Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Köszönöm a segítséget. A kapocstábla megtisztítása után működöt a motor, bár egy kicsit nehezen indul, de ez azért van mert egy kicsit nagy a kondenzátor. Jelenleg a 100µF/400-os kondenzátort használom üzemi kondenzátorként.
Segítséget szeretnék kérni. Van egy 220 voltos 1.7 kw-os 2850-es fordulatú villanymotorom amit körfűrészhez szeretnék használni. Milyen kondenzátort tegyek hozzá hogy megfelelő legyen a teljesytménye. A motornak 3 kivezetése van. Fekete, piros , sárga.
A téma képei közt ott van a bekötés/méretezés is.
Üdv!
4kW-os villanymotor üzemeltethető 3x16A-es háromfázisú hálózaton? Kúpos hasítógép lenne hajtva vele.
Csillag-delta indítással biztosan. De lehet, hogy még az sem kell, mivel a hasítógépnél gyakorlatilag üresen pörög fel a tengely. Viszont szinte biztos, hogy ha megszorul a hasítóék a fában akkor le fogja verni a 16A-es biztosítékot. Az is jó kérdés, hogy mivel van levédve a hálózat (olvadóbetét vagy kismegszakító) és milyen karakterisztikájú az adott védelem.
Köszönöm!
Nekem egy nagy fordulatú (ennek a duplája) van 4kW-osban a 3xB16-oson ami egy gyors darabolót hajt. Át kellett kötnöm csillagba, mert deltában minden harmadik negyedik indításra lecsapta valamelyik fázist, átkapcsolóm meg nincs. Viszont ilyen üzemben (a delta motor csillagban) vigyázni kell arra hogy ne legyen a motor túlterhelve, mert akkor is leég.
Szerencsére ezeknél a motoroknál a daraboló, körfűrész, hasító nem nagyon okoz olyan túlterhelést, ami azt leégetné hamar, ugyanis az ilyen motor fordulattartó karakterisztikájú, és jelentős túlterhelésre egyszerűen meglassul, vagy leáll, jelezve, hogy ez már nem üzemszerű állapot. Persze, csillagban ez előbb bekövetkezik sokkal, révén a tekercsekre sokkal kevesebb feszültség jut.
A hasítónál csak akkor van túlterhelés ha megszorul a kúp. Olyat meg két dolog miatt szokott, vagy eleve eltolta az esztergályos a kúpot, és nem úgy kap bele, meg nem úgy halad a fában ahogy kellene. A másik, hogy általában feleslegesen nagy fordulaton járatják, aminek semmi értelme nincs, mert annyi időt nem nyernek vele.
Helló!
Eszembe ötlött, hogy egy gyárilag AC asszinkron motor (tehát a kalickás forgórészű) működtethető -e egy DC 60V -os BLDC vezérlővel? Tulajdonképpen az is háromfázisú jelet ad ki, csak éppen DC -t...
A hasítóval nincs tapasztalatom, daraboló, és körfűrészt viszont használtam én is. A körfűrészen volt nekem is 4kW-os motor, amit csillag/delta kapcsolóval járattam (nem kellett volna feltétlenül). Csillagban hagyva a kapcsolót nem volt nehéz megfojtani, olyankor zúgni kezdett, és meglassult. Általában viszont - ha az ember a képességeinek megfelelően tolta - nem volt gond vele.
Milyen az a háromfázisú DC?
A BLDC motorok (maga a motor) többnyire 3 f~ szinkron motorok. Elvileg működhetne aszinkron motorral is, csak ha jól sejtem a vezérlőnek impulzus kimenete van, ami csak annyiban problémás, hogy a magas harmonikus tartalom miatt nagy a veszteség. Persze ahhoz a négyszögjel frekvenciájának feszültségeinek passzolnia kell a motorhoz,
Például elektromos kerékpár BLDC vezérlőjével...
Azt nem hiszem, annak a vezérlőjének szüksége van Hall elemtől származó pozíció visszajelzésre. Aszinkron motornál ilyen lehetőség nincs. Lehetne következtetni az átkapcsolás pillanatára pl. az áramfelvételből, de az más típusú szabályzó.
Nem mindegyiknek, van olyan is, ami szenzor nélkül is működik, úgynevezett "sensorless controller"...
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2017
Nem. Ha a forgórész állandó mágnes, vagy gerjesztett lenne.
A tekercsáramok vajon nem mágnesezik fel a kalickás forgórészt mint AC táplálásnál?
(Ha kicseréljük a forgórészt mágnesekre, akkor tulajdonképpen már BLDC motor...) A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2017
Nem. Csak úgy mint egy darab mágnes a darab vasat. Az nem fog forogni.
A BLDC motor a vezérlőjétől lesz BLDC. A kalickás (rövidrezárt) forgórészű motor forgórészét nem tudod felmágnesezni, vagy legalábbbis nem nagyon.
Egyébként a meghajtásánál kívánatos, hogy a meghajtó jelnek ne legyen egyenáramú komponense, mert az csak fűti a motort. Ahhoz, hogy egy villanymotor forogjon, forgó mágneses mezőt kell létrehozni. Ezt egyenáramú motoroknál a kommutátor hozza létre, (ezt helyettesíti a Hall elem), váltakozó áramú motornál (AC motor) a többfázisú forgó mágneses tér. Az egyfázisú motoroknál a mágneses tér torzításával hozzák létre a forgó mezőt. A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2017
A szomszéd 3 kW-os darabolója indításkor lecsapkodta a 3x16A megszakítóimat (28xx 1/n). Közbe kellett tennem egy hosszabbítót.
![]() Amíg a kúpos hasító valóban terhelés nélkül indul, a körfűrész, daraboló bizony komoly terheléssel. Mire az a nehéz korongot felpörgeti... pgabor79 4 kW-os motorjának kell a csillag-delta átkapcsoló, csak lehet, hogy nem tudja bekötni. Az adattábla szerint 380 "delta", ami jelentheti azt, hogy nem hozták ki mind a 6 véget a kapocslécre. Nálam 5,5 kW-os motor üzemel 3x16A-ről csillag-delta indítással. Csak akkor veri le a kismegszakítókat, ha figyelmetlenségből túlterhelem és túlságosan lelassul. Ha időben visszafogom a terhelést, újra felveszi a fordulatot.
Egy ősrégi 5,5kW-os nagy fordulatú nekem is volt, de sikerült tőle megszabadulnom.
![]()
Kint van mind a 6 kivezetés a kapocslécen! De lehet, hogy akkor ez nem a gyári tekercselés? Van egy 3kw-os EVIG motorom is (szalagfűrészen) azon is csak 380V Delta jelzés van az adattáblán, de ott is megvan mind a 6 kivezetés!
Szerintetek gyári lehet a tekercsek kivezetése? Így ránézésre? (Nem nevetni! nem az én művem a képen látható "kötözgetés" Ez a kiinduló, vásárlás utáni állapot! A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2017
A képen nem látni, hogy mind a 6 szál ki van vezetve, de ha így van, semmi gond. Csillag-deltában szépen fog indulni.
itt a fotó, a másik 3 kivezetésről:
Gyári felállás lehet ez?
A saruk a tekercsvégeken gyári krimpelésűeknek néznek ki, szerintem gyári felállás.
Üdv! Ez szerintem is gyári. Próbáld ki először deltában, lehet, hogy elindul. Nekem 4kW-os 730-fordulatú elindul, egyszer sem veri le. (Az 5,5kW-os 1450-es fordulatú nem indult.) A kisebb fordulatúak általában könnyebben indulnak, mint a 2900-es fordulatú.
Köszi mindenkinek! Akkor talán nem fogtam nagyon mellé ezzel a vásárral!
Sziasztok!
Talán ide illik legjobban a kérdésem... Van egy kefés DC motor, aminek az üzemi feszültsége 40V, az egyik tengelyvégen egy tachogenerátorral ellátva. A forgórész kommutátorához 2x 3db szénkefe csatlakozik, 120 fokonként eltolva az azonos pólusúak (de gyárilag házon belül összekötve). A kefék merőlegesen érintkeznek a kommutátor szeletekkel. A motornak üzemszerűen forognia kell jobbra és balra egyaránt (nincs mechanikus reteszelés, korlátozás egyik irányba sem) Arra a problémára nem találunk választ (már több villamosan képzett emberrel is töprengtünk), hogy ha ezen motorra egyik irányba rákapcsolva a DC feszültséget kb. 1A-t vesz fel, míg a másik irányba (a polaritást megfordítva) közel 4A-t. Mechanikusan nincs szorulás, mert már minimális feszültség hatására (kb 1V) is megmozdul és forog mindkét irányba. A tachogenerátor kivezetései szabadon vannak, nincs se rövidrezárva, se terhelve, illetve nincs rajta dióda sem. Szintén nem találtunk diódát a tekercsekre kötve sem. Van-e valakinek magyarázata, tippje vagy ötlete, hogy mitől van ekkora eltérés a felvett áramokban? A dolog kísérő jelensége, hogy a meghajtó egység tranzisztorai rendre elszállnak hosszabb-rövidebb idő után a nagyobb áramú forgásirány oldalán. A motor egy olasz gyártmányú textilipari gépben található, de a meghajtó és a motor is amerikai gyártmány (minden csavarja nagy kincs ![]() Előre is köszönök minden építő jellegű hozzászólást! Imi
A probléma az lehet, hogy az ilyen motoroknál a semleges zóna (ahol a keféknek lennie kell) a forgás miatt eltolódik a forgás irányába. A probléma az lehet, hogy az ilyen motoroknál a semleges zóna (ahol a keféknek lennie kell) a forgás miatt eltolódik a forgás irányába. Ez aszimmetriát okoz, és forgás irányváltásnál gond is lehet. Nagyobb teljesítményű motoroknál ha szükséges az irányváltás, a kefehíd is elforgatható. Ez aszimmetriát okoz, és forgás irányváltásnál gond is lehet nagyobb teljesítményű motoroknál.
A hozzászólás módosítva: Dec 6, 2017
|
Bejelentkezés
Hirdetés |