Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Olajdiffúziós vákuumszivattyú építése
Lapozás: OK   2 / 15
(#) Laslie74 válasza Collector hozzászólására (») Aug 17, 2008 /
 
Venni ne akarjál mert az biztos drága ha jól tudom manapság már csak elektroncsövek vákumozásához használják. Egy üvegtechnikussal kéne kóburálni a fellelhető rajzok alapján. Szerintem 1-2 kg higannyal biztos működne úgysem képcsőgyártó gépsort kell levákumoznod 1000db/műszak, csak labor, lassan de biztosan.

vacum.gif
    
(#) akika válasza Collector hozzászólására (») Aug 18, 2008 /
 
Helló!
Szerintem a fagyasztó csapda mindenképpen szükséges lesz! Én most a héten üzemeltem be a nagyvákuum rendszerem első részét, egy 2 fokozatú olaj rotációssal, ami gázballaszt nélkül 1x10-4 mBar-ig viszi le. Én építetten rá egy termisztoros vákuummérőt, ami a Pirani elvén méri a vákuumot. A csapdám jelenleg csak szárazjéggel ment -80°C-on de ez is rengeteget javított a nyomáson, az eddig elérhető végvákuumot több 10 mikronnal megjavította. Amúgy csak egy U alakú csövet használtam szárazjeges hűtéssel. A sz.jég nem drága 380 Ft/kg Én a Messernél a Váci úton vettem, és megfelelő tárolóban nálam még most 5 nap után is több kiló van, a kezdeti 12 Kg-ból.
A diffúziós szivattyút, ha építesz, mert szerintem üvegtechnikus könnyen meg tudja csinálni / Itt van pár jó rajz: Bővebben: Link / Ha kell, tudok adni üvegtechnikus címeket is!/
Amúgy vehetsz diffúziósat az E-bayen is, már pár 100 USD-ért kapsz használt darabot. Viszont azokba olaj kell, pl Santovac. + Jó sok tisztítás.

Látom, hogy elővákuumot klímakompresszorokkal szeretnél elérni! ezzel az csak a probléma, hogy a diffúziós üzemeltetéséhez több órát kell mennie az elővákuum pumpának és minimum 10mikron végvákuumot kell biztosítania, különben a diffúziós el sem indul megfelelően. Javaslom inkább vegyél egy 2 fokozatú a klímatechnikában használatos vákuumszivattyút és azzal kísérletezz. Remélem tudtam segíteni! Üdv!
(#) Collector válasza akika hozzászólására (») Aug 18, 2008 /
 
Hmm régebben 150forint volt a szárazjég a messernél. De 500 forintért már folyékony nitrogént is lehet kapni. Amúgy miben tárolod a szárazjeget, sima hungarocellben? Egyelőre a kaszkádhűtésnél maradok e tekintetben, azt úgyis akarok építeni, és ha már van, nem probléma a -40-50 fok sem. Ebayon most nem látok olcsón, régebben volt fenn egy 150$-ért (ahhoz kellett volna még mondjuk fűtőrész). Olaj 3k Bővebben: Link
A klímatechnikai vákumszivattyú is csak kb 0,05mbarig megy le, és 70k-ba kerül. Ráadásul 20 óránként cserélni kell az olajat, ami szintén 5 ezer forint. 70 ezer forintot meg csak az elővákumra nem tudok elkölteni.
Arra gondoltam még, hogy egy egylépcsős hűtővel kéne hűteni a klímakompresszor olaját, így jóval tovább bírná (vagy külső, léghűtéses motorral kéne hajtani)
De szerintem először ki kell próbálni, hogy mekkora vákum érhető el azokkal a kompresszorokkal, amiket beszereztem. Ha kell szétkapom őket (jópárat már így is szétszedtem, mert utóbbi időben sok kompresszort illetve klímát hoztam haza, amiknek többféle problémái voltak) és a tömítéseket kicserélem. Mondjuk csak 1 dolog kéne, valami minuszos szenzor, ami legalább 1uBar-ig elmér. Jelenleg csak -0,99barig tudok mérni, de az kevés lesz később.
(#) akika válasza Collector hozzászólására (») Aug 18, 2008 /
 
A nitrogénnel csak az a baj, hogy bár csak 500Ft/l, de kell hozzá Dewar is, amit ha szintén a Messertől bérelsz akkor 1000-2000 Ft/nap a bérlés, vagy újonnan kb 150-200e Ft egy darab. A szárazjeget amúgy hungarocellben és üveg termoszokban tárolom, építettem egy hungarocell tárolót 8 cm vastag hungarocellből, ezt beletettem a mélyfagyasztóba -35°C-ra, és ott tárolom.
Amúgy a költségek terén én a mostani berendezésemre, úgy, hogy 30ért kaptam egy profi 2fokozatú vadonat új olaj rotációs szivattyút, elköltöttem már kb 60at és még bőven nincs kész! Nyomásmérőnek én ezt használom: Bővebben: Link Elég könnyű megépíteni és jól is működik, csak kalibrálni kell egy pontos mérőhöz, de ha ez nincs akkor a grafikon alapján is be lehet lőni!
(#) akika válasza Collector hozzászólására (») Aug 22, 2008 /
 
Időközben eszembe jutott, hogy mégis csak el lehetne érni a megfelelő vákuumot nagyobb beruházás nélkül is! Gondolom fusort szeretnél építeni és ott gyakorlatilag egy zárt kamrát kell evakuálni, és nem kell számítani jelentősebb gázbeáramlásra. Az ötletem az, hogy ne diffúziós pumpával dolgozz, hanem próbálj építeni egy szorbciós pumpát, amit folyékony nitrogénnel hűtve szerintem könnyedén elérhetné a 10-5 mBar tartományt, ha a vákuumkamrát jól szigeteltre építed. Itt találsz egy jó leírást a pumpa építéséhez egyszerű anyagokból: Link Bár az oldalon szereplő pumpa pár torról csökkentette le a nyomást 25mikron környékére, de ha alacsonyabb kiinduló nyomást alkalmazol, akkor könnyedén elérheted szerintem a 10-4 - 10-5 mBart is, ha pedig vákuumban tudod kikályházni a pumpát, akkor szerintem akár 10-5 alá is mehetsz.
(#) Collector válasza akika hozzászólására (») Aug 22, 2008 /
 
Kösz a tanácsot, megvizsgálom ezt a lehetőséget is. Szétnéztem amúgy elővákum szivattyú ügyben, ebayon vannak 100mikronos szivattyúk, elég kicsit, 1 illetve 2 lépcsősek (van olyan 1 lépcsős, ami 75 mikronig is lemegy ) és nem túl drágák, általában 20 ezer forint alatt vannak. Lehet, hogy elég lesz első körben egy ilyen szivattyú is (az ásványolaj 1 liter bele pedig 3800 forint hóbagolynál, és 280ml-es a szivattyú tartálya, szóval elég egy darabig szerencsére), és később, ha több pénzem lesz, akkor ruházok be valami diffúziósra, vagy egyéb mélyvákum szivattyúra.
A fusorral az a baj, hogy tökéletesre nem lehet megcsinálni házilag, mert kéne bele krioszivattyú, hogy a héliumot deutériumot (és esetleg tríciumot) szét lehessen választani. De próbálkozni kell
Amúgy ez az eddigi legjobb fusor, amit neten láttam :
Bővebben: Link Olyan anyagokat beszerzett hitelesítésnek, mint pl kalifornium
(#) akika válasza Collector hozzászólására (») Aug 23, 2008 /
 
Próbának én is inkább egy rendes rotációst javaslok, mert egy klímakompresszorral soha nem lehet összehozni annyira megbízható és jó rendszert mint 1 vagy 2 fokozatú rotációssal.
Szerintem elég akarattal és kitartással meg lehet csinálni a fusort, bár tény, hogy jó pár évet és tetemes összeget kell beleölni az építésbe, ha az embernek nincsenek megfelelő eszközei és mindent házilag kell megépíteni. Krioszivattyú szerintem nem szükséges, bőven elég, ha egy adag tiszta / pl veszel egy palackkal a Messertől/ deutériummal feltöltöd 20-40 mikronra a vákuumkamrát és már mehet is. Itt sok mindent megtalálsz a vákuumtechnikáról és a fusorról is.
(#) velence válasza akika hozzászólására (») Aug 25, 2008 /
 
Kedves Fiuk,
Én egy nyugdijas mérnök vagyok, aki 20 évet dolgoztam a KFKI ban, müszakiak - nem tudósok - között. Most régi rádiócső reprodukálásához csinálok vákumrendszert ugy, hogy begyüjtöttem Leibold olajdiffuziós szipit, és egy 2DSE 8 tipusu régi NDK kétfokozatu rotációsat. (Ez éppen rossz. Van aki ismeri?) A régi kollegáim, akik az intézet vákumrendszereit tartották karban, sokat segitenek, meg adnak alkatrészeket, és még igy is sok pénz és vesződség kell 10-5 vákumhoz. Mégis, a járható út a két kulcseszköz beszerzése. Klima és más forgo-morgó ELFECSÉRELT IDŐ.
A higanyos szivattyu szuper, de nagyon macerás. A tungsram rádiócsőgyártó sorain az volt, mer"termelékeny" ráadásul vasból, amit a higany old. kb. 10 cm átmérőjü ésközel 1 méterhosszu.mér csináltam jó csövet az intézet laborjában, és itthon 1 éve küzdök a magam vákumszivattyujával. Profiknak is kemény menet, ha nincs a kasszában néhány millió! Kérdésem: Tud e valaki segiteni a rotációs javitásához? A két fokozat közötti "hörgőszelep"-et valaki elbarmolta. Üdv, TJ (HG5TMB)
(#) retro válasza Collector hozzászólására (») Aug 26, 2008 /
 
Bocs, hogy beleokoskodok, de a hűtőkompresszorok betétmotorját a visszaáramló hűtőközeg hűti vissza. ha nincs hűtés, leég a moror, vagy a hővédelem leold. Erre a célra szerintem hosszútávon nem megfelelő.
(#) Collector válasza retro hozzászólására (») Aug 26, 2008 /
 
Tisztában vagyok vele, ezért is írtam később az ötletet, hogy külső, léghűtéses motorral kéne meghajtani (ami ráadásul szabályozható), vagy az olajat kivezetni egy hőcserélőbe. Mindkettő problémás. De szerintem azt fogom csinálni, hogy vagy elcserélek néhány klímakompresszort egy vákumszivattyúra, vagy eladogatok néhányat és úgy veszek ebayon egyet. Itthon a hóbagolynál láttam elég jót, 15 mikronig megy le, 70 ezer forint. Láttam élőben, jó kompakt, 9 kilós 2 lépcsős darab, 70k nem sok érte, csak én annyit nem akarok rászánni.
Végeztem nemrég egy kis próbát, vettem egy jó kis rothenberger keményforrasztót, és összeforrasztottam 2 rotációs kompresszort. Vákumszenzorral mértem a nyomást, de az egyik kompresszor eléggé zörög, valószínűleg már eléggé kopott, így -0,74 barig ment csak le. Viszont megvizsgáltam egy régi orosz 3 fázisú hűtőgépkompresszort, ami ráadásul dugattyús, és -0,95barig lazán lement egymaga. Még azt fogom megnézni, hogy a dugattyús klímakompresszor mire képes, mert a rotációsak nem szeretik ezt a vákumozást.
(#) Collector válasza velence hozzászólására (») Aug 26, 2008 /
 
Az a visszacsapó szelep lehet. Hát cserélni kell, ha rossz.
(#) akika válasza velence hozzászólására (») Aug 26, 2008 /
 
Üdv!

Collectornak igaza lehet, szerintem is ki kell cserélni, mert ha nem zár teljesen akkor rengeteget ront az 1 fokozat vákuumán és így a 2. fokozat is kevésbé szív majd. Küldj róla pár képet, mert ha csavarmenetes, akkor hátha helyettesíthető valamilyen vákuumszeleppel.
Amúgy a 10-5 mBar vákuum elérése szerintem a diffúziósnál olcsóbban kivitelezhető szorpciós csapdával. Itt van egy elég ,,könnyen" összeállítható rendszer, ami folyékony nitrogénes hűtéssel már eléri a szükséges vákuumot. Ennél szerintem egy használt diffúzióssal működő rendszer sem egyszerűbb, főleg nem olcsóbb, bár ha a rendszer tartalmaz lyukakat, akkor szorpcióssal előfordulhat, hogy nem lesz elégséges a vákuum.
Azonban, hogy a szorpciós működjön, egy jól működő legalább pár mikront szolgáltató 2 fokozatú rotációsra van szükség.
(#) akika hozzászólása Aug 26, 2008 /
 
Amúgy nem tud valaki segíteni vákuumszerelvény elemek beszerzésében? A jelenlegi szivattyúmon KF25-ös / 40 mm-es / csatlakozók vannak és szükségem lenne egy vákuumcsapra és hozzávaló bilincsekre és esetleg pár O-gyűrűre is. Ha valakinek van ilyen vagy ehhez hasonló akkor szívesen vásárolnék tőle pár darabot.
(#) Libus hozzászólása Aug 26, 2008 /
 
Nekem meg van egy Dewar edényem, jó nagy, nem érdekel valakit? Legalább 25 literes, egy Gamma detektort hűtött korábban a BME-n.
(#) Collector válasza Libus hozzászólására (») Aug 26, 2008 /
 
Engem érdekel, de bizonyára 100k körüli ára van
(#) velence válasza akika hozzászólására (») Aug 30, 2008 /
 
Dear akika,
Itt küldök csomagolva négy képet. Az elsőn látszik a szivattyu teteje a három csatlakozóval. Ami most le van zárva, az a szivott csonk. ami felénk létszik, az a "kipufogó". A középső egy lecsavarható hollandi, amibe egy kupos végződés van beforrasztva, amire akár vákumzáró rézcsövescsatlakozást is lehet csinálni. Ha a hollandit lecsavarom, belül egy kis O gyürü van a szivattyu részen, meg egy puha nyomórugó. A hollaqndi belülről simára van munkálva, akár egy lapos tányérmembrán is lehetne ott. De akkor a gumigyürü minek van az alsó részen?
Mond ez neked valamit?
Köszi, Tombor József HG5TMB

vakumszi.zip
    
(#) akika válasza velence hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Üdv!
A képek feltöltésével van egy kis baj, mert a ZIP azt írja ki, hogy sérült az archívum, fel tudnád rakni őket még egyszer?
Amúgy az alapján amit írtál valószínű, hogy volt egy szelep a középső csatlakozón, mert annak csak az a feladata, hogy az 1 és a 2. fokozat között az esetlegesen fellépő túlnyomást kiengedje, utána pedig le kell zárnia vákuum biztosan, hogy a 2. fokozat a maximális végvákuumot biztosítsa. De többet szerintem csak a képek alapján tudok majd mondani!

Üdv,
Ákos
(#) velence válasza akika hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Kedves Ákos,
Ismét küldöm a képeket, csomagolás nélkül. Ha nem sikerül három képen mellékelni, akkor irok még két rövid levelet. Köszi, Tombor J. HG5TMB
(#) akika válasza velence hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Igen, így már látom, hogy valószínűleg tényleg egy szelep volt, de valaki eltávolította a szelep lapkáját, amit a rugó tartott a helyén. A fekete műanyag o-gyűrű a szelepet zárta vákuum biztosan. Szerintem elegendő lesz, ha letakarítod a szelepet és vágsz egy vékony szilikon vagy egyéb alacsony gázáteresztésű és képlékeny műanyagból/gumiból egy megfelelő méretű körlapot és azt teszed az o-gyűrű fölé, erre a rugót, és visszacsavarozod a helyére. Szerintem érdemes még valamivel megtámasztani a gumilapkát, nehogy a túlnyomás a tetejének nyomja és elzárja a kivezető nyílást. Lehet, hogy érdemes vákuumolajjal bekenned a szelepet a jobb zárás érdekében. Szerintem, ha nem mozdul el a gumilap akkor működnie kell. Később a vákuum a gumit úgy is a helyén tartja majd!
Remélem tudtam segíteni!

Üdv,
Ákos
(#) velence válasza akika hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Köszi a tippet, megpróbálom, és az eredményről beszámolok.

Keresel még szelepet?
Tombor J. HG5TMB
(#) akika válasza velence hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Ok, köszi várom majd az infókat!
Amúgy igen, még keresek különféle alkatrészeket, főleg egy csap és egy szabályozható levegőbeeresztő illetve T elosztó, bilincsek kellenének...
Ákos
(#) velence válasza akika hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Ákos,
Holnap csinálok képeket az általam összerakott dolgokról, és láthatod, hogy az összes lakatos munka házi készités. A nyersanyagokat: csöveket, lemezanyagot stb. összeszedtem, lenagyoltam, és a KFKI-ban egy nyugdijas müszerész az esztergálást, marást megcsinálta, a kor anyagok hegesztését egy másik mühely, utána az esztergályos a varratokat elmunkálta. Mindezt minimális pénzért. Ha érdeket, össze tudlak vele hozni, de nyersanyagot NEKED kell szerezni!
TomborJ
(#) akika válasza velence hozzászólására (») Szept 1, 2008 /
 
Ennek nagyon örülök, köszi a segítséget! Igazából az általam használt csatlakozók és alkatrészek is házi készítésűek. A nyomásmérőt is én csináltam, bár nagy hibája, hogy kalibrálni nem tudtam. Így csak saccolni tudom a nyomást. A kf25-ös csőcsatlakozót is én terveztem meg és az alapján készítette el egy esztergás, akivel már korábban is sok mindenemet gyártattam le. A problémám csak az, hogy ő csak aluból és vasból tud esztergálni, mert csak ilyen fémtömbjei vannak. Bár eddig az alu is bőven megfelelt. Csövezésnek én eddig szöveterősítésű szilikoncsöveket használtam, ami nem rontott túl sokat a vákuumon, a nekem eddig kellő 40-60mikront lehetett vele biztosítani. Csak mostanában kezdtem gondolkodni rajta, hogy klímatechnikai rézcsővel kellene megcsinálni a rendszert. Viszont ott bonyolult a rendszer szétszedése és összeszerelése. Egyetlen problémán csak a csap, mert bár üvegtechnikussal meg tudnék csináltatni egy megfelelő méretűt, de az ára sem lenne gazdaságos és törékeny is lenne. Próbálkoztam már réz csappal, viszont a vákuumot alig tartotta, pedig szilikonzsírral is bekentem a forgórészt.
(#) akika válasza Collector hozzászólására (») Szept 5, 2008 /
 
Időközben kutakodtam a témában egy keveset és eszembe jutott egy elég régi amerikai cikk, ami az akkori rotációs hűtőkompresszorok átalakításáról szólt vákuumszivattyúvá, háztartási kompresszorokkal a cikkírónak sikerült 5 mikront elérnie a kompresszor minimális átalakításával. Collector, szerintem érdemes lenne átnézned a cikket, mert ha a mostani rotációs klíma kompresszorok is hasonlóak lennének akkor talán lenne remény a megfelelő elő vákuum előállítására. Itt megtalálod a cikket!
(#) Collector válasza akika hozzászólására (») Szept 5, 2008 /
 
Ezt majd valamikor átnézem. És ha 2 ilyen rotációs sorba van kötve, vajon mennyivel tudnának 'többet'? Vagy ha a rotációs előtt egy dugattyússal levinném a nyomást 50mbarra.. most építettem egy sima kompresszoros hűtést, végre működik is propánnal, a klímás topikba dobok fel képeket róla.
(#) akika válasza Collector hozzászólására (») Szept 6, 2008 /
 
Az említett cikkben az általam megadott nyomást két fokozatban érték el! A dugattyús és a rotációs szivattyú sorbakötése szerintem a dugattyú kenési tulajdonságai miatt nem lehetséges, mert ha a nyomóoldali nyomás lecsökken, akkor nem lesz megfelelő a kenés és romlik a vákuum.
A képek viszont engem is érdekelnek, én is gondolkoztam már egy kompresszoros hűtő építéséről!
(#) Collector válasza akika hozzászólására (») Szept 6, 2008 /
 
Itt van néhány kép a propános hűtésről: Bővebben: Link
Amúgy R507-el 1 lépcsőben szobahőmérsékletről -70 fokig le lehet menni. Következőkben az lesz a cél.
(#) akika válasza Collector hozzászólására (») Szept 6, 2008 /
 
Arról nincs adatod, hogy mekkora volt az elpárologtatóban a hőmérséklet propánnal?
(#) Collector válasza akika hozzászólására (») Szept 6, 2008 /
 
Hát hőmérém még nincs, de -26 fokig lehet max lemenni propánnal. -20 körül lehetett a hőmérséklet.
(#) vacuumdoctor válasza Collector hozzászólására (») Szept 8, 2008 /
 
Szia Collector!
Látom komolyan gondolod a diff építését. Ez előtt több dolgot is tisztázni kell. Én már 12 éve foglalkozom vákuumtechnika szervizzel és szolgáltatással, termékforgalmazással. Először a technológia (amire használnád) pontos ismerete kellene, utána tudunk lépésről lépésre haladni. Nem mindegy a hűtése, fűtése, olaja, elővákuum, csapdázása, szívóteljesítménye. Megnyugtatlak, egy jobb diffel le tudsz menni 0,0000001-ig is. Te itt 0,001-et írsz, ide jobb lenne egy egszerű használt elővákuumszivattyú is. Ha bővebb infóra van szükségetek, ide is írhattok: info@bandtservice.hu

Üdv, vacuumdoctor
Következő: »»   2 / 15
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem