Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Házilag építhető fémkereső
Lapozás: OK   39 / 269
(#) arion válasza Yowie hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Ez igaz. A nagy keret az már nagy mélységre való, ott kb egy sisak számit kicsinek, de az is igaz, azt már 2 méteren is képes látni, persze egy jó géppel.

Más:
Azt hiszem "rumcájsz" publikált egy leírást DD fej készítésről.

Nem világos számomra hogy miért kell a beitatásos lakkozás, grafit spray-s árnyékolás....

Most néztem vissza a Discoveryről felvett "Hogyan készül a fémkereső" epizódot, ahol pont a Garret ace250 tekercs gyártását mutatták be. simán feltekerték a zománchuzalt a tekercstestre, majd ragszalaggal rögzítették. Ezt berakták a fejbe, bekötötték a kiegyenlítő panelt, a vezetékeket, és kiöntötték az egészet műgyantával.

Hozzáteszem ez megegyezik a Cscope egyik DD fejével ahol szintén nem volt semmi extra.
Tekercs bandázsolva, be a fejbe, pár ponton melegragasztós rögzités, és az egész kinyomva szilárd habszivaccsal, majd lezárva egy műanyag tányérral. Még Faraday árnyékolása sem volt....

Egyiknél sincs szó légmentességről, vagy egyéb bonyolult dolgokról, akkor az amatőr leírásban miért?
Nem kötözködés, csak nem értem...
(#) igor4122 válasza arion hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Köszönöm ismét.

Ma elmentem megvenni az alkatrészeket, minden megvan a kerámia- és fólia kondenzátorokat kivéve.
Közben már megvettem a TN180 védőlakkot is, biztos ami biztos.
A lakkot forrasztás után kell használni, eddig rendben de mi a helyzet a kétoldalas nyákokkal, az ültetési oldalon nem kell a védelem?
Csak azért kérdem mert az alkatrészek alá igencsak nehezen lehetne befújni.
(#) igor4122 válasza igor4122 hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Majd elfelejtettem.

TL062 helyett TL061-et, BC212B helyett BC557C-t, CD4066B helyett HCF4066BE-t, SB540 helyett pedig SB560-at sikerült csak beszereznem.
Ebből lehet probléma?
(#) Cavalier válasza igor4122 hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Esetleg nézd meg a katalógusokat, akkor látnád, hogy a TL062 az két műverősítő egy tokban, a tl061 az meg csak egy. A BC212-nek más a lábkiosztása mint az 557-nek, fordítva kell bekötni.
(#) igor4122 válasza Cavalier hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Köszönöm Cavalier.

Ezek szerint engem átvágtak (az IC-ket már csak itthon vettem észre), és most loholhatok vissza egy nyamvadt IC miatt amit ki sem cserélnek.
(#) arion válasza igor4122 hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
A védőlakk jó, alkatrészekkel együtt szokták lefújni a panelt...ebből nem csinálnak gondot....
(#) arion válasza Cavalier hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Ne keverd meg szegényt, a BC212 és BC 557 bekötése ugyanaz, nem kell megfordítani... nézd meg az adatlapot.
Egyébként igaz a TL 061 és 062 nem ugyanaz az elsőnél egy műveleti erősítő van a tokban a másodiknál kettő.
Egyébként a TL062 helyett jó a TL072....
(#) Cavalier válasza arion hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
NEM ugyanaz a bekötése, megnéztem az adatlapot. A BC212 EBC a BC557 CBE. Tehát pont meg kell fordítani.

Lakkozni csak a legvégén, ha minden 100%, anélkül is pont elég szopás, ha cserélni kell valamit galvános panelban.
(#) igor4122 hozzászólása Szept 27, 2011 /
 
A lomexes adatlapot nem tudom letölteni, de megnéztem az alldatasheet.com oldalon és tényleg vannak fordított tranzisztorok.
A motorola BC212B-je például fordított az on és fairchild gyártmányaihoz képest.
Azt tudja valaki hogy a lomexes BC557C melyik gyártótól származik?
(#) Yowie válasza arion hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Ne vicceljetek. Nem vagyunk gyár.

Ha olyan panelt akarsz, ami sokáig jó marad:
1. Eltávolítod a maszkot, alaposan kimosod a marató maradványait valami tisztítószerrel
2. Ellenőrzöd a nyákot, nincs-e alámarva, kimaródott-e minden, ha kell javítod
3. Ha javítottad, vagy az előző műveletek óta állt pár napot, zsírtalanítod
4. Kémiai ónozóba teszed
5. Forrasztható lakkal lefújod
Ha akarod, lehet a végén lakkozni, az is véd a nedvesség ellen is. Azonban ha 1-5.ig nincs meg, akkor csak idő kérdése, meddig működik a kütyü. A kémiai ónozó kihagyható, de mindenkinek javaslom, ugyanis ez már egyből biztosít, hogy nem fog oxidálódni a réz, még akkor sem, ha a lakk sérül. Egyébként jól néz ki és a forrasztást is elősegíti.
(#) Cavalier válasza igor4122 hozzászólására (») Szept 27, 2011 /
 
Pff, és tényleg, én csak itt a hestore alatti adatlapokat néztem. Azt ajánlom akkor, hogy előtte mérd ki multiméterrel, az a legtutibb. Lomex.hu-n megtalálod a gyártókat a webshopban.
(#) Ge Lee válasza Yowie hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
A négyes pontot azt senkinek sem javasolnám, sőt nagy ívben kerüljétek el. Tapasztalatból mondom.
(#) Ge Lee válasza igor4122 hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
Ne vicceljetek már! A 212 az 212. Akárki gyártotta is a bekötése ugyanaz. És ez igaz minden félvezetőre!
(#) arion válasza Cavalier hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
Csak az érdekesség kedvéért.... belenyomtam a műszerbe egy ilyet, egy olyat. a lábkiosztás ugyanaz, különben valamelyiket nem mérné meg....innentől, tökmindegy az adatlap, mérni kell...
(#) schauer válasza arion hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
Én is pontosan a napokban találtam rá a Youtube-on arra a hogyan készül részre, amiben egy koncentrikus fej gyártását mutatják be. Pontosan ez jutott az eszembe nekem is. Csak egy ovális vékony csévetestre tekerték a zománchuzalt, vékony szalaggal lefedték és kész.
Mivel már én is túl vagyok a tizen-sokadik DD fejpár tekerésen-nem igazán fantasztikus eredménnyel-, elgondolkodtam rajta, hogy nem kellene-e valahogy így is megpróbálni. Készíteni egy ilyen vékony D csévét.
Szerintem pontosan azért van az a jelenség, amikor az ember egy rögnek vagy bárminek üti a fejet, hogy bejelez, mert nincs ami a tekercset belülről tartsa és az ütődéstől egy pillanatra berezzen a D forma.
Szóval, ezen gondolkodtam, hogy valami ilyet alkotok.

Más jellegű kérdés. Növekszik-e számottevően egy fémkereső érzékenysége, ha az adó oszcillátor jelét növelem? Próbálkozott már valaki ez irányban? Elméletileg szerintem kellene, de a gyakorlat lehet hogy mást mutat. Az általam épített keresőben 8V tápról az adó szinusz jele 15V csúcstól csúcsig. Építettem egy oszcillátort, próbapanelen +8, -6,2V-os táppal ,ami már 20-23V körüli csúccsal megy ugyanazon a frekin, viszonylag szép szinusz jellel. Lehet hogy ha még precízebben eltalálom a rezonanciát nagyobb is lesz. Még nem építettem be a keresőmbe, de ha időm lesz, kipróbálom.

Egy újabb kérdés. Az egész érzékenység növelés dolog azért van, mert az első fémkeresőmmel dolgozom egy ideje, és a külföldi fórumon megadott érzékenységet nem tudom produkálni. Tényleg annyira meg tudja szívatni az embert az elektromos zajos környezet. A műhelyem közepén a földtől ugyan távol próbálom, már nem először, beállítani a DD fejet. Szinte mindig ugyanolyan eredménnyel. A műhelyben van ugye minden ami egy műszerésznél kellhet.
Többet most nem kérdeznék. Üdv mindenkinek.
(#) igor4122 hozzászólása Szept 28, 2011 /
 
A tranzisztorokat nem tudom letesztelni, kb. egy hónapja a multiméterem beadta a kulcsot azóta pedig még nem vettem újat, amúgy is csak a dióda tesztelő részét tudtam használni, a tranzisztor tesztelő része vagy mindenre jelzett vagy semmire attól függően mikor milyen kedvében leledzett.

Más, a képeken látható KM-60 műszerdobozban melyik a legjobb panel elrendezés?
A 001-es képen részben a doboz rögzítő csavarjai tartanák a panelt, előnye (szerintem) hogy 4 helyett csak 2 lyukat kell fúrni a rögzítéshez miközben alatta rengeteg hely marad egy későbbi bővítéshez ami alatt lítium akkumulátorokat és a hozzájuk való töltő elektronikát értem.
A 005-ös verziót már sajnos agyon kell furkálni és a hely is szűkösebb, 008 úgyszintén.
A panelt ugyan rögzíthetném a doboz felső részében is, de nem szeretném telefurkálni és csavarokat látható helyen hagyni ha nem muszáj.

Más, a nyomógombba teendő tasztgomb helyett használható a rar-ban levők egyike (a lényeg hogy ne kelljen zsugorcsövezni)?
(#) arion válasza igor4122 hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
Eddigi kérdéseid alapján nem járnál jobban ha mégiscsak vennél egy készet?
Mert ez a "hogy tegyem a dobozba", már nagyon arra hajaz hogy egyedül semmit sem tudsz megoldani.

Márpedig arra számits hogy a géped nem fog működni, elsőre, oda már műszer és tapasztalat kell.
Azt pedig feleslegesnek tartom hogy máris dobozt vegyél, és azon gondolkozz hogyan tedd a dobozba, mikor még meg sem építeted és nem is működik a készülék,. A dobozolás, huszadrangú kérdés, majd akkor gondolkodj rajta, ha már minden működik.
De ha ennyire nem világos sok dolog "a tranzisztor tesztelő része vagy mindenre jelzett vagy semmire"akkro inkább vegyél. A tranzisztortesztelő rész, nem jelezni szokott hanem mérni, mégpedig áramerősítést, és azt számszerűen mutatja.
Feltéve ha lábhelyesen tetted bele a tranyót.... de ezek szerint (ne vedd rossz néven) mérni sem tudsz egy műszerrel, akkor hogy a fenébe akarsz nagyságrendekkel bonyolultabb méréseket kivitelezni, értelmezni ha alapvető hiányosságaid vannak.

Szintén ne vedd rossz néven, de tényleg igaza volt köbzolinak.... inkább vegyél, mert amit elköltesz most az építésre, az kidobott pénz.
(#) sfthomas válasza Yowie hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
Kipróbáltam a lemezes megoldást (lemezem nem volt, úgyhogy maradt a vastag kartonlap). A végeredmény nem lett olyan szép, mert 10 kör után nagyon össze akartak csúszni a menetek, de valahogy megoldottam.
Az érzékenység viszont feltűnően nem javult semmit (~15cm 5Ft), pedig valamennyire a söntöt is rászabtam a tekercsre (az előzőnek 1k kellett, ennek meg a 'gyári' érték'). Még megpróbálom potis megoldással teljesen összehangolni, hátha az segít valamit.
Elképzelhető, hogy a lakásban rosszabb az érzékenység, vagyis hogy a zavarok miatt lentebb kell vegyem a thresholdot, hogy elhalgasson? Számíthat ez -10cm-t? Vagy lehet-e az, hogy maga a pcb layout rossz, és amiatt fele akkora az érzékenység...?
(#) Yowie válasza sfthomas hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
No jó, de mekkora tekercset csináltál? Van tekercs számító a neten, keress rá, de elég nehéz használható adatot kicsikarni, mert hát ezek nem a megszokott tekercsek

Szóval itt is az a módszer kell, hogy menetenként leszeded és nézed közben. A söntöt teljesítménypotival érdemes, szénréteget nekem ütött már át.
(#) Yowie válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 28, 2011 /
 
A 10 éve épített keresőm is ezzel van ónozva, ami nem keveset volt terepen. És jó néhányszor vízben, már a belseje.

Egyet lehet vele elcseszni, ha nagyon sokáig benne hagyod. 10-15 perc elég szokott lenni, 1-2 órótól semmi gond, de egyszer én is benne hagytam éjszakára és megmarta a nyákot.
(#) Eticsiga hozzászólása Szept 30, 2011 /
 
Sziasztok!
Érdekelne milyen csatlakozót érdemes használni a tekercs csatlakozásánál egyszerűbb PI gépeknél
(#) Glitter válasza Eticsiga hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Szerintem beépítheted az RCA csatit, a BNC mondjuk jobb mechanikailag csak jóval drágább, még szóba jöhet
a koax kábelhez gyártott csatik, úgy is árnyékolt kábelt kell használnod.
(#) sfthomas válasza Glitter hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
A kábellel kapcsolatban - több helyen említenek egy bizonyos 'RG' koaxot, hogy ezzel érdemes a fejet az áramkörhöz kötni. Azt is olvastam, hogy nehéz ilyet szerezni. Mik az alternatívák?
Ok, hogy árnyékolni kellene, de az növeli a kapacitást...
Vhol írták, hogy a natúr TV-s koax is jó - ezt tapasztalati úton cáfolhatom
(#) Cavalier válasza sfthomas hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
RG milyent? Mert pl. az RG58 az amin az ethernet ment "régebben". Olyanom van még egy fél vagonnal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable
(#) sfthomas válasza Cavalier hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Igen, RG58-ast emlegettek.
(#) pucuka válasza sfthomas hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Elnézést, hogy beleszólok. Nem szerepel a terveim között semmilyen fémkereső építése.
A koax kábel használata stabil struktúra, és a kapacitását bele lehet számítani az áramkörbe. Ha pedig lehetséges lezárások között üzemeltetni, akkor a kapacitás igazából nem is számít. A koax csillapítása ami számít a lezárások között, de ez az alkalmazott frekvencián, és hosszban nem számottevő. Ezek miatt szinte mindegy, hogy milyen koaxot használunk. Az RG 58 azért jó, mert hozzá kapható a legszélesebb csatlakozó választék. A BNC -t nem igazán javasolnám, akkor már inkább a TNC csatlakozó jöhetne számításba, ugyanolyan mint a BNC, csak mechanikailag erősebb, csavaros kivitel, hordozható rádiók antenna csatlakozójaként használják.
De sokkal inkább N csatlakozót javasolnék, ennek van vízmentes kivitele, és mechanikailag igen stabil. Ha vastag koaxot RG6U típust használnánk, annak kisebb a kapacitása is, és a rávaló N csatlakozóval meg lehet oldani az egész fej szárastul való mechanikai csatlakozását is.
Egyébként az RG93 koaxkábel kifejezetten kis kapacitású, oszcilloszkóp mérőfejeinek, és autórádiók antennájának csatlakoztatására használják.
(#) arion válasza pucuka hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Mielőtt nagyon belemélyedtek a koaxkábel rejtelmeibe....fémkeresőhöz keres kábelt nem egyenesvevőhöz.
Ha koaxot tesz egy fémkeresőre, akkor a Kossuth-tól a Petőfi-ig mindenre jó lesz a gép csak fémkeresésre nem.

PI-rendszerű gépekhez, Tasker gyármáynú kéteres árnyékolt mikrofonkábel kell abból is a 0.25 awg jelölésű. (két ér+árnyékolás) Ez a vastagabb vezetővel rendelkező tipus, a 0.23awg pedig a vékonyabb. Csatlakozónak pedig a hozzávaló dugó aljzat páros, 3 érintkezős, csavaros rögzítésű.
Egyik sem olcsó, viszont tökéletes.
(#) arion válasza arion hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Most hétvégén voltam kint a "kicsi" gépemmel a Duna parton, pénzeket szedegettem, 20cm mélyről sóder+iszapból. Nem zavarta se mobil, se nagyfesz, se víz, se hőmérsékletváltozás.... pedig nem csak a parton, a vizben, víz alatt és iszapba nyomva a fejet is keresgéltem.
Jött is egy érdekesség, "Magyar Királyi váltópénz" "1894" "1 K B".... fogalmam sincs milyen pénz lehet....egyik oldalán a magyar korona....
(#) Eticsiga válasza arion hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Hát ilyet én is találtam csak kereső nélkül
(#) Eticsiga válasza Eticsiga hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Sziasztok!
Nem tudom okozott-e már gondot valakinek a nyélkészítés, annak egy kis segítség: Horgászboltból spiccbot darabok (ingyen odaadták a romokat) felvágtam 3 darabra faragtam bele fenyőből összeillesztő profilokat fekete ragasztóstifttel összeragasztottam. A könyöktámasz pedig egy PVC lap meghajlítva és arra szilikonnal egy szivacsos párnát ragasztottam. Így a nyél összetolható egy illesztésnél és nagyon könnyű és kényelmes. Az egész kb 600Ft volt
Következő: »»   39 / 269
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem