Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autóelektronika
 
Témaindító: sufni-tunning, idő: Ápr 19, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   242 / 337
(#) Andrei1181 hozzászólása Nov 18, 2017 /
 
Üdvözület

Találtam itthon 2 ilyen izzót, mint ami a képen látható és beépítettem a kispolszkimba Nagyon retró és azon gondolkodom, hogy én ezt nagyon sokáig szeretném használni, mivel majdhogynem beszerezhetetlen már. Ebayen még itt-ott látni 2500 forintnyi rémes összegért...
Szóval arra gondoltam, hogy az izzót felkapcsoláskor valahogy lágyan kellene indítani, ugyanígy a reflektor szálat is, ha a fényváltó kapcsolót használom. Léteznek különböző lágyindító kapcsolások, vajon ezek nekem megfelelnek? Mivel a fényváltó kapcsoló használatakor nagyjából azonnal látnom kellene az utat, ezért maximum egy fél másodperces felfutási időben számolok. Ez talán még belefér.

Az autó elektromos rendszere fel van újítva, le van relézve, szépen pislog a 14 - 14.2V az izzón felkapcsoláskor.

IMG_1518.jpg
    
(#) Chipmunk1960 válasza Andrei1181 hozzászólására (») Nov 19, 2017 /
 
Szia, Valóban jó választás a sárga, főleg a téli ködös, havas időben, szépen befesti az útburkolati jeleket, táblákat. Viszont nem halogen védőgázas, így ugyanúgy fog "párologni" a wolfram, s idővel befoncsorozza az izzó belsejét. Nem tudom melyik következik be előbb. A tompítottat nem kapcsolgatja az ember oly sűrűn, oda szerintem felesleges, a reflektorra egy másik megoldás, hogy egy alacsony feszültséggel, pld LM 317-el be állítható "előfeszítést" adnak az izzónak, így nem a 0-ról indul, de gyakorlatilag még alig pislákol, viszont hasonló védelmet ad.
(#) Andrei1181 válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Nov 19, 2017 /
 
Köszi a választ.
Az a gond a kispolszkinál, hogy a fényváltó a refi felkapcsolásakor a tompítottat lekapcsolja, így visszaváltáskor ismét fennáll a probléma.
Viszont ez az LM317 jó ötletnek tűnik, utánanézek.
(#) faron1 hozzászólása Nov 19, 2017 /
 
Üdv!
Szeretném kérdezni, hogy valaki találkozott-e jaeger típusú vonóhorog visszajelző elektronikával?
Egy toyota previában van ilyen és ha utánfutót kapcsolok a kocsira, akkor irányjelzésnél a kocsi hátsó indexe úgy kezd el villogni mintha az izzó ki lenne égve. A csatlakozó 13 pólusú. Ki lett cserélve.
(#) akos70 válasza faron1 hozzászólására (») Nov 19, 2017 /
 
Úgy érted, a 13 pólusút cserélted ki hetesre?
(#) Petyaa válasza Andrei1181 hozzászólására (») Nov 20, 2017 /
 
Nem tudom milyen a kispolszki refi kapcsolója, de próbáld meg nem kattanásig kapcsolni, és akkor világítania kellene még a tompítottnak is vele egyszerre.
(#) Chipmunk1960 válasza Andrei1181 hozzászólására (») Nov 20, 2017 /
 
Akkor be kell kötni a tompítottat direktbe. Legtöbb autóban így van, nem csak az égő kímélése miatt hanem a refi miatt előtted egy vakfolt marad, az árokból hirtelen előbukkanó vadat, halat, részeg kerékpárost nem biztos, hogy meglátod! Gondolom az energiatakarékosság jegyében ezen megoldás.
(#) Andrei1181 válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Nov 20, 2017 /
 
Gondolkodtam, hogy ezt átalakítom, de félek, hogy a nagy hő tönkreteszi a lámpatestben a tükrös felületet, plusz rögtön felugrana 18 Amper köré a felhasznált áramerősség. Egy dinamó max fordulaton 16 Amper, generátor 34A, nekem generátoros.
(#) Tomi111 válasza Andrei1181 hozzászólására (») Nov 20, 2017 /
 
Szia! Be ne kösd fixre a tompítottat! Ezekben a régi izzókban ( R2-es) és a ma is még sok autóban lévő H4-es izzóban sosem világít egyszerre a két szál. Nem is bírná hosszú távon, a lámpa meg pláne nem. Nem úgy tervezték! Csak azokban az autókban ég együtt a kettő, ahol két külön izzó/lámpa van: H1-es refi és H7-es tompított.
Az LM317, amit fentebb írtak kevés ide. Itt 4-5A megy egy izzón! Én egy PWM-es szabályzót tudok elképzelni, hogy kicsi legyen a veszteség és a melegedés is. Pl: egy 555-ös IC-vel 50% kitöltési tényezőt beállítva kapcsolni 0,5sec-ig, utána 100%. FET lehet pl: IRF3205 (nagy a hideg izzószál áramfelvétele) . Bár arra a kis időre egy soros ellenállás is jó, majd áthidalni.
De kell ilyen?? Itt inkább a rázkódás, ami kinyírja szerintem az izzókat.
(#) hg6dab válasza Andrei1181 hozzászólására (») Nov 20, 2017 /
 
Fényváltó használatakor már elég meleg van az izzó belsejében. Nem lesz nagy áramlökés. Bekapcsolásnál használj relés-ellenállásos lágyindítót.
(#) levaitamas válasza Andrei1181 hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Szia!

Proli007 tollából származó izzókímélő kapcsolás:
(#) Andrei1181 válasza levaitamas hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Köszönöm mindenkinek.
(#) V8engines válasza Tomi111 hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
" Itt inkább a rázkódás, ami kinyírja szerintem az izzókat."

Szerintem is.
(#) zolika60 válasza V8engines hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Szerintem meg nem.
(#) Massawa válasza zolika60 hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Sajnos igen. Nézd meg nagyito alatt, hogyan van egy autoizzoban rázkodás ellen felfüggesztve a wolframszál. Ebben térnek el leginkább egymástol az olcsobb meg a drágább izzok. A felizzott szál nagyon törékeny - és emiatt minden rezgéstöl meg kell védeni.
Ki is probálhatsz egy 12V-s butorhalogént beszerelni egy autoba, rosszabb esetben még 10 perc kocsikázást sem bir ki.
(#) zolika60 válasza Massawa hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Idézet:
„Ki is probálhatsz egy 12V-s butorhalogént beszerelni egy autoba, rosszabb esetben még 10 perc kocsikázást sem bir ki.”
Tehát az autóizzók védve vannak a rázkódástól.Talán már nem annyira mint harminc éve, de mégis. Főleg a márkásabbak. Én évi 50000Km körül autózom a saját autómmal. Mivel már nappal is kötelező lámpázni, elég sokat rázom az izzókat. H4-es van az autómban, 3-4 évente kell cserélni. A többet használt tompított ég ki jellemzően. Ilyenkor mindkét első izzót cserélem, mert gyanítom a másik sem menne sokáig.
(#) Gafly válasza zolika60 hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Idézet:
„Ilyenkor mindkét első izzót cserélem, mert gyanítom a másik sem menne sokáig.”

Valamiért a másik is megy utána hamarosan (állítólag/és saját tapasztalatok szerint is).
És az, hogy rendszerint a jobb oldalon kezdődik a baj?
Vannak erre is elméletek...
(#) Massawa válasza zolika60 hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Alapbol minden ilyen bilux (ha még annak hivják) izzoban a tompitott szál megy tönkre, mert az joval többet ég és ott van felette egy kis lemezke ami a meleget is ott tartja. Azaz sokkal jobban van ez a szál igénybe véve mint a másik. A szimpla izzoknál is (H7 stb) is szinte mindig a tompitott megy tönkre - kb 3-4 évenként, ha nincs nagyobb peched. ( azért azt is vedd figyelembe, hogy mennyit nyuzod a 150000-200000 km alatt - kb 3-4000 ora!).
Nem is igen emlékszem, hogy valaha is a távolsági fényt kellett volna javitanom, pedig már jo 20 kocsit lenyuztam. Egy kocsimban a Xenon is kipukkant , de ilyen csak egyszer fordult elö.
Immár a második LEDes kocsival járok ott eddig semilyen gond nem volt.
(#) antikzsolt válasza Massawa hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
A ledes nem fog kiégni a rázkódás miatt. Max a túlhajtás/túl áram/zárlat/nagy hőmérséklet esetén
(#) Massawa válasza antikzsolt hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
A LEDeseken a forrasztás szokott tönkre menni, és amiatt nem világit, igaz reflektoron ilyet még nem láttam, de hátul már sokat még a legdrágább kocsikon is...
(#) antikzsolt válasza Massawa hozzászólására (») Nov 22, 2017 /
 
Igen az a gyenge pont. A forrasztás. Megmondom miért lehet. De ez csak egy teória. Mivelhogy kevés anyag van ott és a folyamatos üzem miatt túl gyorsan hűl vissza emiatt a merev forraszanyag eltörik.
Elől azért van már anyag+ a motor hője is segít kevésbé gyorsan lehűlni. Esetlegesen kevésbé melegszik fel mert menetszél hűti. Esetleg a biztonságtechnikai okok miatt jobb anyagokat használnak az első lámpákba.
(#) zolika60 válasza Massawa hozzászólására (») Nov 23, 2017 /
 
Szerintem az jóval több üzemóra mióta nappal is kell lámpázni. Nem is gondolnám, hogy ennél többet is kéne bírnia egy fényszóró izzónak. A LED-es megoldásoknak az ára a baj, meg hogy csak komplett lámpa cserélhető.
(#) Chipmunk1960 válasza Massawa hozzászólására (») Nov 23, 2017 /
 
Az ólommentes forrasztás, és rázkódás átka....
(#) Petyaa válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Nov 23, 2017 /
 
A műszerfalban lévő kis rizsszemizzók simán elmennek 500e km-t vagy 20-30 évet is
(#) Chipmunk1960 válasza Petyaa hozzászólására (») Nov 23, 2017 /
 
20-30 éve még nem azzal forrasztottak, nézd meg az új laptopokban, hány lesz BGA-s.
(#) kissi válasza Petyaa hozzászólására (») Nov 23, 2017 /
 
Igaz... lehet, hogy sokkal kisebb a tömegük és még lehet a hőmérsékletük is ( az izzószálnak, nincsenek annyira kihajtva !) és ugyanakkora gyorsulás kisebb erőket ébreszt bennük ?!
(#) V8engines hozzászólása Nov 23, 2017 /
 
"A felizzott szál nagyon törékeny"
Ez a teóriám nagyjából.

De nekem teljesen mindegy ám. (Mondom ezt vitamentesen.)
Öcsém feszt cserélgeti a 2004-es Polo-ban a H7-et, én meg H4-et csak erősítés gyanánt cseréltem még a '91-es Golf-ban. (Foncsorozások meg még bírják, köszönik szépen.)
Na nincs is agyon hajtva a gép km-ekkel. 2004 óta 85ezret tettem csak bele.
Ha meg kiég, van még itthon dögivel H4-es.
(#) Massawa válasza Petyaa hozzászólására (») Nov 24, 2017 /
 
Azok nem halogén izzok a szál tömege is sokkal kisebb és nincs annyira kihajtva. ( nem a kocsi korát kell számolgatni, hanem a bekapcsolt idöt, a fiokban egy izzo ak´r 100 évet is kibir )
(#) VIM válasza Andrei1181 hozzászólására (») Nov 24, 2017 /
 
Szia! Van egy ILYEN konverter és olyan izzókat rakhatsz be amilyet csak szeretnél.
(#) bbb válasza V8engines hozzászólására (») Nov 24, 2017 /
 
Én azóta nem cserélgetem a H7-et, mióta lecseréltem a műanyag foglalatot kerámiára és a gyárilag vacak krimpelést a kerámia foglalatban kicseréltem sajátra, s még rá is forrasztottam. Érdekes módon azóta kutya baja, előtte meg pár havonta kellett izzót cserélgetni.
Ezen kívül a másik, ami nagyon hasznos volt az élettartamra, az a normális izzó kiválasztása. A 800Ft körüli Tungsram H7 remekül üzemel évek óta úgy, hogy az autó napi használatban van, és mindig égnek a tompítottak.
Következő: »»   242 / 337
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem