Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Mikrofon előerősítő
 
Témaindító: Takee, idő: Okt 22, 2005
Lapozás: OK   20 / 20
(#) abstrax válasza teddysnow hozzászólására (») Jan 6, 2019 /
 
Hahó! Köszi a hozzászólásod, jó tervnek tűnik, én is inkább próbálom megépíteni, mintsem - relatíve nekem nagy pénzért - megvenni a csicsás de kínai mai outboard-okat.... Ami már elfogadható lenne, azt százezrekben mérik, véleményem szerint tízezrekből jobbat lehet amatőr szinten is építeni. A duál mikrofon pre az jó lehet, főleg 2-mikrofonos (sztereo) felvételeknél, a gitár előfok meg csak hab a tortán. Utóbbit nyilván Hi-Z (nagyimpedanciás) bemenetűre szeretnéd, ide valóban elég az aszimmetrikus nagy Jack-es bemenet. Fantom sem kell hozzá. Az 1U-van én eléggé megkínlódtam, mert van, hogy csak "cipőskanállal" lehet magasságilag belepréselni amit akarsz... Nem tudom egy vagy két dupla triódát tervezel mondjuk bele, vajon elegendő lesz-e a szellőzés, esetleg perforálni kell a fedlapot, dehát rackes cuccnál esélyes, hogy alatta-felette is be lesz építve más egység...talán a perforált előlaphoz szokták ilyenkor szerelni a csöveket, még látványos is tud lenni... gondolom "rendes" csöves fokozatot építesz a gitárnak, nem a ma oly' divatos, semmirevaló "starved-plate" kis anódfeszültségű csalást. Pont ez a gondom sok mai elérhető árú "csöves" előfokkal - ART, Presonus és társai - hogy nincs igazi 100-150-200-250V-os anódfesz, hanem a fűtésen kívül maximum a fantomtáp 48V-os nagyságrendjével táplálják a csövet, ami így csinál ugyan már valamit, de valójában az általa keltett torzítást? vagy nevezzük igazi munkapont alatti erőlködésnek, hozzákeverik a diszkrét jelúthoz, és ezzel azt hiszik megvan a "meleg" csöves hang... hát én már ráfutottam erre, ki is ábrándultam rendesen, sajnos ezek még a relatíve megfizethetőbb holmik, de tökéletesen kár rájuk pénzt kiadni.
Visszatérve az írásodhoz... igazad lehet abban, hogy elhagyható a pad és a fázisfordítás. A gain-t valóban ésszerűbb fokozatkapcsolósra megcsinálni, mivel így a jól összeválogatott és kis tűrésű ellenállásos osztóval igen pontosan beállíthatod a 2 csatorna együttfutását. Már csak jó minőségű (aranyérintkezős?) Yaxley-ket kell beszerezni. Sajnos a kereskedelemben kapható átlag potik (még sokszor pl. az Alpha is) gyalázatosan pontatlan az ilyen precíz alkalmazásokhoz. Talán még az Alps, vagy a Penny&Giles az ami nagyon jó - cserébe persze drágák is.
Trafót nem elsősorban a távolra való jelvezetés miatt szeretnék, hanem inkább a hang "kolorizálása" miatt. Ezek valóban jó, ha ki- ill. bekapcsolhatók a jelútba. Ezekről annyit, hogy a határ itt is a csillagos ég árban. Kezdésnek most az olcsó Monacor-okat fogom kipróbálni (DIB- és LTR-110, es, kb. 4 ezer Ft darabja) - DI-boxokban hallottam már ezeket, nem szégyenletesen rossz a hangjuk, egy próbát megérnek. Továbblépve a 6-7 ezres kategóriában már ott vannak az Oxford (OEP) trafói, ezeket már profi preampokban is alkalmazzák. Elimex-nél van Neutrik (NTI) is, a cstlakozói után az sem lehet rossz. Ha pedig pénz nem számít, akkor jöhet a Lundahl, Carnhill, Cinemag, vagy éppen a Jensen. Utóbbi kettő szinte biztos csak az USA-ból - az első kettő talán kapható itthon is, de eléggé magas árakon (nem ritka az 50-100 Eurós darabár sem). Mindenesetre szerintem egy jó trafó sokat tud hozzátenni a hang karakteréhez, de nyilván ha inkább neutrális vagy nyitott és modern hangú előfokot szeretnénk, akkor elhagyhatók és marad az elektronikus szimmetrizálás.
És igen, végül is lehet hogy valóban felesleges a kimenetre csillapító potit tenni, valószínűleg átgondolom a javaslatodat és én is elhagyom.
Kérdés még a projekteddel kapcsolatban, hogy hogyan lesz megoldva a táp.
Miki-előfokoknak igen jól szűrt, atomstabil táp kéne ugye (inkább 317/337-tel, mint 78/79xx-el, vagy diszkrét kivitelben), a csöves gitár-előfokhoz meg talán szintén stabil egyenáramú fűtés (6,3 vagy 12,6V?), illetve egy jól terhelhető és biztonságos anódtáp...úgy 150-250V-ra? A csöves előfok kimenetén vajon megúszod a kimenőtrafót?
Nagyon érdekes dolgot csinálsz, kíváncsi leszek milyen lesz, ha elkészül!
Köszi még egyszer a tanácsokat!
(#) abstrax válasza pucuka hozzászólására (») Jan 6, 2019 /
 
Köszönöm szépen az értékes infóidat! Többszöri átolvasás után végiggondoltam az én esetemre amiket írtál. Az eddigiekben mindig csak elektronikusan szimmetrizáltam vagy aszimmetrizáltam - műveleti erősítős kapcsolásokkal. Működött, de aztán hallottam egy régi Studer pult trafós kimeneteinek a hangját - éshát ég és föld. A kimenetre ezért már régebben ki szerettem volna próbálni a trafós megoldást. A bemenetekre pedig akkor gondoltam először kipróbálni, mikor meghallottam a Neve 1073-as előfok hangját. Az ún. vintage-hang szerintem jó részben a megfelelően kiválasztott trafókon is múlik. Azzal nagy igazságot mondtál, hogy a bemeneten a trafós szintemelés mint olyan, mentes mindennemű elektronikai torzítástól és egyéb káros mellékhatástól.
Viszont egy gyenge trafó alaposan el is tudja rontani a hangot, így sajnos azt tapasztaltam, hogy a jó audio-trafó eléggé zsebbenyúlós témakör. Másik fórumtársunknak írtam, hogy milyen trafókkal is szeretnék próbát tenni majd, de egyelőre az alacsonyabb árfekvésűek jönnek csak szóba (Monacor, OEP, esetleg a kisebb NTI-Neutrik-ok). Ezeknek darabját talán meg lehet 10ezer Ft alatt úszni, de ha egzotikusabb gyártók felé kacsintgat az ember (Lundahl, Jensen, Carnhill pl.) könnyen belecsúszunk a sok tízezres kategóriába, ami azért amatőr szinten eléggé sok pénz. Mondják még a régi Beag-pultok kimenő trafóit, nem tudom mennyire realisztikus ezek mai beszerezhetősége, de annak idején nem lehettek ezek sem rosszak.
Nyilván ha az ember csináld-magad stúdiótechnika építésére szánja el magát, akkor annak jó oka van - leginkább talán az, hogy elégedetlen a megfizethető kereskedelmi tömegcikkek konstrukciós és megépítési minőségével.
Tökéletesen igazad van abban, hogy miért ne tegyünk a bemenetre osztót vagy csillapítótagot, valamint igyekszem az első tranzisztoros fokozatban minél kisebb zajú és nagyobb bétájú példányt használni - hogy az eredő jel-zaj viszony alacsony szinten tartható legyen.
Még alakulgat a kapcsolás maga, illetve a kivitelezésen gondolkodom (NYÁK-terv, jó minőségű alkatrészek, stabil szűrt táp, minőségi belső kábelezés, stb.) - remélem ezek pozitívan fogják befolyásolni majd a végeredményt.
Köszönöm még egyszer a sok tanácsodat.
(#) teddysnow válasza abstrax hozzászólására (») Jan 6, 2019 /
 
Még távol van a kész termék. Először egy "passzív", MOSFET-es eq-t kell még összekábelezni és betenni a dobozába. Utána egy fejhallgató erősítő a soros.
Írásod alapján én gondolok ilyen nagy megoldásokra. Egy trióda lesz és kisfeszültségről megy. Arra kell, hogy ha lusta leszek kimikrofonozni az erősítőt, akkor egyből felvehetek vele gitár hangot emlékeztetőnek pl.
Ha pénzt is keresel vele, akkor én inkább vennék egy pár kit-et. Gondolom nézted ezeket.
1
2
3
4
Táp? Hát azzal sem lehet majd rakétát kilőni, sima 78xx. Még pedig azért mert már/még nem divat az atom stabil táp még stúdióban sem. Ezt nézd meg belülről. Kb fél millió Ft.
A mikrofon erősítő sima műveleti erősítős lesz. Nekem nem váltak be a tranzisztorosok. Nagyon jók, zajtalanok, nagyot erősítenek, de 500mV-nál koppan a kimenetük amiket találtam. Nem kisérletezek velük tovább.
(#) abstrax válasza teddysnow hozzászólására (») Jan 6, 2019 /
 
Hmmmm... passzív MOSFET-es EQ? Na, olyat még nem láttam. EQ-ból amit csináltam az 2-féle volt. A "hagyományos" aktív szűrős grafikus EQ - ezek többféle verzióban, gitárhoz pedálba 6-7 sáv (100Hz-től talán 6k-ig), 10-sávos oktávszűrős... aztán volt egy 3-sávos parametrikus próbálkozás (állítható Q-val, átlapolható sávokkal). Ezek IC-sek voltak döntően, bár egyszer volt tranzisztoros - elmondhattam, hogy csináltam diszkrétet is.
Füles-erősítőből csináltam a jó öreg (és elég igénytelen) LM386-os verziókon kívül, opamp+2 végtranzisztoros verziókat (pl. BD139/140-nel), valamint teljesen diszkrétet is, de megmondom őszintén, én sem hallottam nagy különbségeket. Utóbbit különben egy monitor-controllerbe raktam bele (ezt használom az aktív monitorjaim meghajtásához, 3-forrás/3-pár kimenet, mute, mono, dim, phase rev, kivezérlésmérő, egy fő nagy hangerő forgatógomb és egy külön füles-erősítő - kvázi egy pult Master-szekciója, kissé butítva és bedobozolva).... a passzív verzióknál jobbnak tartom, tettem bele pár szolgáltatást, és így nem a DAW-ból kell hangerőt szabályozni. Á'la Presonus Monitor Station és társai....
Füles végfokból csöveset még nem próbáltam - majd több tapasztalattal talán abba is belevágok.
Szóval akkor egy kisebb anódfeszültségű előfokot tervezel. Mondjuk olyan 60V-tól már lehetne komolyan venni az ilyesmiket, én most az Ágoston-könyvben leírt "buffert" - Musical Fidelity X10-D tervezem megcsinálni majd. Ez egy elég egyszerű holmi +-30V-ról megy és jónak mondják - amennyiben a digitális forrású jelet kell színezni, "élőbbé" tenni....meglátjuk.
Rod Elliot oldalán (ESP) például "csak" 140-150 Voltokról mennek a csöves dolgok, tehát nem feltétlenül kell szerintem előfokba a 250V nagyságrendje.
Igen, ismerem nagyjából az általad küldött DIY-kit példákat - nagyon jónak is tartom őket.
Fő kedvencem a francia SoundSkulptor - rengeteget tanultam abból, hogy hozzáférhetőek a kapcsolási rajzaik, és némi utánajárással még az "egzotikusabb" komponensek is kideríthetők.
Ha nem is az 500-as formátumban, de lehetséges, hogy megépítem (saját NYÁK-kal) egy-két berendezésük klónját.
Nem, pénzt nem keresek ezzel, itthoni örömzenélés, meg egy-két kósza próbálkozás egyelőre.
Igen, sokáig én is 78/79xx-szériát erőltettem, de sajnos van közöttük sok, ami igen zajos tápokat eredményezett.... áttértem az LM 317/337 párosra, mert sokkal korrektebbnek tartom.
LA-610...hát igen, pontosan erről beszéltem. Hogy a márkás, drága outboard-okban is tombol az alulméretezés, meg az olcsó kínai alkatrészek és az összenyomorított SMD-megoldások, amiknek szerintem semmi helye a minőségi hangfrekis cuccokban.
Mivel csinálod a miksi-erősítőket? Alap TL071/LF356/NE5534? Vagy jobb, mondjuk OPA 2134? Esetleg ilyesmi, hogy INA217/SSM2017? Nem is tudom, mivel csinálnék jó IC-s előfokot... talán OPA-kal vagy AD-kel.
A tranzisztorosnak még adok esélyt, különösen 2 dolog érdekel még, az egyik a Neve 1073 vonala, a másik pedig egy diszkrét opamapos verzió (mint a SS MP599-ese pl.) - hát, lesz mivel agyonütni a borús téli estéket.
(#) teddysnow válasza abstrax hozzászólására (») Jan 7, 2019 /
 
Egy ilyen egyszerűt használok 5534-el.
Lehetne cifrázni, de ha a dobos elkezd lengő cinnel kisérni, akkor süthetem a holdkőzet vasmagos trafóimat. A következőbe azért teszek, mert van pont 4 darab valami noname egyszerű.
(#) abstrax válasza teddysnow hozzászólására (») Jan 7, 2019 /
 
Elég komolynak tűnik az előfokod. A kivitelezés is csinos.
Időközben végigolvastam az előzményeket - úgy tűnik mindenből lehet még tanulni.
(#) haka64 hozzászólása Júl 11, 2019 /
 
Mikr.erősítő

Sziasztok. Azt szeretném kérdezni, hogy szerintetek ez a mikrofonerősítő üzemelhet-e +-11v feszültségről? Illetve ehhez kellene-e valamelyik alkatrész értékét változtatni? Köszönöm.
(#) proli007 válasza haka64 hozzászólására (») Júl 11, 2019 /
 
Hello! Nyugodtan mehet +-11V-ról, nem kell változtatni semmin.
Következő: »»   20 / 20
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu