Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   1 / 279
(#) kozmaj hozzászólása Jún 28, 2006 / 5
 
van egy régi 380/220 Voltos 0.4 kwh-s motor a tulajdonomban.
Hat kivezetéssel. Hogyan kössem be egy fázisra, tehát 220 V-osra?
(#) Gab_Bee válasza kozmaj hozzászólására (») Jún 28, 2006 / 1
 
Hát.. ha jol tom akkor az egy 3 fázisú villanymotorról beszélsz! amit 220-ra nem lehet bekötni! De ez az én véleményem! várd meg mások mit mondanak!
(#) kozmaj válasza Gab_Bee hozzászólására (») Jún 28, 2006 /
 
Azért fordultam a fórumhoz, mert nem értem miért írták rá a 380/220-as feliratot. Tudom van csillag ill. delta kapcsolás, de ahhoz kellene a 3 fázis!
(#) titkovics válasza Gab_Bee hozzászólására (») Jún 28, 2006 /
 
De be lehet kötni 230V-ra is, csak akkor delta kapcsolásban kell bekötni, mert ha 380V-ra akarja kötni akkor Y kapcsolásban kell kötni. Én így tudom. Azért van 6 kivezetés. Több érdemleges dolgot nem tudok szólni. (sajnos itt ért véget a vezérléstechnika a suliba, az év vége miatt)
(#) tiva77 válasza kozmaj hozzászólására (») Jún 28, 2006 / 1
 
hello

Ha 6kivezetés van akkor be kell kötni azokat csillagba szóval 3at összekötni . Akkor ugye még maradt 3kivezetés . Az egyikre a fázist a másikra nullát a harmadikra pedig egy kondenzátoron keresztül a fázist kell kötni.Igy is fog müködni de kissebb lesz a teljesitmény.
(#) kozmaj válasza tiva77 hozzászólására (») Jún 28, 2006 /
 
A kondenzátor értékére tudtok nekem mondani valamit?
(#) patexati válasza kozmaj hozzászólására (») Jún 28, 2006 / 11
 
Csillagba kötve két kivezetésre kell kötni a fázis nullát a szabadon maradt kivezetésre a kondi egyik kivezetését a forgésiránytól függően a másik szálat vagy a fázis vagy a nullára!A kondinak rakjál egy 20 vagy 25 mikrofarádos kondit!A motor teljesítménye kb kétharmada lesz ha 220v-ról üzemel.Sok sikert!
(#) kozmaj válasza patexati hozzászólására (») Jún 28, 2006 / 1
 
Köszönöm a gyors és lényegretörő válaszokat. Remélem sikerrel járok...
(#) pitkin válasza kozmaj hozzászólására (») Jún 28, 2006 /
 
Az előbb leírt módon biztosan fog működni egy fázisról.

A 380/220 V egyébként csupán azt jelenti, hogy 3 x 380 V-os hálózatról, és 3 x 220 V-os hálózatról is működik a motor csillag illetve delta kapcsolásban.
Te azonban valószínüleg a konnektorban levő egyfázisú 230 V-ról (régen 220 V) szeretnéd üzemeltetni a motort.
A teljesítmény valóban kb, 2/3-a lesz csak a motor táblán feltüntetettnek.

A kondenzátor legyen állandó üzemű kondenzátor (villanymotorhoz való), ha nem indul könnyen, akkor még az indítás időtartamára egy indító kondenzátort is célszerű bekötni (pl egy nyomógombbal sorbakötve) párhuzamosan az üzemi kondenzátorrral. Az indító kondenzátor értéke 3-4 szerese is lehet az üzemi kondenzátornak. A kondenzátor feszültségtűrése min.310 V legyen
(#) StefuPeti válasza kozmaj hozzászólására (») Jún 28, 2006 /
 
a kondenzátor értéke KW-onként 70 µF legyen
1 KW=70 uF
0,1 KW=7 uF
0.4 KW=28 uF
(#) Slope válasza pitkin hozzászólására (») Jún 28, 2006 / 2
 
Hát... a 380/220 nem egésszen azt jelenti amit leírtál!

A 220V a fázisfeszültség ennek gyök 3-szorosa a vonali feszültség. Ez egyébként a jelenlegi szabványnak megfelelően 400/230 V. A fázisfeszültség a nullvezető és egy tetszőleges fázis között mérhetö, míg a vonali feszültség két fázis között mérhető. Ha lerajzolod egy koordináta rendszerben a feszültség vektorokat egyből érthető. A fázisfeszültségek között 120°-os fázistolás van, ha a vonali feszültség vektorait az origóba tolod, ott is 120° van.
Ebből ered az is, hogy 3 fázisról üzemeltetve deltába kell kötni a motort, mivel ekkor a tekercsekre a vonali feszültség kerül, míg fázisfeszültséget használva csillagba kell kötni, ahol a csillagpont a nulla, a maradék 3 vezetéket pedig elvileg 360°/3=120°-ként (a periódusidő 1/3-a) kéne kapcsolgatni. Viszont ez nem lehetséges 1 fázis esetén passzív alkatrészekkel, ezért a kondenzátor 90°-os fázistolását felhasználva késleltethető az egyes tekercsekben kialakuló mágneses mező (létrehozva a forgó mágneses teret). Ezért a kivehető teljesítmény durván az eredeti 2/3-a lesz.
(#) Vega válasza kozmaj hozzászólására (») Jún 28, 2006 / 1
 
Hali!

Háromfázisú motor elindítás egy fázison szép teljesítmény, de teljesen haszontalan. Ez saját tapasztalat: a teljesítmény ahogy a többiek is írták kb 2/3 lesz az eredetinek (ha nem tévedek akkor 1/gyök3 ez kb 0,577), a teljesítmény csökkenés mellett a nyomatékok is csökkennek, főleg az indító nyomaték. Ezt saját tapasztalat, mivel probáltam egy 380V 1,5Kw 2880 1/min motort (ami egy kompresszort hajtott, és vígan tudott 8 bar nyomást, és indult bármikor, akkor is ha 6 bar volt a tartályban) elindítani 220v-ról (üzemi kondi+indító kondi). A motor üresen el is indult, de ha a kompresszoral össze volt kötve, akkor már csak úgy indult el hogy a cső nem a tartályba nyomta a levegőt, hanem a szabadba. És akkor is igen kehesen, messze a szinkron fordulat alatt ment és melegedett mint állat.
(#) cszotyi válasza Slope hozzászólására (») Jún 29, 2006 / 3
 
Ebből ered az is, hogy 3 fázisról üzemeltetve deltába kell kötni a motort, mivel ekkor a tekercsekre a vonali feszültség kerül, míg fázisfeszültséget használva csillagba kell kötni, ahol a csillagpont a nulla,

ez az állításod így nem igaz Slope.
Az egész annyiról szól, hogy a motor tekercsei 220 vagy 380 voltosak, tehát az előbbi esetben 380V-ról csillagba az utóbbiban pedig deltába kell kötni.

Hogyan kötnéd be az a motort amelyik adattábláján ez áll 660/380V ?
(#) öreg válasza cszotyi hozzászólására (») Jún 29, 2006 /
 
Ez jó lesz.
(#) Pityu01 hozzászólása Ápr 22, 2007 / 1
 
Sziasztok! nekem is ugyan olyan gondom van hogy 230 ra kellene kötnöm 380-as motort és már megtudtam itten az infókat hozzá, de az lenne a kérdésem hogy pontosan akkor most mekkora kondi kell hozzá? mert láttam itt micro farádot is írva meg nano farádot is. a motorom detto ugyan az mint Vega-nak: 1.5 kw meg 2880 fordulat/perc. egyébként egy körfűrészhez lessz aminek elég vaskos tengelye van, biztos hogy kell hozzá indító kondi is? esetleg ha tudtok nékem egy kapcs rajzot nagyon hálás lennék amit fejjebb találtam nem tom kiolvasni.
előre is köszi!!
(#) potyo válasza Pityu01 hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
16µF körüli kondit tennék, ha a kondenzátor üzem közben folyamatosan be lesz kapcsolva. Így a motornak viszonylag kevés lesz az indítónyomatéka, de körfűrésznél ez nem gond, azzal be tud indulni. Ha megoldjátok, hogy a fordulatszám kb. kétharmadánál kikapcsoljátok a kondenzátort, akkor lehet 100-125µF-ot is használni, ekkor jobb lesz az indítónyomaték.
(#) very hozzászólása Ápr 22, 2007 / 2
 
hello..
nos nem akarok beleokoskodni de nekem igy már sikerült elindítani egy 3 fázisú villanymotort egyfázison.. ime a rajz..!
2 tekercset egymással sorosan majd a 3.ikat vele párhuzamosan egy kondenzátorral.. asszem a kondenzátor végzi a fázis eltolást!!
(#) Joci77 válasza potyo hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
Hi!
esetleg valami időzítőt - idörelével H3CR-A ?
én már gond. rajta "valmi nagy kondi és induláshoz a timer H3CR-A ..."
(#) potyo válasza very hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
Igen, ezt a kapcsolást használják az aszinkron motorral szerelt a mosógépekben. Ha a kondenzátor hálózatra kötött végét a másik 230V-os vezetékhez kötöd, akkor megfordul a forgásirány.
(#) very válasza potyo hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
igen ez igy van! megfordul....ezt elfelejettem leírni
(#) zoz11 hozzászólása Ápr 22, 2007 /
 
Ez így mind szép és jó de gyakorlatba nem ok a dolog. Egy 1,5kW-os motorra kéne legalább 100µF üzemi kondi meg 160µF-os indító kondi, 100µF-os konditól a motor terhelés alatt inkább egy kályhához fog hasonlítani, és erő se sok lesz benne. Az meg nagyon ritka hogy egy 3 fázisú 2800-as motor elindul 1fázisról, mert ha olyan a tekercs elrendezés akkor az inditó kondi se tud akkora fázis eltolást csinálni hogy fel is tudjon pörögni. Apu tekercseléssel foglalkozik és már sok ember akart átköttetni nagyobb motort de nem csinálta meg, mert előtte tapasztalta hogy nem ok a dolog és nem csak egy motorral próbálkozott, esetleg betonkeverőre de másra nem szabad főleg nem kompresszorra. Egy 3 fázisú motor felépítése teljesen más!!!
Joci77-nek üzenem hogy már feltalálták az inditó relét is, már kb 40éve, ez pont ezt a célt szolgálja. Motor az indulás pillanatában szinte rövidzárba van, és akkor az áram felvétele is nagy, mikor felpörög a motor elenged a relé.
(#) Joci77 válasza zoz11 hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
hiába öreg ez van ithon, csak gondolat volt... de nem kell üzengetned!
(#) zoz11 válasza Joci77 hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
nem úgy értettem azt az üzenést!!
(#) Feri hozzászólása Ápr 22, 2007 / 4
 
Ezt egy régi könyvben találtam benne van minden a megoldás.
(#) potyo válasza zoz11 hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
Idézet:
„...Az meg nagyon ritka hogy egy 3 fázisú 2800-as motor elindul 1fázisról, mert ha olyan a tekercs elrendezés akkor az inditó kondi se tud akkora fázis eltolást csinálni hogy fel is tudjon pörögni....Egy 3 fázisú motor felépítése teljesen más!!!...”

Szeretem ezt a fater ezzel foglalkozik, és akkor már én is értek hozzá tipusú hizzászólásokat. Az egyfázisú és a háromfázisú aszinkron motor felépítése ugyanis teljesen AZONOS, csak a tekercselésük külömbözik, de a háromfázisúból kát tekercs sorba (vagy ha a vasmag megengedi, párhuzamos) kötésével megkapjuk ugyanazt a tekercselrendezést, mint az egyfázisúban. És nincs ilyen vagy olyan elrendezésű háromfázisú tekercselés abból a szempontból, hogy kondenzátor tud-e elegendő fázistolást csinálni. Minden háromfázisú tekercselés szimmetrikus, ugyanakkora fázistolást csinál a kondenzátor mindegyiknél.

Itt körfűrészről volt szó, aminek a nyomatékigánye induláskor nulla, tehát nincs szükség nagy indítónyomatékra=>nem lesz kályha a motorból, hanem szépen fel fog pörögni.
(#) patexati válasza potyo hozzászólására (») Ápr 23, 2007 / 1
 
Igen fel fog pörögni de kell a segédüzemen kívül még egy indítókondi mert nem biztos,hogy el tud indulni mert azért a körfűrésznél is kell induláskor egy kis nyomaték mert ugye van súlya a tengelynek és a fűrésznek,és az ékszíj is fog rendesen mivel ezt álltalában úgy feszítik,hogy a motor súlya spannolja így könnyen leszerelhető esetleg másik gépre áthelyezhető!Szóval én tennék egy indítókondit egy nyomógombal megoldva nem bonyolítanám relével stb!
(#) patexati hozzászólása Ápr 23, 2007 /
 
100mikró állandó,és elég gy ugyancsak 100mikrós indítónak ha csak a körfűrészre kell!A kondik 300v-on felüliek legyenek,de ha motorhoz veszed úgyis olyat fogsz kapni
(#) Tom Lord válasza patexati hozzászólására (») Ápr 23, 2007 /
 
100 mikró üzemi kondinak sok lesz. (Bár megpróbálhatod.)
kW-onként 30-40 mikrót számolj.
(#) Pityu01 hozzászólása Ápr 23, 2007 /
 

köszi szépen
ennyi infóval csak lessz belüle valami
holnap meg is kísérletezem a dolgot, illetve ha beszereztem a kondikat, ugylátom több kísérlet is lessz
bár ma megnéztem és összekevertem a másik 220-as motorral az az ami 1.5 kw -os ez csak 1.1 kw-s ugyhogy ha 2/3 lessz a P akkor nem tom mennyire fog süvíteni mert még az áttétel is kétszeres a tárcsákon vagyis 2 x 2880 fordulat lessz a 30 centis fűrészlapon, ( én meg még 5 ezret füzettem az esztergálásért a tárcsához) szerintem a beindítás menni fog max indítóval de nagy favágások nem hinném hogy lesznek de mindenképp kipróbálom, jó volna ha elég volna mert a vatera-honlapon láttam 220-as izmosabb motort de zsebbenyúlós.
na mindegy kísérletezek oszt megírom mi lett belőle !
(#) potyo válasza Pityu01 hozzászólására (») Ápr 24, 2007 /
 
Hát nemtudom, de a 2x2880 eleve soknak tűnik, illetve szerintem kevés lesz az 1.1kW-os motor. Ha nem nyomod neki a fát, vagy csak gallyakat vágsz vele, akkor talán vinni fogja, de én egy kb. 2200 fordulaton járó 50 centis tárcsát is le tudok folytani, pedig ezt egy háromfázisú, 4.5LE-s motor hajtja (igaz, ezzel már azért "halad" a munka. ) Mindenesetre úgy állj oda, hogyha repül valami, akkor ne találjon el.
Következő: »»   1 / 279
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu