Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Lapozás: OK   144 / 148
(#) zoka válasza Massawa hozzászólására (») Máj 1, 2018 /
 
Értem. De azért nehogy már ehhez a kis erősítőhöz extra akku kelljen. Lehet hogy a kondi hiányzik. Egyébként akkor is csak töltenie kell a generátornak csak gondolom a csúcsokban nem tudja úgy visszarántani a feszt. És túl tudja terhelni a generátort ez a kis erősítő? Ez mivel jár? Elfüstöl?
(#) cimopata válasza zoka hozzászólására (») Máj 1, 2018 /
 
A szükséges impulzusáramokat nem a generátorodnak kell adnia hanem az akkumlátornak.

Gyenge az aksid azért zuhan be annyira a 12v tápfeszed.
(#) cimopata válasza zoka hozzászólására (») Máj 1, 2018 /
 
nem fog elfüstölni de egy pár farádos kondenzátor mindenképpen segít a dolgon közvetlenül az erősítő tövébe bevezetékezve.
(#) zoka válasza cimopata hozzászólására (») Máj 1, 2018 /
 
Köszi! 56Ah csak. De ha 72 vagy nem tudom milyen érték van még, ha az lenne betéve azt bírná tölteni a generátor?
1F kondi már segít nem? Azt olvastam valami dióda van a generátor után ami egyenfeszt csinál. Az vajon nem sül meg egy nagy kondi töltése közben?
A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2018
(#) cimopata válasza zoka hozzászólására (») Máj 1, 2018 /
 
1F mindenképpen. Többre talán nincs is szükség eléggé aprócska erősítő.
(#) zoka válasza cimopata hozzászólására (») Máj 1, 2018 /
 
Oké köszi. Lehet hogy pici, de azzal a 30 as zárt JBL szubbal nagyon feszes gyors mélyhangokat ad. Nekem nem is kell több. És akkor amiatt ne parázzak, hogy leég a generátor ha csutkára huzom? Elvileg 25A enged át a bizti. Bár átmenetileg talán a többszörösét is csúcsokban...
A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2018
(#) Ge Lee válasza zoka hozzászólására (») Máj 1, 2018 /
 
Nem fog leégni, lévén hogy csak impulzusban van nagy terhelés, nem folyamatosan. A világítás elhalványodása ütemre pedig természetes, nem az akku hibája. A generátor feszültsége eseget be olyankor az akkufeszig (illetve kábelezéstől függően ki tudja meddig), amire a kondenzátor az egyetlen megoldás.
(#) zoka válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 3, 2018 /
 
Oké. Hát nem olcsó a kondi, de lehet, hogy érdemes beletenni, gondolom ez az állandó feszültség ingadozás biztosan nem jó. A generátor után biztosan vannak egyenirányító diódák, de azok csak kibírják ezt az áramot. Végül is ha folyamatosan menne sinus jellel akkor is 25A nél nem lehet több mert akkora bizti van az erősìtőben.
A generátor mérete összefügg azzal hogy 1.2-es a motor, vajon egy 1.6 os ba nagyobb generátort tesznek?
Illetve alapjáraton mondjuk 850 es fordulatszámon is képes leadni a generátor a teljes áramát? Nagyobb áramfelvétel esetén a generátort nehezebb forgatni a motornak?
(#) latyakosa válasza zoka hozzászólására (») Máj 3, 2018 /
 
Kell a kondenzátor, de erdemes lenne megmérni a generátor vezetékeit is, véletlenül nem ott esik a kelleténél több feszültség a generátor és az akku saruk között.
(#) zolek hozzászólása Máj 7, 2018 /
 
Üdv. Össze bogarásztam ezt trafo tekercseléshez, remélem hasznosítható.
(#) zolek hozzászólása Jún 17, 2018 /
 
Üdv. Pihen a topik , egy kis olvasnivaló még jól jöhet valakinek transzformátorok_tervezése.
(#) Gj hozzászólása Júl 22, 2018 /
 
Sziasztok!

RÖVIDEN: 50W-os transzformátor tervezése kapcsoló üzemű táphoz, 12V-ról, két szekunderrel, Hi-Fi erősítőjéhez.

BŐVEBBEN kifejtve:
Már egy hete bújom a különböző irományokat és építgetek, hogy elkészítsek egy megfelelő tápot, de eddig nem jártam sikerrel. Legyetek szívesek, pillantsatok rá! Szerintem elég sajátos, maga a projekt, viszont nincs tapasztalatom a tápépítés terén, így elkelne a segítség:

Van egy Daewoo AMI-310U típusú, hálózati feszről üzemelő Hi-Fi, amit elkezdtem szétaprítani (igen, szó szerint félbe vágtam az alaplap NYÁK-ját, hogy a kazetta vezérlés ne foglalja a helyet feleslegesen ) és átalakítani, hogy 12V-os akkumulátorról működjön az erősítő része.
Nem autóban lesz használva, nem fogja generátor tölteni az akksit, szóval lehet, hogy a fesz leesik valamennyit.

A Hi-Fi-re eredetileg 45W volt írva, hogy annyit vesz fel a 230V-os hálózatról.

A trafóján 4 szekunder van, ebből a következő kettőt szeretném 12V-ról helyettesíteni:
Red-Red: 30V RMS (43V Amplitúdójú színusz): Ez egyenirányítódik többek között a végfoknak (nincs stabilizálva) és pozitív előfoknak (+12V-ra stabilizálva). Nagy kondi van közte (+40V) és a föld (0V) között, ezért kis kivezérlésnél az egyenirányított fesz kb. 40V, de basszusoknál leesik akár 32-34V-ig is. (Viszont a végfok (AB osztályú) 30V kivezérlésnél elkezd clippelni, tehát a 30V feletti rész úgymond csak "tartalék" az egyenirányított feszből.) Maximális, még nem clippelő 440Hz színuszos kivezérlés esetén 1.2A az erről az ágról felvett áram, zenénél 0.7-0.8A.
Black-Yellow: 12.5V RMS (18V Amplitúdójú színusz): Ez a negatív előfoknak egyenirányítódik. Egyenirányítás után -16V a földhöz képest, amit stabilizálnak -12V-ra az előfokhoz. A felvett áram itt max 70mA.


Kell tehát egy táp, ami 12VDC bemenetből kiszolgál 35-40VDC 1.2A, és -16VDC 70mA kimenetet.

A kapcsoló része működik, TL494 PWM IC-vel és IRFZ44N FET-ekkel, ez alapján a cikk alapján elkészítve. Viszont transzformátort nem sikerült jót terveznem/tekernem hozzá, hiába próbáltam napokon át. Van itthon egy ilyen (6400nH) és ilyen (170nH) toroid ferrit magom és 0.9-es, és vékonyabb drótom. Milyen menetszámokat tekerjek és milyen frekvencián kapcsoljam, hogy megfelelő legyen a leírt feladathoz? (Illetve, ha van még valami, amire figyeljek, akkor arról is szóljatok, kérlek! Új vagyok még a témában.)

Előre is köszönöm a segítséget!

A Hi-Fi "Service Manual-ja" itt látható.
(#) latyakosa válasza Gj hozzászólására (») Júl 22, 2018 /
 
A 6400nH toroidot tekerd meg primernek 2x5menetet, a a 40V-s szekundernek 2x12 menetet.
A 2x12V-nak egy 2x5 menet elég.
A tekercselés szimetrikusságára javaslom fordíts figyelmet.
Kapcsolási frekvenciának a feteken 30-60kHz - azaz az IC-n a duplájára 60-120kHz-re állítsd.
Nézz szét a topik nyáktervei között, van néhány jó közöttük és azok tanácsait próbáld megfogadni (pl fet meghajtása és a fet közel legyenek, kevés kanyar legyen az áramutakban).
Szkópod van otthon? Szükséged lehet rá a megépítésnél.
(#) Gj válasza latyakosa hozzászólására (») Júl 23, 2018 /
 
Van szkópom, igen.
Megcsináltam, de most is olyat produkál, mint az eddigiek. Ellenállásokkal terhelve max 25W-ot tudtam kiszedni a szekunderből (még csak a 40V-os szekunder van rajta). Ennél többet nem tudok, mivel leesik a feszültség és nem kapok nagyobb kijövő teljesítményt.

Rátettem a hifire is. Ha nincs zene, akkor 40V-on áll a fesz, pont jól, viszont basszusoknál leesik húszon egypár voltig, és egyébként is előszeretettel van 30V alatt/körül zene közben.

Mit tegyek a feszültségesés ellen? Most 5 menet a primer és 17 menet a szekunder, de ha tovább tekercselem, akkor meg alapjáraton lépné túl a 40V-ot (a végfok maximális tápja 45V lehet, és nem akarom megölni).

Több kondit rakjak bele, vagy van valami jobb megoldás, ami a tápon javít?
(3300-4000µF van alapból a 40V-on a hifiben gyárilag)


Az akkumulátor feszültsége zene nélkül 12.7V, zene alatt átlag 11.6V. Zene nélkül 0.38A-t, zene alatt átlag 1.6 A-t vesz ki belőle a táp.
A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2018
(#) Gj válasza Gj hozzászólására (») Júl 23, 2018 /
 
33Ohm-mal terhelve a már egyenirányított feszt, ez látszik a szekunderen (egsenirányítás előtt, a tekercs sarkain mérve).

Kis terheléssel itt szép négyszögjel van, nagyobb amplitúdóval.
(#) latyakosa válasza Gj hozzászólására (») Júl 23, 2018 /
 
Milyen fet-t használsz ? Tudnál mutatni éles képeket arról amit alkottál ?
A szekunder oldalon nem kell több kondi, n*100µF elég ilyen frekvencián.

Elsőnek megnézném szkóppal a tápfeszültséget, nem-e a primer oldalon esik be a feszültség túlságosan. Lehet nem számoltam pontosan de 0.9 ohm körülre jött ki az akkud belső ellenállása, lehet a 25W korlát e miatt jelentkezik.
A másik feltételezhetően a FET bekapcsolási szakaszban nagyon lassú a felfutása a jelnek. Mérj a fetek GS kapcsain jelet, illetve a test és az IC 9 és 10-s lábain, hogy hol melyik szakasztól nem jó a négyszögjel fel/lefutása.
(#) Peter65 válasza Gj hozzászólására (») Júl 23, 2018 /
 
Tegyél fel egy képet a trafóról. Valószínűleg nagy a szórása.
Ahhoz, hogy érdemben lehessen segíteni, kellene a trafó vasmagjának az adatai. Most kb. 60kHz-en jár a táp. Ha lejjebb mész a frekvenciával, lehet jobban kézben tartható lesz a szórás.
(#) Gj válasza latyakosa hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Már túlvagyok a FET-ek méregetésén, szép a gate jelük, BC-327/37 -tel hajtok 1-1 db IRFZ44N FET-et, ahogy írtam. Nem is melegszenek.

Az akksi le tud adni jóval nagyobb áramot is, nem az a szűk keresztmetszet. A primer fesz 11.6V terhelés alatt, feljebbi hozzászólásomban ezt részletesebben is leírtam áramfelvételekkel együtt. Ha megkérhetlek, olvasd el azt is, hátha ott van elásva a kutya Bővebben: Link.


Peter65:
Próbáltam már szinte minden frekvenciát. Lemenve 15-30kHz környékéig néhány wattal tudtam többet kiszedni, de cserébe hallgatnom kéne, ahogy "sípol".
A vasmagot belinkeltem korábban, egy 6400nH-s toroid ferrit. Bővebben: Link


Csatolom a képeket. A 3db 3 szálas a primer, az egyszálas a szekunder. (A szekunderen korábban 0.7-es drót volt, ez most 0.9-es, de a cserével nem változott semmit az eredmény)
(#) ferci válasza Gj hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Lehet, hogy valamiről lemaradtam... de az eredeti rajzon nem látok szabályzást és ebben az esetben nem ártana, ha átalakítanád. Akkor kis terhelésnél visszavenné rendesen a kitöltést és nem lenne >40 volt pl.
A frekivel maradjál csak 80 kHz környékén ( IC ) szerintem. Max terhelésnél egyáltalán melegedik a vasad? Erről nem írtál. A felvett áram elég kevés, abból 50 W a szekunderben sose lesz.
A tekercselés pedig nagyon gyenge, primerben 0.4 mm átmérő fölé ne menjél és számold ki, hány szál kell pl. 6 amperre, 4 A/mm^2 áramsűrűséghez, ugyanígy a szekunderben is tartsd azt a huzalt. Sodorni nem kell, valami finom hőálló szalaggal tekerd körbe a drótfonatot, hogy ne essen szét tekerés közben.
Továbbá célszerű lenne egy pufferelt akkuval játszanod, hogy legalább a 12,.. volt megmaradjon teljes terhelésnél is.
A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2018
(#) ferci válasza Gj hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Ahogy elnézem, a csatolás is elég rossz... a szekunder fedje le a primert.
(#) ferci válasza Gj hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Még egy "apróság": a fél-primereket bifilárisan tekerd fel, egyenletesen elosztva a teljes kerületen, mert így fél periódusonként igen kicsi a csatolás a szekunderrel a kép alapján.
Dettó a szekundert is..
(#) pinyó39 válasza Gj hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Szerezz egy Siemens vasat n67 -es anyagból vagy még jobbat, szoros csatolással tekerni és megoldodnak a problémák.
(#) gulyi88 válasza Gj hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Belenéztem a cikkbe ami alapján építetted. Vérzik a dolog néhány sebből.
A trafó tekercselési ajánjása teljesen rossz, másképpen kell tekerni egy push pull trafót (legfontosabb a biffiláris primerek, a szekundereket szigetelés után a primerre rá szintén bi-tri-akárhány-fillárisan), az nem akkora baj, ha nincs körbetekerve a mag, de a tekercsek egymáson legyenek, amit kell egyszerre feltekerve.
A TL494 kimenetei (9,10 láb) és a föld között hiányzik két 500 ohm körüli ellenállás, (emitter felhúzni tudja a kimenetet, de aztán mi húzza le testre?)
A gét ellenállásnak 100 ohm nekem sok. 5-15 ohm max, plusz a 337-327 tranyók kollektorai közé közvetlen közelre rövid lábakkal egy 1u kerámia vagy fólia kondi kell.
Visszacsatolás nagyon hiányzik belőle! De még csak ki sincs rendesen akasztva maximálisra a PWM, a 2, 15 lábak lógnak, a 16 láb még csak nem is a testre, hanem a refre megy.

Szóval amit elsőnek tegyél meg: 494:
Akaszd ki a PWM-et rendesen:
1, 16 lábak testre (0-1Kohmmal akármivel)
2, 15 lábak a refre (14 láb) (0-1Kohmmal akármivel)

Erősítsd a fetek meghajtását
494 9 láb-test közé 470-680ohm
494 10 láb-test közé 470-680ohm
337-327 kollektor tövei közl 1u fólia vagy kerámia, gétellenállás csere 5-10 ohmra.

Próbáld ki, aztán jöhet a trafó újratekercselés és a visszacsatolás beépítése.
(#) Peter65 válasza Gj hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Egyetértek Fercivel, hogy elsősorban a tekercselés kivitelezésén kellene javítanod. Én valahogy úgy csinálnám, hogy először a szekunder 17 menetét tekerném rá egyenletesen a vasra. A primert pedig három részből, 3x5 menetet a szekunder menetek közé egymás után, így kb 120°-onként fog elhelyezkedni egy-egy primer tekercs. A három fizikailag 120°-onként lévő tekercsek végeit párhuzamosan kötném, az irányokra odafigyelve. Így mindegyik drót szépen ráfeküdne a vasra, a primer és szekunder vezetékeket pedig szépen egymás mellé lehetne tekerni.
Ha megcsinálod azokat az átalakításokat, amiket Gulyi88 írt, a gyorsabb kikapcsolás miatt nagyobb tüskékre kell számítanod a fetek drain-jén. Még fontosabb, hogy a kettő primer tekercs minél szorosabb csatolásban, bifilárisan legyen megtekercselve. Ha ezt is figyelembe vesszük, akkor a primer tekercselés igazából hat darab tekercsből kell összeállítanod, amiből 2-2-2 bifilárisan tekercselsz meg.
(#) Gj válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 24, 2018 /
 
Köszi szépen, megcsináltam mindent, amit írtatok. Sajnos nem igazán lett jobb a végeredmény.

Igyekszem sorban menni:
-Ferci: A vasam nem melegszik használat közben.
-Most 3 párhuzamos, bifiláris tekercselésű primerem van 120°-ban. A szekunder ezeknek a meneteknek a "közébe" van tekerve és körbe ér a magon. (Csatolt képek)
-A kapcsoló IC bekötésén is megcsináltam a módosításokat, Gulyi88. (Kivéve a kondenzátort. Azt nem értem, hogy értetted. Hova rakjam?)
-A trafó tekercsein most nagyobb terhelés (30-60Ohm) esetén is jó négyszögjel van.
-Ha most jobban megterhelem a szekundert (30-60Ohm), akkor a trafó elkezd "ciceregni".

Észrevettem egy jelenséget, nem tudom, hogy eddig is jelen volt-e, de most tűnt fel: Ha jobban (a képen 33Ohm-mal, az egyenirányítottat) megterhelem a szekundert, akkor a FET-ek gate-jére érkező jel kitöltési tényezője lecsökken. (Csatolt képek) A képen a gate-ről mért jelek vannak, de ez a lecsökkenés már a TL494 lábain is jelen van, tehát alapból kisebb kitöltési tényezőt ad. Ez mitől van, mit lehet vele kezdeni?
A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2018
(#) 13_Balu50 válasza Gj hozzászólására (») Júl 25, 2018 /
 
Szia!
Ezeknek a kritikus pontja a trafó, én is csináltam egy ehhez hasonlót, sokáig vacakoltam vele, de amint találtam egy megfelelő PC tápból bontott trafót jó lett.
(#) ferci válasza Gj hozzászólására (») Júl 25, 2018 /
 
A meghajtó páros kollektorok közé tedd az 1 u-t.. végülis a tápjukat hidegíted, csak minél közelebb a lábakhoz.
A "nem igazán" mit fed mégis? Áramfelvétel hogyan alakult?
Egy dolgot még próbálj meg ( főleg teljes terhelésnél érdekes, a kép szerint ): jópár 494-nél nem jó, ha a ref lábra van kötve a 13. láb, fel kell kötni a tápfeszre pár kohm ellenállással és alapban mindjárt maximum lesz a kitöltés. Az utolsó képeden pl. jól láthatóan közel sincs hozzá. Így a felvett áram is kevés, szinkronban a teljesítménnyel.
A terhelő ellenállást pedig fokozatosan csökkentsd 47 ohm környékéről.
(#) ferci válasza Gj hozzászólására (») Júl 25, 2018 /
 
A 4. lábat ( DTC ) pedig kapásból kösd le a gnd-re.
(#) gaben62 válasza latyakosa hozzászólására (») Júl 25, 2018 /
 
Fontos a panel, /nyák minősége is, pl, a fóliavastagság, a felvitt réz minősége,/valamint a nagyobb áramutaknál Fet,+ betáp +-/
kimenetek, szélesebb fóliasáv, amennyiben jelentős feszültségesés mérhető, akkor érdemes ónozni a kész működő panelt, ezeken a részeken,
(#) vteo válasza Gj hozzászólására (») Júl 25, 2018 /
 
Biztosan már jelezték a többiek, de egy EMI szűrőre gyártott ferritre (3e25), nem igazán illik teljesítmény átvitelt rábízni.
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2018
Következő: »»   144 / 148
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem