Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
 
Témaindító: dZsordeN, idő: Szept 26, 2005
Témakörök:
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3771 / 3772
(#) Bakman válasza Fidel hozzászólására (») Pé, 23:05 /
 
Alumínium érdemben nem "zavarja" a mágneses erővonalakat. A mágneseket jelöld meg, hogy állnak, úgy kerüljön vissza az alu keretbe is.
(#) Udvari Zsombor válasza Fidel hozzászólására (») Pé, 23:27 /
 
Csak olyan fémből csináld, ami nem mágnesezhető, így nem fogja befolyásolni a működést. Mágnesek állását jelöld be, mielőtt szétbontod a javításhoz, hogy helyesen álljanak, mikor összerakod.
(#) Fidel válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Pé, 23:46 /
 
Ez már nem megoldható, mert az egyik kiesett a helyéről!
Ez nekem is felmerült probléma gyanánt! Valahogy megpróbálom majd össze eszkábálni egy teszt elejéig!
Vagy ha lehet még kapni, és ha normális áron van, akkor nem szórakozom vele.
(#) Fidel válasza Régi motoros hozzászólására (») Pé, 23:56 /
 
Megpróbálom még egyszer, mert félre van menve, amit írni szerettem volna.
Tehát a led 230-as drivere le van véve, majd valamire jó lesz.
Csak a led marad, aminek a csatlakozója jó a gyári trafóhoz, amihez vagy hozzá egyenirányítom a ledet, meg kondit, meg ellenállást teszek hozzá, hogy jó legyen.

Vagy egy 12V-os kapcsolóüzemű tápot teszek oda és az fogja szolgáltatni az áramot.
Nem lesz 230V a kabinra kötve.
Az a kérdésem lényege, hogy a trafóhoz képest van e a 12V-os kapcsoló üzemű tápegységnek valami ellenjavallata, ha esetleg meghibásodik, akkor a trafóhoz képest veszélyesebb a 12V-os vége? Rákerülhet e a 230 a 12-os kivezetésre, vagy ez fizikai nagyon valószínűtlenség, úgy, ahogy a trafó esetében is van!?

A gyári lámpát meg hagyjuk, kb IP00 osztályú, és teljesen fém.
A led legalább műanyag, és zárt.
(#) kendre256 válasza Fidel hozzászólására (») Szo, 0:04 /
 
Nem csinálnám fémből, mert gondolom valami változó mágneses térben lehet ez a szerkezet, és a fémben örvényáramok keletkezhetnek, bizonytalan a hatás...
Ha lehet teflonból, vagy esetleg üvegszálas fóliás lemezből próbálnám megcsinálni, bár az nem biztos, hogy bírja a 90°C-ot.
(#) antiktelefon válasza Fidel hozzászólására (») Szo, 1:52 /
 
Szigorúan véve az igazi kettős szigetelést csak az osztott csévetestes EI vagy hasonló vasalású tarfó tudja, esetleg toroid, amin a primer szekunder között földelt rézfólia van. Kínai hulladék kapcsitápra nem bíznám, még egy jobbféle Meanwellre sem biztosan. Csak olyat vegyél, ami minősítve van biztonsági leválasztásra. Utána mindegy milyen igazából, de ha kínai kapcsitáp vagy trafó, akkor trafót mondanék, egymásra fektetett zománcozott huzal nem elég leválasztás véleményem szerint. És a trafószalaggal szeretnek spórolni, rosszul felrakni.
(#) nedudgi válasza Fidel hozzászólására (») Szo, 9:02 /
 
Félreérted a problémát, és ott megállsz, hogy 12V, ergo nem veszélyes.
Pedig de.
Nem a 12V nagysága, hanem a földhöz képest fennálló potenciája lehet a baj.
Manapság a műanyagcsövek korában nem lehet tudni, milye a fürdőszobában, a csapból folyó víz potenciálja. A jelek szerint életviteletek olyan környezetet hoz létre, ami a fürdőszobába tervezett fémtárgyakat korrodálja: például magas páratartalom.
A villanyszereléshez értők jobban ismerik a szakkifejezéseket, elméletet nálam, így csak szólni tudok, hogy jobban oda kell figyelni, nem olyan egyszerű a veszélyhelyzet.
(#) Epu2 válasza Fidel hozzászólására (») Szo, 10:05 /
 
Leginkább nem mágnesezhető anyagból kellene csinálni. Alumínium. A vas mint mágnesezhető anyag, nagyon befolyásolná a működést. A tekercs hol van benne?
(#) Régi motoros válasza Fidel hozzászólására (») Szo, 12:44 / 1
 
Rendben, akkor fogalmazom másképp. Ha a gyári beépített transzformátort használod, akkor az "elvileg" megfelelő, és rákötheted a 12V LED fényforrásodat, a megfelelő áramkorlátozással.
Erre mondtam, hogy viszont lámpatestet mindenképp olyat tegyél be, ami a gyári védettségi osztállyal azonos szinten van, vagy nagyobbat (nem kötelező megfogadni a tanácsom, de ajánlatos).

Idézet:
„A gyári lámpát meg hagyjuk, kb IP00 osztályú, és teljesen fém.”

Na erre nem tudok mit mondani, az elég nagy gáz, ha valóban IP00 volt anno gyárilag beépítve,
(vagy csak te hiszed ezt, mert már nem látni rajta a megjelölést) mert elvileg ilyen készülék (zuhanykabin) kereskedelmi forgalomba sem kerülhetett (volna).

Az, hogy "teljesen fém" irreleváns, ha telesíti a szükséges védelmi szintet.
Mindezek után mutattam két linket (igaz pont nem a neked szánt üzenetben van),
ahol leírják egyértelműen, hogy milyen lámpatest építhető be a zuhanykabinba.

A kapcsolóüzemű tápegységeddel kapcsolatban pedig csak azt tudom mondani, hogy sem én sem más nem fogja megmondani távolbalátással, hogy neked milyen ACDC konvertered van
(van belőle 666 féle), vagy milyet akarsz beépíteni, amivel a gyári trafót akarod kiváltani.
Ha kidobod belőle a gyári trafót, megváltoztatod az eredetileg alkalmazott érintésvédelmet.
Mint említették már mások is, itt nem csak arról van szó, hogy "hát de 12V -oszt jól van"...

Ha a feltételezett ACDC konverter meghibásodása folyamán fázis kerülhet a kimeneti 12V -os csatlakozásra, akkor a zuhanyt használó személy nem biztos, hogy csak annyit fog tapasztalni,
hogy "kiégett" a lámpa, mert esélyes, hogy bemutatkozik neki a 230V is...

Tehát én inkább azt mondanám, hogy ha van közeledben egy minimum villanyszerelő, aki dolgozik is a szakmájában, kérd ki az ő tanácsát (ráadásul ha még mindig nem állt össze a fejedben a kép),
a beépíteni kívánt ACDC konverterrel kapcsolatban, ha már ide nem mered/akarod feltölteni a képét/típusszámát.

Ui.: Eddig még az eredeti védelemmel sem "vagyunk" tisztában, tehát a tápvezeték fixen bekötött, esetleg dugvillás... Tartalmaz földelő érintkezőt vagy kettős szigeteléssel ellátott -e...
A hozzászólás módosítva: Szo, 12:48
(#) Régi motoros válasza Régi motoros hozzászólására (») Szo, 13:21 /
 
Ja, előzőből ez lemaradt...
A hozzászólás módosítva: Szo, 13:22
(#) gyulank hozzászólása Szo, 17:25 /
 
Szivárgó áramot hogy kell mérni? Gondoltam rá, hogy veszek egy fi relét, de előtte meg szeretném állapítani, hogy szivárog-e valami nem rajtam keresztül, hogy olyat válasszak, ami majd nem kapcsol le akkor is, ha nem rajtam keresztül szivárog.
(#) antiktelefon válasza gyulank hozzászólására (») Szo, 17:54 /
 
Nem választás kérdése, 30mA a legnagyobb, amit felrakhatsz általában. És olvass utána A vagy AC kell neked, de esélyes A.
(#) Régi motoros válasza gyulank hozzászólására (») Szo, 19:28 / 1
 
Idézet:
„olyat válasszak, ami majd nem kapcsol le akkor is, ha nem rajtam keresztül szivárog.”

Ez nagyon jó.
(Na és ha épp az anyóson keresztül szivárog, akkor nem kell lekapcsolnia?
-Persze, akkor maradhat, had szokja a házisárkány, talán majd elköltözik végre).

Az eszköz nem tudja eldönteni, hogy épp rajtad, vagy épp máson keresztül szivárog az áram.
Legyen az te, a gyerek, az asszony, az anyós, vagy épp mosógép, teljesen mindegy...
Csak annyit tud, hogy ha bizonyos érték fölött van a szivárgó áram, akkor lekapcsol.
A hozzászólás módosítva: Szo, 19:31
(#) Fidel válasza Régi motoros hozzászólására (») Vas, 14:30 /
 
Mit gondolsz az ip védelemről?
A régi szett és az új led.

Pontosan ez volt a kérdésemre a válasz egyik rész:
"Ha a feltételezett ACDC konverter meghibásodása folyamán fázis kerülhet a kimeneti 12V -os csatlakozásra, akkor a zuhanyt használó személy nem biztos, hogy csak annyit fog tapasztalni,
hogy "kiégett" a lámpa, mert esélyes, hogy bemutatkozik neki a 230V is..."

Tehát a trafó meghibásodása esetén ennek a veszélye, hogy megjelenjen a tápfeszültség a kimeneti oldalon kisebb, jóval kisebb?

Ezért kérdeztem, mert olvastam cikkeket az olcsó kínai telefontöltőkkel kapcsolatban, és néha elgondolkozom azon, hogy ha nem gyullad ki, de meg merjem e fogni a kimenetén lévő dugót, és nem lesz esetleg olyan érzésem, hogy más lett a tapintása!?
Bár én még nem tapasztaltam olyat, hogy úgy ment volna tönkre ilyen tápegység, hogy valami más jelenik meg a kimeneten a semmin kívül.



Amúgy a led-es lámpának jóval zártabb a háza, azt mondanám, hogy oda még közvetlen vízsugárral sem lehet majd bejuttatni vizet.
Ráadásul az érinthető része műanyagból van.
Valószínűleg ha 230 kerülne a kimenetre, akkor is csak a füst szag utalna a problémára.

Nem akarok oda venni külön tápot, egy kommersz 12V-os kamera tápegységet gondoltam oda berakni, de ha azt mondjátok, hogy az rizikósabb, egy nagyon szerencsétlen esetben, akkor hagyom így.
(#) Fidel válasza Epu2 hozzászólására (») Vas, 14:38 /
 
Nem tudom, mit lehet így kivenni a kép alapján!?
A két tekercs között élére állítva vízszintes irányban mozog.
A mágneseknek, hogyan kellene állniuk?
Lapra tapad össze a két mágnes.
Úgy kell lenniük, hogy egyik oldalán legyen ugyanaz a pólusuk, vagy az egyik erre álljon, a másik meg a másik irányba?
(#) antiktelefon válasza Fidel hozzászólására (») Vas, 15:06 /
 
Nézd meg egy kínai kapcsitápban a tekercseket. Ha nem neves nagy gyártó terméke, esélyes a hálózat és a kimenet között két huzalon lévő zománc van csak, mert úgy vezetik ki a tekercseket, hogy keresztezik egymást meg túl keskeny szalaggal választják el a rétegeket. LED ír 12V ac-t is? mert ha disszipatív lenne a szabályzó benne, az sok lehet neki, ha kapcsolóüzemű áramgenerátoros, akkor mindegy.
(#) Fidel válasza antiktelefon hozzászólására (») Vas, 17:24 /
 
A led-ben nincs szabályzó, 230V-os driver van hozzá, de azt most ide nem fogom felhasználni!
(#) Régi motoros válasza Fidel hozzászólására (») Vas, 17:29 /
 
Nos ha megnézed a régi lámpatestet, az a III számú érintésvédelmi osztályba tartozik (ott a piktogram).
Azon belül is C besorolású, mert AC12V maximum feszültségen üzemel.

A beépíteni kívánt adaptered csak II érintésvédelmi osztályba tartozik, tehát nem használhatod fel.
Olyan adaptert keress, ami legalább IIIC osztályba tartozik (de lehetőleg ne "MadeInChina" legyen).

Vagy hagyd meg a gyári trafót, és tegyél rá egy kapcsolót az AC230V -os tápvezetékére ha zavar,
hogy egyfolytában "fogyaszt". Így nem kell be/ki húzgálni. De akár a világítás áramkörére is rákötheted,
úgy csak akkor világít a zuhanykabin, ha a fürdőszobai világítást is felkapcsolod.
A hozzászólás módosítva: Vas, 17:32
(#) Régi motoros válasza Régi motoros hozzászólására (») Vas, 17:44 /
 
Ja az lemaradt, hogy a 230V-nak nem kell vezető anyagból készült lámpatest, a nélkül is meg fogja találni az utat a vizes párás lámpán/csempén/falon/zuhanyrózsán keresztül hozzád, és rajtad keresztül megy tovább a lefolyó vízben a föld felé, ha az adaptered úgy hibásodik meg, hogy kimegy a 230V a LED lámpába.

(Ezért is tanácsoltam hogy a lámpatest is megfelelő IP védettségi osztályú legyen.)

A III érintésvédelmi osztályba tartozó trafó pont ezt akadályozza meg.
Ebbe az osztályba tartozó készülék nem hibásodik meg úgy, hogy a kimenetére kerüljön az AC230V.
A hozzászólás módosítva: Vas, 17:48
(#) szs válasza Régi motoros hozzászólására (») Vas, 17:53 /
 
Kár túlzásokba esni.
Amikor csakis "villanykörte" létezett, hát az 220/230V-ról működött. Nem volt napi hír, hogy embereket vert agyon a fürdőszobai világítás. Pedig a párás, gőzös környezet akkor is fel volt találva, a csempe/fal/zuhanyrózsa is.
De a mai "LED-izzó"-nak hívott dolog is ugyana foglalatban van.
(#) Régi motoros válasza szs hozzászólására (») Vas, 18:01 /
 
Akkor még nem a zuhanykabinba volt beépítve a világítás. Maximum felette a plafonba.
De gyanítom, hogy oda se lehetett beépíteni hivatalosan "akármilyen" lámpákat...
A hozzászólás módosítva: Vas, 18:01
(#) szs válasza Régi motoros hozzászólására (») Vas, 18:07 /
 
Most azon gondolkodom, hogy a zuhanykabin-világítás veszélyesebb (?), mint a fürdőszoba -a fürdőkád és a mosdókagyló fölötti izzóval, és a "csak borotva" feliratú konnektor?
A hozzászólás módosítva: Vas, 18:08
(#) antiktelefon válasza Fidel hozzászólására (») Vas, 19:44 /
 
A ledben van szabályzó, magában a led dióda nem fényforrás, amit csak úgy be tudsz kötni, ez egészen biztos.
(#) Fidel válasza antiktelefon hozzászólására (») Vas, 21:53 /
 
Most csak szívatsz, ugye!?

Igen, de nem!
Ott van az a kis dobozka, az a meghajtója a lednek, de az AC230V-ra van kitalálva, ezért az lehúz, és bekerül a fiókba!
A lámpába meg két vezeték van a LED-re kötve ami egy alu lapon van, ami pasztával oda van nyomva a hűtőbordához. Nincs benne semmi, majd én rakok bele egyenirányítót, egy kondit, meg ellenállást, hogy ne villogjon a trafóval, meg kicsit gyengébben világítson.

Ledlamp.jpg
    
(#) Fidel válasza Régi motoros hozzászólására (») Vas, 22:03 /
 
A linkelt anyagod alapján a piktogram Class II
Kettős érintésvédelemmel van ellátva.
Nem jól gondolom?

Viszont így meg nem logikus, mert van benne galvanikus leválasztás, és 30V alatt van, így Class III kéne a jelölésnek, ami csúcsára állított négyzet lenne.
(#) Régi motoros válasza Fidel hozzászólására (») Vas, 22:20 /
 
???
A válaszomban egyértelműen leírtam a helyzetet.
Mit nem értesz ezen? Jobban nem tudom megfogalmazni.
(#) Fidel válasza Régi motoros hozzászólására (») Vas, 22:35 /
 
Sas szemed van, nem vettem észre, hogy a lámpán is van piktogram, azt hittem, tévedésből a trafót írtad.
(#) antiktelefon válasza Fidel hozzászólására (») Vas, 22:36 /
 
Ok, akkor tényleg nincsen, én úgy szoktam meg a led égőben van az áramgenerátor és dc12V-ot kap a cucc.
De akkor jó is hogy mondod, ledet NEM lehet feszültségről hajtani!
Főleg nem trafóról, 12V egyenirányítva, pufferelve 16V felett lesz, azonnal meghal a leded. Ha pontosan 12V-ot adsz, akkor is, emrt ezek CC driverek. Szóval neked nem 12V-os pót leded van, olyan is létezik, amit vettél az egy fixen 230V-os led, ami nem választható el a gyári meghajtójától.
És ellenállással sem fogsz egy ilyen lámpánál CC meghajtást elérni. Akkor használj egy 20-24V-os tápot és egy különálló CC buck konvertert vagy valami. A képen lévő chinesium driverben nem bíznék semmi esetben sem, diodegonewild vagy 15-20 kínai trafót bontott rácsos tápból, led meghajtóból és USB töltőből, kb egynek sem volt megfelelő a leválasztása.
Ha 12V tarfót egyenirányítasz és raksz utána egy pt4115-ös CC panelt, az jó lehet, de megint barkács megoldás, inkább 12V ac/dc led kéne és egy minősített ac vagy dc táp. Azokban a ledekben van led driver és akár 20V-ról is elmennek, nem feszfüggő, amíg a nyitófesz fölött van.
A hozzászólás módosítva: Vas, 22:40
(#) Régi motoros válasza antiktelefon hozzászólására (») Vas, 22:46 /
 
Idézet:
„...az egy fixen 230V-os led, ami nem választható el a gyári meghajtójától.”

Azért ez nem biztos. Ezt akkor lehetne biztosra kijelenteni, ha megmérné a nyitófeszültségét.
(Ha már a LED drivert nem látjuk teljes méretben.) Akár DC36V is lehet a kimenet...
(#) antiktelefon válasza Régi motoros hozzászólására (») Vas, 23:01 /
 
A saját képéről kényelmesen lemaradt a driver, így nem lehet tudni. Amit berakott kép, az gyakorlatilag biztosan a kínai CC driver és a lámpában nincs elektronika sajnos. Most hogy a ledek száma alapján a CC-re eső feszültégnál az n*3.2V az 9.6V vagy 20V vagy mennyi, azt nem tudni, ezeknél a drivereknél mA van megadva ugye. De hogy nincs minősítése és bármije ami kéne, az biztos és az is, hoyg egyenirányítótt 12V-os trafóról sem fog elmenni, nem csak mert a megfelelő ellenállás többet fűtene mint a led, hanem mert 100-300mA-nél az előtétellenállás nem biztosít CC meghajtást értelmes formában.
Következő: »»   3771 / 3772
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem