Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Erősítő mindig és mindig
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd! I. A helyes tápfeszültségek megléte. II. A kimeneten van-e egyenfeszültség. Élesztés.
Lapozás: OK   2425 / 2443
(#) Suba53 válasza Tomi20 hozzászólására (») Nov 26, 2022 /
 
A Philips új neve az NXP. Ez alapján egyáltalán nem biztos, hogy hamisítvány.
A Cu lehet hogy valamilyen réz alapú megoldást jelent a gyártástechnológiában, de áramkörileg biztos ugyanaz.
Ha a kidobás mellett döntesz, légy szíves írd meg a kuka pontos helyét!
A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2022
(#) Tomi20 válasza Suba53 hozzászólására (») Nov 26, 2022 /
 
Csak az a furcsa, hogy az NXP oldalán sincs erről a QCu végződésről semmi info, csak a sima Q létezik szerintük. Lehet, hogy légszerelésben kipróbálok egyet, megterhelem 2ohm-al, ha kibírja jó lehet.
(#) Suba53 válasza Tomi20 hozzászólására (») Nov 26, 2022 /
 
Valószínűleg azért nem adtak ki róla új adatlapot, mert azonos a Q-val, csak a technológiában történt valami fejlesztés.
De van az NXP-nek magyar telephelye is, megkérdezheted őket, ha valahol, akkor ott tudják a korrekt választ.
(#) Ge Lee válasza Tomi20 hozzászólására (») Nov 26, 2022 /
 
Régebben mintha ezek az IC-k BQ típusjelzésűek lettek volna. Egy próbát mindenképp megér, nyákot sem kell csinálni nekik, felszorítod egy bordára, ráforrasztod a dolgokat a lábaira és ennyi. Ha totál hamis az egyből ki fog derülni, de létezik olyan is, hogy egyébként normálisan működik, csak valami teljesen más van a tok alatt, nem az a lapka amiről az adatlap szólna, de teljesítményméréssel szerintem annak is ki kell derülni, ha nem terhelehető akkor kuka.
Nemrég sikerült vennem olyan IRF540-eket, hogy betéve őket a helyükre, labortáp 13V/1,5A-ről indítva a bekapcsolás pillanatában mind a 4 átment zárlatba. Pedig már megtanultam rég, hogy félvezetőt csak rendes nagykerből, sehonnan máshonnan.
(#) Tomi20 válasza Ge Lee hozzászólására (») Nov 26, 2022 /
 
Jelentem, működnek az IC-k. 2,1ohm ellenállással terhelve, nem túl nagy hűtőbordán volt az IC, eléggé felmelegedett, semmi gond nem volt. Működik a standby láb is.
Kirakom a bolt címét, ez a típus nem hamis, elég jó áron vannak szerintem. Bővebben: Link
(#) Laci66 válasza reloop hozzászólására (») Nov 27, 2022 /
 
Szia mindenkinek!
Most volt egy kis időm (meg kedvem) foglalkozni a kütyüvel. Kiszedtem a kondikat is. Mind jónak mutatkozik, akárcsak a tranzisztorok. A diódákat és az ellenállásokat a helyükön mértem, szakadt, vagy zárlatos nincs köztük. Kivettem a két végtranzisztort és a két szélső láb helyét B-E összekötöttem 100 Ohmmal. Most alkohollal átpucolom a fóliázatot. Visszakötöm a vezetékeket és ha jól értelmeztem reloop leírását akkor a 100 ohm két végén 0,6 V alatti értéket a kimeneten 0 V-ot kellene mérnem. Kérdésem az lenne hogy nyitott, vagy rövidre zárt bemenettel mérjek?
(#) reloop válasza Laci66 hozzászólására (») Nov 27, 2022 /
 
Minden statikus mérésnél lezárjuk a bementet, vagy letekerjük a hangerőt.
(#) morgo válasza reloop hozzászólására (») Nov 28, 2022 /
 
Szia! Megérkeztek az alkatrészek, így tudtam próbálni. A már említett munkaellenállás 220 ohm lett, később cseréltem 270 ohmra. Mindkét ellenállás esetén be lehet állítani, hogy a rajta eső feszültség 1,1 volt környékén legyen. Volt még cserélni való ellenállás, a pnp meghajtó és pnp végtranyó bázisellenállása, a kimeneten a zobel tag ellenállása. Minden más a helyén mérve jónak tűnik. A végfok kimenetét szkóppal nézve, színusszal meghajtva, szép a kimeneti jel, kb 60 V csúcstól csúcsig hajtva. Zenével próbálva nagyon torz, és kicsi a hangerő. Nem bírok rájönni az okára.
Találtam egy kapcsolási rajzot, ugyanez a felépítés, csak 2 pár végtranyóval, és néhány ellenállás értéke más. Ennek alapján hol keressem a hibát?
(#) reloop válasza morgo hozzászólására (») Nov 28, 2022 /
 
Szia! Nézd meg a torz jel szkóp ábráját! Papírforma szerint az áramhatároló avatkozik be, ekkor az egyik, vagy mindkét félperiódus tetejét alacsony szinten elvágja.
A lehetséges hibaokokat a kapcsolási rajz egyik polaritásának pozíciószámaival sorolom fel. Természetesen a párjukkal ugyan ez a helyzet.
R137L 5W-oas ellenállás megnyúlt
R125L és/vagy D107L szakadt
Q110L hibás - ha eltávolítod és megszűnik a torzítás, akkor egészen biztosan az áramkorlátozóban van valahol a hiba.
A D106L-t is ellenőrizd, a Q110L kiforrasztása után tisztán mérhető.
(#) morgo válasza reloop hozzászólására (») Nov 29, 2022 /
 
Szia!
Elnézést kérek az időd rablásáért! Mostanáig az van a fejemben, hogy ellenőriztem a végtranzisztorok emitter-ellenállását. A PNP végtranyók emitter ellenállása volt megnyúlva, mindhármon 14-18 kiloohm mérhető. Cseréjükkel megoldódott a probléma.
Csak arra tudok gondolni, hogy elkezdtem méregetni, és közben valami miatt félbeszakadt a művelet, így kimaradtak a negatív oldali ellenállások. Viszont így hogyan lehetett a színuszos jel szép, ez rejtély...
A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2022
(#) teddysnow hozzászólása Nov 29, 2022 /
 
Sziasztok,
van egy Akai 1135 erősítőm és nagyon bezajosodott az utóbbi időben. Folyamatos sziszegő zaj jön belőle. Erősítő építésben van, de javításban nincs tapasztalatom.
Azt szeretném kérdezni, hogy sziszegő zajnál az előerősítő tranzisztorai "fáradtak el" vagy tápszűrő elkói? Vagy az összes szűrő kondi?
(#) Szig válasza teddysnow hozzászólására (») Nov 29, 2022 / 1
 
Szia!

Ilyen korú erősítőnél már az elkókat illik cserélni.
A sziszegés behatárolására: az erősítő panelen az IDLE potik mellett az 1-2 és 23-24 pontokat összekötöd, ezzel testre húzod a bemenetét a végfoknak. Ha sziszeg, akkor a végfokban keresgélj, ha nem, akkor előtte a hangszínszabályzónál. Hajszárító/hűtőspray kombóval elég jól behatárolható a hiba.
(#) CHZ válasza teddysnow hozzászólására (») Nov 29, 2022 /
 
Kondi csere nem oldja meg, félvezetők zaja okozza.
Ha levett hangerőnél is hallható, végfokban fesz erősítő tranyókat kell cserélni.
A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2022
(#) reloop válasza teddysnow hozzászólására (») Nov 29, 2022 / 1
 
Szia! Több információra van szükség. Egyik, vagy mindkét csatornát érinti? Hogyan reagál a kezelőszervekre: hangerő, balansz, hangszín, bemenetválasztó, sztereó/monó, loudness?
Fontos a szemrevételezés! Vedd le a burkolatot (áramtalanítást követően), nézd meg a panel szennyezettségét és az alkatrészek állapotát (égett ellenállás, púpos kondi...). Fotózd le!
Találkoztam olyan készülékkel, ahol mindössze az RCA aljzat serlegét kellett áttörölni WD-40-nel és megszűnt sziszegés
Óva intenélek az alkatrészek vaktában való cserélgetésétől!
(#) teddysnow válasza reloop hozzászólására (») Nov 29, 2022 /
 
Mindkét csatornát érinti, a hangerő letekerése kb felezi a zajt. Magas szabályzó teljesen le és teljesen fel állásban változik, st/mono és loudness nem változtatnak rajta. A bemenet választót a hétvégén fixre forrasztom, mert kontaktos és nem kell, akkor áttudom nézni belülről is.
(#) reloop válasza teddysnow hozzászólására (») Nov 29, 2022 /
 
A bemenetválasztó jó irány. A hangerő poti előtt nincs aktív alkatrész.
(#) teddysnow válasza reloop hozzászólására (») Nov 30, 2022 /
 
Két rajzom van róla. Egy homályos és egy még homályosabb. Az előfokban 2SC1222 tranzisztorok vannak ezeket kicserélhetem BC550 -re? A végfok "fogadó" tranzisztorai 2SA872, ezek helyett 2N5401-re?
A hozzászólás módosítva: Nov 30, 2022
(#) Massawa hozzászólása Nov 30, 2022 /
 
Tud valaki egy kb 250-300W-s D tipusu erösitöröl, 20 vagy 40 ohmos hangszorokhoz?
Ha lehet egypolusu táprol müködjön.
(#) reloop válasza teddysnow hozzászólására (») Nov 30, 2022 /
 
Cserélheted őket, ha bármi is indolja ezt a műveltet.
(#) teddysnow válasza reloop hozzászólására (») Dec 3, 2022 /
 
No megtörtént az útválasztó kapcsolók kiiktatása. A két kapcsoló ellenállása 2 és 23 Ohm között tudott változni, ez már nincs. RCA csati után a fóliát átvágtam, majd a csatlakozóról közvetlenül vittem egy-egy kábelt az előfokra. A jelútban két elkó volt, cseréltem fóliára. A zaj változatlanul meg van. Következő körben az előfok tranzisztorait cserélem, csak erőt kell gyűjtenem, mert senki nem mondta, hogy az erősítő szerelés nem csak játék és mese. Kb negyed órát csak kicsavartam csavarokat. A kábelek rövidek, törnek, szakadnak és jaaa és volt egy műszerzsinórom is. Sípolgatom a kábeleket és csatt meg villanás. Azt hittem, hogy az erősítő kikapcsolás után kisüti a tápszűrő elkóit, most már tudom, hogy nem.
(#) teddysnow hozzászólása Dec 3, 2022 /
 
RCA csatitól megy a kábel az előfokra. Előfok tápszűrő elkójaira utólagosan, típusidegen, sárkányfű kondikat tettem. Nem szép, nem vagyok egy látványpék, ezért is van a doboza.

01.jpg
    
(#) teddysnow hozzászólása Dec 3, 2022 /
 
Na ez a kép már érdekesebb. Az itt látható jel kábelek, kis és nagy jelű, mind tömör AWG24-es. Igen, mint az UTP kábel vékony ere. A tápkábelek egyedül AWG22-esek. Ezek a kábelek a panelra menő tüskékre csak rá vannak tekerve. 40 év után, így szorgalmi feladatként leforrasztottam minden tekercselést. A következő etapban a hang kimenő kábeleket is cserélem.

02.jpg
    
(#) reloop válasza teddysnow hozzászólására (») Dec 3, 2022 /
 
Hasznosak a fotók! Bármely alkatrész cseréje előtt mérést végeznék, de még azt megelőzően megtisztítanám a paneleket, mert a rajtuk látható por éppen elegendő, hogy bezajosodjon a készülék.
A mérés lényege, hogy a végerősítőtől visszafelé haladva megszakítjuk a jelútját és az aktuális csatoló kondenzátort testre kötjük. Ebből megállapítható hol keletkezik a zaj és ott kell beavatkoznunk.
A tüskére tekert vezeték (wire wrap) időtálló kötés, nem bolygatnám.
(#) Ódenka hozzászólása Dec 3, 2022 /
 
Káros szenvedélyem okán egy DENON PM360-at vettem.
Az Eladó szerint első tulajdonosa volt és egy idő után nagyon melegedett és saját, vagy más kútfője úgy gyanítja, titokzatos gerjedés szedi az amperokat engedély nélkül. Jövő héten hozzám kerül és nagyon meg szeretném csinálni, mert.
A belsejéről kaptam egy fotót, na így néz ki egy átgondolt, profi munka, 30 valahány év távlatából is.
(Annyira kicsi pénzért adták, hogy annyiért nézegetni is megéri.)
(#) tothbela válasza Massawa hozzászólására (») Dec 4, 2022 /
 
Gondolom a fél aktív infinity szubjához szeretnéd alkalmazni. A magas terhelő impedancia miatt nem kedvezően fog alakulni a kapcsolási veszteség. Én a négy hangszórót párhuzamosan kötném be, így 2-2,5 Ohmra már kész modult is lehet kapni olcsón. A direkt hálózati táplálás elvetném, helyette egy kis toroidot be lehet paszírozni a burkolat alá. A te esetedben egy 80-120 W-os toroid elegendő. Az meg befér.. Más gyártók, valamint saját és nem saját tapasztalat szerint a maximális kimenő teljesítményt alapul véve, ennek ötöde elég betápnak. Ez nem azt jelenti hogy nem lesznek pillanatnyi nagy áramfelvételek, hanem hogy egy ilyen átlagterhelhetőségű tápegység ki tudja szolgálni az erősítőt. Természetesen "D" osztályban gondolkodtam.
(#) Suba53 válasza Ódenka hozzászólására (») Dec 4, 2022 /
 
Nem PMA-360 véletlenül? ( De )

Tetszik középen az a bemenetválasztó megoldás.
A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2022
(#) Massawa válasza tothbela hozzászólására (») Dec 4, 2022 /
 
Epp most beszéltem az egyik ilyen D-erösitö gyártojával. Nem lesz könnyü dio. Sajnos a 4 SUB hangszoro egyenként 40 Ohmos, azaz legjobb esetben is csak 10 Ohmot tudok összehozni. ( nyilván az eredeti erösitö 320 Voltos tápjához a 40 Ohmos hangszoro jobban illeszkedik ( 160 V esetén meg 20 Ohmra kapcsolták)
Habár már ugy néz ki sikerült megjavitanom a hálozati erösitöt, de a standby kapcsolás nem müködik. Közben arra gondoltam, mennyivel egyszerübb és biztonságosabb lenne, ha alacsony feszültségröl, és a hálozatrol galvanikusan leválasztva lenne az egész hangfal.
Sajnos az egész láda kialakitása olyan, hogy még egy 10x12x3 cm D erösitö sem férne el sehol. A jelenlegi erösitö egy a hangfal diszitörészét képerö egyedi aluminium borda hátuljára van szerelve, mögötte egy kb 5 cm széles 2 cm mély árok van kialakitva ( kép) , hogy az állo kondik elférjenek. A hangfal további részei szinte elérhetetlenek, maximum a hangszoro kiszerelésével lehetne valamit valahova beszerelni ( trafot), de kétséges, hogy hogyan lehetne behúzni a kábelt.
Elképesztöen bonyolult megoldás. Hátul van egy csatlakozo panel, de amögött sincs hely, mert ott a bassreflex csö.
A kis D erösitöt elvben kivülröl a ládára tudnám szerelni. A táp meg külsö lenne, az egyik tipushoz hozzá is adnak egy 36 V/6A külsö tápot. Ehhez csak a Standby funkciot kellene megoldani az eredeti erösitö panelja alapján. Ott az egész 24 Vrol megy kivéve a relét, de az megoldhato. Ma talán megprobálom kideriteni, hogy miért nem müködik, ugy ahogy kellene.
(#) tothbela válasza Massawa hozzászólására (») Dec 4, 2022 /
 
A 10 Ohm az már közel 8 Ohm.
Emlékszem erre a fél aktívra. Amikor korábban kérdeztem, utána is néztem. Arra nem találtam akkoriban választ, hogy a 40 Ohm hogy jön ki. Úgy véltem, sorosan kapcsolt 10 Ohm-okból, de ezek szerint vegyes kapcsolással.
Egyedi tervezéssel valóban megoldható lenne ilyen kis helyre betenni akár egy rezonáns táppal egybeépített "D" osztályú erősítőt, de az egy prototípus lenne. Az meg valószínűleg több módosításon esne át, mire végleges formában használható lenne.
Ami gondot okoz, hogy ilyen nagy tápfesznél már nem könnyű nagy meredekségű négyszög jelet kapcsolatni. Le kellene menni a vivővel 100kHz alá, de akkor a kimeneti fojtó lenne jó nagy.
(#) Massawa válasza tothbela hozzászólására (») Dec 4, 2022 /
 
A táp lehet külsö is, azzal nem lenne gond. A láda mögött elfér a földön.
Most nézegettem a védö áramkört, hát, mit mondjak.
A 320 V-bol egy ellenállással meg egy 36 V-s zenerrel csinálnak 36 Voltot, majd egy LM317-l 24 Voltot a 3 ICnek. De most jön az átverés a 24 V közepét (12V) nem a 24 Voltbol állitják elö, hanem a 320 V-bol.
Még 3 más helyen fordul elö a kapcsolat a 320 V-l.
Az elsö kép bal oldalán a 12V elöállitása, a második képen a védö és standby áramkör kialakitása.
Amint lárhato a kép jobb oldalán a relé tekercsén keresztül kap jelet 320 V-bol a Q4 meg a Q5.
Valamint az U3A/3 meg az U3B/6 ami a kimeneti szimmetriára reagál. A Q2 bázisára meg az a 12V megy amit az elsö képen láthato kimenetröl kap. ( nemcsak ez, de több IC bemenet is a szüröben stb.).
Az áramkör müködik, de azon gondolkodtam, hogyan tudnám az egész áramkört függetleniteni a nagy feszültségtöl, ha mégis a D erösitö mellett döntenék.
Kb mennyit vesztenék a 300 W-bol a 10 Ohmos hangszorok miatt?
(TP3255-s chip, azt irják, hogy 4-8Ohmra ad ki 300 W-t a 36 Voltos táppal. A Texas meg azt irja, hogy 51Voltnál 4 Ohmra 315W-t ad).
A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2022
(#) tothbela válasza Massawa hozzászólására (») Dec 4, 2022 /
 
Híd kapcsolás esetén a kivehető maximális szinuszos teljesítmény U2/2R. Azaz a tápfesz négyzete osztva a terhelő impedancia kétszeresével. Tehát 50V táp esetén 40 Ohm- os terhelésen 31W, 10 Ohmossal 125W vehető ki.
Most nem tudom fejből, de valamelyik PWM tda izé +/-35V felett, azaz 70Vpp kimeneti jelet tud hidalva, ami 250W 10 Ohmon. De igazából jobb lenne olyan, ami 2x50V tápot elvisel, mert így klippelés előtt még lenne a 250-300W 10 Ohmon. De félek, hogy ez inkább diszkrétben lesz elérhető.
Következő: »»   2425 / 2443
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem