Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   89 / 343
(#) zolika60 válasza torzon hozzászólására (») Okt 13, 2011 /
 
Nem gondolod, hogy 2007-ota túljutott a problémán?
(#) tabakiki hozzászólása Okt 17, 2011 /
 
A motorok adattábláján mit jelent a 230V/400V ill. 400V/690V? ezeket a motorokat hogy kell bekötni ha frekvenciaváltó is van és miért?

Ha van egy motor, 3 fázisú a megtáplálás de nincs frekiváltó, csak mondjuk egy motorvédő meg egy kontaktor akkor azt hogy kell bekötni és miért?
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Szia!
Először is azt kell eldönteni, hogy milyen frekvenciváltó tápláló feszültsége.
Egyébként a 400V/690V-os típust deltába kell, ha 400V-ról üzemelteted, a másik esetben meg csillagban, ha 400V-ot kap.
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
3x400V a frekiváltó megtáplálása. Főként a fizikai magyarázat érdekelne.

A frekiváltó nélküli motort, hogyan kötnétek be?
(#) karaszbandi válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Megfelelő keresztmetszetű kábellal.

A kolega már leírta.
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
A fizikai magyarázat milyen területre térjen ki?
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Ha a sima aszinkron motort (tehát nincs frekvenciaváltó) bekötöm csillagba akkor kisebb nyomatékkal indul mivel az áram is kisebb nem és egy idő után ugyanúgy felpörög mintha csillag deltával indítottam volna? Tehát ugyanannyi lesz a nyomatéka végül? Tehát ha csillagba kötöm és bekapcsolom akkor 230V jut a tekercsekre és gyökharmad árammal indul a deltához képest ahol 400V jut a tekercsekre?

A motoron mit jelent a 400V/690V? Ha 400V áll rendelkezésre akkor deltába kell (3kW felett), ha meg 690V volt akkor csillagba?

Ekkor mindkét esetben ugyanakkora nyomatékkal indul ?
(#) foxi63 válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Hali!
Nem azért van kitalálva a csillag/delta indítási mód, hogy csillagban járassunk egy motort!
400V/690V jelölés csak annyit jelent, hogy a motortekercsek 400V-osak, és üzemszerűen deltába kell kötni. Ha egy nagyobb motort egyből deltában indítasz, az összes biztit cserélheted, de kettőt biztosan!
Ha a motorra 230/400V lenne írva, akkor annak a tekercsei 230V-osak, és tilos deltába kötni.
Tehát csillagban indítva a 400/690-es motort, soha sem lesz a nyomatéka egyenlő a delta módhoz viszonyítva, csak a fordulatszáma .
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Ez a hatszáz-akárhány volt egy elméleti érték. Ekkora feszültséggel kellene táplálni a motort ahhoz, hogy ugyanakkora teljasítményt (nyomatékot) biztosítson. mintha delta-400V-os táplálást alkalmaznál.
Ha csillagba kötöd a motort, akkor ugyanúgy felpörög, mintha deltában indítanád, de a tengelyről levehető teljesítmén közel harmadolódik, hisz csillagban a tekercsek gyakorlatilag sorba vannak körve, ezért kevesebb áram tud átfolni rajtuk, mintha egy tekercs kapná meg a teljes feszültséget (delta ützem)
(#) tabakiki válasza foxi63 hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Frekiváltós kapcsolásnál én úgy láttam a terveken, hogy a motor direktbe rá van kötve a frekiváltóra nincs semmi csillag delta átkapcsolás meg ilyenek. Tehát frekiváltó után vagy csillagba vagy deltába kötjük. Ez a motor egy szállítószalagot mozgat egyébként. Akkor ezek szerint deltába kell a 400/690-eset és a frekiváltó pörgeti fel (remélem nem írtam hülyeséget). Akkor a 690V-os mire való, mit jelent?

Tehát ha az aszinkron motort frekiváltó nélkül kötöm be deltába az úgy nem nyerő ezt már legalább értem.


Akkor a csillag-delta indítás mindig 400V/690V os motorra vonatkozik?
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
A 690V os elméleti érték csillagban értendő? Akkor a frekiváltót is ennyivel kellene táplálni gondolom.

400V os deltába kötésnél nem ugyanannyi áramot vesz fel mint 690V csillagnál? akkor a nyomatéknak is ugyanannyinak kellene lennie nem?

Köszönöm a válaszokat.
(#) pucuka válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Ha a motort csillagba kötöd a három fázisra, akkor csökken az indító nyomatéka, de a névleges fordulaton is a nyomatéka. Ha deltába kötöd, akkor nő az indító nyomatéka, és a névleges fordulaton is a nyomatéka.
Ennek megfelelően az áramfelvétele is. Nagy teljesítményű motoroknak nagy az üzemi áramfelvétele is, ezért kicsi a tekercselés ellenállása.
Amíg a motor nem forog (indításkor), az áramfelvételt a tekercsek ellenállása (impedanciája) kicsi, az áramfelvétele nagy, ami kedvezőtlen a hálózat számára, ezért csillagkapcsolásban indítják, mérsékelve az indítási áramfelvételt.
Az indítási áramfelvétel a névleges áramfelvételnek 5 - 10 szerese körül van. Így is felpörög a névleges fordulatszámára, de a teljesítménye harmada, áramfelvétele a delta kapcsoláshoz képest gyök harmada lesz. Ha már forog a motor, a forgórészben keletkező ellenmotoros erő miatt a fordulatszám növekedésével a felvett áram a névlegesre csökken.
Frekvencia váltó alkalmazásánál nem kell ilyen hókuszpókusz, ott az indítást elrendezi az elektronika.
(#) tabakiki válasza pucuka hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Köszönöm a korrekt választ, meg a többi kollégának is így már értem.Már csak arra lennék kíváncsi, hogy a 230V/400V os illetve a 400V/690V os motoroknál mit jelent a második szám és miért van, ha sosem használjuk azon a feszültségen.
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Idézet:
„a 400V/690V os motoroknál mit jelent a második szám és miért van, ha sosem használjuk azon a feszültségen.”
Leírtam az előbb, hogy mit jelent.
A 230/400V-os motort 230V-ról használhatod kondenzátoros segédfázis-előállítás mellet, vagy olyan frekvenciaváltóval, amelynek 1 fázisú 230V-os bemenete van és a kimenete 3x230V-os. Esetleg, ha 3x230V-os hálózatod van (oroszország), akkor meg azért.
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Igen olvastam, csak nem egyértelmű nekem hogy melyik mondatod mire írtad. Tehát ha 690V-ot kötök rá csillagba akkor ugyanannyi nyomatéka lesz mint delta 400V-nál? Tehát úgy mond egyenértékű a kettő.
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Igen, valamint igen. Várjuk a további kérdéseket!
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Van még kérdésem, igaz már csak 1. A 230V/400V os motort ugye 3x400Vról táplálva csillagba kell kötni minden esetben. Itt a 400V mire vonatkozik (tehát a második szám)? Mert gondolom hogy nem egyenértékű a 3x230V-os csillag meg a 3x400 V-os delta ekkor le is égne, mert ugye a tekercsei 230V ra vannak méretezve.

Szerintem most nagyon kevertem valamit csak azt nem tudom, hogy mit...
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Deltába kötve?
(#) tabakiki válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Igen.

Köszönöm a válaszokat erre közben rájöttem
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
A 400/660v-os motor csillagba kötve is használható, csak akkor az olyan lenne, minha egy sokkal kisebb teljesítményű motorod lenne a ráírthoz képest.
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Igen, szóval ha az eredeti nyomatékkal szeretnénk megterhelni akkor leégne.
(#) tabakiki válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Vagyis ha az eredeti mechanikai teljesítménnyel.....
(#) tabakiki hozzászólása Okt 17, 2011 /
 
Órán a csatolt áramkört rajzoltuk. Az oktató mondta hogy vélasszunk ki egy 5,5KW-os motort, merthogy ez a szállítószalag mozgatására szolgál.

Akkor ezt deltába ugye nem lehetne kötni mert a motorvédő lekapcsolna ugye?

Tehát ez így nem jó hanem ezt a motort csillag-deltával kellene indítani?

0001.JPG
    
(#) pucuka válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Magyarországon a háromfázisú hálózat 3 × 400 V, aminek a fázisfeszültsége 230 V. Erre a hálózatra a 3f asszinkronmotort (ha az adattábláján jelölve van) rákötheted csillagba, és deltába is. A motor a legnagyobb teljesítményét deltába kötve adja le, az ehhez tartozó áramfelvétele is a legnagyobb. Az ilyen motort csillagba kötve, a 3f hálózatról teljesítményének harmadát adja le, és a felvett árama is gyök harmadára csökken, ezzel együtt az indítási árama is lényegesen csökken. Ezért használjuk a csillag delta átkapcsolást nagyobb teljesítményű motorok indításához. A csillagba kötött 3f motorra 3 × 692 V -ot kéne adni, hogy ugyanolyan teljesítményű legyen, mint 3 × 400 V on deltába kötve. De ilyen hálózat nincs.
Deltába kötött motorra nem tudsz 3 × 230 (220) V -ot kötni, mert magyarországon ilyen hálózat sincs. Ezt csak speciális, háromfázisú transzformátor szekunderéről lehet(ne) üzemeltetni, ahol a 230 V os szekunder fázis tekercseket deltába kötöd. A 220 V -os 3f hálózat fázisfeszültsége 127 V. Ezt úgy jelzik, hogy 220/127 V
Ezek az értékek akkor fontosak, ha a motort frekvencia váltóról (hasonlóan mint egy spec transzformátorról) üzemelteted, mert akkor az ilyen típusú hálózatokat is elő lehet állítani, az általános közmű hálózatból.
Frekvenciaváltóról való üzemelés esetén, hogy a leadott teljesítmény ne változzon, a frekvenciával a motor feszültségét is szabályozni kell.
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Na de ezt a gondolatmenetedet honnan vezetted le? Ha ez a motor 230/400V-os típusú, akkor a csillag-delta indítás eleve ki van lőve, mert csak csillagban üzemeltethető a nagyobb feszültségről, ami rendelkezésre áll. A 400/690-es motoroknál lehet csillag-delta indításben gondolkozni, ha a hálózat (kismegszakító, olvadóbetét, vezetékkeresztmetszet,stb.) nem engedi meg a direkt delta indítást. csillag-delta indítást szoktak még akkor is alkalmazni, ha az indulási nagy indítónyomaték (ugrás, lökés) káros lehet.
(#) pucuka válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Ebből a kapcsolásból nem derül ki, hogy a motor milyen kapcsolásban üzemel, de nincs is jelentősége. A motorvédő kapcsoló tartós túláram esetén kapcsol le, (pl. ha valamiért megáll a motor, túlterhelés, fázishiányból eredő túlterhelés) az indítási csúcsáram rövid ideig tart, arra nem old le. A motorvédő kapcsolóban egy bimetáll kapcsolón átfolyó áram hőhatása miatt kapcsol. Ezt a névleges áramnál kissé magasabbra kell állítani.
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Mivel a motor 5,5KWos gondoltam hogy eleve 400V/690V-os. Tehát a csillag eleve kilőve (a nyomaték miatt is mert ugye egy szállítószalagot kell megmozgatnia...).

Akkor ezt a motort akár deltában is lehetne indítani? Ha mondjuk úgy választjuk meg a motorvédőt és olyan értékre állítjuk, valamint a vezeték keresztmetszet is megfelelő és az olvadókat (vagy ha kismegszakítót alkalmazunk helyette) is úgy választjuk ki hogy belekalkuláljuk, hogy nagy áramok folyhatnak.



Nyílván a csillag delta sokkal jobb és gondolom ezt érdemes alkalmazni. Tehát ez a rajz így hibás (habár sem kábelkeresztmetszet nincs sem áramérték a motorvédőnél) de ezt csillag-deltában kellene indítani. Nem?
(#) pucuka válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Ha nincs a rajzon csillag delta kapcsoló, akkor bizonyára olyan hálózatról üzemel, ahol az nem fontos. (bírja az inditási áramlökést) Az sem mindegy, hogy milyen szállítószalagról van szó, egy egyszerű felhordóról, vagy pl. egy konzervgyári bonyolult szállítószalag részéről. Ilyenformán nincs is értelme 690/400 V os motorról beszélni.
(#) kadarist válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
5,5 kW-os nagyságrendben még vannak 230/400V-os típusok, tehát az adattáblát minden képpen át kell tanulmányozni. Bővebben: Link

Angol nyelvű ismertető a témában: Okosság

Csemegézni való
(#) tabakiki válasza kadarist hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Nem tudtam, hogy vannak ekkora motorok amik 230V/400V asok. Így már értem. Végülis nem kötöttünk ki semmit órán, nem a motor volt a lényeg hanem megrajzoltuk az erősáramú részt meg a vezérlőkört.
Következő: »»   89 / 343
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem