Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   301 / 301
(#) Orbán József hozzászólása Sze, 14:15 / 1
 
Nagy valószínűséggel nem én találtam ki, de villanymotoroknál egy tirisztorors PWM-el így fűtöttem ki anno a lakkozott villanymotor tekercseket.
Most egy 180VA-es trafó látható, primer 0.5mm-es és az egyik szekunder szintén ilyen vastag huzalból lett tekerve. Tápegységről adok neki annyi feszültséget, hogy kb. 1.6A folyjon a tekercseken, ettől jó melege lesz. Eztán lakkba mártom, onnan is kivettem, majd újra ráadom a villanyt, amitől ca. 50-60 Celsiuson gusztusosan kisül, keményedik néhány óra alatt. Azért ennyi idő alatt, mert van időm. Lehetne több is a hőfok, ennyit tud a táp.
A másik dolog, másik tekrcselés: Legtöbben, én is idegenkedem az oldalfal nélküli tekercsektől. Nem olyan vészes. Megtekerjük a bakelit csévéssel a trafót, majd közvetlenül a lakkozás után, amikor még mindenútt ragad, ügyesen leejtjük a kivett csévét a betonra és máris oldal cséve nélküli lesz a tekercsünk. Egyrészt a kezünk és a hátunk közepe is lakkos lesz, viszont a szomszéd jól szórakozik. Nem nehéz.
(#) Ge Lee válasza Orbán József hozzászólására (») Sze, 16:18 /
 
Ezt a mártogatós, könyököm is lakkos dolgot sosem értettem. Lehet kapni spray-t, amit játszi könnyedséggel rá tudsz fújni az elkészült sorra, és ha nem várod meg míg megszárad akkor a sorszigetelést is rátekerve az is hozzáragad, a huzalt utána az atomvillanás sem mozdítja meg. Nem kell impregnálni, meg mártogatni, aminek amúgy is csak soronként lenne értelme, így a kész csévét belemártani már tök felesleges.
(#) Orbán József válasza Ge Lee hozzászólására (») Sze, 16:46 / 1
 
Van nekem Plastik70 és Urethan spray is.
A bemártás az igazi.
Amúgy se spriccelném soronként, a vakvilágba is menne belőle, tekercselőgépre, tüdőbe, szembe, etc.
Az ominózus ragadás az ügyes kiejtésem miatt történt, egyébként semmi ragadás sehova.
A kész tekercs gránit szilárdsággal bír. Ilyenre bajosan sprajozható, ez a lakk villamos tekercsek impregnálására készült.
Amúgy rápillantó hőmérővel 150 Celsiust mértem a tekercsen, így 10 perc alatt konyhakész lett.
Persze ettől még készíthető fújással is, nekem ez a biztos és kényelmes.
Folyamatosan tekercselhetek és a végén mártás a lébe, szárítás...
A tökéletes a vákum lenne a mártás közben, de befolyik így is, csak előmelegítve a darab jobban szívja a kapillárjaival a lakkot.
A hozzászólás módosítva: Sze, 16:48

szikla.jpg
    
(#) boti2 válasza Orbán József hozzászólására (») Csü, 10:16 /
 
Én egyszerűen soronként lekenem ecsettel. Akkor nem megy a tekercselőgépbe, meg mindenhová, de ugyanúgy tart és szigetel. Ez a mártogatós módszer egyébként tetszik, de nekem ez túl "malackodós".
(#) Orbán József válasza boti2 hozzászólására (») Csü, 13:52 /
 
Ha bevált, jó lehet, nekem ez roppant egyszerű és leggyorsabb.
Olyan széles a paletta tüdőrákból is, van vagy féltucat fajta, próbálom kerülni a belégzős rásegítést.
(#) 7DU válasza Orbán József hozzászólására (») Csü, 14:43 /
 
Jól szellőző helyen kell tekercselni.Mártásos eljárást én kisebb teljesítményű trafóknál alkalmazom,
amellyek általában vad tekercseléssel készülnek.
Az igényessebb munkánál a soronkénti lakkozás ecsettel, bevagdosott sorszigetelő az ildomos.
(#) tothbela hozzászólása Csü, 16:27 /
 
Tiszteletem uraim!

SM74 tekercselt vágott magból szeretnék induktivitást kreálni. Vagyis kettőt. A rajz szerint készült egy tesztpéldány. A magkeresztmetszet így 7 négyzetcentiméter. Jelenleg 0,5 mm-es huzalból tekertem 110 menetet rá, ami ki is adta az 5 mH induktivitást.

Kérdésem az, hogy mekkora árammal terhelhető ez a fojtó. Természetesen nem a huzal terhelhetősége érdekel, hanem hogy meddig nem megy telítésbe a vas. Hangváltóba kellene. Más elrendezéssel kisebb menetszám is elég lehetne, de így a lehető legnagyobb a légrés. A várható csúcsáram 10-12A.

5mH.jpg
    
(#) Orbán József válasza 7DU hozzászólására (») Csü, 17:11 /
 
Idézet:
„Az igényessebb munkánál a soronkénti lakkozás ecsettel, bevagdosott sorszigetelő az ildomos.”

Ez akkor már majdnem olyan lehet, de régebben csináltam, most megpróbálom rendesebben.
Kimenők, és méhviasz-parafin olvadékába lesz fürdetve.
De a hálózati is kb, ilyen minőségben készülget, AC43 lakkal impregnálva.
A hozzászólás módosítva: Csü, 17:12

prósza.JPG
    
(#) Orbán József válasza Orbán József hozzászólására (») Csü, 17:36 /
 
Most hálótrafókat csinálok, ez egy 100VA-re méretezett M102A lesz, mindkét kamrában pr-szek.
A kép csalós, ledes a világítás, de a vékony huzal is menet-menet mellett van, 0.3 mm-es huzallal.
Aztán bepróbálkozom a 0.17mm-essel is kimenőn.
(#) Ge Lee válasza tothbela hozzászólására (») Csü, 20:00 /
 
Akkora árammal biztosan nem lesz gondja. Majd jön valaki aki ezt ennyiből ki tudja számolni, de saccra 100A fölé is jó lenne ha bírná a huzal.
(#) tothbela válasza Ge Lee hozzászólására (») Csü, 20:28 /
 
Köszönöm, már ez is segítség. Nem vagyok otthon a trafókban. Ilyen alacsony frekin nem mertem bevállalni a légmagosat.
(#) Pafi válasza tothbela hozzászólására (») Csü, 22:31 /
 
mm-enként kb. 1000 A*menet, szóval nagyon bőven bírni fogja.
(#) boti2 válasza Orbán József hozzászólására (») Pé, 13:01 /
 
Józsi! Mivel rojtozod ilyen szép szabályosan a szigetelő papír szélét?
(#) ujfalusi válasza boti2 hozzászólására (») Pé, 14:00 /
 
Olló.
(#) tothbela válasza Pafi hozzászólására (») Pé, 15:42 /
 
Neked is köszönöm.

Egyedi induktivitások, nem sorozatgyártás, ezért nincs szükség optimalizálásra. Természetesen pótolom a hiányosságaimat, de most gyorsan kellett a segítség.
(#) Orbán József válasza boti2 hozzászólására (») Pé, 16:00 /
 
Elmondom, de nem elárulni a többieknek...
Orosz cérnametélt készítő kézi hajtány.
A két bordázott tengely közt bevágtam fémfűrésszel a tartó bakokat, hogy 1.5-2mm-re benyúlhasson a papír.
Majd lefényképezem.
A hozzászólás módosítva: Pé, 16:00
(#) boti2 válasza Orbán József hozzászólására (») Pé, 16:20 /
 
Zseniális. Ilyen van is otthon. Ma este meg is ejtem az átalakítását.
(#) Orbán József válasza boti2 hozzászólására (») Pé, 16:23 / 1
 
[off]Majd az asszonynak meg kell magyarázni a befűrészelést. Leesett, vagy ilyesmi...
Nem én találtam ki, egy itt is néha szereplő Kolléga mutatta be egy másik fórumon, onnét csórtam az ötletet...
[/off]
(#) 7DU válasza Orbán József hozzászólására (») Pé, 17:14 /
 
Szia Józsi!
Nem piszkálódásból irtam a bejegyzést.Szépen csinálod a tekercseket(az a jó öreg prespán!)
0,170mm átmérő feltekerése sem semmi(nem fehér embernek való munka)-a kiszólás nem
rasszista indittatású.
További jó és hasznos munkát!
Üdv:Laci
(#) Orbán József válasza 7DU hozzászólására (») Pé, 18:16 /
 
Szervusz Laci!
Köszönöm! Nem sértődtem meg, magamban mosolyogtam, hogy nem tudhattad hol tartok a tekergésben, segítettél...
Hobbi alapon csinálok mindenféle "trafó hegyeket", megnyugtat, mint mást a tojáspatkolás.
Van így is, hogy elméreteztem a trafót - majd kezdem újra - majdnem egész nap csináltam, de a horgász se dühös, ha egész napi bot markolászás volt csak a hal helyett...
Viszont minden jót!
Barátsággal:
Orbánjózsi
(#) Orbán József válasza Orbán József hozzászólására (») Pé, 18:23 /
 
Az imént összeraktam a véletlenül oldalfal nélkülire sikeredett trafót. Ebben a méretben, vassal egy német gyártmányú trafó volt, 115mA/230V üresjárási árammal. Ez abból is fakadhatott, hogy még a régi, 220V-ra készülhetett. Most ez leszorult 45mA-re - 0.9T-re méreteztem - még enyhe zúgásra panaszkodom. A trafó is... 0.5 mm-esek a lemezek és elég nagy rés van az "M" lemez nyelvénél, majd lemártom az egészet, hogy hagyja abba a zúgolódást.
(#) 7DU válasza Orbán József hozzászólására (») Szo, 7:50 /
 
Szia Józsi!
Repes a szívem, amikor ilyen beszédet hallok a tekercseléssel kapcsolatossan!
Én az M-mag esetén,ha lemez zajt tapasztalok, akkor a cséve és a vas közé beütök egy textil-
bakelit lapkát(de tudod Te).Előtte kevés lakkot csurgatva ecsettel a lemezek közé.
Nagyon jó egészséget kívánok és türelmet a munkádhoz.
Baráti Üdvözlettel:Laci
(#) Orbán József válasza 7DU hozzászólására (») Szo, 9:49 /
 
Szervusz!

Az a helyzet, próbáltam tegnap a végsőkig teleszuszakolni az M102A-t vassal, egyelőre ez is zúgalódik...
A menetszám adat a táblázat szerintit bőven meghaladja, vagyis kellően alá gerjesztettnek tekintem. 1024 menetet csavartam fel 230V primerre. (Nincs szükségem a névleges 120VA-re.)
Egyelőre semmi féle összehúzás nélkül próbáltam, azt hittem ekkor is meglesz az üdvösség, de zúg.
Most megpróbálok több dolgot, vagy marad a káromkodás...
Amúgy bizonyára sokan találkoztak nem csak "M" vasnál, hogy ördöglakatot készített az összerakója. Az utolsó lemez nyelvét feltétlen alábújtatja az utolsó előttinek!
Civilizált módon nem szétszedhető.
Azonban oldja a problémát a sarokcsiszoló, vasfűrész, marad a vas, réz megy a használtpiacra, cséve kukába.

m_vas.jpg
    
(#) Orbán József hozzászólása 9:15 /
 
Bizonyos "M" típusok problémája:
Amennyiben szinte nullára zár a nyelv a járomhoz, előfordul, hogy a lemezek berakásánál a nyelvek fennakadnak és emiatt jóval több helyet foglalnak el a lemezek, mint a névleges lemezvastagság.
Eleinte időnkén satuval összenyomtam a rakás vége felé a lemezeket, így a nyelv a helyére pattogott nagyjából.
Az új csévéknél az alakja miatt nem lehet jól befogni satuba a trafót, útban van a kinyúló műanyag része.
Viszont 4-6 lemezzel többet tudtam berakni, ha az utolsó szakaszban egy kést nyomtam a lemezek fölé, mintegy összenyomva az addig berakottakat, valamint a következő berakandó lemez sarkát beillesztve és a kést kihúzva, nagyon keményen feltölthető a cséve.
Amikor már a laposra köszörült késhegyet sem tudtam benyomni, kész a feltöltés.
Hasznos lehet még a vége felé egy kis kontakt sprayjal "megkenni" a lemezeket, így egymást sem csikargatják és könnyebben csúsznak egymáson a lemezek.
Amikor a hóhért akasztják...?
Persze, hogy megtekertem szépen 4 db trafót és kissé elméreteztem a szekunder feszültségek egyikét.
260V üresjárási helyett lett 280-284V - hálózat ingadozástól függően.
A névleges terhelésre is 274-278V "sikeredett".
Trafók készre szerelve, a lakkozás miatt amúgy se szedném szét. Tehát egy 15V-os 1.8VA-es kis nyáktrafó szekunderével vagyok kénytelen "levonni" a felesleget ebből a feszültségből.
Tanulság levonva. Megérte volna egy trafit próbából összerakni lakkozás előtt, de így jár mindenki, aki...
(#) Pafi válasza Orbán József hozzászólására (») 9:36 /
 
Ha nem elhanyagolható a légrés lemezben, akkor hiába van átlapolva, amint az átlapolás feleakkora keresztmetszete eléri a telítést, hirtelen nőni kezd a mágnesezési áram a légrésnek megfelelő meredekséggel. Ez ugyan effektív értékben nem sok, mivel csak viszonylag rövid időre lép fel, de a nagy felharmonikus tartalom miatt nagyon jól lesugárzódik a keltett hang.

Nézz rá szkóppal az áramra, valószínűleg szép nagy csúcsokat fogsz látni a nullátmenet előtt!

És hogy mit lehet vele kezdeni, ha tényleg ez okozza a hangot, feltételezve hogy a mozgó lemezek zizegését már megszűntetted?

- Ha nem a vas hanem a tekercs adja ki a hangot, akkor vákuumimpregnálás némileg segíthet.

- Még kisebb, az elvi maximu fele fluxussal méretezed át.

- Kiméred hogy mennyivel kell csökkenteni a primer feszt, ahhoz hogy jelentősen csökkenjen az áramcsúcs, és valahogy biztosítod, hogy ennyivel üzemeljen.

- Együtt élsz a hanggal.

- Csak légrésmentes vassal építesz hálózati trafót.
(#) Ge Lee válasza Orbán József hozzászólására (») 9:43 /
 
Befejezem a mondatot. Így jár mindenki, aki saját magát szívatja. A mai rézárak mellett engem még annak a néhány méternek az eldobása is frusztrálna amennyi egy SMPS trafóra kell. Ezért nincs egy sem mártogatva, de még lakkozva sem, ha netán valami oknál fogva vissza kellene bontani, és le kellene belőle, vagy hozzá kellene tekerni valamennyit. Csak letekerem róla a ragasztós szigetelőt és ott a huzal. A hagyományos 50Hz-es trafókat is ésszerűbb (és egyszerűbb) így csinálni, mint a prespános mártogatós meg impregnálós megoldásokkal. Egy hátránya van, ezeket a szalagokat nem a nagyméretű csévék szélességére készítik, bár valahol láttam olyat is. Ragasztó nélküli poliészter szalag (amit a toroidokra tekernek) viszont van akár 1m szélességben is, de ugye az nem fogja megtartani a meneteket, kell alá valami trutyi vagy lakk.
(#) Orbán József válasza Pafi hozzászólására (») 9:59 /
 
Szerintem a vas adja a hangot. A huzal kicsit más hangfekvésben muzsikálna, ismerem azt is, itt olyan nem létezhet. Ha összeszorítom - első kép jobb alsó trafó - akkor is, ha az asztalon a trafó, hallani a rezgést, Ha a kezembe fogom, nincs hang. Mint jóelőbb említettem a vas 0.9T-vel van gerjesztve, annak elégnek kell lennie, a többi a kivitelen múlna.
A másik képen egy viszonylag nem régen gyártott minőségi német vas látható légréssel, ez nem is tud fennakadni. Ezzel a vassal sima lemártással sorozatba gyártott háló és kimenő trafókat egyik ismerősöm, nem zúgnak, ámde gunibakkal szerlelte mindkettőt a sasszira.
Amilyen lemezekkel most dolgoztam, nincs ekkora légrés, azért is tud egy kicsi, amúgy észrevehetetlen sorján fennakadni, ami lemezenként, kézbe fogva helyre pattintható. Gyakorlatilag megegyezik a légrés az E I lemezeléssel.
A megoldás valóban a teljes, vasastól történő, vákumos lakkozás, illetve a gumibakos szerelés - utóbbit tudom könnyebben kivitelezni.
Az "Együtt élsz a hanggal." jó vicc, én akként kezelem.
Ui: A járommal szorítás próba, nyilván nem így fogom szereni, kilométeres csavarokkal...
A hozzászólás módosítva: 10:02
(#) Orbán József válasza Ge Lee hozzászólására (») 10:05 /
 
Idézet:
„A mai rézárak mellett engem még annak a néhány méternek az eldobása is frusztrálna amennyi egy SMPS trafóra kell.”

Hobbi ez, csak semmi haszonelvűség.
Csupán annyi a "haszon", hogy a kidobandó réz az eredeti ár 1/3-át éri csak.
(#) Gafly válasza Orbán József hozzászólására (») 11:33 /
 
Akinek tekercselőgépe van, az mindent trafónak néz.

Tekercselőgépem van, és nem félek használni.
Következő: »»   301 / 301
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2017. Szept, 24. Vas
12:27:32
Jelenleg 365 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu