Fórum témák
» Több friss téma |
A táp állapotáról akkor kapsz bővebb infót, ha megméred benne a romló paraméterű alkatrészeket amik az elkók. A működéséről kellő képet kapsz egy 2W-os ellenállással is, ha viszont a terhelhetőségére vagy kíváncsi akkor nagyon kevés az 5V-10A, oda olyan 30A körüli terhelés kellene.
PC bontóban használnak tesztert (legalábbis ott láttam), annak az eldöntésére és a vevőnek bizonyítására, hogy "jó" a táp.
Igen, ha jól emlékszem abban is 2 vagy 5W-os ellenállások vannak meg ledek. De ha már teljesítmény is kell akkor én elő szoktam kapni a gofri, szendvics stb. sütőkből bontott fűtőszálakat, annak darabja is tud vagy 3-400W-ot, és attól sem kell izgulnom hogy baja lesz benne a PN átmenetnek, volt hogy addig hevítettem amíg már kékült rajta a külső fém burkolat.
![]()
Köszi, ezt mellőzöm szerintem, nincs arduinom, se programozni nem tudok arduinot, meg valami egyszerűbb talán jól jönne, mivel akksiról üzemelne, hogy minél mobilisabb legyen.
Csak ahhoz szét kell szednem a tápot, és egyébként is az elko csere nem mindig megoldás. Sokáig hittem hogy elko cserével kb mindent lehet orvosolni, de rájöttem hogy egy jól ,,elbújó" megnyúlt ellenállás is szívathat meg. Nem az a cél hogy megmérjem mennyit tud a táp, hanem hogy lássam mennyi különbség van a terhelt-terheletlen állapothoz képes.
Ennél egyszerűbb márpedig nem nagyon van. Középen, felül a kapcsolás kb. hatoda az IREF felirattól a shunt feliratig.
Mondjuk abban nem hiszek, hogy 120-170 Wattot el fogsz egy FET-tel disszipálni, de első műtehernek megteszi. Bár a "tenyérnyi borda" alatt nem tudom mire gondolsz, ha PC-vel játszol akkor nyilván tudod, hogy ettől jóval kevesebbet fűtő procikat is aktívan hűtenek, a P4 korszakban pedig jöttek a heatpipe-os megoldások...
Pc bontó már nincs. Bezártak, lassan egy éve.
Szia! Némi átalakítással jó lehet.
Tetszik a cikk, a TL431 mint hőfokkompenzált referencia, aztán saját magától mV-okat mászik el.
![]()
Ok. Arra gondoltam, hogy csak LM358-as részt használod fel, nem az egészeg.
A Gyulai Pál utcai?
Az én tapasztalatom, hogy 100W-ig nincs gond, de nem mindegy, melyik félvezetőt használjuk! IRLB3034, IRF3710, ezek nagyon jók, de meg kell nézni az adatlapban, mit tudnak, pl. a mindehol beszerezhető IRF530 is nagyon jól tud szerepelni, FET-enként 50-60W-ig.
A TO247 tokozású félvezetőket azért nem sorolom fel, mert azok W/Ft arányban nagyon drágák, ugyanazt a teljesítményt TO220-as tokozású félvezetővel olcsóbban ki lehet hozni, és az is előnyös, hogy ilyenkor a két melegedő alkatrészt egymástól messze is a hűtőbordára lehet rögzíteni.
A program is elérhető amúgy, csak fel kell tölteni. Neked nem kell programozni tudnod.
A TL431 a legtöbb ilyen házi bohóckodásra bőven jó. A legtöbb esetben se műszer, se igény, se szükség nincs arra, hogy ettől pontosabb referenciád legyen. Pláne hogy utána rátolsz egy - jó esetben - 1%-os ellenállásokból álló osztót... És attól mindenesetre sokkal stabilabb, mintha a tápfeszt (vagy egy csak erre fenntartott 78xx stabot) osztanál le.
Utánaolvastam mostanában kicsit a témának, a "sima" párhuzamos kötéssel (fet+sönt) sokan futottak bele problémákba, végigolvastam pár topic-ot ahol a tervező hosszas kísérletezés után eljut a kb. 2. kommentben említett javaslatig 1 opamp/FET Egyébként pont tegnap terveztem egy műtehenet, szerintem ma feldobom ide megköpködésre. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2019
Hát, azért a 100 Watthoz már olyan hűtés is kell, illetve 200 Wattos specifikációjú FET-ekről beszélsz. És a srácnak mondjuk kellene 170W terhelés, azt nem nagyon viszi el egy FET...
Két, az általam ajánlott FET-tel már mennie kell a 170W-nak biztosan. Egy FET 100W-ot tud (többet is, max. 150W, de azt már nem ajánlom senkinek, oda már hűtőcsöves hűtés kell). De ha pl. IRFZ44N-et használ, akkor több darab kell. Szóval adatlapot kell böngészni kicsit.
Amit feljebb írtál, hogy 1 OPA/FET, teljesen egyetértek vele. Plusz 50Ft költség, és 100%-osan korrekt lesz az áram megoszlása a FET-ek között, míg a sima párhuzamos kötés csak közös tokozású diódáknál megengedett, FET-eknél mindig lesz egy kis bizonytalanság, amit én 50Ft plusz költség árán inkább kizárok. Plusz, ha az ember túlterheli a műterhelést, és egy FET zárlatba megy, helyette berakhat másik FET-et is (talál időközben egy jobbat/olcsóbbat), és nem kell az összeset kiszednie, hogy 20db-ból kiválogassa az azonos paraméterekkel rendelkezőket. Vagy mint mondták, azonos gyártásból származó FET-ek nagyon hasonlóak. De ha javításra kerül a sor, akkor már nem ugyanazt a FET-et kapja az ember, mint fél évvel ezelőtt. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2019
Szerintem az ilyen táp, PC táp megy/nem megy, mennyivel megy tesztekhez bőven elegendő az autós izzók használata. 5, 10, 21, 55/60 W-osak vannak, ebből szinte bármi kihoztató. Az 5 V-os ágon is használható, egyszerű, olcsó, hűtést, egyéb bohóckodást nem igényel. (A karakterisztika nem lineáris, de ez jelen esetben nem gond.)
(Ha van egy H4-es (55/60W) izzót használó autó a háznál, szinte biztos akad egypár kiégett, abban a másik szál még hasznàlható erre.)
Egy 55 W-os autós izzó hideg ellenállása olyan kicsi, hogy könnyen "hiheti" a tápegység, zárlat van a kimeneten, lekapcsolhat.
Simán el szokott indulni, tapasztalat.
De elindítod egy 5-10-21 W-ossal, és utàna beterheled. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2019
Csak mint érdekesség. Amíg itt volt nálam az az LPSU panel amiről a labortápos topikban írtam, megmértem a TL431 saját feszültségvándorlását ami abból adódik, hogy melegszik a lapka a rajta átfolyó áramtól. Ez 2,5mV pár perc alatt amíg beáll a hőegyensúly. Megmértem ugyanígy a 7915-öt is, csak arról nem írtam. Annak pedig ugyanez 1,6mV az adott beépített helyen, nyilván nem korrekt az összehasonlítás csak úgy leírtam. Akkor ott most melyik a jobb?
![]() Hogy ki mibe fut bele az mindenkinek a maga problémája, de nekem volt olyan analóg tápom amiben 5db FET ment párhuzamosan, ugyanarról a pontról hajtva, csak a gate ellenállások választották el őket. Sosem volt vele gond, a legnagyobb árameltérés az ágak között ha jól emlékszem 8%-nál nem volt több. De elég ha megnézel a neten tucatszámra lévő fetes erősítő rajzokat, simán párhuzamosan van kötve 4-5 FET, és diszkóznak velük, de ott van nekem is a 400W-os VF2-m, évek óta semmi baja. Nyilván nem a határra van méretezve és járatva.
Az egyik FET amit ajánlottál, az HEStore-os adatlap szerint 160 vagy 200 Wattos (két verzió van, aminél 160W-ot ír az automotive). De mindez az "absolute maximum rating", és 25 fokon igaz. Ahogy melegszik a környezet úgy lesz ez egyre kevésbé igaz.
Sokszor nem próbáltam a módszert de amikor igen (több éve), nem működött. A második módszer jó ötlet.
Igen. Én tapasztalatból mondom, hogy 100W-ot bírnak, hosszú távon is. Ha jó a hűtés, a FET-et rögzítő csavar alatti felületen 75fokC-t mérek maximum. A borda ennél hidegebb, a szilicium melegebb.
IRF3710-nél, ha kiszámolod, adatlap szerint is bírja a 100W-ot, ha a szilicium 100fokC-os, akkor a hőmérséklet különbség: 100fokC-25fokC (200W/hoz tartozik a 25fokC) az 75fokC, ezt szorozva az 1.3W/fokC-szal megkapod a 97.5W-ot, ennyivel kevesebbet tud a FET az adatlapban közölt 200W-hoz képest disszipálni, ha a szilicium 100fokC-os (a legrosszabb eshetőséggel számoltam). Ha hidegebb a szilicium, akkor még többet is tud (tehát jobb a hűtés). És ami fontos: 175fokC a maximális szilícium hőmérséklet, szóval még tartalék is marad. Nem próbálgattam a maximumot, 100W/FET is bőven jó, és biztonságos. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2019
100W az OK, de én 170 Wattról beszéltem. Ami jobban belegondolva marhaság, mert neki 5 Volton kellene 10A és/vagy 12 Volton 10A, ami együtt valóban 170 Watt, de egy műtehénen max. 120W esik. És úgy már reális is lehet, persze a hűtés kritikus, főleg tartós üzemben.
Igen. Már a weblapjuk sem működik.
![]()
Ha a tisztán mosfet alapú terhelést egy ellenállás+mosfet soros tagra cseréled, akkor a feten nem lesz akkora terhelés. Például ha 12V 10A terhelés kell, akkor az tisztán fettel 120W, de ez eddig sem volt kérdéses. Ha viszont egy soros ellenállást teszel a fethez, akkor a maximális áram felénél kapja a fet a maximális igénybevételt. Ha emeled az áramot, akkor pedig tovább csökken. Persze az ellenállás az fűteni fog, de amíg a félvezető nem mehet 100-150 fok felé, addig az ellenállás (huzal) had izzon. Ilyen kivitelnél a műterhelésed félvezetői nem 170, hanem legfeljebb 42,5W-ot kell hogy eldisszipáljanak. Az álltalad támasztott igényszerint a fetek RDSON értékét levonva a szükséges ellenállás értékéből, az 5V-os ágra 0,4 a 12V-osra 1 Ohm körüli kellene. Ezek is mehetnek egy másik hűtőre, de jóval magasabb hőmérsékletet bírnak.
Ez is egy lehetöség, de nem biztos, hogy kifizetődő. 250-300Ft (Reicheltnél 0.78€) egy IRF3710. Egy 50W-os, hűtőbordára szerelhető 1Ohm ellenállás szerintem ennél drágább (3.8€ körül láttam).
A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2019
Így van.
IRF 540 speckó szerint 100V, 28A, 150W, és kevesebb mint 200 Ft itthon.
Sziasztok!
Ezek a 100W-os alumínium tokos ellenállások bifilárisan tekertek? Mérte esetleg valaki az induktivitásukat?
Én nem mértem.
De műterhelésként már többször használtam, és tudta amit elvártam. A névleges terhelésnek már a felén is jelentősen melegszik, de bírja ezt a meleget, és az ellenállását is jól tartja a melegedés ellenére is (ezt mértem). |
Bejelentkezés
Hirdetés |