Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
 
Témaindító: zgancs, idő: Szept 30, 2007
Lapozás: OK   6 / 15
(#) RoliNyh válasza Elektro.on hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Szó sem volt róla, hogy így akarnám használni. Újra kell tekercselnem ez nyilvánvaló...
Épp ehez kértem valami bekötési segédletet, dokumentációt...
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) RoliNyh válasza granpa hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Nos úgy nézki a csillag bekötés lesz a nyerő...

De ha újratekercselem, kivezetem mind a három tekercsvéget, és akkor lehet használni csillagban,
és deltában is...

Méretek:

Vastest belső átmérő (d): 80
Vastest külső átmérő (D): 133
Vastest hossza (l): 88
Horonyszám: 24
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Elektro.on válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Így vastest méretek alapján nem tudnék neked mondani semmi konkrétumot. Utoljára tanműhelyben tekercseltem úgy 25 éve. De arra figyelni kell, hogy deltában egy tekercsnek kell elbírnia a 400 V -ot. Y ba ugye 120 fokkal eltolva, de kettő sorva van mindig kötve. Ezen kívül a tekercselést rögzíteni is kell lakkozással. Annak idelyén shell lakkot használtunk erre, de napokig tartott még rendesen kiszáradt. Addig Meggerrel lehetett ellenálást mérni a tekercsek és a test között. Valahol volt nekem egy régi jegyzetem füzetben, hogy kell kiosztani a hornyokba a vezetéket póluspárok számátol függően. Hétvégén megnézem meg van-e még.

Jól látom, hogy 2 pólusú? (2800 fodulat körüli)
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) RoliNyh válasza Elektro.on hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Ha a "két pólusú" azt jelenti, hogy két szomszédos horonyban lévő tekercsek vannak összefogva, és mennek arrébb (még nem számoltam hány horonyközzel) akkor igen...

Viszont a delta akkor kimarad úgy érzem, marad csak simán az eredeti csillag bekötés...

Közben ha emlékeim nem csaknak, körfűrészgépen volt egy fázisról üzemelt kondenzátrral...
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Elektro.on válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
A két pólus nem azt jelenti.
A tekercs méretezésről nem tudok mit mondani így. jó lenne adat tábla.
Kőrfűrészbe valószínű 2800 fordulat körülit raktak be. Viszon at, hogy kondenzátorrol üzemelt nem jelent semmit mert házilag bármit be barkácsolhattak. Amúgy ha túl nagy a kondi az okozhat leégést.
(#) granpa válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Mint írtam: számolás, rajzolás, sablon, etc., új horonyszigetelés is kell. Ha van 3~od, egyébként 1~úra kell tekercselni, úgy nagyobb teljesítményt ad, mint 3~ú, 1~on használva.
(#) RoliNyh válasza granpa hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Alakul már... Kiszedtem egy tekercspárt, készítettem egy skiccet...

Külső tekercs 84 me, belső tekercs 88 me (feltéve ha nem számoltam el)...
(#) RoliNyh válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
És közbe még az is feltűnt, hogy a fázisonkénti betápláló vezeték (ami párhuzamosítva van) különböző átmérőjűek. Az egyik 0.5mm a másik meg 0.64mm...

Így elvileg akár 1.1 (vagy 1.2) átmérőjű huzalt is használhatnék fele menetszámmal?
(#) Elektro.on válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Keresztmetszetet számolj, ne átmérőt!
És nem fele menetszámmal.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) granpa válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Gondosan feljegyezted a tekercsek közti elkötéseket? A különböző átmérőnek/menetszámnak oka van (hosszú..). Ha a többi tekercsnél is ennyit számolsz, akkor nem tévesztetted el.
(#) Orbán József válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Egy pillanat! Ha 84(88) menetet számoltál, természetesen osztani kel 2-vel. Amúgy megpróbálhatod egy szállal is, 1,1(1,2)mm-essel, közben rá fogsz jönni, miért is csinálták 2 vékonyabb szállal.
A tekercslépés 10-12 és a mód, koszorú típusú tekercselés.
Ezt az 1,1 (1,2)mm átmérőt honnét vetted egyébként? Csak nem összeadtad az átmérőket?
0,8mm átmérőjűvel jobban járnál.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) RoliNyh hozzászólása Máj 13, 2016 /
 
Keresztmetszetet számoltam...

Eredeti huzalátmérők és keresztmetszetek:
0.64d = 1mm²
0.5d = 0.785 mm²

tehát összeadva (mivel párhuzamosítva vannak) 1.785 mm² szükséges.

Új huzalátmérők:
1.1d = 1.727 mm²
az
1.2d = 1.884 mm²

Szóval vagy 1.1d (vagy 1.2d) huzalt használok csak egymagában...

Felezni pedig azért kell a 84 (és 88) menetet, mert egyesével számoltam a régi huzalokat, tehát 84 (88) menet van, de ez két huzalból van párhuzamosan, szóval valójában 42 (és 44)menet az.

Ha lecserélem egy huzalra, akkor csak 42 (és 44) menet kell...

Javítsatok ki ha rossz a gondolatmenetem.

Létezne, hogy nem fog elférni a horonyban ha nagyobb huzalátmérővel tekerném?
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Elektro.on válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Látod arra nem is gondoltam, hogy egy vastagabból nem férne bele. A menetszámot én alapból nem osztanám kettővel, de mint írtam én ezt 25 éve tanultam és azóta sem foglalkoztam mélyebben vele. Ha van itt ezen a téren tapasztaltabb szaki nálam, akkor inkább rá halgass.
(#) RoliNyh hozzászólása Máj 13, 2016 /
 
Régen az első oldalakon, ajánlottak egy e-bok-ot, esetleg nincs meg valakinek?
(#) granpa válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Ezt számold át még egyszer!
(#) Orbán József válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
A huzalszám osztva a párhuzamos szálakkal az ahogy én és Te is írtad. ...és számold ki a keresztmetszeteket újra, óriási baklövés, amit eddig írtál. Csak gondold át, ha négyzet alakúak a vezetékek és 0.5x0.5+0.64x0.64mm az mennyi is?
Igaz, 45 éve végeztem a tekercselői tanulmányaimat, de ma is megfordul motor, trafó a kezemben.
A koszorú tekercseléssel lehet ilyen szép, "fonott" tekercsfejet kialakítani, nagyon érdekes lesz megcsinálni, ha még sosem tekertél motort.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) RoliNyh válasza granpa hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Hogy az a ezt tényleg jól benéztem...

szóval
Eredeti huzalátmérők és keresztmetszetek:
0.64d = 0.321536mm²
0.5d = 0.19625 mm²

tehát összeadva (mivel párhuzamosítva vannak) 0.517786 mm² szükséges.

Új huzalátmérők:
0.8d = 0.5024 mm²
az
0.9d = 0.63585 mm²

Szóval vagy 0.8d (vagy 0.9d) huzalt használok csak egymagában...

A többi az stimmel asszem...
(#) Orbán József válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
A 0.9-el nem biztos, hogy elférsz, nem nagy hiba a 0.8mm-es, én azzal csinálnám, egységes 44 menettel. Még valami, szabvány és beszerezhető 0.63 mm-es huzal elérhető, 0,64 az nem. Tehát vagy 0,65-ös, vagy 0,63 mm lesz az.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) RoliNyh válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Hogy biztosra menjek lemérem a résméretet és kiszámolom mi fér el benne...
Aztán anyagszükségletet is kiszámítom, meg a költségvetést is...

Meg ha már a tekercselőnél járok, kíváncsiságból csak megkérdem mennyiért csinálná meg vajon...

Nem nagy különbség az ámérő, 0.02 -os tolómérővel nem tudok mérni páratlan századot...
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Orbán József válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Idézet:
„Meg ha már a tekercselőnél járok, csak megkérdem mennyiért csinálná meg vajon...”

Nem a tekercselő bűne, de annyiért simán tudsz venni egy működő használt motort.
Én is csak nosztalgiából tekerek meg néha 1-1 motort. Nem érné meg a tekertetés, hacsak nem spéci motorról van szó.
Ráadásul a legolcsóbb rézhuzalt brt. 3.000.-/kg tudok venni.

Résméret (horony)...Legjobb, ha az üres horonyba bedugsz egy olyan papírt, amilyen széles most van, abból kiterítve, mérve megtudod a kerületet (négyzet, 3szög, kör ) és máris beljebb vagy. Ha a mostani tekercselés nem tölti ki túlságosan a horonyt, válaszd a 0,85,mm-est, az tuti jó.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) RoliNyh válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Persze azért gondoltam én is, hogy a munkadíjjat kispórolom, és majd én ráérek eltekergetni.

Felém is 3050Ft/kg a zománchuzal...

Ha már ez úgyis kéznél van, csak rendbe kell rakni, aztán jó lesz megint vagy 10 évig (remélem).
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Orbán József válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Ha sosem tekertél még...hm...nem annyira könnyű, de segítünk. Pl. a tekercssablont, koncentrikus kialakításban, ilyen is kellene a készítéshez. Szigetelő papír a hornyokba a tekercsfejben a fázisok elszigetelése, bandázsolás, majd impregnálni is kéne a végén, stb.
Pl. lehet egyforma tekercsekkel is, ekkor 1-11 lépésel készülhetnek a 2-es tekercsek. Ehhez nagyobb hely kéne az állórész és a vastest közt, ez itt nem lenne szerencsés... A tekercseléshez 2 db-ból álló sablont használnak, hogy le is lehessen venni a kész tekercset,
A magméret beállítása is figyelmet követel, ha kicsi, esetleg nem lehet a forgórészt beledugni, nem teríthető a helyére a tekercsfej, ha nagy, akkor meg beleér a pajzsba a tekercselés.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Orbán József válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Más, tekercselés menete:
Nem mindegy, hogyan teszed le a kész tekecset a motor mellé az asztalon a tekercselés során.
Egy fél menetet le kell húzni a kisebbik tekercsről és ezt kell alulra először besodorni. Csak a bal oldalát rakod be a jobb oldalt köpperszalaggal fel kell kötni, hogy legyen majd hely, mert a végén beszorul a munka terület a motorban.
Eztán a nagyobbik bal felét és mellékötjük a tekercset a kicsihez.
Eztán a következő tekecset úgy rakjuk, hogy a bent levőktől kihagyunk 4 üres hornyot és rakjuk a következőt. (Ebben most nem vagyok biztos, hogy 2 vagy 4 maradjon ki, gyakorlatban rögtön tudnám... )
Ezt így, míg körbe nem érünk, a végén kész a "koszorú".
Aztán a tekercsek elkötése már egyszerű lesz, azt majd akkor, ha odérsz...
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Elektro.on válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Hát igen.
A tapasztalat...
(#) Orbán József válasza Elektro.on hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Olyan, mint a biciklizés, nem lehet elfelejteni. Én szerettem is csinálni mindig is. 10 évvel a szakma szerzés után csináltam néhány évig, de annak is 20 évnél is több ideje...
(#) RoliNyh válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Kössz szépen!

Holnap nem vagyok, de a hosszú hétvége miatt, a drótból már csak jövőhéten (vagy ki tudja mikor)
lesz valami úgy is...

Meg előtte még le akarom homokszórózni ezt a kis csúnyaságot, mert le is tagadnám,
ha ilyen esztétikai kivitelben "adnám ki" a kezeim közül majd a kész terméket...
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2016
(#) Elektro.on válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Én csak 1-2 motort tekertem a tanműhelyben, meg pár trafót. Nem tartozott közvetlen az anyaghoz. Az eredeti szakmám Erősáramú berendezés szerelő.
(#) Orbán József válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Azért gondold át, miket kell beszerezni a készítéshez, mert ha eléggé elrontod a dolgot, kidobhatsz 2-3 kg huzalt.
A tekercsfej felőli oldalát kell levésni, a véső felső oldalra eső része laposabb, mint az alul dolgozó, hogy ne véss bele a vasba. Eztán eseteleg meg kell melegíteni a motort és kihúzgálni a tekercseket.
Kipucolni a régi szigetelőanyagot.
Aztán "bepapírozni" a hornyokat, nézd meg, hogyan van most.
Ha kiszedted a drótot, megméred és máris megvan a huzalmennyiség, amit venni kell.
(#) RoliNyh válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 13, 2016 /
 
Kiblezve már ki van...
(#) IQNUKU hozzászólása Máj 14, 2016 /
 
Sziasztok!

Egy parkettacsiszoló motorjával akadt egy kis problémám. Sajnos nem figyeltem arra, hogy kétfokozatú a motor. Levágtam a kivezetések felől a tekercsfejet, így most nem tudom hol voltak a tekercsek megcsapolva.
Sajnos a motoron semmiféle adattábla vagy hasonló nincs. A csiszoló típusáról sincs infóm.
Magyar Imi motornak tűnik. Bordás aluházas, a tengelymagassága 80-as.
A lemezcsomag hossza 120 mm. A forgórész átmérője 66 mm.
A kondi 2 db. 25 µF állandóüzemű. A fokozatkapcsolást egy Ganz KK0-6009 csillag-delta kapcsolóra bízták.
A tekercsek adatai: Főfázis 4-es koncentrikus tekercs, 2 szál 0,71-es huzalból. 1-6, 1-8, 1-10, 1-12 lépéssel 24-24-36-36 menetszámokkal.
A segédfázis hasonlóan 1-6,1-8, 1-10, 1-12 lépésekkel 10, 10, 50, 50 menet 2x 0,63-as huzallal tekercselve.
Azért írom mindezeket, hátha valaki tekercselt már ilyen típusú motort és tudja a megcsapolások helyét.
Nagy örömömre szolgálna, ha megírná!
Előre is köszönöm a segítséget!
Következő: »»   6 / 15
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem