idő hiánya nem engedte meg. Most, hogy már kezd több szabad időm lenni és a stressz is kevesebb, újra elkezdem tanulmányozni az akkutöltést, feszültségfigyelést, vezérlést meg ami még szükséges. Azután jöhet az építés.
Mellékelek két képet.
Köszönet az eddigi és az ez utáni segítségetekért.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 6, 2015 /
 
Hát, lehet, hogy ronda, meg tákolmány, de ha működik? Mindíg csodáltam azokat az embereket, akik megcsináltak valamit, amire égetően szükségük volt. Nem az a lényeg, hogy hogy néz ki, hanem, hogy használható. Biztos lesz majd jobb is, szebb, is. Szóval, gratulálok!

Azt nem tudom, hol szállítottad az uborkát? Vagy ez a járgány húzott egy utánfutót? Ja, már látom, hátul vannak feltornyozva a műanyag rekeszek. ( kedvet kaptunk, holnap elteszünk kovi ubit... )
A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2015
(#) Iszkakof István válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 6, 2015 / 3
 
Köszönöm az elismerésed, egy ilyen stresszes uborkaszezon után jól esik.
Mellékelek egy képet, amelyik a legnagyobb szállítmányomról készült. Vittem magammal az áramfejlesztőt, biztonság kedvéért, ha netalán az akkuk nem bírnák teljesíteni a távot. A járműnek van egy kis raktere, kb. 90-szer 130 cm. Újszülöttnek minden vicc új, de van egy olyan érzésem, mintha az akkuk használat közben egyre jobban teljesítettek volna.
A kinézettel tényleg nem törődök, lényeg a hasznosság és a takarékosság. Ezt egy kalapáccsal és egy hegesztővel meg lehet javítani.
(#) Balazs227 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 6, 2015 /
 
Jól néz ki a járgány. Talán kölcsön is kérik a következő Mad Max filmhez . A kérdésem annyi lenne, hogy körülbelül hány kilogramm volt a jármű megpakolva és mekkora teljesítményű az elektromotor?
(#) cupika97 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 6, 2015 /
 
Milyen motor van benne? Mennyi a végsebessége?
(#) Iszkakof István válasza Balazs227 hozzászólására (») Szept 6, 2015 / 2
 
A Járművemmel egyáltalán nem pályázok semmilyen díjra. Hány kiló lehet, hát csak saccolni tudok. A legnagyobb rakománya 540 kg uborka plusz az áramfejlesztő, ami lehet úgy 60-70 kg. Maga a gép egy Lada 1500-as gépkocsiból kiguberált anyagok nagy része. Felsorolom az alkotóelemeket, de mi mennyit nyom nem tudom. Lada hátsó híd két kerékkel, első két kerékagy teljes felszereléssel és kerékkel, Lada kormánykazetta, kapcsolószekrény, kardán tengely, lendkerék, két ülés, hat akku és kb egy mázsa vasanyag, amiből a váz és egyebek készültek. A motor teljesítményéről sokat nem tudok, mert nem volt rajta semmilyen címke. Annyit tudok, hogy ha a motor lefullad és nem tud forogni, 60 voltnál 10 ampert mutat a műszer. A végsebességét a járműnek, csak becsülni tudom. Üresen, egyenes úton kb 4 km/h. Megrakva uborkával az 1 km-es távot úgy 50 perc alatt tette meg. Lehet, hogy szoríthattam volna jobban is, de attól féltem, hogy az ócska akkuk lemerülnek és nem marad energia haza menni, mert van domb lefele is és felfele is.
(#) Balazs227 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 6, 2015 /
 
Köszönöm a részletes választ! Akkor ezek szerint bőven 1t felett van megpakolva.
(#) proli007 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 6, 2015 /
 
Hello! Ez nagyon jó! Ha ezt Hollywood-ban meglátják a hálón, bevesznek a "Vissza a jövőbe" legújabb részébe..
(#) Iszkakof István válasza proli007 hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Többen megkérdezték, hogy miért nem szerelek rá egy altermátort, amit a villanymotor hajt, és menet közben táplálná vissza az elfogyasztott energiát. Nem tudtam, hogy komolyan gondolják, vagy csak viccelnek.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Sajnos, a többség komolyan gondolja...
(#) cupika97 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Alternátornak semmi értelme nem lenne...
(#) cupika97 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Inkább már nem irok semmit. Tudom az elternátor szó jelentését, de azon a kocsin nem lenne jelentősége.
(#) qvasz2 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Azt írtad, hogy oda-vissza van lejtő, akkor pedig tényleg lenne értelme, mert
1 kevesebbet kéne fékezni,
2 még is csak visszatöltene egy keveset.
Viszont meg kéne oldani, hogy csak fékezéskor kapcsolódjon, és egyenes úton, ill. felfelé ne lassítsa a mozgást!
(#) KTobi válasza qvasz2 hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
A motor is üzemelhet akkor generátorként, lehet, hogy már úgy is működik.
(#) qvasz2 válasza KTobi hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Ahhoz spec vezérlő kell, ha jól sejtem
(#) (Felhasználó 46585) válasza qvasz2 hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Nem sok értelme van, valahol azt olvastam, hogy a visszatáplált energiának legfeljebb a 20%-a hasznosítható. És egy visszatápláló elektronika elég bonyolult dolog.
(#) Iszkakof István válasza qvasz2 hozzászólására (») Szept 7, 2015 /
 
Most mértem meg a Google Föld segítségével, hogy az a lejtő, ahol a motor visszatölt 120 méter az ezerből. 200 méter út, amit valamennyire vízszintesnek mondható, a többi enyhe ereszkedő, vagy emelkedő, de nem akkora, hogy a motornak ne kelljen dolgoznia. Bizonyára a motor nem lehet kihasználva teljesen, mert 200 méter utat kell megtegyen, azután jön a 120 méter lejtő. Az ampermérő visszafele mozdul ki. Ez azt jelenti, hogy a hat akkuban még van 72 volt és még visszatermel a motor. Fék van, de egyáltalán nincs rá szükség, mert akkora az áttétel, hogy azokon a dombokon, amik vannak, II-es sebességfokozattal leereszkedhetek.
(#) V L válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 20, 2015 /
 
Nos a megoldásokon látszik hogy házilagos, ami van a polcon abból készült stílusú, nagyon tetszik! Látom az agregáttal már a hibridizációval a nagyobb hatótáv is menne...
Én egy trabi (601-es) átalakításán gondolkodtam, benzinmotor helyére egy 220V AC motor+ 4KW-os frekvenciaváltó ( Ez van a polcon ) beépítése, a váltó maradna. A probléma hogy túl sok akku Kellene. Esetleg 110 Vac motor is jó csak a frekiváltót problémásabb gyárit beszerezni, de már elég lenne 10db akku.
Persze ekkor meg legalább 70Ah vontatáshoz való típusok, így ez a pakk is több mint 200EFt lenne ólomból. Tehát az első becslés a költségekre több mint 500EFt. ( ami mindig több lesz.) Hát ez nekem hobbinak drága lenne, majd előbb ha a tetőre szolár rendszert tettem-( lassan már megéri ) akkor újra átgondolom.
(#) Iszkakof István válasza V L hozzászólására (») Szept 20, 2015 /
 
Először azt tisztázza magában az ember, hogy mire is akarja használni a majd megépített járművet és mennyit akar rá költeni.
Engem is elláttak mindenféle, hogy is mondjam, szövegekkel, hogy miért nem így meg úgy csináltam, miért nem szerelek rá még ezt meg azt, hogy ilyen meg olyan legyen. Megnéztem, hogy ki mondja és aszerint magyarázkodtam.
Az én járművem megépítésének az volt a célja, hogy valami szállító járművet összehozzak, és a hosszú téli estéken valamit alkossak, ne a teleregények bámulásával zsugorítsam, az amúgy is idősödő agyamat.
Nekem öt akku úgy jött össze, hogy már évek óta gyűjtögettem a kiselejtezett akkukat. Valaki, ha új akkut vásárolt a kocsijára, kap 10% engedményt, ha ad a vételár mellé egy akármilyen ócska akkut. Amikor egy haver akkut akart vásárolni a kocsijára, adtam neki egy ócskát az enyéimből és megkaptam az övét, a lecserélendőt. Azokat az akkukat lekezeltem olyan szulfáttalanítóval, amit a fórumon találtam és lásd, az egész nyáron szolgáltatták az energiát. Akartam invertert, DC-DC konvertert építeni és használni, de megmagyarázták, hogy mindegyiknek sok a vesztesége, akár 50 % is. Ez a megoldás nagyon lecsökkenti a hatótávot. Az akkuk töltése megnyugtatóan, még nem megoldott, de jön ránk a tél, lesz idő gondolkodni. Eddig két elképzelés van, meglátom, melyik fog tetszeni jobban.
(#) V L válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 20, 2015 /
 
Tökéletes meglátás, hogy a felhasználásra optimalizált konstrukcióba érdemes pézt fektetni.
- Hát egy elektromos tricigli volna az egyik vágyam, kb. 100Kg -al terhelhető csomagtartóval, kb. 1KW hajtás két-három akksival.-De ez egy másik fórum. (de ettől még a kész kínaíi cucc nem tetszik.)
A másik álmom az egy hibridizált elektromos hajtásu Smart méretű városi mini autó amivel a rendes közuti közlekedés is megengedett, max. 90Km/h-t elég ha tud. A piacon nincs ilyen, pedig bármelyik gyártónak megvan mindene, hogy ilyet alkosson.
A lényeg az olcsóság lenne!
Ez a sebvlátó nélküli konstrukció kizárólag villamos hajtású motorral ( max. 15-20KW ) és csak 5KVA-akkupakkal (kb.50Km hatótáv elektromossan.) egy normál kisautó költséggel megoldható.
Plussz még beépítve egy olcsó de nem túl zajos 150ccm-es 10KW-os agregát, kb. 2.5l/h fogyasztással. Egyedi átalakitással engedélyekkel kb. 3-4Mft lenne. Hát majd ha vastagabb a bukszám. Addig is olcsó öreg benzizabálókat kényszerülök használni. De ha majd lesz jó áron Leafe kipróbálom.
(#) EcoPityu válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 20, 2015 /
 
Nekem, nagyon tetszik a kész mű! Gratulálok!
(#) Iszkakof István válasza V L hozzászólására (») Szept 21, 2015 / 1
 
Valaki nekem azt mondta, hogy amit a kereskedelemben meg lehet vásárolni, nem érdemes hasonlót építeni, mert többe kerül.
A hibrid autó ötlete nekem is tetszik, de nem aggregáttal, (ami helyet foglal, súlya van stb.) mert három lépcsőnél van veszteség. A benzin motor mechanikai energiát termel, amit a generátor átalakít elektromos árammá. Nem tudom, hogy mennyi a hatásfoka egy generátornak, de nem 100 %. Itt már az első veszteség. Az elektromos áramot egy villanymotor átalakítja mechanikai energiává, ami szintén veszteséggel jár. Mindezek után jön a vezérlő, ő se dolgozik ingyen. Én is barkácsolt inverterrel akartam vezérelni a motor fordulatát, de lebeszéltek róla, mert akár 50 %-os is lehet a veszteség. Magyarra lefordítva, a hatótáv felét levágja. MHz nagyságrendű frekvencián kellene működni, úgy kisebb lesz a veszteség, mintha pár 10 kHz esetében.
Mindezek tudatában miért építek mégis? Hosszú téli estéken nem vagyok rákényszerülve, hogy teleregények nézésével töltsem az időt. Alkotok. Az akkukat a haveroktól szedtem össze, amikor a kocsijukról le akarták cserélni. Lekezeltem elektronikus szulfáttalanítóval és láss csodát, 40 uborkaszállítmányt eddig kibírt 5 lestrapált akku és egy új. Ez a teljesítmény durván 80 üzemórát jelent. Természetesen, minden fuvar után akkutöltés.
(#) V L válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 21, 2015 / 1
 
Igen az energia átalakításoknak is mindig van vesztesége, de ez csak méretezés kérdése, amit persze az ésszerű költségek miatt inkább a butított verzióban dobnak piacra. Ezért pocsék a legtöbb kínaíi cucc. Én konktét ipari motorok 300V DC-ről menő 2KW illetve 4KW max. teljesítményű hajtásról tapasztalatból tudom az élettartam 40000 óra feletti, az elektronika hatásfoka a 80%-os terhelésnél 95% -os. ( kb a motoré is hasonló ) A meghibásodás a túl magas környezeti hőfok miatti elkó kiszáradások következményei szoktak lenni. Egyébbként csak 25...60Khz-en dolgoznak, a motor fordulatot: 500......3000 változtatják. Persze az ár az 1000 euró nagyságrendű. A technika először DC motorokhoz fázishasítással tudott jó hatásfokot, majd a pwm megoldások tranzisztorral, Fetekkel, ma főleg IGBT-vel oldják meg. Jelenleg 100A és 1200V feletti típusok is kaphatók már. Persze mi nem a 80KW foma 1 szintre pályázunk. A vég cél az a szolár panelekről feltöltött napi 50Km autókázás.
A benzin agregát pedig méretezhező 40%-os szumma hatásfokra. és a cél, hogy megsóroljuk egy csomó akkut, mégis mehetünk 200 kilómétert- megéri a kompromisszumot. Persze ha te ismersz egy pl.75Km/h sebesség mellett két liter benzint fogyasztó kisautót...akkor értesíts. Kipróbálnám.
(#) cimopata válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 21, 2015 /
 
Egy jól bellított aggregátor ha magas terhelésen megy akkor jelentősen több a hatásfoka mint egy autó belső égésű motorjának. A hibridekben is azért alacsony a fogyasztás mert a az aggregátor olyan fordulaton megy am ihatásfok szempontjából az optimum egy motornál.

Az inverterek pedig tévedés hogy Mhz-en hatékonyabbak. Mhz-en már nem is működnének mivel növekvő teljesítményen a használható frekvencia a gyakorlatban egyre kevesebb. Hajtásoknál 18-20kHz főlé nem igen van értelme menni. Pl a n x 100kW os villamosokban még 10kHz sincs.

Az 50% hatásfokot még 50éves hajtás tehnikával is lazán lehet teljesítnei.
A hozzászólás módosítva: Szept 21, 2015
(#) borvendeg válasza cimopata hozzászólására (») Szept 22, 2015 /
 
Nagy frekin a kapcsolási veszteség is nagy.
(#) cimopata válasza borvendeg hozzászólására (») Szept 22, 2015 /
 
Todum, azért írom nem tudom honnan veszi a Mhz-eket.
(#) Iszkakof István válasza cimopata hozzászólására (») Szept 23, 2015 /
 
Egy téma ha érdekel, megpróbálok mindent elmenteni, ami vele kapcsolatos. Beszélgettem valakivel, akinek van elektromos autója, amit ő készített és kimehet vele a forgalomba. mondta, hogy a motor vezérlője nem lehet saját készítésű. Azt is elmondta, hogy a vezérlője kapcsoló üzemű, a frekvenciája több MHz. Barkácsolni hasonló vezérlőt nagyon költséges, mert a speciális ferrit vasmag, ami ezt a frekvenciát kibírja, nagyon drága.
Hát innen az értékes információ !
(#) cimopata válasza Iszkakof István hozzászólására (») Szept 23, 2015 /
 
Házilag bármivel el lehet játszani, de ha ezek szerint még gyári cuccról is van szó akkor ott valamit félre magyarázhatott. Kizártnak tartom hogy létezik hajtás témában Mhz-es elektronika
(#) Iszkakof István válasza cimopata hozzászólására (») Szept 25, 2015 /
 
Ez jó hír, mert közelebb vagyok a megoldáshoz. Az is segít, hogy már 72 voltos akkupakkom van a 12 voltos helyett.
(#) titi52 hozzászólása Okt 5, 2015 / 1
 
Kedves Fórumozók.
Már lassan egy éve kínlódom egy 24v 2400w dc targoncamotorral,hogy elektromosan be tudjam indítani.Minden meg van hozzá,mégsem tudom használni.Van hozzá egy sevcontrol MOS90 vezérlő.
Néhányan írtatok arról,hogyan kellene bekötni.Én elküldtem a rajzot a jelenlegi bekötésről és
egy erdélyi fiú pontosan leírta a bekötés módját.El is indult,csak valahogy nem akar zéróra leállni
a motor.Ha potmetert letekerem nullára, a motor akkor is forog kb 200-at. Sajnos nem találok az
interneten senkit,aki ehhez értene.Érdeklődnék hogy tudna-e, ebben segíteni nekem valaki.
Vagy abban,hogy melyik szelektív kukába dobjam?
Kedvcsinálónak küldöm egy karikatúrámat.Csak annyit hogy ilyen elektromos autót összehozzál,
ez a fajta hal kell!
üdv TiTi
Következő: »»   75 / 100
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem