Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » USB töltők áremerősségének mérése
Lapozás: OK   1 / 1
(#) Zserigta hozzászólása Szept 16, 2017 /
 
Sziasztok.

Lehet nagyon kezdő kérdésem van, de arra lennék kíváncsi, hogyan lehet egy USB töltőnél megmérni, hogy hány ampert képes leadni?
A baj az, hogy van elég sok USB töltőm, de némelyiknél nem vagyok meggyőződve, hogy ténylegesen képes annyit leadni amennyi rá van írva. Van olyan amire 3A van ráírva de a telefonomat 8 óra alatt sem tudta feltölteni még a 0,7A-es meg 3-4 óra alatt feltölti.

Ilyen kis egyszerű multiméterem van: Kép
Meg van egy ilyenem is: Kép
De persze gondolom kellene valami ami 3A-t fel is vesz, vagy esetleg többet?! (Ilyen házilag ellenállásokból vagy valamiből olcsón összerakható e?)
Vannak ellenállásaim és USB kábeleim is, meg ha nem kerül sokba hajlandó vagyok költeni egyéb cuccokra is valamennyit, hogy megtudjam mérni a töltőket.

Előre is köszönöm a segítséget.
(#) martin96 válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Vegyél egy ilyet:
Bővebben: Link
Ez méri az áramot, feszültséget és a mAh-t is.
(#) Zserigta válasza martin96 hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Ez nagyjából ugyan azt tudja amim nekem is van. Viszont ha nincs olyan USB cuccom ami 3A-t fel is venne akkor pont nem fogom megtudni amit szeretnék.
(#) Medve válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Szia, az USB-s műszered alkalmas erre a mérésre, ha a 3A benne van a mérési tartományába. A tápra pedig kapcsolj műterhelést!
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Zserigta válasza Medve hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
A műterhelés az mit jelentene? Ellenállások sora?
(Nem sokat értek az elektronikához, sajnos.)
(#) abcdabcd válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Szia! Azt vedd figyelembe, hogy van olyan készülék, ami ahhoz, hogy gyorstöltéssel töltse fel magát a töltőről(ami egy stabil feszültségű adapter), igényel egy feszültségosztót az USB D+ és D- lábaira, akár az egyik lábra is egyet és a másikra is, akár úgy, hogy a két adatláb össze van kötve és a közös pontra egyet, vagy olvastam olyat is, ahol elég volt a két adatvezeték összekötése. Ha ez nincs meg, akkor a töltőd tudhat akármekkora áramot is, a készülék a szabvány USB 500mA-rel tölt...

Így nem terheli túl a készülék az általános, max 500mA-re képes töltőt/usb portot...

Az ellenállásosztó ellenállásértékeit viszont a saját készülékedhez ki kell, hogy keresd...

A töltőt viszont ha nem tudod mit csinálsz ne szedd szét(feltöltött >300V DC kondi van benne a konnektorból való kihúzás után is feltöltődve maradhat!), valami külső módon oldd meg az ellenállások beépítését(kis doboz, zsugorcső, stb "lengő" megoldásként), de amúgy az eszköz saját gyári töltőjével jársz talán a legjobban, ami tudja a cuccnak megfelelő áramot és feszültséget... és minőségi kivitelű, pl az érintőkijelző megfelelő működése elvárható tőle, vagyis a nagyfrekis zajt leszűri, hogy az ne zavarja a kijelzőt meg egyéb minőségi szempontokból is odafigyeltek a gyártáskor/tervezéskor...
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Medve válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Így is lehetne mondani. A gyakorlatban kényelmesebben, egy potival lehet állítani a feszültségtől független terhelőáramot.
Ez egy egyszerűbb: műteher
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Pafi válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Az a ciki hogy az USB táplálás erőssége attól is függ(het), hogy mennyi áramot kér az eszköz. Plusz attól hogy mekkora a töltő+kábel belső ellenállása és a töltendő eszközben a stabilizátor dropja. Szóval csak úgy lemérni és 1 számmal jellemezni nem lehet úgy hogy az mindig ki is használható legyen.
(#) Zserigta válasza abcdabcd hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Köszi a választ, viszont sajnos nem segített hozz a kérdésemhez megválaszolásához.
Nem az a fő problémám, hogy a 3A-es töltő nem olyan gyorsan tölti a telót, hanem, hogy szeretném megtudni mely töltőm hány A-t képes maximálisan leadni.
Ehhez szükségem volna valamire ami 5V-on mondjuk legalább (ha már ekkora a legnagyobb töltőm) 3A-t képes felvenni. (Melynek a neve ha jól sejtem műterhelés mint fentebb írták.)
Már csak annyi a kérdésem, ezt házilag hogyan tudom összerakni, viszonylag olcsón (<1000ft).
Ellenállásaim vannak hallommal itthon.

Gondolom a gyárban is megállapítják valahogy, és tesztelik is, hogy az adott töltő képes e arra amit ráírnak. (Mármint a minőségibb tápegységeknél persze.)
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) abcdabcd válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Azt, ami rá van írva vagy nincs ráírva semmi? Milyen töltő ez, képet teszel fel róla esetleg?

Ha meg túlterheled annak füst, tűz stb lehet a vége, szóval ez nem az, ahol ajánlott próbálkozni, tanulni, főleg, ha fogalmad sincs mit csinálsz, meg az elektromossághoz se nagyon értesz... szóval ha bírja akkor látod bírja, ha meg nem akkor hacsak nincs benne túlterhelésvédelem, kigyullad, tönkremegy stb...
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Zserigta válasza abcdabcd hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Lényegtelen szerintem. Van 8-10 töltőm. Mindegyiket meg szeretném mérni. Fele kínai ebay-es vacak, sok minden nincs rá írva, és nem abból szeretném megtudni mit tud ami rá van írva, mert szerintem fele kamu, hanem méréssel szeretném kideríteni a tényleges maximálus tudásukat.
(#) Medve válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Nekem bevált az a kapcsolás, nem kényes a tranzisztorok típusára, ha nincs 3055 más, több amperes tranzisztor is jó.
(#) abcdabcd válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Akkor szerezz be egy multimétert feszültségmérésre, egy multimétert árammérésre, egy oszcilloszkópot a kimeneti feszültség hullámosságának zajosságának ellenőrzésére, és a terhelés közben figyeld, hogy megvan-e a szükséges feszültség, és nem-e lesz túl zajos/túl nagy hullámosságú, amit a multiméteren hiába is néznél nem látsz, egy analóg multin is max akkor, ha elég lassú a hullámzás... és hogy ezt egy adott készülék még tolerálja-e az más kérdés...

Tessék amúgy egy teszt: Bővebben: Link

"kici ócó" töltők meg gyári töltők összehasonlítása...

A gyárban meg tervezik a töltőket, és nem csak úgy véletlenszerűen "próbálgatják", hogy mit bír, hanem legfeljebb minőségellenőrzéskor megvizsgálják, hogy a névleges áramot tudja-e...
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Zserigta hozzászólása Szept 16, 2017 /
 
Akkor nézzük másképp a fenti kérdést, mert szinte mindenki másról beszél mint amit tényleg szeretnék tudni.
Nem érdekel, hogy milyen a kimeneti feszültség hullámossága meg, hogy zajos e vagy sem.
Azt szeretném megtudni, hogy a töltőim maximálisan mekkora áramerősséget tudnak leadni.

Ezt elvileg az USB kis mérőmmel megtudom mérni, viszont ehhez kellene építenem valami kis egyszerű olcsó (<1000Ft) 3A felvételére alkalmas fogyasztót.

Tehát a kérdés, ez utóbbit miként tudom megvalósítani?
Elég e csak annyi, hogy ellenállásokat sorba kötök és azt egy USB kábel végére bekötöm és azt az USB-t dugom az USB-s fogyasztásmérőmbe? Vagy ennél összetettebb cuccot kell építenem?
(#) abcdabcd válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Láthatóan az elektronika legalapvetőbb összefüggésével az Ohm törvénnyel se vagy tisztában, akkor minek neked ez az egész?


És azt kéne tisztáznod, hogy mit értesz az alatt, hogy "bírja a töltő", mert ha mondjuk nem füstöl de a feszültsége leesett 3V-ra, akkor az jó? Vagy ha nincs az adott töltőben védelem és lefüstöl, akkor valami közeli értéket felírsz, hogy "ennyit még bír, annyit már nem ha veszek egy másikat akkor majd ezt figyelembe veszem?"

Mert a lényeg az, hogy az adott eszközöd működik-e róla, nem az, hogy jön-e füst belőle vagy sem valamekkora terhelésnél, de ezen kívül tényleg nem bántani akarlak, de elektronika tudás nélkül mit akarnál megállapítani a töltőről ezen kívül?

Arról nem beszélve, hogy amit esetleg valami egy pár másodperc perc óra stb erejéig bír szobahőmérsékleten, ugyanazt kérdés bírja-e nyári melegben, kocsiban, sátorban kint a tűző napon stb...

Vegyél minőségi töltőt, és használd a ráírt névleges érték erejéig... vagy tervezz egy sajátot a kívánt áramra és egyéb paraméterekre...
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Petyaa hozzászólása Szept 16, 2017 /
 
Anno volt amikor egy 12v-os talán 700mAh-es Nokia töltőről ment egy blaupunkt fejegység a szobában. Egy 60w-os hangfalra volt rákötve.

Szerintem a mai usb töltőkben valószínű hogy van rövidzárlat, és túlterhelés elleni védelem.
(#) abcdabcd válasza Petyaa hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Kivéve amelyikben nincs... Bővebben: Link
innen: Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Zserigta válasza abcdabcd hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Valóban nem vagyok tisztában az elektronikai dolgokkal, ezt írtam is.
Azt szeretném megállapítani hány ampert képes egy adott USB töltő leadni, Nyilván úgy hogy ne égjen le.
De elvileg nem is szabadna leégni attól, hogy pl egy 2A-s töltőre rádugok egy 5A-es fogyasztású dolgot. Cserébe nyilván a fogyasztóm nem fog megfelelően működni.
Tehát csak arra lennék kíváncsi, hogy mely töltőm az ami tényleg ennyit tud ami rá van írva, és melyekre vannak kamu adatok rászitázva és ezeknél kideríteni, hogy ténylegesen mit tud. (Persze mindezt úgy, hogy nem akarom darabjaira szedni a töltőket.)

Időközben találtam egy ilyet ebay-en: Mini USB 0.15A-3A Electronic Load Tester

Ha mást nem veszek ilyet és az USB-s fogyasztásmérőmmel karöltve már meg fogom tudni állapítani amit szeretnék.

Csak örülnék ha ezt az itthon fellelhető anyagokból is megépíthetném. (Gondolok itt továbbra is ellenállásokra.)
(#) abcdabcd válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Idézet:
„De elvileg nem is szabadna leégni attól, hogy pl egy 2A-s töltőre rádugok egy 5A-es fogyasztású dolgot.”


Pedig pont ez történik, ha a töltőn nincs rövidzárlat/túlterhelés elleni védelem...

És a másik kérdés már sokadszorra: hogyan állapítod meg, hogy mit bír? Mi a kritérium amikor abbahagyod a terhelés növelését és azt mondod, hogy "ennyit bír"?

Amit Pafi kolléga is írt, az adott eszköz a kulcs, hogy pl milyen feszültséghatárig tolerálja az adapter (direkt nem töltőt írok, mert igazából az csak egy adapter, ami a 230VAC-ból 5VDC-t csinál) kimeneti feszültségét, meg, hogy pl az érintőképernyő meghülyül-e a tápból kijövő zajtól, aminek a mennyisége függvénye lehet a táp terhelésének is, és az, hogy melyik készülék érzékeny rá és melyik nem, azt meg előre szintén nem lehet tudni, ezért jó minden cucchoz saját táp... és általában jár is hozzájuk, tényleg jóindulatból mondom, azt használd hozzá... meg amit legelőször is írtam, a gyorstöltés meg leginkább a saját töltőjükkel működik, az ott részletezett okokból, pont azért, hogy az általános töltőt, ami csak a szabvány 500mA-t tudja, ne terhelje túl...


Tehát amit akarsz az "fából vaskarika", mert vagy beledugod a cuccot a töltőbe és ha tölti jó, ha nem tölti nem jó, vagy a "műterhelést" dugod rá a töltőre és nézel "valamit", egyszerre a kettő nem megy, és az, hogy a műterhelés fűt az meg nem mond meg semmit arról, hogy egy valamilyen cuccod működni fog-e róla, pláne, hogy nem is tudod, hogy az adott cucc mennyit fogyaszt... vagy fűteni szeretnél a töltővel? Azt le lehet próbálni, de továbbra is érvényes, hogy:
Idézet:
„Arról nem beszélve, hogy amit esetleg valami egy pár másodperc perc óra stb erejéig bír szobahőmérsékleten, ugyanazt kérdés bírja-e nyári melegben, kocsiban, sátorban kint a tűző napon stb...


Olyan töltőt vegyél aminek megbízhatónak tartod a gyártóját, és hihetőnek, hogy a töltőt bevizsgáltatta, vagyis, hogy a töltő "járt-e" a különböző tanúsítószervezeteknél, akiknek a logója a töltőn megtalálható, és nem csak valahol rányomták ezeket...
(régen MEEI, T*V Rhein...., UL, stb) és ilyen töltőt használj a ráírt névleges értékig.
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) Zserigta válasza abcdabcd hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Azt hittem, hogy áramerősség esetén mindegy hogy kisebb nagyobb nem okoz problémát, csak feszültségnek kell stimmelni.
Gondoltam ezt abból, hogy egy pl egy 3A-es tápra rárakok egy 0.5A-es fogyasztót az nem okoz problémát se a tápban se a fogyasztóban.
De akkor ma is tanultam valami újat.

Viszont továbbra sem telefontöltésre kell, az csak egy példa volt.
Bármire kellhetnek ezek a töltők,tápok, épp ezért szeretném megmérni, hogy melyik mennyit tud leadni, hogy arra használhassam majd amire lehet.

Per pillanat onnan indult eme kíváncsiságom, hogy egy Lattepanda mini PC-hez kellene megfelelő USB töltő (a mini PC-n csak micro USB tápcsati van), ami sajnos 1A-es tápról nem bootol be, hanem újraindul, 2A-esről már jó, de ha rádugok egy külső winyót akkor az már leszakadozik, így 3A-es táp (USB töltő) lenne a legideálisabb, viszont abból gyárit nem lehet hozzá venni.
5-6 ezer Ft-os USB töltőt meg nem akarok venni egy tizen-párezer forintos eszközhöz
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) abcdabcd válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Az nem baj, ha kisebb áramfelvételű eszközt kötsz egy adapterre, mint amit az max bírna, a fordítottja meg abban az esetben nem okoz csak kárt, ha a töltő rövidzár/túláram-védett, viszont az ultraolcsó cuccoknál nem lehet tudni mit spóroltak ki belőle... Ha más nem onnan érezheti bárki a különbséget, ha megemel egy ilyen "ultraolcsó" cuccot, a dobozban mintha levegő lenne csak, vagy megemel egy márkásnak mondott, vagy legalábbis drágán megvehető darabot, és az súlyban is jóval többet nyom, pl a különböző szűrőket nem hagyták ki belőle...

Az, hogy megfelel-e, az pl attól is függ, hogy a feszültséget mennyire tartja stabilan a terhelés változására, illetve, hogy mivel ezek a cuccok nem állandó terhelést jelentenek (mint egy ellenállás), hanem dinamikusan változó terhelést, az is számít, hogy az adott táp a terhelés gyors változására mennyire tartja stabilan a feszültségét, mert ha a fesz kisebb lesz egy adott ideig, mint amit a táplálandó készülék elvisel, akkor a készülék kikapcsol, ha meg nagyobb, akkor meg elromolhat amit rákötöttél, szóval spórolni kár azzal, hogy "összevissza" tápokat használ az ember...

A konkrét példádra azt mondom, hogyha a cucchoz (lattepanda) lehet kapni "gyári" 2A-es tápot, akkor abból vegyél 2-t, és az egyikkel egy Y kábelen keresztül külön csak a vinyót tápláld meg... vagy olyan vinyó házat tegyél rá, aminek van saját tápja (ez leginkább a 3,5"-osakra szokott jellemző lenni, 2,5-esehez nem nagyon láttam tápot csomagolva, viszont külső tápcsatlakozós vinyóházat meg láttam bőven, vagy a gyárilag szerelt ilyen vinyóknak kevesebb áram is elég viszont ezek valószínű kisebb teljesítményűek, meg esetleg gari ideje alatt nem szedheted szét őket... szóval a tuti megoldás szerintem a külső ház(tápcsatis) külön táppal, vagy meglévő ház Y kábellel, külön táppal)

Mert ha azt a 3A-es tápot le is terheled 3A-rel és bírja, lehet belül meg majd össze ****ja magát a táp és előbb utóbb megadja magát akármi is van ráírva, persze ez bármelyiknél előfordulhat, bármelyik jó cucc is elromolhat, de egy tök noname táptól azért valami ismert gyártó bizalomgerjesztőbb lehet... nézd meg a fentebb linkelt konkrét tesztet ahol végigpróbáltak többféle ilyen töltőt szakmai szempontok alapján, és a legtöbb "kici ócó" alulmaradt... mert pl az, hogy "zajos" a táp az azt jelenti, hogy van az 5V-os feszültség meg azon kívül néha nagyobb feszültségű impulzusok is megjelennek a kimeneten amik "bombázzák" a rákötött cuccodat, amit az vagy "szeret" vagy nem annyira... ezektől tud megzavarodni pl az érintőkijelző, vagy épp ha autós-szivargyújtótöltő akkor az autórádió... Persze ez nagyban függ attól is, hogy mi az a cucc, amit rákötsz...

Amúgy, ha találsz valakit aki ért az elektronikához, és csináltatsz vele egy sima trafós tápot ehhez a cucchoz, 3 v 4 A-es terhelhetőséggel, akkor kapsz valami igencsak masszívat és nem feltétlenül sok pénzért... (vagy keresel valami régi ilyesmi tápot valamelyik aukciós oldalon és átnézeted valakivel, talán szintén olcsón kijöhetsz...)
A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2017
(#) kobold válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 17, 2017 /
 
Nos, ha azt mondjuk, hogy hulljon a férgese (vagyis nyugodtan pusztuljon, ami nagyon nem hozza a ráírt értékeket), akkor a képlet: R = U / I. A feszültség (U) 5 V, az áramerősséget az adapter címkéje tartalmazza, azaz rém könnyű kiszámítani, milyen ellenállást kell a kimenetére akasztani ahhoz az áramerősséghez, ami mellett még tartja az 5 V feszültséget.
Eközben (is) persze P = U * I, vagyis az ellenállás(ok) teljesítményének illeszkedni kell a várható teljesítményhez, különben ujjakat meg asztallapot égetnek, elfüstölnek stb.
Egyszer a főnököm adott egy 12 V 3 A névleges terhelhetőségű adaptert, amiről LED-szalagot szeretett volna meghajtani, csak nem sikerült. 10 Ohm-os ellenállást akasztottam rá először (ami 1.2 A, de mindig kisebb áramtól célszerű a nagyobb felé menni), azt még bírta, de kb. 6 Ohm-mal terhelve (4.7 + 1 sorosan kapcsolva) már vadul elkezdett szaggatni az addig stabil kimeneti feszültség, vagyis már már a kb. 2 A sok volt neki még rövid időre is. 1.65 A lett a vége.
(#) Pafi válasza kobold hozzászólására (») Szept 17, 2017 /
 
Nem írtad le hogy konkrétan milyen sorrendben végezted a műveleteket. Ha először a terhelést kötötted be, aztán ráadtad a hálózati feszt, akkor előfordulhat hogy a kis feszültségen is már fogyasztó ellenállás az indulás közben terhelte túl a tápot, amire LED esetén nem került volna sor.

Egy speciális célra tervezett táp mérése nem feltétlenül ennyire egyszerű.

Amúgy ha eltekintünk a D+ és D- vezetékeken esetleg átvitt jelzéstől, akkor magát a terhelési tesztet egy olyan vezérelt áramgenerátorral célszerű megtenni, ami kb. 3,5...4 V alatt nem vesz fel áramot (ahogy a töltendő készülék sem nagyon). Ez egyszerű, egy MOSFET, kb. 4 ellenállás, egy tranyó, egy dióda és egy poti kell hozzá.
A hozzászólás módosítva: Szept 17, 2017
(#) nedudgi válasza Zserigta hozzászólására (») Szept 17, 2017 /
 
Néhány adalék a témához. Az USB csatlakozóhoz (az általam nézett adatlapokban) nem találtam adatot a megengedhető áram nagyságáról. Az egyetlen konkrétum a Wikipédia oldlán említett 0,9A (USB2.0) illetve 3A (USB3.0). A teljesség kedvéért megemlíteném, hogy a csatlakozókra 1500 (mini USB esetén 5000) csatlakoztatás emlegetnek az adatlapok.
Ezek után megkérdőjelezhető a 3A terhelés. Áramcsúcsok esetén megengedhető, de folyamatos terhelésnél kérdéses. Feszültségben 4,75V-5,25V a szabvány, de az elektronikák nagy része tolerálja a 6V és 4,5V közötti működést. Tartós üzem közben kisebb áramokra kell számítani, vagy más csatlakozóra van szükség.
A rendelkezésedre álló USB teszterrel megoldható egy alap tesztelés. Érdemes ellenőrizni a teszter feszültségmérőjét a multiméterrel. Műterhelésnek egy darlington tranzisztor, megfelelő, hűtőbordára szerelve, a bázis és kollektor közé egy pár kiloOhm elllenállással sorbakötött potenciométer megteszi. Teljesen feltekert potméterrel indulva meg lehet határozni, mekkora áramnál kezd csökkenni a táp feszültsége.
Ha komolyabban szeretnél tesztelni, pár alkatrészből össze lehet álítani olyan áramkört, ami kijelzi a feszültég pillanatnyi, a műszer által észrevehetetlen ugrásait.
(#) blackjani hozzászólása Dec 28, 2017 /
 
Sziasztok!
Olvastam a hozzászólásokat a témával kapcsolatban. Az én érdeklődésemet is felkeltette a téma. Én is hasonló problémára keresek megoldást, annyi különbséggel, hogy én nem egy készüléket akarok tölteni, hanem egy Li-ion aksitöltőt szeretnék üzemeltetni, amiben van védelem.A bemenetre 5V 2,1A kell.
Bővebben: Link

Próbáltam már PC táppal, aminek az 5V-os kimenete, a ráírt paraméterek szerint 20A-ig terhelhető. Nekem is van olyan Usb mérőműszerem, amit az egyik hozzászólásban láttam. Amint elkezdtem tölteni az aksikat, a feszültség leesett és az átfolyó áram nagyon kicsi lett 0,3A. A töltő paraméterei szerint, ha két aksit töltök, akkor 500mA-el kellene töltenie az aksikat, ehelyett csak 300mA-al tölt, ami nagyon kevés.
Szerintetek mi lehet a probléma oka, ebben az esetben?
Előre is köszönöm a segítséget.
(#) nedudgi válasza blackjani hozzászólására (») Dec 28, 2017 / 1
 
(#) blackjani válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 29, 2017 /
 
Köszönöm szépen a hasznos információt!
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu