Fórum témák
» Több friss téma |
Szia! Várom a további infókat.
![]()
Még nem kaptam választ, de a rajzot és a képeket megint megnézve azt hiszem rájöttem az OPCJE gomb szerepére:
Csak egy növelő és egy csökkentő gomb van, és az OPCJE gomb segítségével döntöd el, hogy az áramot, vagy a feszt. állítod be velük. Miért nem jöttünk rá eddig??? ![]() ![]()
Sziasztok!
Nekem tökéletesen működik ez a táp de csak 22v-ig lehet szabályozni a feszt. De van ennek egy 30v verziója is azt gondolom szoftveresen lehet változtatni de én akármelyik verziót írom bele mindegyik 22v megy fel. Ha valaki tudja hogy lehet megoldani kérem segítsen. És akármilyen meglepő nekem az áramerősséget is normálisan méri és a feszt is. Tökéletesen megvagyok vele elégedve! Üdv:Irkaxka ![]()
Szia Irkaxka
A következőkre kell figyelned: 1. - A Q3 - BC547 és a Q4 - BC557 feszültség erősítést végez. Az erősítésük függ az R11 és az R10 viszonyától. Ha 30 V-t szeretnél kicsikarni a tápból, akkor a BC547 emiterét és a BC557 kollektorát összekötő R10 ellenállást cseréld ki 4,7 k-ról 5,6k-ra. 2. - A másik lényeges elem a trafó. Egyenirányítás és pufferelés után legalább 32 V feszültséget kell biztosítania. Ehhez ~24 V 2A (48VA) trafó kell. (Nem kisebb és nem nagyobb!) 3. - A Z1[8,2V 1W], a C7[10uF] és az R35[4,7k] is szükséges a kapcsolásban 24 V trafó esetén, hogy elkerüljük a 7805 (+ AVR, + kimenetre kötött stb.) tönkremenetelét egy fesz. megugrás miatt (7805 - max. 35 V !). (Az R39 elírás lesz, helyette R35)
Szia Sityu39!
És így akkor a szoftverrel se kell semmit csinálni elvileg? Holnap nekiállok és átalakítom a tápot és meglátjuk mi lesz belőle. Ja és az a poti amit betettél a feszmérés pontosítására az nagyon jó dolog mivel először nem adott le csak 13v-ot de a kijelzőn 19-et mutatott. A potival betudtam pontosan állítani a pontos feszültséget de arra is rájöttem hogy ha még állítok rajta akkor a 22v a kijelzőn 27 voltot ad le de így nem hiteles a fesz mérés és ezért lenne jobb ha a kijelző is annyit írna mint amennyit lead. Üdv:Irkaxka
Újra elővettem kicsit a témát...
Az eddigi labortápomban a szabályozást egy TL074 végezte. Ennek slew-rate-je 13V/us. 5V-os tápról jár, szóval elvileg kb 3,8us kell ahhoz hogy tövig kinyissa vagy lezárja az áteresztő feteket. Egy 64MHz-en járó PIC ennyi idő alatt 60 utasítást tud végrehajtani. Ez igen karcsú, ennyi utasításból nem biztos hogy le lehet kezelni egy szabályozást. És ebben benne kellene hogy legyen a külső 16 bites A/D lekezelése, mintaátlagolási rutinok és még a D/A-nak ki kell küldeni egy parancsot amit neki is azért időbe telik végrehajtani. Az A/D-nak meg főleg, mert azért jó lenne nem 1db mintát venni csak... Az LTC1864-nek egyetlen mintavétel 4us ideig tart. De nekem legalább 80db minta kellene, az már 320us. Aztán még ezt feldolgozni, kiértékelni, beavatkozni... Meg még néha az LCD-re is ki kellene valamit küldeni, az egyéb perifáriákat (előszabályozó, kezelőszervek stb.) lekezelni... :no: A leggyengébb láncszem tehát az A/D. Kellene nézni valami sokkal gyorsabbat, amit persze kapni is lehet. ![]()
Szia!
Én is éppen labortápépítésén gondolkodom, olvasgatva a leírásokat még nem tudtam dönteni. Azonban ez a tux féle táp egy jó alternatívának tűnik, mivel sokminden megvan hozzá. A tápfeszállításhoz át kell a szoftvert írni, ez alapján: Bővebben: Link
Szia Elektromos.
Válaszolt a srác. Ahogy sejtettem, az OPCJE gombbal tényleg a feszültség és az áramerősség beállítása között lehet vállasztani, amit "I" vagy "V" kiírásával jelez a táp. A fuse bit-eket alapbeállításban hagyta a srác.
Szia Irkaxka.
Bocsi a kései válaszért. Az eredeti szoftvert is meg kell piszkálni!!! Aki írta, rendes volt, mert szépen bekommentelte, és így lehet tudni, hogy hol és mit kell rajta módosítani, majd azt le kell fordítani hex fájlba, csak én nem értek az AVR programok írásához és fordításához. Ehhez egy AVR topikban meg kell kérdezni a mestereket. Ha a fesz mérésed nem pontos, akkor a "+Uki" melletti 9,1 k ellenállást cseréld ki 10 k értékűre, és a potit állítsd be úgy, hogy a poti és a 470 ohm ellenállás soros eredő ellenállása 820 ohm legyen 30 V esetén (22 V esetén 1 K). Elvileg így pontosan fog mérni a táp.
Szia Ati.
Szerintem csak úgy érhetjük el a megfelelő sebességet, ha a valódi szabályzást műveleti erősítőkre bízzuk, és csak a műveleti erősítők beállítási pontjait szabályozzuk a PIC PWM-el. Én inkább erre építek. A baj az induktív, ill. a változó áramerősséget igénylő fogyasztókkal adódik. (léptető motorok, induktív kapcsolások, stb.)Nincs olyan gyors PIC, AD és DA, ami egy gyors és pontos műveleti erősítőt ki tudna váltani. Digitális potit nem tudnánk használni, mert javarészt csak 5 V-os tartományban kaphatók, ami karcsú. Az ellenállás létra meg túl nagy pontosságú ellenállásokat igényelne. Marad a PWM. Egyesek szerint ez lassú, de nem is kell, hogy gyorsabb legyen, mint egy potenciométer, amivel beállítom a kimeneti feszültséget. Jelenleg az elektromos által ajánlott kapcsoláson töröm a fejem PIC-el (már amennyi szabadidőm van ![]() www.myelectronics.republika.pl
Megnéztem ezt a tápot. Alapjában tetszik. Nemrégiben csináltam is hasonlót, csak kapcsolóüzeműt, amiben egy LM2576 van AVR-el PWM-ben meghajtva. Előtte pedig egy rezonáns is "zenél". No, ez nem is lett labortáp! Első kanyarban a kimeneten "nagyszerűen" fellelhető volt a PWM frekvencia. Ennek szűrésére így nagyon oda kell figyelni, annál inkább, minél gyorsabb a szabályozási kör! labortápnál pedig még igényesebbnek kell lenni. Én 8MHz-ről járatom az AVR-t, így pár kHz elérhető, erre mindenképpen jó szűrés illik. Alkalmas lehetne a digit poti is, bár ezt nemrégiben elvetettétek, mert általában csak 5V-ról járnak. Olyan vezérlést kell kitalálni, mint ebben a lengyel tápban, hiszen a vezérlő fesz. itt is max 5V a PWM teljes kitöltésnél! Ezt lehet már tovább erősíteni. A digit poti is működhetne fesz. osztóként egy OPA bemenetén. Ugyan így a Tuxgraphics tápnál is van egy analóg DC erősítő a uC-re rakott R2R létra kimenetén.
Minden esetre egyet értek, én is csak alapjelet állítanék elő a uC-vel, mint Attila86.Ennek viszont precíznek kell lennie. A szabályozás ne "érezze meg" a digitális hátteret.
Ránéztem pár digit poti adatlapra. Többnyire 64, esetleg 100 lépéses pozíciót tudnak. Ez azért jóval kevesebb, mint akár egy PWM, akár egy egyszerű D/A (mint pl a Tuxgraphics tápban portokból kialakított 10 bites) tudhat. Egy labortáp esetén kell a finom és esetleg a durva osztás is, azaz sok lépéses beállítási lehetőségre van szükség.Emiatt bár megoldható, nem feltétlen jó választás egy digit poti IC a vezérléshez.
Megépítettem ezt a tápegységet:
Bővebben: Link melynél tapasztaltam egy kis hibát, melyre nem jövök rá, hogy mi okozhatja. Mivel közvetlenül, gombokkal be lehet állítani a feszültség értékeket, idegesítő, ha beállítom pl.: 5V-ra, akkor kb. 700mA felett a beállított feszültség le esik kb. 250mV-al, de ezt tartja 4.5 A-nál is. Ez a feszültség esés normális? Tehát kb. 700mA-ig marad a beállított feszültség, de utána leesik úgy 250mV-ot. Amúgy megbízhatóbb, mint a tuxgraphics oldalán található.
Nekem nagyon gyanús, hogy valamelyik nyers feszültséged kevés (trafó szekunder).
A stab ic-k a stabil működéséhez nagyobb bemenő fesz kell, hogy a kimenet stabil legyen. A 7805-ös kimenetén tud lenni majdnem 6V is, ha a bemenő fesz alacsony. Ha megemeled a bemenő feszt, akkor vissza áll a pontos értékre. Mérd meg, hogy pici terheléseknél mekkora feszt állítanak elő a stab-jaid, és mérd meg terhelve is.
Szia! Nem hiszem, hogy a stab. IC-K lennének a bűnösek, mert külön trafóról járatom, melynek a bemenetén 2x15V-os trafó van. Az áram érzékelő résszel lehet a baj, de már semmi ötletem. Te is megépítetted ezt?
Még nem, mert egy másikkal kísérletezek kapcsolóüzemű labortáp Különben szemeztem vele régebb óta, mert tetszik a kijelző és a kezelhetősége.
Nekem ettől függetlenül gyanús a 7812. Mérted a kimenetén a fesz mennyire stabil? (kis tápegység terhelés, nagy tápegység terhelés mellett.)
Elkészült a tápegységem! HUH!
4A-nál kb. 15mV a fesz. esés, ami már elfogadható szerintem. Elkövettem egy nagy hibát a nyáktervezésnél. Túl kevés a 2.5mm-es sáv, a nagy áramok miatt, és ezért ki pótoltam egy vastagabb vezetékkel, melyet kivezettem a banándugó aljzatra. Köszönöm a segítséget mindenkinek! Van nagy öröm, mert megépítem még egy példányban, és remélem a 2db táp már elég itthonra. Persze az eredeti kapcsolást egy kicsit feltúrboztam. A teljes anyag költség kb. 8000ft volt. Alul a képek.
És még két kép!
Nagyon frankó lett.
Pontosan milyen funkciókat tud még ez a táp azon kívül, hogy ki írja az aktuális áramot, feszt, és a belső hőmérsékletet? A Lengyel, vagy milyen írást nem vágom. Ki tudja írni a beállított feszt, és áram limitet is? A kijelzőn mi az az u betű a hőmérséklet alatt? Az eredeti honlapon voltak fönt képek. Azon rengeteg gomb volt. Azokkal mit lehet állítani? A fesz feliratos gombok gondolom a rá írt feszültségre ugrasztják a tápot. A többi mire van? Kössz
A sok gomb funkciói: 8 fix táp beállítás, tehát nem kell kínlódni a pontos fesz beállításokkal. Aztán 4 gomb a fel, le, mode, és a kimenet le kapcsolása. Hőmérséklet alatti u jel az a Volt akar lenni. Az a feladata, hogy ha beállítunk valami fix feszültséget, akkor , le és fel gombokkal tudjuk változtatni a kimenő fesz. értékét. A mode gombot, ha megnyomjuk, akkor be lehet állítani az áram korlátot, és ha még egyszer megnyomjuk, visszaáll voltmérés üzemmódra. A ventilátor 40 foknál bekapcsol, 38 foknál kikapcsol. Viszont nem tudom a 3 ledből egynek a jelentését, mert egyik a relé ki-be kapcsolásjelzés, a másik az áram korlát, de mi a harmadik?
A 3. led a rövidzárat jelzi.
Gratula a táphoz. ![]()
Köszi!
![]() Most tervezem a kijelző részt SMD-s ATMEGA8-al, és a gombokat is máshogy rendezem el. Most a szépítési dolgok következnek. ![]()
Kössz. Egyre szimpatikusabb ez a dolog.
Szia!
A nyáktervet feltennéd valahova?köszi
Szia
Én is gondolkodóba estem a táp megépítésével kapcsolatba. Szimpatikus ez a táp, csak az élesztéstől félek egy kicsit ![]() Olyan kérdésem volna, hogy az első beszabályozás hogy történik. Konkrétan az 5 db potméter jelentőségére gondolok. Itt a rajz, hogy miről is beszélek ![]() Előre is köszönöm a választ.
Nem kell félni, de egy kicsit idő igényes. A p3-as potival kalibrálod a kimenő feszültséget, P4-el pedig a digit mérő feszültséget tudod beállítani. A maradék 3db poti, pedig az áram korlát és áram mérés kalibrálására szolgál.
Köszönöm szépen.
Elkezdem megépíteni, ha esetleg gondom lenne akkor lehet, hogy még kérdezek Szia ![]()
Sziasztok!
Még egy olyan kérdésem lenne, hogy SR 540 schottky diódát mivel érdemes/célszerű helyettesíteni?
Szia!
Én 1N5406-ot tettem bele. |
Bejelentkezés
Hirdetés |