Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   446 / 579
(#) KBal76 válasza nagym6 hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Tippelni jó. Csak az a baj ezekkel a tippekkel, hogy itt rájövünk mert nyugi van, de amikor történik akkor a meglepetés ereje: hogy hirtelen mi történt, miért nem mozdul a kormány (mert ha nincs szervó, a kormányt egy 7 személyes kocsinál parkolási sebességnél meg se tudod mozdítani), miért nem mozdul a fékpedál, és robotváltós kocsiban nincs olyan hogy beteszed sebességbe.
Katonaságnál pontonhídrakó Kraz 255-öket költöztettünk Ercsibôl, volt hogy elromlott a szervó egyik-másikban, két plusz fôvel tudtunk a 6-os útra felkanyarodni. Bizony hárman tekertük a bazi nagy kormányt.
(#) Massawa válasza antikzsolt hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Én is sokban osztom a nézeted, és elképesztö milyen viszonyok vannak az autok hight-tech világában.
De látjuk minden átmegy a tisztelt hatoságok kezén, és ha baj lesz, akkor fogadok, hogy egyetlenegy sem fogja vállalni a felelöséget, pedig az autogrammjáért eltette az azért járó összeget.
(#) Massawa válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Emlèkszel az elsö Airbusokra, milyen félelemmel szálltak be a piloták ( meg az utasok, akik tudtak rola) az volt az elsö gép “controlled by wire”, azaz minden elektromosan volt vezérelve - utolag mondhato,hogy nem is lett nagyobb gond.
Nem tudom, hogy van ez az autokban megoldva, csak remélem, ha elektromos hiba merül fel, akkor megmarad valamilyen mechanikus kapcsolat a kormàny kerék meg a kerekek között.
(#) pont válasza Massawa hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Viszont a Boing 737 Max-oknál megvalósult a rémálom, többször is. Hogy egyszer kétszer előfordul, hogy bennég valaki az autójába, be se fér a hírekbe....
(#) Massawa válasza nagym6 hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Az elsö dumalo autohoz már nagyon régen volt szerencsém. Egy szörnyü francia kocsi volt, egyfolytàban pofázott. Különösen zavaro volt, ha többen ûltek a kocsiban. Azt legalább le lehetett halkitanu. Az inditás után azonban megint a preset értékre állt,
A mostani kocsimban is dumálna, azután rájöttem, hogy a potenciometer multifunkcios, mindig a LAST layer hangot kezeli. Azaz, ha csak a rádio szol, akkor azt lehet hangositani. Ha jön a duma, akkor meg azt, vagy ha cseng a telefon akkor meg azt ( ugyanazzal a potival) még az elado sem tudta, mert kértem öt, hogy kapcsolja ki a dumát, nem tudta hol kell. ( persze a gépkönyvben nyoma sincs ennek a funkcionak).
(#) Massawa válasza pont hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Ott nem azzal volt a gond, hanem az uraság elektronikusan probálta javitani a mechanikus balhét, és elfelejtették ezt részletesen dokumentálni…
(#) moltam válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
"miért nem mozdul a kormány (mert ha nincs szervó, a kormányt egy 7 személyes kocsinál parkolási sebességnél meg se tudod mozdítani), " Ez azért erős túlzás, a személyautó nem kraz. Egy szép nagy gumival biztos rá kéne feküdni a kormányra de hogy meg sem mozdul... Alapvető hogy az autó kormányozható kell maradjon rásegítés nélkül is. Főleg a változó áttételű szervóknál, ott az alap a nagy áttétel, a rásegítő motor nagy tempónál avatkozik be a kevesebb kopptól kopp kormányfordulat érdekében. Hiba esetére plusz mechanikus reteszelés van.
(#) szs válasza moltam hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Ez a pontos. Akár a ZIL, akár a Kamaz, az Iveco, a Ford transit, de még a Mercedes is kormányozható akkor is, ha a szervó nem megy (például ha vontatnak), csak ha hirtelen megy el, hát nagy az ijedelem. De a KRAZ-t is inkább brahiból kormányozhatták hárman, hiszen annál is (mint az IFA-nál) a szervó nélküli kormány az alapfeszereltség. (Általában a "terepest" szerelték szervo-val, az országúti szervó nélküli volt) Csak a szervót megszokva a hirtelen "kenyérszervó" meglepő lehet.
A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2022
(#) tbarath válasza Massawa hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Számos probléma volt a MAX-szal, a dokumentálás hiánya meg kb. csak a jéghegy csúcsa volt.
(#) KBal76 válasza szs hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Egy pontonhídrakó Kraz kormányát nem tudod lassú menetben eltekerni szervó nélkül egyedül, errôl értelmetlen vitát nyitni, 15 tonna és brutális terepabroncsokon gurul. Nektek is meg van még a katonai jogosítványotok?
A szervók pont nagy sebességen nem avatkoznak nagyon bele, parkoláskor meg pont nagyon rásegítenek. Szervó nélkül még egy könnyû Suzukival is kellemetlen szûk parkolóban mozgás, volt hozzá szerencsém pár évig.
Nem is értem, ezt tényleg magyarázni kell? Ez a téma eleve OFF.
A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2022
(#) Massawa válasza tbarath hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Érdemes megnézni a youtubon a Boeing 300-sorozat életrajzát. Ha jol emlékszem az elsö homologizálás még a 60-s évek második felében történt 2 akkora motorral mint egy söröshordo. Pár évvel késöbb jelentek meg a behorpasztott motorok, mert, a gép hasa a betonon csuszott. A maiakon meg majdnem nagyobb a motor átméröje, mint az elsö tipus kabinmérete volt. (Ez a motor, talán még az Apollo rakétát is megemelné Cape Caneveral-i rámpárol).
És a mai napig az eredeti engedélyek frissitett verzioival repült….
(#) szs válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Izé... Nekem nemcsak katonai jogosítványom van. Én azelőtt, és azóta is teherautóvezetésből élek. Tapasztalatból írtam az előbbi (kicsit kivonatos) hsz-t.
(#) KBal76 válasza szs hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Ez úgy hangzott mintha sima teherjogsi nélkül is lehetett volna MH-nél vezetni Krazt, vagy bármi nehézgépet.
A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2022
(#) szs válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Nem Amit írtál, az úgy hangzott, mintha a katonai jogosítvány jelentene -bármit is
(#) nedudgi válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 9, 2022 /
 
Egyetértek minden mondatoddal, de megkérdezem, mi szükség volt az utolsóra?
(#) moltam válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Legelőször személyautókról szólt a téma. "A szervók pont nagy sebességen nem avatkoznak nagyon bele, parkoláskor meg pont nagyon rásegítenek." Hagyományos kialakításnál ez így is van, én a változó áttételű kormányról beszéltem. Bővebben: Link
(#) SzervízMacska válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Nem túl nehéz, de ifát vezettem a seregben. És a mai napig csak b kategóriám van...
(#) Gafly válasza SzervízMacska hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Idézet:
„És a mai napig csak b kategóriám van...”

Szerintem ez nem igaz.
Idézet:
„A V kategóriás jogosítvány nemzeti kategória, ami azt jelenti, hogy az ilyen jogosítvány csak Magyarországon használható. A birtokában lévő személy villamost, kerti traktort és állati erővel vont járművet vezethet.

A kerti traktor olyan gépjármű, ahol egy egytengelyes motorrész vontat egy szintén egytengelyes utánfutót, miközben 15 km/h-nál nem képes gyorsabban haladni. Az állati erővel vont jármű bármi lehet, amit élő állat von maga után.”
(#) KBal76 válasza moltam hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Valóban érdekes, még nem is hallottam ilyenről (és sok minden másról se nyilván). Én ezt nem nevezném szervónak, ez egy váltó a kormányon, az erôt fordulatra cseréli a kezedben, ijesztő lehet hogy azonos kormányállás eltérő hatást vált ki a kocsi kerekén egy elektronika kénye-kedve szerint. Még szerencse hogy megbízható technika. Ja nem: kifejezetten örülök hogy nincs ilyenem, itt egy videó miért annyira jó is ez.. És lehet még egy másik motor is kell bele ami valóban forgatja a kormányt, ha valamilyen önvezető funkciót akarnak.
Legközelebb a kezemhez Ignis kormányszervója volt, amit én szereltem be a sajátomba 10+ éve, mert gyárilag nem volt benne. Ott konkrétan a tengelyen semmi áttétel nem volt, a szervós oszlopon se. A mostaniban hidraulikus van, amit elektromos pumpa táplál ha jár a motor, hogy ez miért jobb mintha a motoron lenne pumpa .
(#) Udvari Zsombor válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Szervó... Hol volt az még régebben?... A mi Swift autónkban sincsen semmilyen szervó, kell is izmozni a kormánnyal, mikor alá kell szedni vagy manővert kell végrehajtani.
(#) Massawa válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Hát nem tudom te lovaskocsival jársz? ( vagy csak kevered a fogalmakat.).
Az utobbi 30-40 évben minden auton van kormány- meg fék ráerösitö ( amit sokan szervonak hivnak), azaz sem a kormány, sem a fék nem az izmaidtól függ. S általában csak akkor müködik, ha forog a motor.
Amiröl itt szo volt, az egy másik szerkezet, ami helyettünk mozgatja a kormányt, vagy csak figyelmeztet, ha rossz irányba tekered ( nehezebben fordul) és csak elöremenetben és bizonyos sebesség felett müködik és akkor, ha vannak csikok az úton.
Ez már inkább az autonom autok felé vezetö technologia, amikor majd kormány sem lesz a kocsiban.
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2022
(#) lazsi válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Idézet:
„A mostaniban hidraulikus van, amit elektromos pumpa táplál ha jár a motor, hogy ez miért jobb mintha a motoron lenne pumpa”

Erre én is csak akkor jöttem rá, amikor a 15 éves G Astrámban probléma volt a generátorral...
Időnként elment a kormányszervó... Az első alkalommal meglepődtem, de szerencsére egy olyan kanyarban történt, ahol álló helyzetből kellett indulnom. Azután már számítottam rá. Amikor vittem a szerelőhöz, végül már folyamatosan nem volt szervó. HÉV átjáró előtt meg kellett állnom a sorban (jött a HÉV) és meglepve láttam, hogy az álló autóm 90-el megy (a sebességmérő nem mechanikus, hanem egy elektromos műszer, ami ráadásul nem a kerék fordulatszáma alapján R-C taggal működik, hanem egy uC beolvassa a fordulatszámot és az alapján előállít egy feszültséget. Vajon a megtett km is ez alapján változott?). Majd amikor elindultam, éppen a síneken "közölte" velem, hogy a gázpedálra nem reagál. Még szerencse, hogy az alapjáratot nem tiltotta le, így le tudtam gurulni vele a sínekről!

Az eddigi autóvásárlásoknál szempont volt, hogy az ablak a hátsó ajtón kézzel legyen tekerhető, ha belezuhanunk a Dunába, akkor ki tudjunk belőle szabadulni. (Mondjuk nekem tökmindegy, mert annyira nem tudok úszni...) A következő kocsinál már biztosan nem lesz lehetőségem erre...

Idézet:
„Nem túl nehéz, de ifát vezettem a seregben. És a mai napig csak b kategóriám van...”

Édesapámnak semmilyen jogsija nem volt, de amikor az Ikarusban dolgozott, rendszeresen csuklós busszal tolatott rá az aknára... Erre mondják azt, hogy a kocsi nem jogosítvánnyal megy, hanem benzinnel (a busz meg gázolajjal...).

Idézet:
„A mi Swift autónkban sincsen semmilyen szervó, kell is izmozni a kormánnyal, mikor alá kell szedni vagy manővert kell végrehajtani.”

Egy eredetileg is szervó (rásegítő) nélküli kocsi és egy nem működő szervós kocsi között óriási különbség van a szükséges izomerő tekintetében! Nagyon nem ugyanaz!
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2022
(#) KBal76 válasza lazsi hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Ez így van, már egy ideje nem választhatsz hogy bármit is kézzel kapcsolj/tekerj. Azon elgondolkoztam viszont, hogy miért kell a legapróbb dolgot is komputerizálni, még a mennyezeti lámpákat is elektromosan kapcsolni, a kapcsoló nem a lámpát kapcsolja hanem csak jelez hogy "kéne ide fény". Mikor ezt vettem 5 éve, levett gyújtás mellett elkezdtem babrálni a tükröt, (levettem burkolatot és befúrtam egy ledet hogy FAP regenerálásról tudjak) erre kb 10s elteltével visszaállította a tükröt a beállított pozícióba. Én meg benne turkálok, kábelezek. Mi indokolja hogy ezek nincsenek áramtalanítva? Számomra lényeges dolgokat bezzeg titkolnak: pl. van TPMS de nem írja sehová a nyomást ameddig nincs defekt, vagy pl. 15 féle hôfokot látok diagnosztikára dugva, de a mûszerfalra nem sikerüt a motorhôfokot se kirajzolni, annyit se hogy hideg/jó/meleg. Nem tartozik a használóra, ha gond van majd füstjelekkel kommunikálja le?
Ezért nem raktam rablásgátlót bele mint minden elôzôbe, mert nem tudom hol lehet büntetlenül megbontani valamit. Megszereztem a "szervizdoksiját", huszonvalahány giga az installer. Feladtam.
(#) Fülöp Ferenc 49 válasza uniman hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Köszönöm , Siker
(#) Epu2 válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Idézet:
„A mi Swift autónkban sincsen semmilyen szervó, kell is izmozni a kormánnyal, mikor alá kell szedni vagy manővert kell végrehajtani.”

Akkor javításra szorul a kormánymű.
Az enyémben sem volt, de soha nem kellett "izmozni". De még a Passat 1 ben sem. Amikor megkaptam, szétszedtem a kormányművet, mert kétkezes volt. Ki takarítottamm a zsír szétosztó szivacsokat, hígabb grafitos zsírt kapott és két ujjas lett.
(#) Epu2 válasza KBal76 hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Aza cél, hogy sok fogyjon és vidd a szervízbe. Nagyon sok használati tárgy van, ami attól lett rosszabb, hogy túl elektronizálják.
(#) Udvari Zsombor válasza Epu2 hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Gyárilag nincs, ennek bizony ilyen a felszereltsége. Ha galami lett volna, az már rég kibukott volna szervízben...
(#) Inhouse válasza Massawa hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Idézet:
„Az utobbi 30-40 évben minden auton van kormány- meg fék ráerösitö...”

Én még a 2002-es Thalia-nkban nem találtam meg azt a részt, ami a kormányzásra bármiben is rásegítene. Pedig legutóbb a kezemben volt a kormányoszlop, mert a fűtőradiátor csere a mérnökök szerint legyen már jó móka!
A fék az más, az már a '86-es Uno-nkban is volt.
(#) Massawa válasza Inhouse hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
Nagyon kétlem, de nem ismerem annyira a kocsikat - ráadásul sok fajta kormánymegoldás van még egy márkán belül is.
Legegyszerübb ha kiprobálod egy kisebb lejtön probálj legurulni, kormányozni kikapcsolt meg bekapcsolt motorral. Elvben érezni kell, hogy könnyebben forog a kormány ha megy a motor.
(#) SzervízMacska válasza Gafly hozzászólására (») Jan 10, 2022 /
 
A v kategória, bár megszereztem, de évekkel ezelőtt megszűnt. Ennek kapcsán a villamossal elkövetett szabálysértésért büntetőpont sem jár. Ez utóbbi infónak nem örömmel jutottam a birtokába (tavaly volt egy saját hibásnak ítélt balesetem).
Következő: »»   446 / 579
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem