Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » [OFF] Pihenő pákások témája - Elektronika, és politikamentes topik
Lapozás: OK   3666 / 3666
(#) Tomi94 válasza majkimester hozzászólására (») Okt 1, 2025 /
 
Az egész kis autó vs. nagy autó témához csak annyit tennék hozzá, hogy ezt a családban pont első kézből tapasztalták rokonaim.

2005-ben vettek egy új Ford Fiestát, mert hát "már mindenkinek kezd modern autója lenni, meg akkor ez kiszolgál életünk végéig". Na az utóbbi biztosan igaz lesz, az idén 20 éves autóban van szűk 50 ezer km, és 80 év felettiek már, alig utaznak.. (Azt el kell ismerni, hogy ilyen kevés km-rel és garázsban tartva nagyon megbízható, csak azt kellett rajta cserélni, ami anyagában öregszik: gumikat leginkább..)

Na most a Fiesta tipikusan nem egy nagy autó. Nem is kifejezetten erős: 1.2-es szívóbenzin, kb. 70 lóerő. (Mai szemmel már nem is annyira modern.) Pláne ha minden ülésen van utas, és a csomagtartóban is két bőrönd, eléggé meg kell gondolni egy-egy előzést.

Nagyapám tulajdonképp 1-2 év után eljutott oda, hogy az előd Peugeot 205 Junior-t jobban szerette. Pedig az csak ötvenpár lóerős volt, a szűk 1 literes, karburátoros motorjával. Mégis fürgébb volt, és másfél literrel kevesebbet fogyasztott, mint a "modern" Ford. És miért? Mert üresen csak 800 kg volt, nem 1100, ráadásul áramvonalasabb is a formája...

Na ilyenkor elgondolkodom rajta, hogy modern, takarékos motorral, és hasonló karosszériával mit lehetne elérni.. Ha ez lenne a "piaci igény"..
(#) Skori válasza Tomi94 hozzászólására (») Okt 1, 2025 /
 
Nekem is volt régen Ford Fiestám, 1.25-ös benzines, én nagyon szerettem. Akkoriban voltam olyan őrült, hogy ki kellett próbálni mennyi a végsebesség GPS-el mérve 175km/h (műszerfal szerint 180 felett). Az olaj cserétől-cseréig tartott, nem kellett utántölteni. Később a feleségem használta az autót, és amikor egy barom összetörte totál károsra, akkor megvédte a benne ülőket... és nem sérültek meg. Lehet, hogy az a plussz kb. 300kg erre kellett, és az is lehet, hogy egy 800kg-os autóból nem szálltak volna ki a saját lábukon egy ilyen akció után...
A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2025
(#) zolika60 válasza majkimester hozzászólására (») Okt 1, 2025 /
 
Az adatot olvastam valahol. De gy kis kereséssel azért a számoltnál szomorúbb a helyzet.
Idézet:
„AI-alapú áttekintés
A legnagyobb, 20 000 TEU-t (húszlábnyi egység) meghaladó konténerhajók teljes terhelés esetén körülbelül napi 250 tonna üzemanyagot fogyasztanak, ami jelentős üzemanyag-igényt mutat a hatalmas méretű hajók esetében”

Tehát a fogyasztás az általad számolt ötszöröse. Valamin a személyautók jelentős része nem tesz meg 10000km-t évente. Rengeteg a második- harmadik jármű egy családban és akkor a hobbi autókról nem is beszéltünk amik szinte nem is mennek, de regisztrálva vannak. Szóval ezt kiszámolni nem tudod. Egyébként is a dolog lényege, hogy veled izmoznak az autód szennyezésén és ha nem szennyeznél semmit azt sem lehetne észrevenni az össz szennyezés tengerében.
(#) majkimester válasza zolika60 hozzászólására (») Okt 1, 2025 /
 
A válaszodban konténerhajó van, ha konkrétan legnagyobb tanker-t kérdezel más választ fogsz kapni. Sok autó kevesebbet megy, sok meg többet, magyarorszagon 2010-es adat szerint 12500 km volt az éves átlag, 2014-ben 16300 km. És a 100g/km is erősen alsó hangon van, de nem is ez a lényeg. Pontosan nem lehet kiszámolni, de a nagyságrendet azért remélem érzed 7 vs. 20000.

Egyébként meg a olajkutak, a tankerek, az olajfinomítók meg a benzinszállító kamionok kibocsátása közvetve mind hozzáadódik az autó kibocstásához, mert azok nélkül mozdulni sem tudnának. Illetve ha nem lennének benzines autók azok (egy jelentős részére) nem lenne szükség.
(#) zolika60 válasza majkimester hozzászólására (») Okt 1, 2025 /
 
Semmiféle számolgatással nem lehet bebizonyítani, hogy a személyautók szennyezése jelentős mértékű lenne az egyébhez képest.
(#) Gafly válasza zolika60 hozzászólására (») Okt 1, 2025 /
 
A hajók és mozdonyok leginkább dízelek és kétüteműek.
Ez egyébként így van.
(#) Moderátor hozzászólása Okt 1, 2025
 
Most már tényleg legyen vége ennek a témának!
(#) bbb hozzászólása Csü, 12:55 /
 

Vigyázat! Telefonos csalók :)

Sziasztok!

Megosztok veletek egy remek hívást, amit ma kaptam. A szövege ez volt:
Idézet:
„您好,中國大使館通知您,您有一封緊急公文未領取,請盡速至本館辦理,查詢公文請按鈴,轉員工請按左右專員為您服務。”

Igen, kínaiul próbálkozott a jószág, én meg nem értettem meg elsőre... ChatGPT viszont segített, a diktáló részét pont erre találták ki.
Idézet:
„Tisztelt [Címzett], a Kínai Nagykövetség értesíti Önt, hogy van egy sürgős hivatalos irat, amelyet még nem vett át. Kérjük, mielőbb fáradjon be nagykövetségünkre az ügyintézéshez. Az irat lekérdezéséhez nyomja meg a csengőt, munkatársaink a bal vagy jobb oldalon állnak rendelkezésére.”

A hívást a +3630486810x számról kaptam (szokásos, generált szám, nem nyomozod le mi van mögötte, visszahívni nem lehet, csak a hívás idejéig él az ilyen).

Mod: Telefonszám vége törölve, mivel általában létező telefonszámokkal élnek vissza, így maga a telefonszám egy vétlen előfizetőhöz tartozhat.
A hozzászólás módosítva: Csü, 14:09
Moderátor által szerkesztve
(#) Jonni válasza bbb hozzászólására (») Csü, 13:18 /
 
Engem meg már sokadjádra azzal zúznak, hogy csomagom jött és adjam meg az új adataimat mert különben nem kapom meg a csomagot, meg kattintsak a linkre.
Mondom: -Ez kit néz hülyének? +447351116044 es száról írt (annyira hülye hogy külföldi száról ír , ha magyarról írt volna még el is hiszi valaki, én nem, már csak azért se mert semmi csomagot nem vártam)

Vissza írtam, hogy " jól van gyökerek ez gyenge próbálkozás volt" de nem kapták meg , pont azért amit te is írtál , ez is egy olyan szám amire nem lehet válaszolni (nem tudom hogy csinálják )
(#) Bakman válasza bbb hozzászólására (») Csü, 13:24 /
 
A történet viszonylag régi. Céges telefonokat (egymás utáni hívószámok) is végighívta a rendszer, mindig más-más számról. A hívó egy automata, a telefonszám lehet valós is, valakinek az élő száma is. Kollégát valaki visszahívta, hogy vagy angolul vagy magyarul próbáljanak meg értekezni mert kínaiul nem tud.

caller line identification fraud

Idézet:
„A mobilszolgáltatók nem ismerik a hívás indításának helyét, így például egy nemzetközi kapcsolaton beérkező hívás esetében nem tudhatják, hogy a másik magyar szolgáltató hívószáma éppen külföldön van vagy sem. Ilyen esetben a nemzetközi kapcsolaton érkező magyar hívószámot is kapcsolni kell a végpont felé, hisz erről szól a végződtetési kötelezettség. Mivel a technikai megoldások lehetővé teszik a hívószám manipulálását, így előfordulhat magyar azonosítók használata is, melyet valóban külföldi csalók használnak fel...”
(#) bbb válasza Bakman hozzászólására (») Csü, 13:53 /
 
Igazából gondolkoztam rajta, hogy a viccesbe írjam-e, mert nekem tetszett, hogy kinézik belőlem ennek a csodás nyelvnek az ismeretét is
(#) Bakman válasza bbb hozzászólására (») Csü, 15:20 / 1
 
Sajtóhírek szerint azokban az országokban próbálkoznak, ahol jelentősebb kínai populáció él. Mivel személyeket nem tudnak telefonszámokhoz kötni, így végigpróbálják a spektrumot, vak tyúk is talál szemet elv alapján.
(#) Rosszmáj válasza bbb hozzászólására (») Csü, 15:51 /
 
Küldesz két tanú által aláírt hivatalos meghatalmazást (pecsét legyen rajta, minél több, annál jobb!) priviben, bizisten jövő héten bemegyek a követségre az "irokmányért".
(#) nagym6 válasza Rosszmáj hozzászólására (») Pé, 17:21 /
 
Ott fognak, míg valamit ki nem fizetsz.
(#) szs válasza bbb hozzászólására (») Szo, 19:55 /
 
Minden csalast értek, megha egyet nem is errek vele.
De ha megfejtetted azt a szöveget: mit érnek vele, ha bemégy a nagykövetségre?
(Esetleg egy hangulatkeltesre jó, előbb-utóbb valaki közzéteszi, és elmondhatjuk: a kínaiak már a spájzban vannak?)
Mindfnesetre könnyebb magyarul leírni még egy született kínainak is, mint eredetiben
(#) Bakman válasza szs hozzászólására (») Szo, 20:10 /
 
Nem jó az itt leírt fordítás. Nem a csengőt kell megnyomni, hanem egy gombot, ezzel kapcsol a rendszer egy élő személyhez, aki elmondja a teendőket. Gondolom azt, hova-mennyit kell utalni.
(#) szs válasza Bakman hozzászólására (») Szo, 22:47 /
 
Hacsak úgy nem
Úgy hasznos (marmint a csalónak) -talán.
(#) Alkotó válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 9:10 /
 
A hétvégén gurultam néhány 100 km-t, részben autópályán, keresztül Pesten oda is meg vissza, és városon belül is néhány km-t. Mikor hazaértem megnéztem mit mutat az autó fogyasztási adatként. (Az egyes jelű adat az utolsó szakasz átlagfogyasztása, a 2-es jelű a halmozott, hosszútávú átlag.) Ezek a számok nagyon elegánsak egy 20+ éves autótól, de mennyire valóságosak?
Bő 500 km-enként szoktam tankolni, mindig teletankolom, és ekkor kb. 40 l fér a tankba. Tehát ebből számolva kb. 8 l-es fogyasztást kapok 100 km-enként. A fotó szerinti átlagok jelentősen eltérnek a tankolásból számolt átlagtól. Mi lehet ennek az oka (az autó csap be, a kúton csapnak be, esetleg mindkettő)?
(#) nagym6 válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 9:32 /
 
Kutak mérőit előírt időnként kalibrálják, ez plombálva van, nem lehet a személyzetnek bütykölni. Elvileg a kút mérője jóval pontosabb mint ami hibának bejött. A "halmozott átlag"-ot is nullázd tankoláskor, ha már ősrégi időből lenne számolva.
A teletankolás, majd újra teletankolás mennyisége ugyanaddig a szintig a pontos. A pisztoly auto kikapcsolása nem mindig ugyanannál a teltségnél történik, előfordulhat jóval előbb ha feltorlódik a lefolyó benzin a tankba vezető csőben.
(#) reloop válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 10:45 /
 
Szia! A kijelzett értéket megszorzod 1,2-vel. Az úgy teljesen reális lesz. A benzin átfolyásmérő nem precíziós műszer és úgy kalibrálják, hogy örüljön a jármű gazdája.
(#) Skori válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 12:46 /
 
A sebességmérő mindig kicsit többet mér a valóságosnál, és ugyanebből a jelből dolgozik a km számláló is. Ha azonos üzemanyag mennyiséggel nagyobb(nak tűnik) a megtett út, akkor a fogyasztás ugyanennyivel kisebbnek tűnik.

Nekem a különböző kutaknál számolt fogyasztásom jelentősen eltérő volt, méghozzá konzekvensen, azaz ha egy adott kútnál tankoltam, akkor mindig magasabb fogyasztás jött ki, mintha mindig egy másik adott kútnál. Vagy az üzemanyag minősége, vagy a kiadott mennyisége volt eltérő. Csak tippelni tudok, de valószínűbb hogy mennyiségi eltérés volt, mert úgy emlékszem, hogy a "drágább kútnál" már a legelső tankolásnál látszott a magasabb fogyasztás (de manapság általában nem ott tankolok - nyilvánvaló okokból).

Értem, hogy hitelesítés van meg ilyenek, de... Magyarországban vagyunk.


Szerk: tudtommal a fogyasztás mérő funkció általában kalibrálható az autó menüjében, akinek van rá energiája beállíthatja úgy, hogy pontosabb értéket mutasson.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 12:49
(#) Bakman válasza Skori hozzászólására (») Kedd, 12:52 /
 
Én több autón ellenőriztem, sebességben többet mutat, megtett távban viszont jót.

Minőségbeli eltérések vannak, ezt sokan alá tudják támasztani, kizártnak tartom, hogy mennyiséggel próbálnának meg trükközni. Nem ismerem a szabályokat de nagy valószínűséggel súlyos következményei lennének annak, ha egy liter nem egy liter lenne.

Az én autóm következetesen többet fogyaszt ha olcsó kúton tankolok. Ft/km arány jobb a drágább üzemanyaggal és ez kutanként 6 tankolással ellenőrizve és átlagolva.
(#) nagym6 válasza Skori hozzászólására (») Kedd, 13:41 /
 
Én autóm eddig mindenféle kútnál ahol tankoltam pontosan ugyanolyan fogyasztást ír ki azonos úton. Általában üresből tele tankolok, nem keveredik egyik a másik maradékával.
Az üzemanyagot -úgy tudom- a MOL szállítja másoknak is.
Sőt vannak a szupercsoda adalékolt talán 100 oktánszámú benzinek, ezzel is ugyanaz a fogyasztás.
A sebességmérés is pontos, egyezik az útszéli mérőkkel, sőt a traffipaxal is.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 13:46
(#) Alkotó válasza Skori hozzászólására (») Kedd, 14:55 /
 
Behoztál egy olyan szempontot, amire nem is gondoltam, és részben magyarázhatja a tapasztalatom. Mert a távolságot azt csak az autón kiírt értékből veszem, így ha az ott látott 500 km az mondjuk valójában 550, akkor a 40 liter tankolás mindjárt nem 8 hanem csak 7,3 liter (ami már közelít a kiírt átlagértékhez).
Ez arra is magyarázatot adna, hogy miért mutat kb. 10 %-al nagyobb pillanatnyi sebességet a kilométer-óra, mint a navigáció.
Viszont felmerül a kérdés, miért van ez így (márha így van)? Olyan, mintha kisebb kerék lenne az autón. A fordulatból (amit gondolom jól mér) számolja a távolságot, ami nagyobb mint a valóság, így azt osztva az idővel (amit gondolom megint jól mér) máris megvan a valóstól nagyobb sebességjelzés.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 15:04
(#) nagym6 válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 15:04 /
 
Távolság is ellenőrizhető a navigációval.
(#) Bakman válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 15:32 /
 
Sebességből azért mutat többet, mert így egy oldalról nem perelhetőek az autógyártók esetleges gyorshajtás esetén.

A távolságot jól mérik, ezt tudod ellenőrizni az út menti km táblákkal (is).

Hajtottam olyan autót, ami hol többet, hol kevesebbet mutatott a valós fogyasztástól (nem jöttünk rá, mi befolyásolja). Ez az az adat, amit tájékoztató jellegűnek kell venni.
(#) adapter válasza Bakman hozzászólására (») 9:06 /
 
Egyetértek.
A céges autóknál megfigyeltem (több típusban ülve, és nagyjából ugyanaz jött ki), hogy jelentős minőségbeli eltérések vannak a kutak között. Vannak amelyek kerülendők, vannak amelyek ajánlottak, ha arra járok mindig ott tankolok. Pl. ha a Hegyfalunál lévő OMV kúton tankolok, jelentős: kb 10%-al mindig többet tudok elmenni mint egyéb Mol kutak esetén. Mindegy, hogy pályán megyek vagy sem, a különbség mindig érezhető. Negatív példákat is tudnék írni, de nem elegáns...
+1: Nekem sem sikerült valós adatot megfigyelnem a kiírt átlagfogyasztás, és a tényleges vonatkozásában.
Alkotóval ellentétben nekem mindig többet mutat mint amit betankolok, 10,8-at mutat, de inkább csak 10 valóságban. Renault master.
A hozzászólás módosítva: 13:58
Moderátor által szerkesztve
Következő: »»   3666 / 3666
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem