Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Sonoff táp javítás
 
Témaindító: Robi, idő: Jan 19, 2019
Lapozás: OK   1 / 1
(#) Robi hozzászólása Jan 19, 2019 /
 
Sziasztok!
Próbaképp vettem két Sonoff Basic-et, amivel otthoni világítást szeretnék vezérelni. Tasmota firmware-t töltöttem fel rájuk, majd az asztali lámpámmal teszteltem. Gyanús volt, hogy eléggé melegedett, és volt némi szaga, ezért nem akartam egyből a helyére tenni a kötődobozba. Egy hét után az egyik, bekapcsolt állapotban egyszer csak elköszönt. Úgy néz ki, hogy a táp része döglött meg, mert ha 3.3V-ot, vagy 5V-ot (a stab. részre) adok neki fixen, akkor működik.

Egy egyszerű kapcsolóüzemű tápegység lakik benne, de nem boldogulok vele. Szerencsére a másik még jó, így azon tudok méregetni. Kissé nehezíti a vizsgálatot a 230 VAC jelenléte, valamint az hogy az SMD alkatrészeket sem szívesen veszem ki egyesével, mert csak a további hibalehetőségek számát növelném a találomra kivett majd visszarakott apró alkatrészekkel.

Graetz része jó, 310 V körüli feszültség mérhető. A PWM IC tápfeszültsége viszont 6-8 VDC közt változik (a másik eszközön stabil 8 V), C10-et kivettem: 9uF, D7 jó, D6 nem zárlatos. Szekunder oldalon mindössze 1 V indukálódik, még úgy is, ha D4 kivételével leválasztom a stabilizátor részt (bár nem tudom, ez a fajta táp, működik-e üresjáratban) PWM IC-t - ha az lenne hibás -csak kínából tudnám pótolni. Ám de sok értelmét nem látom, mert kb. annyiból veszek egy másik Sonoff-ot. Viszont netes kutatás eredményeképp, nem egyedi problémáról van szó, mert más is tapasztalt ilyet. Feltehetően tervezési, vagy kivitelezési hibáról (nem megfelelő tűrésű alkatrész beépítése például) van szó. Amíg tehát nem sikerül megoldani ezt a problémát, nem tartom érdemesnek beépíteni a helyére, hogy pár hét után ki kelljen onnan szedni.

Szóval, kapcsolóüzemű tápegységekben jártas fórumtársak segítségét, tanácsát várnom.
Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2019
(#) Sebi válasza Robi hozzászólására (») Jan 22, 2019 /
 
Először megmérném az R16-R17 ellenállásokat. Nagy értékükre való tekintettel hajlamosak a "megnyúlásra", ennek eredményeképpen nem tud kellően emelkedni a feszültség a C10-en = nem indul be a vezérlő logika. Ebben a pozícióban igen jó minőségű - impulzustűrő - ellenállás szükséges.
Nekem a régebbi - hasonlóan működő - IC típusoknál legjobban az orosz félwattos MLT ellenállások váltak be - az így javított monitorokat sosem láttam viszont.
Ha mégsem nagyobb az értékük, akkor is nyugodtan cserélheted 1Megohmosokra és a tartósság érdekében állhatna 4db-ból - akár soros, akár párhuzamos kapcsolással. (Sorosnál a kettőt egy pozícióra "háztető" formában, míg párhuzamosnál egyszerűen egymás fölé szerelheted.)
(#) Robi válasza Sebi hozzászólására (») Jan 23, 2019 /
 
Köszönöm a válaszodat!
Megmértem az ellenállásokat, 1.5 M mindkettő, de azért kicseréltem őket 1 M-ra. Érdekes módon a IC 4-es lábán nem változott a feszültség. Pedig még emlékszem a feszültségosztó képletre (Uki=Ube*R2/(R1+R2)), ami alapján egyet is elég lett volna cserélni ahhoz, hogy 10V-ra változzon a feszültség. Ube= 310V, R1=3M, Uki=8V, akkor számításaim alapján R2=80k, így R1=2.5M esetén ~10V lenne Uki. Adatlap alapján ezzel már el kellene indulnia a PWM IC-nek. Cseréltem még C10-et egy elkóra, figyelve a polaritásra. Így már 6 és 10 V között változik a Vcc, de csak nem akar beindulni az a nyavalyás. Hétvégén ránézek egy szkóppal, hátha okosabb leszek.
A rajzot nézve most az ugrott be, mi van, ha zárlatos lett a trafó primer tekercse, de gondolom akkor a BJT az IC-ben feladta a küzdelmet.
(#) CHZ válasza Robi hozzászólására (») Jan 23, 2019 /
 
Szekunder oldalon nincs zárlatos dióda?
(#) Robi válasza CHZ hozzászólására (») Jan 23, 2019 /
 
Nincs sajnos. D4-et kivettem, megmértem. Ha a zener-re 5V-ot kötök, akkor a relé is működik. Tehát a szekunder oldal jó, a stab. ic is működik.
Megnéztem a primer tekercs sem zárlatos, 5.5 ohm az ellenállása.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu