Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   310 / 586
(#) Epu2 válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Látom keveset jársz hivatalos helyeken. A papírmentes iroda itt-ott megvalósulóban van, de van ahol 3..5 szörösére növekedett.
Nekem is elég öt...hat évre egy csomag fénymásoló lap, a száz borítékot is több mint tíz éve vettem, és a fele megvan. Haragszom a díszdobozba csomagolt semmiért. A gyógyeres dobozokért. Gazdagabb államokban adják natúr dobozban, vagy olcsó műanyagban. Még emlékszem a celofán csomagolású algopirinre, meg kalmopirinre.
(#) lazsi válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Ha valaki tanult egy nagyon kevés pedagógiát, akkor tudhatja, hogy a tiltás helyett a jutalmazás / a jó megmutatása nagyságrendekkel hatékonyabb. Nem behajtási díjat, korlátozásokat és hasonlókat kell bevezetni, hanem jobb alternatívát adni, megmutatni mi a helyes!
Egy példa: Korábbi lakhelyem egy Bp. közeli kisváros volt, annak a szélén laktam. Volt egy szántóföld és mellette egy földút, gyakran vittem arra a kutyákat sétálni. A földút megkerülte a szántó szélét és így kicsit hosszabb úton lehetett eljutni egy erdős részhez. Kutyát sétáltatni direkt jó is volt a kitérő, de voltak primitívek, akik lerövidítették az utat a szántón keresztül. A tulaj éveken át mindennel próbálkozott: szalaggal zárta le, mély (méteres!) árkot ásott a szélén, de az átlós út mindig "visszatért" pár hét alatt. Végül a megoldás az lett, hogy megcsinálták a kerülőutat rendesen. Azóta nem vágják át a szántóját...

A környezettudatossághoz: Szintén ugyanebben a városban kihelyeztek szelektív gyűjtőkonténereket. Némi idő után a lakosok meg is tanulták használni. Viszont ahogy egyre többen használtuk, egyre hamarabb teltek meg. Egy idő után vadászni kellett, hogy mikor ürítik, hogy kitehessem. Volt olyan, amikor végigjártam a város összes (általam ismert) gyűjtőhelyét, és mind tele volt. Mások erre már nem mindig vették a fáradtságot, és ha megtelt, akkor letették a konténer mellé a hulladékot. Azután volt olyan, hogy a konténer mellett már annyi cucc volt, hogy az üreset egyből meg is lehetett tölteni. (Gondolom volt egy EU-s pályázat, amin a város megnyerte a konténereket, de az elszállítását, különösen amikor gyakoribbá vált a szükségessége, már nem tudta fizetni. )

A körforgalmakról valahol hallottam pár éve, hogy van arra egy "képlet", hogy mikor mit célszerű kialakítani: egyszerű tábla, lámpás kereszteződés, körforgalom, esetleg alul/felüljáró. Ez függ az adott út és a keresztező út forgalmától, a forgalom változékonyságától (pl. napszakonként változik az irány vagy az intenzitás) és még sok mástól is. A körforgalomnak egyébként a lámpás kereszteződéshez képest elvileg megvan az az előnye, hogy önszabályozó, amit egy lámpás kereszteződés sosem tud, hiszen annak nem lehet pillanatról pillanatra változtatni a programját. Különösen, ha szinkronizálva van a környező lámpák vezérlésével. Persze ezt is túlzásba lehet vinni... Csömörön pl. van egy olyan körfogalom, ahol a közepe, amit meg kell kerülni kb. 2m átmérőjű, de ez azért nem probléma, mert a forgalom elég kicsi ahhoz, hogy senkit se zavarjon...
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2019
(#) nagym6 válasza lazsi hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Idézet:
„A körforgalmakról valahol hallottam pár éve, hogy van arra egy "képlet", hogy mikor mit célszerű kialakítani:”
Nálunk a város olyan sarkába tettek körforgalmat, ahol 5 percenként van egy autó a forgalmasabb irányban, másik irány 20 percenként autó. De most a forgalmasabb iránynak is mindig le kell lassítani, összességében itt hátrány a körforgalom. A tervezőknek illene tudni, mekkora forgalmaktól optimálisabb valahova körforgalmat, mert olyan esetekben viszont nagyon előnyösebb. Csak hát a tervezés...
(#) Gafly válasza lazsi hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Én, azért (is) járok a Puskás börzére, mert ott "még" van a közelben egy szelektív sziget.
Ha azt is megszüntetik, akkor oda is ritkábban megyek, a cucc meg megy a "vegyesbe"...
(#) Epu2 válasza lazsi hozzászólására (») Dec 19, 2019 / 1
 
Akkor ínyencségnek ez átlagos, faluszéli szelektív gyűjtő. Minden általam látott faluban hasonló szintű, kulturáltságú. A városokban parkolónyi gyűjtők vannak. De semmi szemét. Az itthonikat nem kell bemutatni. Embrach.
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2019

IMG_0048.JPG
    
(#) tbarath válasza lazsi hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Az autó kényelmesebb és sokszor gyorsabb is, mint bármi más. Szóval rengetegen jönnek Pestre autóval (1,3 fő/autó ha jól emlékszem), ezért parkolóhely nincs elég, az utak nem bírják el a forgalmat, a levegő pedig szennyezett. Itt gyors és hatékony megoldásra lenne szükség, nem pedig kitalálni a világ 8. csodáját, ami ráveszi az autóst arra, hogy kényelmetlenebb és sokszor lassabb megoldást válasszon. Szerintem nincs más megoldás, mint - időben és/vagy pénzben - annyira megdrágítani az autós közlekedést, hogy akinek nem szükségszerű, az ne autóval jöjjön.
(#) Epu2 válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
MÁV? Jobban lassulnak, mint utak.
(#) Massawa válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Több filmet csináltunk néhány éve egy papirgyárnak ahol hulladékpapirt dolgoztak fel, s ott láttam, hogy semmi gond ilyenfajta szeméttel a papirban. Ott mondták, hogy csak a fémmel van gondjuk ( föleg a nem mágnesessel, mert a feldolgozo sorban a hulladék átmegy egy erös mágneses téren ahol a mágnesezhetö tartalom fennakad. Minden más tovább megy.). Szoval a müanyagot meg a szövetet nyugodtan ott hagyhatod.
Amugy a papirszemét jelentös része már nem is papir hanem kréta ( mindenféle csiki vili reklámujságok stb) igy azt amugy is szét kell áztatni, mert csak a papir használhato fel, a kréta igy nem.
(#) Massawa válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Igen költöznének a fiatalabbak a buliért stb, de mint munkahelynek egyre rosszabbak.
A nyáron Londonban is láttuk az ürességtöl kongo gyönyörü uj épületeket.
A mi kisvárosunk is haldoklik ( kb 60000), mert a városvezetés bevezette a parkolási dijat, amire kihalt az egész bevásárlo utca, meg a lakások is. ( gyalog alig 20 percre onnan van egy hatalmas bevásárloközpont ingyenes parkoloval stb. A parkolasi dij bevezetése után a belvárosban konganak az üres lakások a kutyának sem kell. A boltok is be vannak deszkázva. Most a városvezetés ingyenes városi busszal probálkozik, még semmi eredményt nem látni.
Jártam az USAban is, ahol egy millios nagyváros halt ki! ( igaz ott nem a parkolás miatt, csak az autogyár meg a vasmü zárt be).
Ma már ugy vagyok, hogy évente 2-3x megyek a közeli nagyvárosba ( szinte csakis szinházba) bevásorlni ott már évek ota nem lehet. ( a dugo viszont a mai napig van).
(#) lazsi válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 / 3
 
Nekem meg az a véleményem, hogy a 21. században a kialakult szokásokat büntetéssel (értsd megdrágítani az autózást) visszaszorítani helytelen döntés lenne. Ez a fejlődéssel szembe menne...
A helyes megoldás szerintem az lenne, ha az autózást km-ben és főleg időben le lehetne rövidíteni annyira, hogy az a lehető legkevésbé legyen káros az emberek egészségére. Pl. Újpestről Csillaghegyre vagy Budafokról Kispestre utazásnál ne kelljen átmenni a belvároson. Egy barátom konkrétan azért vett autót, mert a 4. kerületben lakott és a 3. kerületben kapott munkát. Az M0-on kb. 10 perc autóval (háztól házig), míg tömegközlekedéssel csak az Árpád-hídon keresztül tudott menni, ami 1-másfél óra.
Egy időben rendszeresen utaztam Dél-Budáról Észak-Pestre. Még az M0 mostani felújítása előtt is alaposan meggondoltam, hogy az M0-t válasszam, ahol rendszeres volt a baleset, vagyis lutri volt, hogy időben odaérek-e, vagy át a városon, ahol tudom, hogy dugó van, de tervezhető. Nem beszélve a 25 km vagy 60 km dilemmájáról. Időben kb. ugyanannyi, és ha a dugóban 2x annyit fogyaszt a kocsi, mint egyenletes 110-nél (ami persze csak ideális esetben teljesült), még mindig jobban megérte a városon át, mint a hatalmas kerülővel.

Egyébként szerintem nem "gyors" megoldás kell, hanem "hosszútávú". A "gyors megoldás" általában a jelenre koncentrál és nem a jövőre! A közlekedés megdrágításával minden egyéb megdrágítása is jár. Ráadásul nem visz előre, mert mindig lesz, aki még azt is meg tudja fizetni, vagyis nem lesz kevesebb autó, csak bosszankodás mindenki részéről.
Emellett ki dönti el, hogy kinek "szükségszerű" autóval járni?
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2019
(#) tbarath válasza Massawa hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Hát én nagyon nem ezeket tapasztalom, és bérleti díjak szerintem engem igazolnak. London belvárosa egész egyszerűen annyira drága, hogy nagyon sokan közeli (<100 km) kisvárosokból ingáznak inkább, mert ott egy lakást bérelnek annyiért, amennyibe Londonban egy szoba kerülne. Pesten is borzalmasan megdrágult az ingatlan, pár év alatt 2-3x árak lettek.
(#) tbarath válasza lazsi hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Valamit rövid távon kezdeni kell ezzel, már rég kezdeni kellett volna. Az nem fejlődés, hogy 1,5-2 tonnás vasdarabokat mozgatunk azért, hogy egy 80 kilós ember kényelmesebben közlekedhessen.

A tömegközlekedés fejlesztését én is írtam, hogy az szükséges lenne, hogy ne 20 éves buszok köpjék a kormot az arcunkba, de ezt pl. a behajtási díjból simán lehetne fedezni.
Ma kocsival ingázik dolgozni kb. 400e ember (300e autó), ennyit egész egyszerűen nem bírnak el az utak. Ezt le kellene csökkenteni minimum a 2/3-ára, de inkább a felére, és időben is szét kellene húzni. Fontos lenne, hogy akinek nem szükséges bejárnia, az ne jöjjön be. Excel táblát írogatni, SAP-t bindzsizni, email-ezni, telefonkonferenciázni simán lehetne otthonról is, a távmunkát támogató vállalkozásokat anyagilag is öszönözni kellene. Ha elérnénk azt, hogy az a fenti 400 ezerből mondjuk 100e ember heti 5 helyett csak hetente 1-2 alkalommal jönne be Pestre, azzal már probléma felét megoldanánk.
Aztán az M0-ást rendesen meg kellene csinálni, hogy az átmenőforgalmat minimalizáljuk. És rátenni még a behajtási díjat, aminek lehetne egy "alap" értéke, ami már alapban elgondolkodtatja az autósokat, és csúcsidőben, azaz reggel 6-7 és 9 között lehetne ennél sokkal magasabb is, fájdalmasan magas, ezzel is csökkentsük a csúcs terheltséget.

És mondhatod, hogy a jelenre koncentrálok, igazat adok neked. Jelenleg belefulladunk abba szomgba, porba, koromba, amit az autók szétpöfögnek.
(#) ronin75 válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Idézet:
„És rátenni még a behajtási díjat, aminek lehetne egy "alap" értéke”

Szerintem nem sokkal csökkenne a forgalom, még ennek hatására sem. Mert akkora összeget egyszerűen nem kérhetnek el. Amekkorát meg elkérhetnek, arra az átlag autós megvonja a vállát és kifizeti. Egy sarccal több, mit számít.
(#) sonajkniz válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Ha szabad kérnem, ne adjál tippeket a politikusoknak. Kizsigerelnek minket enélkül is rendesen.
Legtöbben, mi kétkezi melósok nem azért járunk autóval, mert felvet a pénz, hanem épp ellenkezőleg. Ha nincs mesterségesen generált dugó, forgalom lassítás, még az én nagyétvágyú autómmal is olcsóbb bejárni, mint tömegközlekedéssel. Legtöbbünknek (pont azért, mert ki vagyunk államilag fosztva) nincs ráérő ideje tömegközlekedni, mert vagy másik munkára rohanunk, vagy családtagért kell menni, vagy tűzünk haza megcsinálni azon dolgokat, amikhez a tehetősebbek szakembert hívnak. És mivel nem vagyunk profi szakemberek, ez nekünk jóval tovább tart.
De nézhetjük az ötletedet nagyobb léptékben is. A cég, ahol dolgozom, végez szerviztevékenységet is. Gondolod, a megrendelő boldog lesz, ha a kiszálási díjra rádobja a cég a dugódíjat, behajtási díjat. Mert azt te sem gondolhatod komolyan, hogy a cég fogja benyelni.
A távmunka dologgal egyébként egyetértek. Sajnos a kisebb cégek vezetői valamiért azt hiszik, ha nem látják a dolgozót, az nem is dolgozik. Annak ellenére, hogy a feladatait időre elvégzi. Elvben én is végezhetném a munkáb bő felét otthonról. De a cégvezető erről hallani sem akar. (azt már csak mellékesen tenném hozzá, hogy amikor PLC programot írok a zajos munkahelyemen, és 10 percenként megzavarnak, legalább kétszer tovább tart)
(#) Massawa válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Mindig lesznek idömilliomosok. Nekem is volt egy kollégám aki 130 km-röl utazott eleinte naponta.....
(#) nedudgi válasza tbarath hozzászólására (») Dec 19, 2019 / 1
 
A különböző sarcokkal valóban lehet csökkenteni az autók számát. De az a cél, hogy akinek nem kell autóval menni, az használjon tömegközlekedést, nem fog megvalósulni. Aki meg tudja fizetni, azt nem érdekli, akinek szüksége van rá, az nagyon sok esetben nem tudja majd megfizetni.
A közlekedési sebességek szándékos lassítása olyasmit vesz el az emberektől, amit nem tud kárpótolni semmi: időt. A hasznos munkaidejüket, és a pihenésre/szórakozásra/gyermeknevelésre fordítható időt. A nem optimális sebességgel, ráadásul szakaszosan közlekedő járművek a jelenlegi állománnyal elérhető optimumnál jobban szennyeznek, több üzemanyagot fogyasztanak.
A különböző fizetendők drágítják a termékeket, szolgáltatásokat.
Közúti teherszállítás: lefoglalja az utak egy részét, lassítja, akadályozza az egyéb fogalmat. Persze, van létjogosultsága, de nem többezer kilométeres távolságon.
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2019
(#) Epu2 válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 19, 2019 / 2
 
Szerintem csak az egyedül autókázókkal van baj. Az autók fele. A másik szennyezési ok, a vasút lezüllesztése és ezzel az árúk gumira helyezése.
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2019
(#) Massawa válasza Epu2 hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
A modern társadalom a mobilitásra van épitve ( csak ettöl müködik, és csak ebböl van haszna). Minden korlátozás komoly társadalmi következményekkel jár és akár a fejlödés lassulásával is járhat, az viszont a jelenlegi társadalmi berendezkedésekben többnyire csödöt jelent ( amin rengetegen rengeteg pénzt és egyébb javakat vesztenek).
(#) nedudgi válasza Epu2 hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Teljesen jogos. Ha valaki hazaviszi a gyerekeket, feleséget, esetleg bevásárol, akkor induljon el tömegközlekedéssel, vegyen egy autót, és ha mindenkit hazaszállított, adja el a sarki kisboltban.
Viccet félretéve:
Kívülről nem látszik, mi van a csomagtartóban: szerszámtáskák, két-három számítógép, vagy egy tévé. Én például hetente egyszer egyedül ülök a kocsiban, és végigmegyek a városon, egészen Agárdig, meg vissza. Autóval oda-vissza nincs két és fél óra a közlekedésre fordított idő. Tömegközlekedéssel négy óra, meg kétszer 3 km séta, ami harminc éve még nem lett volna probléma, de így hetven körül már sok. Most én önző vagyok?
(#) nagym6 válasza Epu2 hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Idézet:
„a vasút lezüllesztése és ezzel az árúk gumira helyezése.”
A vasúttal nagyon sok eseteben az a körülményesség, hogy az árut egyszer autóval a vasúti fogadó állomásra kell vinni, ilyen csak nagyobb városokban van, ott átrakni vagonba, majd a célállomáson szintén átrakodni autóra és a célhelyre vinni. Ezzel szemben az árut bárhol gumira helyezik, és egyhuzamban célhelyre kerül két átrakodás nélkül.
(#) nedudgi válasza nagym6 hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Egy konténer átrakása nem akkora ügy, és gépesíthető. Valóban, így egy-két nappal meghosszabodna a haszon realizálása.
(#) nagym6 válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Valamikor TSZ-ben dolgoztam, szinte minden ömlesztett áru volt. Inkább elmentünk saját tsz kocsival a világ végére is, mint a helyi vasútállomáson kirakodógép + rengeteg kézi lapátolással oldjuk meg. Ráadásul a vasútnál a kirakodás időkorlátos volt, amit nehéz volt betartani, vagy hatalmas késedelmi díjat fizetni.
(#) proba válasza nagym6 hozzászólására (») Dec 19, 2019 / 2
 
Mondjuk a ROLA-t erre találták ki. ( kamion vasúti kocsira a kiindulási helyhez közel, a cél közeléig vonatozik, majd újra a saját kerekén tovább. Esetleg fejlettebb módnál, csak a pótkocsi utazik.)
(#) Massawa válasza proba hozzászólására (») Dec 19, 2019 /
 
Mind a két eljárás sajnos inkább egy álom, mint valoság. Csak bizonyos konkrét esetekben használhato ( hosszu alagutak stb), de a mindennapos fuvarozásban csak gondot okoz. Többek között a nagy meddö tömeg miatt ( viszed a kamiont is pedig csak az árut kellene vinni). A RoLa-n meg a vontatogépet is és a személyzetet is.
Ráadásul itt is bukik a mobilitás - a hajdani Arad _ Wels (Ausztria) vonalat a vonat egy nappal hosszabb idö alatt tette meg, mint a kamion az uton. Ehhez jönnek a járulékos költségek amiért a projekt megbukott. A valos életben a vasutnak át kellene venni a felelöséget is a kamionokért meg a személyzetért is, amire a kamion biztositás már nem terjed ki, mert ugye immár nem a kamionsoför felelös a kocsiért meg az áruért. ( erre akkor jöttek rá, amikor az a szörnyü tragikus baleset történt nem messze Ebenfurttol). Ha még ezt a biztositást is bele kell számolni az árba akkor már löttek az egész megoldásnak.
Ehhez jön a dolog politikai vetülete ( nem politika, de anélkül nem érthetö a dolog). A kaminonosokrol sokkal könnyebb lehuzni egy ujabb bört ( adokat, dijakat stb) mert nincsenek nagyon megszervezve, ugyanez a vasutnál nem müködik, mert akkor leáll az ország ( lásd a francia sztrájkokat). A kamionos társadalomban mindig lesznek emberek, akik még kényszer nélkül is hajlandok folytatni a fuvarozást, pedig tudják, hogy a zsebük kárára megy. Igy a politikának sem igen érdeke, hogy a fuvarozás visszakerüljön a jol szervezett vasutra. S itt zárul a kör.
A kamionos szo nélkül megfizeti a mindenkori üzemanyagadot, utadot, a zsaruk büntetéseit, lassan már azt is elfogadja, hogy nem aludhat a luxus vontatojában, hanem köteles szállodában napi 60€-80€-ért aludni és kocsiját egy örzövédö társaságra bizni (természetesen azt sem ingyért) stb.
A vasutnál ilyesmire még gondolni sem mernek és gyakran elfogadjuk még azt is , ha a lukrativ teherfuvarozás is veszteséggel folyik. A gumikerekü konkurenciánál ez az egyén vagy a kis fuvarozo társaság zsebére megy s nem az adofizetö állja a cechet..
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2019
(#) proba válasza Massawa hozzászólására (») Dec 20, 2019 /
 
Mindezt elhiszem, de ha valami gazdaságos, környezetkímélő, és nem működik, akkor ne papoljon nekem a világ mindent racionalizálunk, és a legkörnyezettudatosabb világ jön holnap után címszóval, mert mindenki ledes égőt vesz, és napelemet tesz a szántóföldre/rétre/bozótosra, esetleg aszfaltot, mert nem férnek a kamionok.
(#) nagym6 válasza proba hozzászólására (») Dec 20, 2019 /
 
Én azt hittem ez a jövő útja, de már nincs.
(#) Gafly hozzászólása Dec 20, 2019 /
 
Azt hiszem ide nem nevezek be, adatvédelmi okokból.
Furán venné ki magát, ahogy hason fekszem, és fenekemből egy pendrive áll ki.
Úgy egyébként, nagyon ott van az összes.
(#) Massawa válasza proba hozzászólására (») Dec 20, 2019 /
 
Sajnos vannak korunkban bizonyos dolgok, amit automatikusan elfogadunk, es eszünkbe sem jut, hogy. milyen alpari modon vernek at. Sajnos visszaut rendszerint nincs. Ilyen a kamionos aruszallitas is.
(#) Gafly válasza Massawa hozzászólására (») Dec 20, 2019 / 1
 
Szokták mondani, hogy ha 4/6 villamost a MÁV üzemeltetné, akkor körúton minden sarkon sorompó és bakterház lenne...
(#) Massawa válasza Gafly hozzászólására (») Dec 20, 2019 / 1
 
Hat igen, söt az okos ujsagok meg akkor is a vasutat szidjak amikor valaki nem all meg a lecsukott sorompo elött.
Következő: »»   310 / 586
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem