Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   701 / 839
(#) Egri Frédi válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 8, 2018 /
 
Úgy látom kifelejtetted a felsorolásból Àmpere törvényét, ami kimondja - röviden -, hogy az áramjárta vezető mágneses teret hoz létre maga körül, melynek iránya, nagysága meghatározott.
Nekem a szüleim nem engedték meg gyerekkoromban, hogy a TV közelében játszak a villanyvasúttal, mert "beszitált" a kép.
Továbbra is az a véleményem, hogy bármilyen tápnak a jósága attól függ amire használni akarod, ahhoz építsd.
Amit fentebb írtál az az utolsó betűig helyénvaló.
Persze lehet szőrözni a dolgot ... Részemről ez volt a végszó.
(#) elektroncso válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 8, 2018 /
 
A hozzászólásoddal egyetértek, a tápot mindig a célhoz kell tervezni, de itt most egy labortápról van szó, ami univerzálisan el kell tudnia látni a gyermekvasutat és a precíz mérőműszereket is. Sőt egy nagyobb tápigényű erősítőt is. Ezért labortáp. A kérdező arra volt kíváncsi, hogy a labortápjában (hiszen itt kérdezte) okozhat-e problémát a kivezetékezett puffer. Igen okozhat.
Szó sem volt sehol villanyvasútról, ráadásul a PIKO FZ1-ben még csak puffer sem volt, minek is, a DC motor tök jól elmegy a szelén szolgáltatta lüktető DC-ről is.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2018
(#) Ge Lee válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 8, 2018 /
 
Elkezdtem olvasni a hozzászólásodat, és már épp eldöntöttem hogy muszáj lesz belekötni, aztán a végére értem ahol leírtad a lényeget, így már nincs mibe belekötni. Természetesen, a két dróttal bekötöm valahova a kondit az nagyon nem jó, a jó az ha a befolyó áram csak a kondin keresztül tud továbbfolyni, azaz két bejövő szál a kondihoz, majd onnan a két elmenő szál akárhova.
Ennek csupán annyi hátránya lesz, hogy annak a vezetékszakasznak a kondi és az elektronika között szintén van ellenállása és induktivitása, de ez általában ilyen esetekben nem nagyon jelent hátrányt.
Ha visszalapoz valaki az EM-1-es labortápom fényképére azon jól látszik hogy itt előszeretettel alkalmazom én is. A méreteket illetően sokkal kevesebb kínlódással jár a nyáktervezés ha az ember az egyenirányítót és a puffert nem tervezi rá a nyákra, hanem közvetlenül a trafó után teszi, és a beépítés sem lesz olyan kötött, mert két kisebb nyákot könnyebb elhelyezni egy akármilyen dobozban mint egy nagyot. A nyák bemeneti oldalára kell tenni egy kisebb elkót és egy fóliakondit, amik "kijavítják" annak a 15-20cm-nyi huzaldarabnak a "káros" hatását.
(#) rascal válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 8, 2018 /
 
Köszönöm a válaszokat, előbb-utóbb átalakítom majd így a labortápomat. Amikor építettem kevesebb tervezési szempontnak voltam tudatában mint mostanában. Örültem, hogy elférek valahogy a rendelkezésre álló dobozban. Kis elkóból majd teszek ami belefér, fólia kondiból kb. mekkora értékűt célszerű rárakni?
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2018
(#) Ge Lee válasza rascal hozzászólására (») Szept 9, 2018 /
 
Elkóból 47-220µF elég, fóliából 100nF-1µF között.
(#) rascal válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 9, 2018 /
 
Ok, köszi!
(#) amp969 hozzászólása Szept 28, 2018 /
 
Üdv Urak!
A Proli007 féle LPSU3A50V tápot építem és az a kérdésem, h a kapcsolásban szereplő áteresztő Mosfetet (IRFP90N20D) helyettesíthetem-e 4db párhuzamosan kapcsolt hasonló tokozású Mosfettel?
A jobb hőátadás miatt szeretném így megépíteni, csak nem tudom a Mosfet meghajtása mennyire (sztem semennyire) érzékeny erre.
Gyengének érzem a 2-3cm2-en 150W-nál kelekezó hőt átvezetni a hűtőbordára...
(#) Kovidivi válasza amp969 hozzászólására (») Szept 28, 2018 /
 
Hát pedig a maga 0.51 fokC/W hőátadási tényezőjével kimagasló! Én nem raknék be mást, mert csak több problémát okoznál magadnak, mint nyernél. Első kérdés: mi fogja neked tökéletesen elosztani az eldisszipálandó teljesítményt 4 felé? Mi fogja meghajtani az esetlegesen nagyobb gate kapacitást? Hogyan fog erre a kapcsolás reagálni? Lassabb lessz? Begerjed?
Én TO220-szal és 0.9 fokC/W átadási tényezővel fűtök 120W-ot...
A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2018
(#) amp969 válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 28, 2018 /
 
Kösz a választ!
Milyen hútést használsz a TO220-as tokhoz?
Én egy nagy alu hútöbordával szeretném megoldani, 20x150x250mm alu + a bordák még 60mm-t kilógnak. Ha erre simán hozzárögzitem a Fetet akkor át fogja tudni vezetni a keletkező hőt elég gyorsan?
(#) Alkotó válasza amp969 hozzászólására (») Szept 28, 2018 /
 
Processzor hűtő a saját ventilátorával a célszerű megoldás. Olcsóbb, kisebb, hatékonyabb.
A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2018
(#) Kovidivi válasza amp969 hozzászólására (») Szept 28, 2018 / 1
 
A félvezetőtől is függ, hogy ki tud-e egyáltalán belőle ez a hő lépni! Adatlapban nézd meg a hőátadási tényezőket! Szerepel benne a Tjunction (szilikon) és a félvezető hátlapja (Tcase), és a Tcase és a hűtőborda (Tsink) közötti. Ezeket összeadva kapj minél kissebb értéket! Ha ez 1.2fokC/W fölött van, ne akarj 100W-nál több hőt disszipáltatni vele (tokonként)!
A borda pedig tudja leadni azt a hőt, amit elvársz rőle! A proci hűtők szuperek, a vákuumcsöves még jobb. Venti kell 30-40W folyamatos hő fölött!
A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2018
(#) Alkotó válasza amp969 hozzászólására (») Szept 28, 2018 /
 
Ha még nincs panelod, akkor rendkívül jó minőségű panelt én is kínálok hozzá. Illetve alkatrészcsomagom is van még néhány darab, amiben természetesen a FET is benne van (itt írtam róla korábban).
A hűtési intenzitás szempontjából rendkívül fontos a felfogás. Különös tekintettel arra a szomorú tényre, hogy erre a saját furatán való felfogás általában nem ad kielégítő megoldást. Ezért valamilyen kengyelt kell használni, ami teljes felületen szorítja a FET-et.
(#) amp969 válasza Alkotó hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
És van olyan procihűtő ami eldisszipál biztonsággal 150W-ot?
Úgy érzem ennek a tápegységnek ez a gyenge pontja
Van már amugy panelem, Tőled vettem Nekem kellett kétszer elküldeni
A link amit irtál az adok veszekbe irányit de ott nem találtam semmilyen alkatrész csomagot.
(#) amp969 válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Köszi értem
Akkor első körben maradok az egy db Fetnél
(#) Janszi válasza amp969 hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Idézet:
„És van olyan procihűtő ami eldisszipál biztonsággal 150W-ot?”

Bővebben: Link
Bővebben: Link
(#) Alkotó válasza amp969 hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
A tisztán áteresztős tápegységek melegszenek. Ha ez gondot okoz, akkor nem ilyet kell választani.
A szélsőséges melegre minél inkább fel kell készíteni az eszközt. Mégis jó azt tudni, hogy ez a melegedés csak a szélsőséges paraméterek mellett jelentkezik, tehát nem tekinthető állandónak. Elvárjuk, hogy 3A-en is elviselje a rövidre zárást, de ebben az állapotában talán értelmetlen működtetni hosszabb ideig. Direkt ezért van még egy "E-FUSE" opció is, ami ilyenkor lekapcsol
(#) Kovidivi válasza amp969 hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
150W eldisszipálásához nagy felületű hűtőborda kell (sűrű lamellás kialakítás mint a proci hűtőknél), és hozzá egy nagy légszállítású venti. Annyira nem okoz nagy gondot egyébként. Én pl. ezzel 120W-ot eldisszipálok. Annyira nem nagy. Természetesen ventivel fújva, a félvezető mellett közvetlenül a borda 70-80fokC-os! Csak egy FET fűt, a mellette levő TO220-as tok egy dióda, az is melegszik picit, de nem 120W-nyit! Kellett neki is a hűtés.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2018
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Ha ugyanekkora procihűtőt használnék, a hő elvezetése a levegőbe sokkal jobb lenne, a FET mellett 50-60fokC lenne a borda. Amit az előző hsz-ban mutattam, ott határon jár a FET és a borda is, de sok gyártó erre a pontra tervez . Egyébként a borda hőkapacitása szuper, rövid ideig elbírna többször ennyi hőt is nyelni. Pl. 1mp 300W hő, 3mp szünet.
(#) Egri Frédi válasza Alkotó hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Idézet:
„Ezért valamilyen kengyelt kell használni, ami teljes felületen szorítja a FET-et.”

Ezt már nekem is említetted, próbáltam is keresni több web alkatrész áruházban is, de sehol sem találtam. Hol lehet ilyet venni ?
(#) pucuka válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Nem túl nagy fáradsággal készíthetsz is, valamilyen lemezcsíkból. Akár.
(#) Alkotó válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Erre nem tudom a választ, még nem gondoltam vásárlásra. Egy darab lemezről beszélünk, amiben általában van két furat, amik közé befér a félvezető.
Erre sok minden jó lehet, én általában 20x3 mm-es rozsdamentes laposvasat szoktam visszavágni 10-15 mm szélesre, igazodva a félvezető tokozásához. Egy kicsit meghajlítom ívben, így addig tudom húzni a csavart, ameddig ki nem egyenesedik a lemezke, ezzel jó felfekvést és szorítást tudok elérni.
(Persze nekem van műhelyem, egy panellakásban azért nagyobb kihívás a dolog, de ott is meg lehet ez csinálni.) Ha nem boldogulsz, küldök neked valamit ami alkalmas a feladatra.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2018
(#) Alkotó válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
(#) Egri Frédi válasza Alkotó hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Ha ez így működik, akkor minden OK.
8 mm -es Al lemezből maratok ki egy akkora sávot, amibe belefér a FET és 3 csavarral felfogatom a hűtőbordára.
Azt hittem lehet készen venni. Hasonlót láttam már valamikor, bontás közben...
(#) furko válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Szia!

Ehhez hasonlókat lehet venni, de alkotó megoldása a tuti.
(#) pucuka válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 29, 2018 /
 
Lemezollód, műszerész satud nincs?
(#) Egri Frédi válasza furko hozzászólására (») Szept 30, 2018 /
 
Ehhez hasonlóval találkoztam korábban ...
De ezt nem lehet egy nagy hűtőbordára rárakni.
(#) Ge Lee válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 30, 2018 /
 
Sokféle leszorító létezik, de nem kell ezt túlragozni. Én mindig a furatnál szorítom le a félvezetőt egy sima 3-as csavarral, hiszen azért van ott a lyuk. Még sosem volt ebből probléma, hogy ne feküdt volna fel, vagy ne szorította volna eléggé. Sőt, van hogy a nyák súlyát is ezek tartják, meg a lábak forrasztása. Hegesztőinverterben, tápegységben, és erősítőben sem volt vele soha gond, pedig nálam tudnának a fetek mesélni, amikor egy egy teszten meg vannak úgy kínozva, hogy 1 méterről lehet már érezni a szagát.
Egyedül az olcsó, TO220-as tokokat nem lehet csavarral rögzíteni, mert némelyik olyan vékony lemezből van, hogy kézzel meg lehet hajlítani.
(#) Egri Frédi válasza pucuka hozzászólására (») Szept 30, 2018 /
 
Van mind a kettő, sőt bent a cégnél eszterga, egyetemes maró, sík- és palástköszörű, szalagfűrész és egyebek is megtalálhatók. Kisebb "ellenszolgáltatásért" szinte mindent meg tudok csinálni/csináltatni.
Viszont, ha valamit meg lehet venni 200Ft -ért, azzal nem érdemes 2 órán át foglalkozni.
Ám de, ha egy 8 mm vastag 50*70 mm Al lemezbe belemarsz egy 0.05 mm -el vékonyabb nútot mint a FET vastagsága - amibe a FET belecsuszik -, akkor alul-felül hűtve lesz. És fél óra alatt megvan ...
(#) Egri Frédi válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 30, 2018 /
 
Nagy igazságod van, az általam felvázolt lehetőséggel sehol sem találkoztam még csak mint "lehetőséget" említettem. Szedtem már szét frekvenciaválót, inverteres hegesztőt egyikbe sem volt "túllihegve" a hűtés. A félvezetők "hátlapja" egy ónozott réz lap - álltalában - és arra van "ráoperálva" a félvezető lapka, amit később formába " öntenek " műanyaggal, hogy tartása is legyen. A probléma inkább az szokott lenni, hogy "kispórolják" a rezet a hátlapból és így a csip hőelvezetése is romlik, amit házon kívülről már nem lehet pótolni.
(#) Ge Lee válasza Egri Frédi hozzászólására (») Szept 30, 2018 /
 
Jelenleg ugye a TO247 tokról beszélünk, ami nagyjából 20mm magas, 15mm széles és 5mm vastag. Ebből az 5mm vastagságból 2mm vastag a réz lap a minőségibb, és 1,5mm vastag a gagyibb termékeknél.
Senki nem tudja nekem megmagyarázni, hogy ezt miért ne lehetne az erre a célra kialakított furatnál leszorítani. Ha ez nem megy, akkor azért nem megy, mert az illető órás vagy hasonló méretű csavarhúzóval szeretné a szorítóerőt kifejteni. Azzal valóban nem fog menni. A lehető legnagyobb csavarhúzóval szoktam meghúzni, aminek a feje még éppen elfér a csavarhoronyban, az anyának pedig kombifogóval vagy kulccsal ellentartok. Ha nagyon minőségi a csavar, még a menetet is le lehet gyalulni róla, vagy meg lehet roppantani a műanyag tokot. A csavarfej alá pedig lehet alátétet is tenni, máris nagyobb felületen oszlik el az erő.
A legutóbb készült tápomban pl. fordítva van, a 3db párhuzamos FET 3-as csavarjai és lábai nem a nyákot tartják, hanem a nyák van rögzítve, és a processzorhűtőt tartják, ami lóg a levegőben. Köszöni, jól van.
Következő: »»   701 / 839
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem