Fórum témák
» Több friss téma |
Ebben a kérdésben van a legtöbb konfliktus a nézetekben. Ahogy a leirtakbol is kiderült, két szempont van a probléma megitélésére.
1. A motorbol kivenni az egész forgási tartományban a legtöbb mechanikus energiát és kitágitani a vezérlési/forgási tartományt. Azaz leküzdeni a fix motorveszteségeket, amik egy része feszültségfüggö illetve mechanikus. Erre a motorhoz igazitott frekvenciáju PWM jel kell. A vasmagos motorok esetén < 1 kHz alatti, vasmag nélküli motoroknál magasabb frekvencia. 2. Ha nem a maximális mechanikus energia kivétele a cél, csupán az elektronika veszteségeit kell csökkenteni (több amperes áteresztö tranzisztoros DC áramkör), akkor elvben bármilyen magas frekvenciáju PWM müködhet, de a motor müködése veszteséggel jár és sok esetben rosszabb, mint sima DC hajtásnál. Az ilyen PWM hajtásnak alig van szerepe a motorveszteségek leküzdésében és sok esetben a leadott energia sem jelenik meg a motortengelyen mechanikai energia formájában. Csak az elektronika jár jol, mert nincs annyi veszteség mint mondjuk egy sima áteresztö tranzisztoron, de a motor sok esetben nagyon szenved, a meddö energia elveszik és elképesztö zavaro hatása van. (Valamikor egyetlen pártunk ilyen motorral és a jele kisugárzásával zavarta a nem kivánatos rádiovételt szerte Keleteuropában.) Ezzel be is fejezem, mert már itt a modi. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
Típusból azért nincs olyan sok. A kivitel módjában viszont elég változatosak, de az nem típus.
Váltakozó áramra: Szinkron, aszinkron, és az univerzális soros motor. Egyenáramra: Soros, párhuzamos, és külső gerjesztésű. Az, hogy ezen belül hány pólus, fogazott, vagy egyéb kialakítású az már másodlagos, és a felhasználás speciális igényeinek megfelelő. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
Valoban, de egy tipuson belül is elég sok fajta motor van és ahogyan már korábban irtam, más feltételek vannak mondjuk egy vasmagos motor hajtására vagy egy lapos sztatoros motor vezérlésére. ( ilyen nincs is abban a felsorolásban - valamikor sok profibb magno capstan motorja volt ilyen).
De pl a vasmagos motorok között a csavart (skewed) armaturáju (rotor) motor teljesen másképp viselkedik, mint a videoban bemutatott sima vasmagos DC motorok. Pl ha a hajtásban lendkerék van akkor a sima DC motor lefékezi azt amikor nincs hajtás ( áram) , ha csavart armaturáju a motor vagy vasmentes akkor meg alig van fékhatás. Azaz sokkal jobban érvényesül a lendkerék stabilizálo hatása. Szoval ezek a nuánszok teszik érdekessé a kérdést és ezért nem lehet csak ugy kijelenteni, hogy ilyen vagy olyan frekvenciás PWM hajtás az optimális. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
|
Bejelentkezés
Hirdetés |