Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kismotorok tekercselése
 
Témaindító: alex01, idő: Márc 8, 2007
Lapozás: OK   9 / 9
(#) RoliNyh válasza ferci hozzászólására (») Márc 27, 2017 /
 
Ja, jól van, a módositás felett átsiklottam úgy látszik...
(#) suhanc92 hozzászólása Máj 20, 2018 /
 
Sziasztok!
Van egy kis kézi sarokcsiszolóm és nemrég megégett egy picit. Bekapcsolt még, működött is csak gondoltam, szétszedem.
Szétszedtem és elfeledkeztem, hogy belül mindkét szénkefe tartóra fel van csatlakoztatva egy-egy fém rugós gyűrű és ennek következtében ezek tönkrementek a motor kiszedése következtében.
Kérdésem, hogy ezeket a fém rugós gyűrűket lehet-e pótolni más megoldással, mondjuk csúszósaruval, vagy amit ilyenre terveztek eredetileg annak ilyen megoldásnak kell lennie? Vagy lehet-e kapni valahol ugyanilyen alkatrészeket?
Képeket mellékelek, hogy miről tárgyaltam, de a motorról készült kép nem a saját gépem.
Válaszotokat előre is köszönöm!
Üdv!
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2018
(#) erbe válasza suhanc92 hozzászólására (») Máj 20, 2018 / 1
 
Keményebb réz huzalból lehet tekerni. Ha van hozzáférésed, nagyon vékony rézbevonatú vas CO2 hegesztő huzal jobb. 0,6-os lehetőleg.
Venni? Képtelenség.
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2018
(#) suhanc92 válasza erbe hozzászólására (») Máj 20, 2018 /
 
Nemtudom, hogy ennek van-e meghatározott menetszáma vagy milyen módon lehet-e ezt elkészíteni?
Már magát a motort is tekercseltem, de ilyet azt soha még.
Ez a gyűrű (ahogy megfigyeltem) egy másik huzalra van feltekercselve és úgy áll ez a dolog.
Hogyan lehetne ezt elkészíteni pontosan?
Mert sajnos már a menetszámot sem tudom megállapítani, mivel tönkrement teljesen.
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2018
(#) erbe válasza suhanc92 hozzászólására (») Máj 20, 2018 / 1
 
Ez csupán egy rugó, ami átadja az áramot a kefetartónak. Akár vasból is lehetne, lényeg a kis átmeneti ellenállás. Vasból sajnos azzal kezdené, hogy az első néhány menet felizzana. Aztán a többi... A rézbevonatú huzal jó lenne.
(#) suhanc92 válasza erbe hozzászólására (») Máj 20, 2018 /
 
Igen, már meg is találtam neten a hegesztő huzalt, amit írtál. Hát venni azt nem is lehet...ezért gondoltam, hogy szeretném (ha lehet) elkészíteni.
Isten áldjon meg téged a válaszért, melyet írtál nekem.
Üdvözlettel!
(#) Massawa hozzászólása Máj 21, 2018 /
 
Egy kérdés a szakemberektöl.
Ma ment tönkre a nejem konyai kézi mixere, amiben egy mezei permanensmágneses motor volt 5 polusu rotorral (220 V). Nyilvánvalo, hogy az ötpolusu vasmagon 5 tekercs van, akkor miért van a kommutátoron vagy 20 egymástol elválasztott lamella? ( pontosan nem számoltam meg, de a kommutátor átméröje 15-16 mm és a szegmensek szélessége kb 2,5-3 mm. ( ez ugy kb 16-20 szegmenst tenne ki). Hogyan vannak ezek a szegmensek bekötve a 5 tekercshez?
Nem akarom megjavitani, mert a motor mechanikusan esett szét, és még forogna is, ha valami egyben tartaná, de hát az a valami megpuhult benne ( valoszinüleg a melegtöl) igy kuka lesz.
Kösz
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2018
(#) erbe válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2018 /
 
A magas feszültség miatt, hogy kollektorszeletenként kisebb legyen a feszültség, megosztják, így jön ki a 20 tekercs, 40 véggel a 20 szeletre.
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Máj 21, 2018 /
 
Kösz.
Ezt eddig csak a nagyfeszültségü motorokbol ismertem (1000-1500V), ilyen mezei motorban még nem láttam ilyen megoldást.
Ez akkor azt jelenti, hogy minden poluson 4 tekercs van (5x40=20) és azok más más forgási fázisban kapnak áramot?
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2018
(#) erbe válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2018 /
 
Igen. Bár 230 V-os motorban nem túl gyakori az ilyen kevés szegmenses forgórész (univerzális motoroknál), de mivel DC motorról van szó, ott előfordul. A tekercsosztás eléggé gyakori, a legtöbb háztartási gépben, kéziszerszámban kétszer annyi a kollektorszelet, mint a forgórész szegmens.
(#) vaszil29 hozzászólása Jún 12, 2019 /
 
Sziasztok! Vaki vállal szegmens újra tekerést? A forgó részen 2 szegmens feladta és azt kéne pótolni. A többi jó, nincs zárlat. Mérhető. ??
(#) Orbán József válasza vaszil29 hozzászólására (») Jún 13, 2019 / 1
 
Üdv!
Kommutátort nem tekercselik, eldobják. Újat tesznek a helyére.
Egy jól leimpregnált tekercselést, kivezetéseket a sajtolásból kiszedni és visszarakni egy újba?
Újratekercselés, új kommutátor. ...és igen vastag buxtárca.
(#) vaszil29 válasza Orbán József hozzászólására (») Jún 13, 2019 /
 
Üdv!
Persze, persze egyszerűbb ujjat berakni, de a forgórész nem beszerezhető. Ezért csak a javítás jöhet szóba. A kommutátor nincs megkopva, ez a motor lassú fordulatú, elenyésző a kopás. Én úgy tudtam, hogy a forgó rész végén található Réz, vagy bronz szegmenseket hívják kommutátornak, amin futnak a szénkefék, nem az egész forgó részt. Tudtommal ott álló rész és forgó rész van. Köszi az építő jellegű választ.
(#) Orbán József hozzászólása Jún 13, 2019 /
 
Idézet:
„Köszi az építő jellegű választ.”

A helyes válasz: Felvilágosító céllal.

Amit szegmens aposztrofáltad, ezek szerint 1-2 tekercs?
Ilyen csak a kommutátorban van, az is inkább szelet.
Újratekercselés segít a dolgon, ami után ki is kell egyensúlyozni a forgórészt, valamint kérdéses a régi kommutátorba a huzal visszaforrasztása, vagy egy újban a sajtolásos rögzítése.
Remélem nem keverem a dolgot, mintha tegnap lett volna, 1971-ben végeztem ebben a szakmában - motortekercselés.
(#) VIM válasza vaszil29 hozzászólására (») Jún 13, 2019 /
 
Szia! Azt nem írtad, hogy az mégis melyik típus lenne amihez keresel forgórészt DE ITT nézz körül hátha találsz megfelelőt .....
(#) szlacis70 hozzászólása Jún 16, 2019 /
 
Sziasztok,

EWT10420w mosógép motor tachogenerátorán kell lecserélni a tekercset kb. 28m 0.20mm-es huzal van rajta, viszont csak 0.15-öst vagy 0.30-ast tudok méterbe venni, ezek is megfelelőek? A dobra ráfér a vastagabb is.

Köszönöm
(#) VIM válasza szlacis70 hozzászólására (») Jún 16, 2019 /
 
Szia! Nem biztos, hogy úgy jó lesz a tekercs ellenállása a vezérlő számára, mert 115 ohmnak kellene lennie a mérés alapján. Próbáld meg.
(#) szlacis70 válasza VIM hozzászólására (») Jún 17, 2019 /
 
szia,
0.2mm -es 28m vezeték 16ohm a 0.3mm-es 7ohm lesz.

L.
(#) granpa válasza szlacis70 hozzászólására (») Jún 17, 2019 /
 
A Z 115 Ohm, az számít. A 0.15 mm-ből ugyanannyi menettel jó lesz (lehet, le kell valamennyit tekerni belőle).
(#) nemgyuri hozzászólása Jún 19, 2019 /
 
Sziasztok! Van egy 220V/130W-os univerzális motorral szerelt fordulatszám-szabályzós "DREMEL" szerű kis gépem.
A legkisebb fordulatszáma is túl sok nekem. Arra gondoltam, hogy az állórész tekercselését =12V-ra kötném, és a szabályzóról jövő vezetékeket a kefékre. Így egy méllék-áramkörű motort kapnék. Ezzel a kialakítással kisebb fordulatot és a motorból kivehető max. nyomatékhoz jutnék.
Kérdésem, hogy ez így járható? Milyen buktatókra számíthatok? (Természetesen álló forgórésznél az állórész sem kapna gerjesztést.)
(#) VIM válasza nemgyuri hozzászólására (») Jún 19, 2019 /
 
Szia! Ezek között vagy ITT keresgéljél egy megfelelő kapcsolást. A dremel trafójának hány volt van a szekunderén?
A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2019
(#) zolika60 válasza nemgyuri hozzászólására (») Jún 19, 2019 /
 
Mivel valószínűleg soros gerjesztésű, a forgórész nélküli állórész elfüstölne a 230V-tól.
(#) nemgyuri válasza VIM hozzászólására (») Jún 19, 2019 /
 
Fordulatszámszabályzóra nincs szükségem, az benne van. (A DREMEL csak példa, de az is 230V-os)
(#) nemgyuri válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 19, 2019 /
 
Ahogy írtam az állórész kb 12V egyenfeszt kapna. (természetesen az univerzális motor ~ soros gerjesztésű..)
(#) gulyi88 válasza nemgyuri hozzászólására (») Jún 19, 2019 /
 
Nemjó.
Univerzális motor, ami azt is jelenti, hogy az állórész gerjesztés irányát is polaritásváltani kell a forgórész gerjesztés irányváltásakor (hogy a nyomaték mindkét félperiódusban egy irányba hasson). Vagyis nem köthetsz DC gerjesztést az állórészre, mikoris a forgórész fázishasított váltóval megy. Habár a forgórészt is beteheted egy graezt átlóba, úgy jó lehet...
Azt is tudnod kell hogy ha csökkented a fordulatszámot, azzal a motor hűtése is csökken, tehát töredék teljesítményre lehet majd csak igénybevenni.
Kb akkora feszültségű állórészgerjesztés kell, ami az állórészen a megengedett maximális áramot hozza létre, illetve a legyengült hűtés mellett még nem égeti le a tekercset.
De törekedni kell a minnél nagyobb állórészgerjesztésre (állórészáramra), mert minnél nagyobb az állórész fluxusa annál kisebb a motor fordulata (ugyanakkora forgórész tápfeszültség mellett).
(#) VIM válasza nemgyuri hozzászólására (») Jún 19, 2019 /
 
Idézet:
„A legkisebb fordulatszáma is túl sok nekem.”
Ha sok a legkisebb is akkor a szabályzóját iktasd ki és építs EZEK közül egy szabályzót hozzá.
(#) nemgyuri válasza VIM hozzászólására (») Jún 19, 2019 /
 
A képen látható kapcsolásra gondoltam. Az univerzális motorokhoz használt TRIAC-os szabályzók inkább teljesítmény-szabályzók, mint fordulatszám-szabályzók. Fordulatszámtartó Thirisztoros szabályzót már építettem ami jól tartotta a fordulatot, de a TIC 106D időnként elszállt! (tudott 3 fordulat/percet is komoly nyomatékkal)
Ennél a változatnál kb 1000 ford/perc-es minimális fordulatot szeretnék.
A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2019
(#) nemgyuri válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 27, 2019 /
 
Idézet:
„Vagyis nem köthetsz DC gerjesztést az állórészre, mikoris a forgórész fázishasított váltóval megy. Habár a forgórészt is beteheted egy graezt átlóba, úgy jó lehet...”

Köszönöm ez fontos volt, erre nem gondoltam először!
Az eredmény a következő: Gerjesztőtekercsek párhozamosan kötve DC 12V-ra. Forgórész DC 48V-ot kap. Fordulatszám kb jó, a motor érzésre erősebb és szépen tartja a fordulatszámot. Forgórész áramfelvétele terhelés nélkül kb 80 mA, max terhelésnél 650 mA, de itt már meg akar állni.
5-10 perces járatás után minimális a melegedése...
Átalakítás előtt 230V-os univerzális motor volt 135W névleges teljesítménnyel.
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2019
Következő: »»   9 / 9
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu