Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Attól mert valaki megerősíti az elképzelésedet, még nem biztos, hogy a tuti megoldást találtátok meg (de persze nem is zárja ki).
Az a kívánatos módszer, ha mérlegeled az eltérő véleményeket is, mert talán azokban is van megfontolandó gondolat. Jelentős valószínűsége van annak, hogy egy zárlat esetén hamarabb megy tönkre a diódák egy része, mint kiolvadna a biztosíték (de a trafót ezzel meg lehet védeni). Másik opció, amikor mondjuk 7 A-el terheled a töltőt tartósan, ahol a biztosíték még nem olvad el, de a trafó már túl van terhelve.
Tulajdonképpen ebben is a trafó+dióda a "működő rész". Én nem láttam még ilyet, de szerintem a többi cafrang csak egy LED-ekkel imitált árammérő, ami a soros ellenálláson eső feszültség alapján próbál áramkijelzést adni.
A ventilátoros hűtéssel szerintem is fokozható a terhelhetőség. A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2025
Mindkét általad linkelt videóban ott van a szekunder oldalt védő alkatrész a panelen, a fehér porcelán ellenállások mellett.
Sokat segítene a tiedről készült kép. Ezeknek a töltőknek elég sok verziója van már. Régen úgy volt tekerve a trafójuk, hogy terheletlenül 14,4V fölé nem ment a feszültség, nem tudták vele kiforralni az akkut, meg azokban még kicsit több anyag volt. Az egyik féle sok LED-esben LM358 van, az egyik fele kihasználatlanul, amivel egy tranzisztor és egy relé segítségével akár automata lekapcsolású is lehetne... Ennek a sok LED-esnek van már varázslatos megoldása is, spec IC, ami a LED-eket villogtatni is tudja, cserébe fogalma sincs a használójának, hogy mit is akar jelezni. A régiekben még 10A-es késes bizti volt, a műanyag házban ott volt egy ideig a helye a kapcsoló mellett, ha jól rémlik. Aztán már kihagyták a 6/12V átkapcsolót is, nem sokaknak van már szüksége a 6V-os állásra, ellenben komoly hibázási lehetőség. Van belőle 2 LED-es verzió, amit automatának jeleznek, de nem az. Pár SMD alkatrész és jelzi a LED, hogy fel van töltve, de nem kapcsol, le, ha rajta marad, ugyanúgy túltölti. Írták páran, hogy minek a biztosíték, írtam, hogy minek...hogy ne égjen le a garázs, amikor zárlatos lesz a rossz konstrukcióval kivezetett vezeték és az akku felizzítja. Láttam ilyet, talán kép is van róla valahol... Ezeket mindet forgalmaztuk, évekig találkoztam velük, nap, mint nap. Minket találtak meg a vásárlók is a vélt, vagy valós panaszukkal is. A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2025
"
Ennek a sok LED-esnek van már varázslatos megoldása is, spec IC, ami a LED-eket villogtatni is tudja, cserébe fogalma sincs a használójának, hogy mit is akar jelezni. " Na én meg azt hittem, hogy egyedül én nem tudom,hogy most MI VAN? Mit is akar jelezni, amikor először találkoztam ilyennel... Nekem az "Ildis-Lidlis-Aldis" automata töltők teszenek.Már olyan okosak,hogy 14,4-nél lekapcsolnak. Csak egy gomb van rajtuk, és 4 üzemmód közül lehet választani. De olyan, hogy töltés után kapcsoljon csepptöltésre, olyan nincs ... Kezdenek túlontúl okosak lenni a töltők, csak győzzem követni.
Amikor már mindenki gyártott ilyesmi okos kis töltőket, akkor legtöbbször tesztelve derült csak ki, hogy van-e csepptöltés, vagy nincs a végén...a leírások (tisztelet a kivételnek) ha nem is netes fordítóval készült, az látszott, hogy aki fordította, nem volt hozzáértő a szakmai részéhez. Volt amelyiknél külön procedúra volt, hogy elinduljon a töltés, mert nem volt mindegy az akkura kapcsolás, a 230V-ba dugás és a gomb nyomás sorrendje, de a leírás ebben nem is segített. Persze a Lidl/Aldi némileg informatívabb leírást ad, de ott is belefutnak egy-egy bakiba.
Lifepo4 töltéseTisztelt fórumozók. Egy ilyen akkumulátort szeretnék egy 18v 20w napelemről tölteni egy 4G kamerához. Milyen modullal tudnám ezt biztonságosan meg tenni, nem ismerem ezeket az akkumulátorokat, gondolom nem szeretik a feszültség generátoros töltést.
Hello! A LiFePO4 akksi névleges feszültsége 3,2V, tehát ebben az akksiban 4 soros cella van. A cella töltési végfeszültsége 3,65V, tehát a négy cellát 14,6V-ig kell tölteni.
Veszel egy ilyen StepDown modult, a kimeneti feszültséget beállítod 14,6V-ra. A töltőáramok. kb. 1,2A-ra ( a 18V/20W-os napelem, úgy sem fogja ennél többel tölteni, bárhova is állítod.) Jobb megoldás lenne hatásfokban egy MPP töltő, de ehhez szerintem felesleges. (A napelemnek egyébként is inkább áramgenerátoros karakterisztikája van.)
Köszönöm szépen. Akkor már csak az akkumulátor után kell tennem egy step-up step-down konvertert hogy lefelé és felfelé konvertálva is előállítsa a 12v-ot? Ez az aksi ha a bms kikapcsota lemerülés miatt a töltéstől gondolom visszafog kapcsolni.
Nem ismerem a kamerádat, de meg kell nézni az adatlapját, hogy milyen feszültség tűréssel viseli el a tápot. Mert manapság szinte mindenben kapcsolóüzemű táp van és általában belül nincs szüksége a 12V-ra. (Ha csak a világítást közvetlen nem arról üzemelteti.) Tehát egy StepDown konverternek kell belül lenni, főleg a hatásfok miatt.
Persze ez mind csak feltételezés, de ha van egy szabályozható tápod, ki lehet próbálni, mekkora az áramfelvétele és mekkora feszültségtől-ig működik. Mert gyanúm az, hogy nem kell hozzá semmi. És ha nem, az csak előnyére válik az egész projektnek. Igen, a BMS általában visszakapcsol, ha a töltőfesz újra megjelenik a kapcsokon. A hozzászólás módosítva: Vas, 10:08
Lifepo4 töltéseSziasztok, ismeri valaki a lifepo4 aksik lelki világát, mennyire kényesek a töltésre? Gazdátlanul töltődne egy napelemről egy 4G kamera mellett.
Mi nem tiszta? Megkaptál minden választ: #2663695
Egy akkut alapvetően olyan áramkörrel kell tölteni, ami egyszerre áramgenerátoros és feszültséggenerátoros is. Az áramgenerátor ahhoz kell, hogy a töltés elején ne vehessen fel annál nagyobb töltőáramot, mint amit a töltőelektronika tud vagy amitől már károsodna az akkumulátor, ilyenkor a kapocsfeszültsége magától alacsony. Amikor már a teljes feltöltéshez közeledik, akkor a felvett áram egyre kisebb lesz, a töltőáramkör már nem korlátozza az áramot mert annál alapból kevesebbet fog igényelni, viszont a kapocsfeszültség korlátlanul növekedhetne. Ilyenkor a töltőáramkör feszültséggenerátoros módba vált, hogy az akkufeszültség ne lehessen nagyobb mint az akku maximális megengedett kapocsfeszültsége, amit Proli007 is írt, ez cellánként 3,65V. Az általad linkelt akkuban 4db soros cella van, tehát a maximális feszültsége 4x3,65V=14,6V. Ez az abszolút maximum. Az is bőven jó, ha a töltőelektronikát a biztonság kedvéért cellánként 3,4-3,55V-ra állítod, minimálisan csökken a kihasználható kapacitás, de növeli az élettartamot és ha valamiért elmászna a töltőáramkör feszültsége, például hőfokfüggés miatt, akkor is lesz benne tartalék... Ehhez a töltőelektronikát üresben beállítod a maximális kimeneti feszültségre, aztán leterheled a töltőáramnál jobban és visszaveszed a maximális áramot rajta. Utána ráteszed az akkura és kész. A linkelt akku tartalmaz hülyebiztos védelmet, vagyis leválasztja magát ha: - kisütésnél túl alacsonyra esik a feszültsége, mélykisütés elleni védelem - ha töltésnél túl nagyra nő a feszültség, túltöltés elleni védelem - ha túl nagy a terhelés, túláram elleni védelem - van amelyik hővédelmet is tud az akkuk túlmelegedése esetén Úgymond szükséges minden lítium akkuba ilyen védelmi elektronika beépítése, de ez csak egy plusz biztonsági funkció, nem használhatod arra, hogy pl. direktben rákösd a napelemet ami 20V-ot is tud és feltöltődéskor majd a belső BMS lekapcsolja magát a napelemről ha már túl magas lenne a feszültsége. Proli007 azt is említette, hogy a napelem nem egy nagy áramú tápegység a töltőáramkör előtt, hanem maga is áram/teljesítménykorlátozott. 20W-nál sokkal többet soha sem fog tudni leadni. Az alsó feszültséghatára cellánként 2,8V, azaz 11,2V. Ha ezt tölti a 20W-os napelem bármilyen konverterrel akkor az 1,8A max. Javasolt töltési áramerősség: 1,88A Maximális töltési áramerősség: 3,6A Vagyis nem tudsz 20W-os napelem mellé olyan töltőáramkört tenni, amivel túlléped a maximális töltőáramot, következésképpen a töltőelektronikádnak nem is kell áramgenerátorosnak lennie, elegendő ha csak feszültséggenerátoros módot tud. Én kísérleteztem ilyen MPPT töltésvezérlővel is: 1A MPPT charger Ez maximum 1-1,1A-es töltőáramot tud, vagyis sajnos nem mindig használná ki teljesen a 20W-os napelemet, több energia elveszne a csúcsok során, mint ami előnye van de 10W-hoz tökéletes lenne. A kimeneti feszültsége üresjárásban is stabilan beállítható. Ebből a "18V-os" kell. Más MPPT vezérlőt ilyen kis teljesítménnyel nem ismerek, de egy sima feszültségállítós DCDC buck konverter is tökéletes a feladatra, vagy akár egy savas akku töltő aminek szintén állítható a kimeneti feszültsége. A fogyasztónak, vagyis a kamerához valószínűleg nem kell másik step up-down kimeneti konverter, mert az akku 11,2V és 14,6V között fog működni. Ha a kamerának nem probléma a 14,6V-os bemenő feszültség, akkor közvetlenül ráköthető az akkumulátorra. Ha kültéri kameráról van szó, ami télen-nyáron működne, akkor az akkunak olyan helyet kell találni ami télen sincs fagyban, mert a lítium technológia nem szereti a 0C° alatti kisütést. |
Bejelentkezés
Hirdetés |