Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Gitár torzító / Effekt / Erősítő / Pickup
Lapozás: OK   233 / 317
(#) univerzum hozzászólása Máj 19, 2013 /
 
Üdv, régen voltam itt, FM modullátort szeretnék építeni hang frekvenciára. Szóval van az alap szignál és a modelláló jel, mind a kettő külön külön jön be, megoldható-e?
(#) kadarist válasza univerzum hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
Szia!
Keress a "ring modulator"-ra.
(#) univerzum válasza kadarist hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
Ring modullator az am modullációt csinál -_-
(#) kadarist válasza univerzum hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
Ezt miből gondolod? A termoló csinál amplitúdómodulációt. Ha az alapjeled frekvenciáját akarod megváltoztatni, akkor a keverés elvéhez kell fordulni. De nem tudom, hogy valójában milyen effektet akarsz létrehozni?
(#) univerzum válasza kadarist hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
http://ob121.com/pic_szotar/FModulation.gif szerintem ez elég érthetően magyarázza el a dolgot. Ringmodulátor az az amplitúdómodulációt hozza létre. De majd a szakik kijavítanak...
(#) kadarist válasza univerzum hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
Jó, értem én, de akkor tisztán az alapjel frekvenciáját akarod megváltoztatni, mintegy elhangolva azt?
(#) univerzum válasza kadarist hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
Igen, egyik frekvenciát a másik frekvencia függvényében. Meglepő de a VCO is egy FM modullátor. De nem ilyen kell nekem hanem ahova én adom be a két jelet.
(#) Szpisti válasza univerzum hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
Hogyha nem oszcillátor jellegű a hangforrásod, aminek a frekvenciáját valamiképpen modulálhatod, akkor az FM moduláció eléggé nyűgös lesz.
Egy gitár vagy hasonló akusztikus holmi hangját frekvenciában modulálni már érdekesebb, egyben bonyolultabb is.
Nem is annyira frekvenciában, hanem fázisban lehet ilyesmit modulálni, aminek ha megfelelően nagy a mértéke, már FM modulációnak tűnhet.
Erre szokták a különféle fázistolós áramköröket alkalmazni, legtöbbször műveleti erősítők és fetek kombinációjában - legalább 4-6 fokozatban. Vagy másik megoldás a BBD analóg késleltető ármkörökkel (Bucket Brigade Delay - vödörlánctárolós késleltetők), ahol a bemenő jelhez hozzá keverik a BBD által késleltetett jelet, ami ugyan fáziscsúszáson alapszik, de elegendő mértékben eltolva virtuális frekicsúszást is eredményezhet (doppler effektus jellegű hatás).
Tehát csak úgy egy bemenő hangfrekit egy sima moduláló jellel FM-ben nem olyan egyszerű eltoligálni, ahhoz komolyabb elektronika kell.
A ringmodulátor meg egy egészen más eszköz, ott a két frekvencia összege és különbsége jelenik meg a jelek fázisától függően, és nem csak AM és FM modulációt hoz létre, hanem különbségi frekiket is generál (leginkább). Amúgy gyakorlatilag inkább egy élvezhetetlen gépi hatású zaj lesz belőle minthogy kellemsebb zenei hang lenne.
(#) univerzum válasza Szpisti hozzászólására (») Máj 19, 2013 /
 
Hajjaj és ha központi oszcillátorral csinálnánk meg? Mért az FM adó is analóg
(#) Szpisti válasza univerzum hozzászólására (») Máj 20, 2013 /
 
Még mielőtt nagyon elkeverednénk, kicsit bővebben kifejthetnéd, milyen forrásból jönne az a két jel, amit "te adsz be" Mert itt lenne a dolog lényege.
Hogyha az egyik jel (mondjuk amit modulálni szeretnél) valamilyen oszcillátorból származik, aminek hozzáférsz valamelyik frekvencia befolyásoló eleméhez, akkor egyszerű a megoldás.
De ha valami kész wav , mp3, szájharmonika, hegedű, gitár , stb jellegű hangot szeretnél modulálni, akkor az imént leírt módszerek használatosak.
Tehát elárulhatnád mivel szeretnéd elkövetni a FM-t.
Amit egyszerűbb kifejezéssel a hangtechnikában vibratónak neveznek.
Ami pedig AM, azt termolónak.
A rádiótechnikában használt FM-el ne hasonlítsd össze a dolgokat - ott a végeredmény hangban a vivő frekvencia , amit frekvenciában modulálnak, nem hallható.
(#) univerzum válasza Szpisti hozzászólására (») Máj 20, 2013 /
 
Hangszeres forrás lenne.
(#) kadarist válasza univerzum hozzászólására (») Máj 20, 2013 /
 
Tudsz mutatni a Youtube-on vagy valamilyen más forrásból olyan effekthangot amire vágysz?
(#) univerzum válasza kadarist hozzászólására (») Máj 20, 2013 /
 
http://www.youtube.com/watch?v=wHcG5t5iacE <-jó jó csak nem én csináltam meg nekem csak FM kell.
(#) Szpisti válasza univerzum hozzászólására (») Máj 20, 2013 /
 
Akkor ahogyan korábban említettem, neked valami "Univibe" jellegű fázistolós megoldásra fáj a fogad (vagy a füled ). Az valahogyan így szól. A kapcsolástchnikája pedig valami ilyesmi, vagy itt egy másik verzió.
Vagy amivel még mélyebb frekvencia eltolást lehet előállítani, a BBD áramkörös verziók.
Itt egy kapcsolás SAD1024-el.
Ennek alapjában véve ilyen hangja van - és a modulációs mélységgel, visszacsatolással elég tág határok közt lehet variálni.
Ez utóbbiról még azt sem mondhatod, hogy nem beszerezhető az alkatrész : sad1024 beszerezhető - még jó hogy kapható! De elárulom, van ennnek egy olcsóbb verziója is, MN3007
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2013
(#) univerzum válasza Szpisti hozzászólására (») Máj 20, 2013 /
 
Köszi szépen, eltenni el tettem
(#) dawe69hun hozzászólása Máj 21, 2013 /
 
Sziasztok!
Azért nyitottam ezt a topicot, mert érdekel, hogyan működnek a gitár effektek. Most konkrétan a Fuzz Face érdekel és, hogy az egyes ellenállások, kondenzátorok, tranzisztorok mit csinálnak a hanggal? Hogyan változtatják egyes elemek, hogyan befolyásolják a hangot?

fftech1.gif
    
(#) tcs52 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 21, 2013 /
 
A hangtechnikában, elektronikában, illetve a műszaki életben való jártasságodtól függ, hogy mennyire fogod megérteni a magyarázatokat. Jó lenne ismerni a felkészültséged szintjét.

Ugyanis a "Fuzz", azaz magyar nyelven a "torzító" működési elve hozzáértő számára egyértelmű: "egy bizonyos feszültség szint felett vágja a jelet". Namost ez kínai annak, aki nem tudja mit jelent a "vágni" szó ebben a környezetben, vagy pláne érthetetlen, ha a "feszültség szint" fogalma nem ismert egy analóg hangfrekvenciás jel esetében.

Másrészről meg kell szokni, hogy az egyes kapcsolásokban az alkatrészek nem önmagukban vannak jelen, hanem egy konkrét működési egység részeiként, s jó részük magát a működési elvet biztosítja, míg csak néhány az, amelynek változtatása az áramkör paramétereit módosítja. Sok alkatrész - a szakértő szem számára - már a kapcsolásra ránézve is szokványos, jól ismert funkciót lát el, amely független az adott áramkör működési elvétől. Ilyen pl. a csatolókondi, vagy éppen a hidegítő kondenzátor, vagy a munkapontot beállító ellenállás, stb.

A jelen kapcsolási rajz egy tipikus, 2 tranzisztoros, közvetlen csatolású erősítőt tartalamaz. A bemeneten és a kimeneten is van egy-egy csatolókondenzátor (az egyenfeszültség leválasztására, és akkora értékkel, hogy a terhelő impedanciához igazítva a legmélyebb hangokat is átvigye). A 33K ellenállás a Q1 tranzisztor kollektoráramát állítja be (kb. 0.14 mA), míg a 8,2K a Q2-ét (kb. 0.5 mA).

A Q2 minimum kb. 8-at erősít, a Q1 - emitterellenállás hiányában - sokkal többet, de a lényeg, hogy a Q1 és Q2 együttes erősítése 1000 fölött van (a tranzisztortól függően akár 5-10000 is lehet). Ezt azonban a 100k-s ellenállás az 1K-s potival lecsökkentené kb. 100-ra (100K/1K) a negatív visszacsatolással, és akkor ha a poti csúszkája a legalsó állásban van. Ez a visszacsatolás beállítja az egyenáramú munkapontot is. Váltóáramúlag azonban a 20µF hidegít, és a poti állásától függően az 1K értéke a visszacsatolásban lecsökkenthető, s eképpen az erősítés megnövekszik.

A torzítók többségének a működési elve az, hogy túlerősítjük a jelet, s így az a kimeneten beleütközik a földbe ill. a tápba, tehát nem tud minuszba, vagy a táp fölé menni, azaz vágva lesz mind a pozitív mind a negatív periódusában. Minél nagyobb az erősítés, annál nagyobb a torzítás, tehát az 1K-s poti a torzítás mértékének beállítására szolgál.

Az így kapott kimeneti jel azonban túl nagy amplitudójú a bemeneti jelszinthez képest. Ezért a kimeneten egy feszültségosztó leosztja a jelet kb. a 20-ad részére (8.2K és 470 ohm), ami már szokványos szintű lesz az effektek közti jelfolyamban, vagy az erősítő számára. Ezt még - beállíthatóan - tovább osztja az 500k-s poti, ha a fülünknek nekünk nem felelne meg.

Műszakilag nagyjából ennyi, ha meg ez túl sok, akkor rajzold le egy papírra a gitár kimenti jelét, mint valami hullámvonalat egy egyenes körül, és vonalzóval az egyenessel párhuzamosan alul is és fölül is bizonyos távolságra húzzál párhuzamost, majd az ezek alatti/fölötti túllógó részeket radírozd ki. Eredetileg szinusz jel esetén trapézhoz hasonló jelfolyamot kapsz. Ez az a nemlineáris torzítás amit a "Fuzz" csinál.
(#) teddysnow válasza dawe69hun hozzászólására (») Máj 21, 2013 /
 
Szia!
Egyszer
És kétszer
Pont belenyúltál, mert a fuzz face -nek rengeteg változata van és emiatt nagyon leírás is van róla, hogy az a változat miért jobb, mint a másik.
(#) tcs52 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 22, 2013 /
 
Természetesen nem, csak félrenyúltam...
(#) tcs52 válasza dawe69hun hozzászólására (») Máj 22, 2013 /
 
Remélem észrevetted, hogy az előbbi, hosszú válaszom neked szólna...
(#) dawe69hun válasza tcs52 hozzászólására (») Máj 22, 2013 /
 
Wow köszönöm! A felkészültségi szintemről annyit, hogy középiskolás fizika megvan , meg utána olvasgattam már dolgoknak, de azért amit kaptam az bőven több, mint amit felfogok belőle, de folytatom a kutakodást.
Igazából most kezdek forrasztgatni, és ez a kapcsolás egyszerűnek tűnik, úgy gondoltam belevágok, csak érteni is akartam, hogy mit, miért hogy csinál egy ilyen torzító. Persze évek óta gitározom és a fuzz face hangja nekem maga a mennyország, az eredetié ... Na most, hogy ezt mennyire tudom visszahozni, az kérdés, minden esetre azt hallottam, hogy a tranzisztor a lelke, vettem hozzá AC128 germánium tranzisztort ebayről.
(#) dawe69hun hozzászólása Máj 22, 2013 /
 
Még az is érdekelne, hogy ha konkrétan túl élesnek, vagy tompának találom a hangot, akkor mit cseréljek ki mire a kapcsolásban? (remélem ez nem egy buta kérdés)
(#) ZSozsóó válasza dawe69hun hozzászólására (») Máj 23, 2013 /
 
Éles lesz ,mint a kés! A meredek felfutású túlvezérelt jelek miatt lesz ott harmonikus tartalom. A fuzz face hangja akkor lesz mennyország, ha egy csöves jtm45 vagy plexi féle fejre vagy valami tisztább fender kombóra kötöd és azt vezérled túl vele kőkeményen, ha valami félvezetős gyakorló kombóra vagy átlagos félvezetős fejre, akkor maga lesz a pokol! Én félvezetős erősítő párti vagyok (építettem/építek csöves fejeket is), hidd el, tudom miről beszélek. Ebben az áramkörben semmit nem tudsz alkatrész érték változtatással tenni a magas ellen (illetve tudsz plussz alkatrésszel, de akkor meg miért ez a torzító kell...). Mélyed tudsz elvenni maximum alkatrész érték változtatással, de arra meg nem lesz szükség. Ez a kapcsolás így jó ahogy van. A többi kell hozzá... Mutass majd képet/hangot az elkészült modellről! Szép napot! Zs.
A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2013
(#) tcs52 válasza dawe69hun hozzászólására (») Máj 23, 2013 /
 
Szerintem, ha túl éles, akkor a kimenet tájékán egy RC taggal tompítani lehet, de az a jelszintet is csökkenti. Mindenesetre próbálkozhatsz azzal, hogy a 470 ohm és a 8.2 K találkozásánál a 10nF-os kondit (azaz 0.01µF-os) " leforrasztod", és a két pont közé beiktatsz egy 4.7K-s ellenállást, plusz az ellenállás kondi felöli végére egy 33nF-ot, s annek a másik végét a földre (ez így egy aluláteresztő RC osztó). Esetleg a 33nF változtatgatásával módosíthatod az élességet: nagyobb kondi tompább, kisebb kevésbé tompa hangot eredményez.

A torzítónak azonban nem itt van a "rákfenéje"!
A hatalmas erősítés miatt ugyanis minden felszedett zajt felerősít, és azok - amikor halkul a gitár által adott hang - megjelennek, gyakran túl jól hallhatóan.

Elsősorban a mágneses hangszedő vesz fel a környezetből rengeteg 50Hz-es (és annak felharmónikusai) jelet, amit a hang vége felé feltörő búgásból/berregésből lehet azonosítani. Távol kell állni a gitárral mindenféle hálózati trafótól, illetve úgy elfordulni vele, hogy a búgás minimális legyen. Persze egy jó hangszedő sokat számít. A gitárkábel mikrofóniás lesz, azaz pl. lehet hallani, hogyha rálépünk. Rossz elektromos árnyékolástól is gerjedhet, de leginkább akusztikusan fog a hangszóróval a gitárhúr gerjedni, ám ez sokszor egy megkívánt effekt szokott lenni. Néha "rádiózik" is, amit a bemenetére kötött kondival próbálhatunk ignorálni, illetve - pláne ha a gitárban van előerősítő - fehérzajt is hallhatunk (sz betűs sistergés), de ez akár a Q1 tranzisztorból is eredhet, főképpen ha egy gyengébb germánium.

Ezek szokványos jelenségek, és szólj, ha valamelyiket tapasztalod!
(#) dubwub hozzászólása Máj 23, 2013 /
 
Na végül is találtam egy pár fazék vasmagot, de valami kegyetlen nagy méretüek fizikailag. Soha nem láttam még ekkorát. Nem sikerült magyarból megrendelni, de már nem lényeges. Leírom, hogy mit ír a vasmagokon:
1. 36/22-3H1 C1A 101837
2. 3H1 A400
3. 56T6 N22 160 B05
4. 101898 42/29-3H1 C0A

Az 1.-nél a 101837, a 2.-nál A400, a 3.-nál 160 s a 4.-nél a 101898 jelentheti az AL számot?
(#) akos70 válasza dawe69hun hozzászólására (») Máj 23, 2013 /
 
Én is nemrég építettem egy ilyen Ge-tranzisztoros fuzzt, 1-2 oldallal hátrébb írtam is róla, a kapcsolási rajza is megtalálható ott. Elég hozzá a középiskolás fizika.
Egy 10W körüli házi készítésű csöves kombóval használgatom, nekem tetszik a hangja.
(#) MrBrown hozzászólása Máj 27, 2013 /
 
Sziasztok,
Nem vagyok zenész, nem játszok semmilyen hangszeren, de forrasztani tudok ezért vette a bátorságot egy gitáros barátom, hogy megkérjen a gitárja pickup-jei cseréjére.
Odafigyeltem a kábelek színeire, hogy ne legyen elkötés, mègis az a jelenség alakult ki a végén hogy a háromállású pickup választó kapcsoló középső állásában mikor ugye mindkét hangszedőröl vesszük a jelet a kimenő szint alacsonyabb pedig állítólag nem kellene változnia...
Esetleg valamelyiket a kábel színek ellenére mégis fordítva kötöttem be és kioltjákk egymást, van ilyen?
Előre is köszönöm egy hozzá nem értő útbaigazítását
(#) Massawa válasza MrBrown hozzászólására (») Máj 27, 2013 /
 
Megmérted a pickupok impedanciáját?
(#) marone válasza MrBrown hozzászólására (») Máj 27, 2013 /
 
Ha párhuzamosan vannak kapcsolva, akkor csökken a kimenő jel.
(#) Mexbacsi hozzászólása Máj 31, 2013 /
 
Sziasztok!

Mint kezdő, szeretném megépíteni az alábbi torzítót és ehhez szeretnék segítséget kérni a kezdetektől.
Ezt szemeltem ki az egyszerűsége és a hangja végett: http://www.20papercups.net/music-audio/bulk-fuzz/
Ahogy kivettem a rajzról az alábbi alkatrészekre van szükségem:
R1 - 4,7k
R2 - 68k
D1 - ezt nem tudom
D2 - 1N4148
C1 - 22uF
C2 - 67nF
C3 - 0,1uF
Q1 - 2N5058
A fenti alkatrészeket jól szedtem össze? Mire kell esetleg ügyelnem?
Ezen kívül szükségem van a kimenet és bemenethez jack aljzathoz, ami gondolom lehet mono mindkettő.
A rajzok végett nem igazán értem, hogy kell bekötni pl. a ledet, mivel 2 pólus van viszont a rajzon csak 1 "vonal" vezet hozzá. Mit csinálja a másik lábbal? Ugyan így a jack aljazatok kivezetésit sem igazán értem, hogy kössem be. Gain3 itt mit takar?

Köszi a segítséget előre is. Remélem lesz valakinek türelme végigzegetni az elejétől az eredményig.

Mod.
A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2013
Következő: »»   233 / 317
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem