Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Csak LES-en volt. De, hogy pont fél hangonként esik le?
A tranzisztoros áttörés: bemutatták a CDC 1604-etA Control Data Corporation 1959. október 16-án tette közzé új számítógépét, a CDC 1604 modellt. A gépet elsősorban Seymour Cray és csapata tervezték, s később Cray nevéhez fűződik a szuperszámítógépek koncepciójának továbbfejlesztése (ma Cray Research néven ismert). A 1604 nemcsak a CDC első gépe volt, hanem az egyik első kereskedelmi sikernek számító teljesen tranzisztoros számítógép is.A teljes cikk: https://linuxmint.hu/hir/2025/10/a-tranzisztoros-attores-bemutattak...604-et https://en.wikipedia.org/wiki/CDC_1604 A hozzászólás módosítva: Okt 17, 2025
Bárki hibázhat, mondta a sün, és bánatosan lemászott a cipőkeféről.
![]() Amúgy tapasztalatom szerint a szoftveresek sokkal gyakrabban rontják el a dolgot, mint a fentiek... A szélerömüvek szárnyaiÉpp egy kis repülötéren üldögélek egy sör mellett és nézem a kis Cesnakat meg a többi gépet is, mindegyik ilyen motoros gépen 2 szárnyas ( vagy minek hivják) propeller van. A hatalmas szélerömüveken meg 3. Vajon miért raknak ilyen gépekre 3 méregdrága propeller lapátot 2 helyett ami a repülögépeken böven elég és a szélerömüveken is biztos elég lenne?
Itt: Bővebben: Link, és itt: Bővebben: Link.
Csak megint az igaz, hogy a több lapát lassabb forog, de ugye belül egy gyorsitó áttétel van ami garantálja a megfelelö szinkronizáciot. ( és okozza wgyes tipusokban a legtöbb gondot) Ha csak 2 lapát lenne az nyilván gyorsabban forogna azaz a motoráttétel is olcsobb lehetne.
Ahogy olvasom a kinaiaknak má sikerült megoldani a 2 lapátos turbinákra a videodban elhangzott gondokat is és ha igaz kb 30%-l olcsobb a 2 lapátos turbina.
Lehet, hogy olcsobb -azonban gyakorlattal tertek vissza a haromszárnyura. Mert nem a kínaiak ötlete volt ám. Megoldották előttük -nem hozta azt, amit összességében vartak tőle. Egyszerűen jobban működik a haromszárnyú, mint a kettő.
Ezt ki kell várni, ha elkezdik ujra épiteni a 2 szárnyas gépeket. Ha még fig egyáltalán kelleni, mert egyelöre az a gond, hogy ilyen áramra nincs szükség, csak a statisztikában mutat jol, a hálozatban részbe katasztrofát okoz, mert nem akkor van amikor és nem ott ahol kellene.
Mindkét kérdésedre linkeltem a válaszokat, magyarázattal. De ha szerinted nem jó, próbáld megerőszakolni a fizikát, hátha kapsz egy Nobel-díjat.
Nem én mondom, hanem azok akik gyártják, én csak olvastam. ( sporolni mindenhol akarnak).
Azért a második világháborús légcsavaros vadászgépeken eljutottak az 5 szárnyú légcsavarhoz a legnagyobb teljesítményű motorokkal. Pl. a Spitfire F24 griffon motorral.
A Hawker Hurricane is 2 szárnyú légcsavarral indult a 30-as években, aztán ahogy kapta az erősebb motort, 3 szárnyúra cserélték. De az amerikai gépeknél is a P51 Mustang 3-al indult, később erősebb motorral már 4 lapát. Valószínűleg jobb a hatásfok a 3 lapáttal, mint kettővel. Sokkal nagyobb felületet tud hajtani a légáramlat. Meg a Bakman által linkelt magyarázat, gazdaságosság, stb. Repülőgépeknél meg nagyobb a vonóerő a nagyobb össz felületű lapátokkal, amit az erősebb motorral ki tud használni. A kis Cessna gépeken meg nincs olyan brutális motor, mint a VH vadászgépein volt, bőven elég a 2 lapát. A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2025
Éppen ezt vizsgálták amikor eljutottak ( visszajutottak?) a 2 lapáthoz, bizonyos fordulatszám felett már a lapátok mögött turbulencia keletkezik, azaz meghigul a levegö és veszt a hatásfokbol. Érdemes tanulmányozni a sugárhajtásu motorok lapátjait ( ott sok van ) mi mindent kell ott müvelni a lápátok alakjával, hogy ne “légüres térben” forogjanak).
A 3 lapátnak a jelenlegi konstrukciokban csak 2 oka van, az oszlop stabilitása, mert a 3 lapát jobban megosztja a szél terhelését az oszlopra meg a fejre, de ezt, ha minden igaz, elektronikusan kompenzálni lehet. ( ha a két lapát pl vertikálisan áll az also az oszlop árnyékában van ( ami ráadásul extra zajjal is járhat), ha meg vizszintesen akkor meg forgatoerö hathat a fejre.) Ez van a mérleg egyik serpenyöjében meg az olcsobb mechanizmus a másik meg a lapát ára, ami 100000 dollártól kezdödik ráadásul komoly szállitási kiadásokkal jár.) Idézet: „( ha a két lapát pl vertikálisan áll az also az oszlop árnyékában van ( ami ráadásul extra zajjal is járhat), ha meg vizszintesen akkor meg forgatoerö hathat a fejre.)” Kérlek, fejtsd ki, milyen irányú forgatóerő hat a fejre, amikor vízszintesen állnak a lapátok?
A fej nincs mindig merölegesen a szélirányra, ilyenkor jelentkezik a forgato erö. Ha igaz manapság központilag forgatják a fejeket, a kétlapátos rendszerben ezt helyileg kell megtenni.
LakomativNemrég volt szó itt a Lakomativ étteremről, aminek a cégére egy NOHAB mozdony makettje.Ma a *** felvonulás, és ünnep után a metróhoz menet ott jöttünk el mellette a párommal, és beugrottunk egy sütire. Elvileg minden asztal foglalt volt, de a pincérnek mondtuk hogy nem maradunk sokáig, így terített egy asztalt. Minden asztal közepére egy kisvasút leágazó sínpárja megy. A sínek körbe mennek a falak mellett, és minden asztalnál váltókkal tud az asztalra kanyarodni, és az italokat egy mozdonnyal vontatott teherkocsi hozza. Megáll, kiveszed a poharakat, majd fütyül visszatolat, és megy tovább körbe a konyhához. Különböző mozdonyok, villany, diesel, gőz vontatnak egy-egy tehervagont. Majd egy másik sínpáron időnként elmegy egy vonat, és az üres poharakat abba a teherkocsiba kell vissza pakolni. Egy élmény volt, az unokákat is lehet vinni. Sok gyerekes család is volt bent. A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2025
Moderátor által szerkesztve
Na ezt akkor én is megsasolom.
De remélhetőleg majd valamikor később, mert csak akkor járok arra, ha dokihoz megyek...
A második képeden egyből szemet szúrt, hogy fejjel lefelé tették fel azt a vasúti táblát, de ez legyen a legkevesebb hibájuk.
Ugyan már... Ha kinéz a mozdonyvezető a Nohab-ból lefelé, akkor pont megfelelően áll...
Én azt is tudom, miért hívják NOHAB-nak.
Amikor itt voltak a svédek bemutatni, az egyik bement a restibe, és kért egy kávét. - Kérdezték tőle, hogy tejszínt kér-e bele? - No hab! Azóta is így hívják a svéd nagyvasat...
A háromlapátos konstrukciónak alapvetően az előnye a villamos gép meghajtásához kedvezőbb fordulatszám-nyomaték karakterisztika, illetve teljesítményoptimum (a többi mechanikai jellegű előny mellett). Hajtómű és áttétel az új konstrukciók esetén már egyre kevésbé preferált megoldás.
(Kevés lapát -> magas fordulatszám, kicsi nyomaték. Sok lapát -> alacsony fordulatszám, nagy nyomaték.) További szakanyagok itt (elég régi és vannak hibák benne, de úgy látom, azért használható): Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Hé, 16:28
Modern motorkerékpárA minap a nejem kocsijában akkut kellett cserélni. A szerviznek volt egy nagy bevásárlocsarnoka is, mindenféle aproságokra az autosok motorosok számára, meg egy kis kávézo is, elötte vagy 20 motorkerékpárt kináltak a vevöknek. Az akkucserére várva nézegettem a motorokat (amiota bevezették a bukosisakot nem ültem motoron) elképesztö dolgok voltak egyik másikon, mint például kamera elöre meg hátra, meg elektromos üllés állitás, az elsö szélvédö elektromos állitása - ablaktörlö még nem volt rajta. A nagy képernyön nemcsak a kamera képeit lehet látni, de ott a térkép meg a telefon megjelenités is. Az már egy elég érdekes kérdés lehet, hogyan lehet menetközben a telefont kezelni…..![]() Idézet: „Az már egy elég érdekes kérdés lehet, hogyan lehet menetközben a telefont kezelni…” Mint egy jobb autónál, gombok a kormányon.
Következő továbbfejlesztés plussz két kerék és karosszéria.
Rábafta alatt véletlen belefutottunk a Harley felvonulásba. Ott volt sok olyan is, aminek kettővel több kereke volt.
Fő csapásirányok ezek voltak: - Elől - Hátul - Oldalt
Azzal a 2 gombbal csak fogadhatod a hivást….
Idézet: „(amiota bevezették a bukosisakot nem ültem motoron)” Borzasztó öreg lehetsz. Nekem '71 óta lakott területen kívül kötelező a bukósisak.
Valami halvány emlékeim vannak még, hogy hasonló anyázások voltak annó (bár akkor még Internet nem igazán volt), mint nem is annyira régen az öv miatt (az még most is van).
Távoli vasutas kollégám fia és haverja (állítólag) úgy halt meg (nyugodjék békében), hogy balra bekanyarodó pótkocsis teherautót előzött meg. Rendőrség állítólag elfogadta a teherautó vezetőjének a védekezését, hogy körülnézett, és használta az irányjelzőt. Szerintük a becsapódás pillanatában bőven 200 km/h felett haladtak. Szerintem lehetett rajtuk sisak, bár nem hiszem hogy pont ez sokat számíthatott.
Ez ismerős.
Úgy kerültem kórházba, hogy esőben el akartam kerülni a fékező teherautót. Arra emlékszek, hogy repülök a motorom fölött, majd derékkal nekiütköztem egy fának, körbekerültem és a motorom mellett értem földet. Fölállok, kérem a körülöttem állókat (németül) hogy segítsenek felállítani a motoromat és már megyek is. "-Nem, nem. Hiszen vérzel. Jön a mentő." ![]() Az esőtől nem láttam az irányjelzőt. 3 hónap -jogsi. ![]() Ja. A pincében a motorom jobb szerszámdobozán még rajta a mélyedés, ami megmentette a lábam. Az IFA lökhárítója szépen kikanyarodott. A hozzászólás módosítva: Pé, 19:35
|
Bejelentkezés
Hirdetés |









Nekem '71 óta lakott területen kívül kötelező a bukósisak. 