Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LiFePo akkuk töltöttségének ellenőrzése
Lapozás: OK   1 / 1
(#) oreg1965 hozzászólása Máj 27, 2011 /
 
Sziasztok!

Elektromos bringa 48V 500W-os motrának tárgybeli akkujáról kellene infó, hogy mennyi energia van még benne. Az aksipakk 10Ah-s, tehát 480Wh energia van benne fullon.
Már az is jó lenne, ha lenne valami olyan műszer, ami azt mutatná (polaritáshelyesen, mert a motor vissza is tölt), hogy mennyi fogyott az akkukból.

Tud erre valaki valami (lehetőleg olcsó) megoldást? Kösz! Öreg
(#) mayjak válasza oreg1965 hozzászólására (») Máj 27, 2011 /
 
Hello,

Úgy tudom vannak ilyen töltésmérő eszközök, amik pont a ki / be áramló töltést->energiát mérik, de biztos ezerszer egyszerűbb a feszültséget mérni.
Kis kísérletező kedvvel meg lehetne csinálni egy mérést, h rákötsz egy ellenállást az aksira, és pl óránként méred a feszültséget, amiből csinálsz egy grafikont, és kis számolás után pontosan be birod skálázni a voltmérőt.

mayjak
(#) oreg1965 válasza mayjak hozzászólására (») Máj 27, 2011 / 1
 
Sajna, ismereteim szerint a helyzet nem ilyen szép, a LiFePo4 akksik feszültsége a kisütés alatt alig változik, nem csökken lineárisan a kimerüléssel, csak a teljes kimerülés előtt kezd el meredeken esni.

De cáfoljatok meg, ha nincs igazam...

Öreg
(#) bankimajki válasza oreg1965 hozzászólására (») Máj 28, 2011 /
 
Igazad van. Nem olyan egyszerű. Én tudok egy komplett projektet (ami ~20 cellát figyel, tölt, balancerez...stb., de ez saját fejlesztés amiben egy kollégámnak rengeteg fejlesztési munkája van. Majd rákérdezek hogy esetleg publikussá tehető-e a dolog vagy sem. Bár nagyon gyanús hogy nem. Idén első helyezést ért el a mocijával a széchenyi futamon.
(#) oreg1965 válasza bankimajki hozzászólására (») Máj 28, 2011 /
 
Köszi!

Nem ilyenre gondoltam, a bringában benne van a a többi vezérlés, nekem csak azt kellene tudnom, mennyi nafta van még az akksiban, mert az én gépem vezérlése ezt nem írja ki. Van olyan változat is, ami mindent kiír és kijelez, de ez majd 100.000 Ft-ba kerülne, és ennyi pénzem nincs...

Öreg
(#) bankimajki válasza oreg1965 hozzászólására (») Máj 28, 2011 / 4
 
Természetesen értettem mire gondoltál. És az a cucc is működik sima kijelzőként is. Mivel részegységekből áll. Sőt akár csak egy cella adatait is meg tudja jeleníteni grafikus kijelzőn.
(#) puli122 válasza oreg1965 hozzászólására (») Máj 28, 2011 /
 
Az a helyzet, hogy szerintem egyszerűen, és főleg olcsón, csak a feszültség méréssel operálhatsz. Én mostanság kísérletezek ilyen aksikkal, és szerintem - ha nem is pontosan - de közelítőleg jól lehet következtetni a töltöttségi szintre, sima feszültség méréssel.
De a legegyszerűbb hogy föltöltöd, ráteszel egy multimétert, és figyeled a feszültséget ( ahogy egy kolléga már írta is ). Elméletben valóban elég sokáig tartja a névleges feszültséget, de szerintem annyit azért esik fogyasztás közben, hogy következtetni tudj.

A másik megoldás ami már jóval idő és munkaigényesebb, hogy építesz egy mérőkapcsolást. Olyanra gondolok hogy beteszel egy igen kis értékű ellenállást a akku kimenetére. Mint a sönt a tápokban lévő mérőknél. Az ellenállás 2 lábát ráteszed egy mikrovezérlő ADC bemenetére, ami így képes lesz mérni az ellenálláson eső feszültséget, ebből pedig tudsz az áramra következtetni. Persze akár a polaritást is figyelembe véve. Azzal pedig már bármit számolgathatsz, ki/be folyó áramokat, időt, akármit. És az értékeket pedig egy sima LCD kijelzőn megjeleníted. Ha esetleg értesz egy kicsit a mikrovezérlőkhöz, egy nap alatt meg tudod írni, és akár letesztelni a programot. Szerintem így működne.
(#) oreg1965 válasza puli122 hozzászólására (») Máj 28, 2011 /
 
Kösz mindenkinek a tippeket, azt hiszem, ez lesz a megoldás:

G.T.Power Watt Meter akku tesztelő, watt mérő műszer (130A) Mér mindent, ami nekem kell. Öreg
(#) NgLovi hozzászólása Máj 30, 2011 /
 
Csak érdeklődés szintjén. Elektromos járműhöz lesz? Csak a kérdést nem olvastam el valahogy. Szóval bicikli, már látom..
(#) Eks651 hozzászólása Nov 18, 2011 /
 
Érdeklődnék, hogy valaki tudna e segíteni abban, hogy hogyan lehetne megvalósítani egy egyszerű akkumulátor felügyeletet (ill. töltőt) LiFePO4 (A123-26650 3,2V) cellákra. Elég sok volna egyben (~770 db ~320V). Ilyenkor is egyessével kellene nézni? vagy csak blokkokat ?(és ha blokkokat akkor valami ötlet?) Bármi infót szivesen fogadok a témával kapcsolatban.
üdv.
Eks651
(#) nedudgi válasza Eks651 hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
Nincs egyszerű és megbízható megoldás. Bár ezek az akkuk elég sokat bírnak, a hosszú élettartam érdekében minden cella(csoport) esetén külön kell mérni a feszültséget, hogy ne merüljön az adatlapon megadott 2V alá. Ez valami elektromos jármű?
Főleg lítiumos akkumulátorok esetén a párhuzamos kötés javallott, így kevesebb helyen kell a cellafeszültséget figyelni.
(#) Atis57 válasza Eks651 hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
Szia!
erre ( is)való a balancer-nek nevezett kapcsolás
(#) Eks651 válasza nedudgi hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
Igen, elektromos jármű lesz. 316,8 V ot kellene kihozni az akksikból. ( 96 db sorosan és 8 db ilyen pakk párhuzamosan).
Azt meglehetne csinálni valahogy ,hogy mindig egy pakkot figyel (egy időpontban) és egy multiplexer kapcsolgat a 8 pakk között? és akkor minden egyes cellát külön-külön figyelne....vagy ez teljesen hülyeség amit írtam?
(A baj ugye az hogy nagyon sok ez a 768 db akksi...ennyit külön egyessével figyelni nem lehet....vagyis nagyon költséges)

üdv.
(#) Eks651 válasza Atis57 hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
tudnál nekem ebben segíteni? ilyen A123 LiFePO hoz milyen balancer szükséges? vagyis inkább úgy kérdezem, hogy eltérő lehet a Li-ion ill. a Li-polimer akksikéhoz képest?
tudnál küldeni/linkelni egy alapkacsolást ilyen balancer- ről?
előre is köszi
üdv.
(#) nedudgi válasza Eks651 hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
Az ötlet tetszik, bár még nem láttam ilyen megoldást a feszültségfigyelésre. A sorosan kötött cellák azonos potenciálon levő sorai párhuzamosíthatók, tehát inkább úgy kéne felfogni, hogy 96 db pakkod van, ami 8 darab párhuzamosan kötött cellából áll.
Nem tudom mit nevezel nagyon költségesnek. A cellasoronkénti figyelés azért nem annyira vészes, bár belekerülhet 400 Forintba is soronként. A cellák árához képest ez elenyésző.
(#) elektroncso hozzászólása Szept 6, 2025 /
 

LiFePo4 12V 100Ah feltöltése

Üdv!
Van két darab névlegesen 12V 100Ah (4s) akkumulátorom. A négy cellás blokkban van BMS mind a két akkuban értelem szerűen külön külön.
A kérdésem a következő. Honnan tudom megállapítani hogy a két akkumulátor azonos szintre van töltve (mondjuk teljesen fel)? Sorba kéne őket kötnöm, hogy 24V-os akkupakkot képezzenek egy napelemes inverterhez, de nem egyszerre "mozognak". Az egyik hamarabb lemerül és kikapcsol benne a BMS. A msáik viszont hamarabb töltődik fel amit szintén kikapcsolással díjaz a BMS mert a töltésvezérlő még nem állítja le a töltést lévén a teljes 24V-os pakk még nem érte el azt a szintet a másik kevésbé feltöltött akku miatt. Amikor megvettem a két akkut lemértem az Ah-jukat és mind a kettő egyformának bizonyult (mind lemerült állapotból feltöltés és teljesen feltöltött állapotból merítés mellett 100Ah +-2Ah eltéréssel). Szóval a két akkut tekintsük egyformának.
Én azt próbáltam meg hogy párhuzamosan kötöttem a kettőt (először egy pár Ω-os ellenálláson keresztül majd miután nagyjából kiegyenlítődtek a töltések direktben) és úgy is hagytam pár napra bár feszültségre megegyeztek amikor szétkötöttem őket mégis 1-2 nap alatt üresen is szétmásztak és most is külön mozognak mind töltés mind kisütés mellett.
Szóval hogyan tudnám biztosan egyformára tölteni őket? A külső "okostöltő" problémás mert a belső BMS beleszól a töltésbe (14,6V-nál szétkapcsol).
(#) proba válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 7, 2025 /
 
Külső okostöltő 14.55V kiegyenlítővel. Ha pontosan sikerül belőni a BMS alá, túl nagy kapacitásveszteség sem ér...
(#) elektroncso válasza proba hozzászólására (») Szept 7, 2025 /
 
Köszi. Most okostöltő (vajon miért húzza alá a böngésző, nem is értem...) nincs kéznél, labortáppal töltöttem fel őket külön külön (beállítások: CV 14,4V CC 20A), és az az érdekes, hogy mindkét esetben lekapcsol a belső BMS a töltés vége felé, pedig látszólag nincs oka rá. A teljes pakk feszültsége nem érte még el a lekapcsoláskor a 14,4V sem és bár a cellák (LiFePo4) nem teljesen egyforma feszültségűek a töltés vége felé (már amikor a töltődés odáig jutott hogy elkezd zuhanni a töltőáram, addig nagyon szépen együtt fut a négy cella még a balanszernek sem kell beleszólnia), de egyik sem lépte még át a 3,6V-ot. És biztos hogy a BMS kapcsol le mert 10A körülről hiretelen 0A-re esik a töltőáram majd ha megszakítom a töltőfeszültséget és újra ráadom a pakkra akkor újra kezd töltődni de egy kis idő után újra lekapcsol. Olyan mintha a bevitt töltés mennyisége kapcsolná le. Arra gondolok ezzel hogy a BMS megméri hány -csúnyán fogalmazva- Ah lett betöltve az akkuba és ha elérte a 100Ah-t akkor lekapcsol. Ez főleg azért gyanús mert amikor a céges okostöltőnkkel töltöttem fel akkora töltés pont 101Ah-nál szakadt meg.
Az akku adatalapja a töltőfeszültséget 14,4-14,6V-nak írja, töltőnek 14,6V 20-50A-est ajánl mégsem jó. Most rendeltem egy "okos" BMS-t ami mind a 8 cellát egyszerre figyeli és átalakítom a két 4 cellás pakkot egy 8 cellássá, aztán meglátjuk.
(#) zolika60 válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 7, 2025 /
 
(vajon miért húzza alá a böngésző, nem is értem...) Mert két szó.
(#) elektroncso válasza zolika60 hozzászólására (») Szept 7, 2025 /
 
Idézet:
„Az „okos” főnevet és a „töltő” főnevet egybeírjuk az alábbi szabály alapján:
Amennyiben az „okos” szónak többletjelentése van (PC-szerű funkcionalitásokat nyújtó), akkor a kifejezés egybeírandó.”

Forrás: Külön vagy egybe?
Jobban örültem volna ha a problémára érkezik ötlet...
(#) elektroncso válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 7, 2025 /
 
Válasz magamnak mert észrevettem egy elírást, nem
Idézet:
„mindkét esetben lekapcsol a belső BMS”

hanem mindkét akkunál lekapcsol a belső BMS.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2025
(#) proba válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 8, 2025 /
 
Idézet:
„töltődés odáig jutott hogy elkezd zuhanni a töltőáram”


Lehet ez a kulcsmondat a védelem működésében. Ahogy az akku feszültségszintjeit nézem, 95-98 % környékén kezd meredeken emelkedni a kapocsfeszültség. Te töltésnél a 3.6V-ot egy pillanatra túlléped, a töltés lekapcsolódik, az akkufesz meg visszaesik annyira, hogy a te ingerküszöbödet már nem éri el.
A kapacitás figyelés értelmetlen. Egy feltöltés félig kimerítés már fel is borította a rendszert. De ha mégsem, hosszútávon az akku használódásával úgyis elmászna.
(#) elektroncso válasza proba hozzászólására (») Szept 8, 2025 /
 
Köszönöm!
Idézet:
„Egy feltöltés félig kimerítés már fel is borította a rendszert.”

Nem borjtaná fel mert a BMS pontosan tudja mikor mennyi van az akkuban lévén a bemenő és a kimenő töltést is tudja mérni, szóval ezzel nem volna gond. A hosszú távú elmászás már más kérdés. Ettől függetlenül szerintem is marhaság volna ezzel küzdeni és nem is találtam rá példát a neten ahol ilyen elven működne a BMS csak gyanús hogy mind nulláról töltéskor mind teliről lemerítéskor pont 100Ah kivételnél kapcsol le a BMS (próbáltam ugyanis elektronikus műterheléssel konstans árammal merítve is és akkor is pont 100Ah kivételnél kapcsolt le).
A 3,6V fölé szökésre gondoltam én is, csak az a bajom, hogy a gyártó 14,6V-os végfeszültségű töltőt ajánl amit ha elosztok néggyel akkor 3,65V-ig rendben kéne lenni, ráadásul a labortáp miatt 14,4V-nál nagyobb feszültség nem kerülhetett az akkupakkra, mérve meg 14,2V a legmagasabb érték a szétkapcsolás pillanatában, tény hogy ekkor az egyik cella már 3,6V-nál járt szóval hiába a belső balanszer kicsit elmásztak a cellák a vége felé.
Most rendeltem egy olyan 8s BMS-t ami egyrészt 1A-el balanszol (nem mint a gyárija ami kb. 100mA-el) és egyesével méri a cellák feszültségét amit számítógépre elküld és ott minden paramétert amit a BMS lát én is látok.
Másrészt meg fogom próbálni hogy lemerítem az akkut és elkezdem újra feltölteni de csak max. 14V-ot engedek ki, hogy akkor lekapcsol e vajon a 100Ah betöltött energiánál.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2025
(#) proba válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 8, 2025 /
 
Idézet:
„de csak max. 14V-ot engedek ki, hogy akkor lekapcsol e vajon a 100Ah betöltött energiánál.”

Ezt hogyan fogod elkövetni? Az akkut közben a BMS után elkezded kisütni? Az akkuba a teljes feltöltéshez kell ennyi energiát betenni, akkor viszont a végfeszültsége garantáltan több lenne, mint az általad megengedett, vagy mélykisütöd, és onnét indítod de az meg nem annyira előnyös, és a BMS amúgy sem hagyja..
Munkatársam is mindig játszott az új akkucsoportokkal, ( igaz elektromos kerékpár) azt általában az lett a vége, hogy jól elmásztak egymástól, töltöttségben, állapotban. Mindig volt olyan cella ami másként viselkedett. ( igaz utána nem ballancerrel töltötte, hanem csak simán sorba. de 1-2 hónap-félév után kibukott, hogy nem volt jó ötlet egyesével pátyolgatni őket )
(#) Atis57 válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 8, 2025 /
 
Szia!
Ez a 14,6V-s töltő --honnan jött?

Mert az irodalomban a 13,6....max.13,8Vig való töltést találok.
A Li --ilyen -olyan akkukat sose töltjük végfeszültségre.
S igy normálisnak látom ,hogy a BMS "behúzza a vészféket!" azaz lekapcsol .
(#) elektroncso válasza proba hozzászólására (») Szept 8, 2025 /
 
Igazad van, ezt nem gondoltam át, ha nem engedem 14V fölé akkor nem fog teljesen feltöltődni.
Nem akarok vele játszani, amikor megérkeztek akkor volt egy lemerítés/feltöltés ciklus hogy megnézzem nem vágott e át a kínai, tényleg 100Ah a két akku. Már bánom, mert egyszerűen nem bírom úgy feltölteni őket, hogy egyforma legyen pihentetés után a kapocsfeszültség így a soros üzem nem működik. Amikor megérkeztek (1 hónap szállítás után) mind a kettőnek századra egyforma volt a feszültsége.
Amúgy most méregettem egy kicsit melyik cella hány voltos a töltés vége felé, és az tapasztalom hogy egy négyes blokkon belül amikor a legnagyobb eltérés 0,2V körül van. Szóval amikor a legmagasabb 3,65V akkor a legalacsonyabb 3,41. A másik négyes blokkban nincs ekkora eltérés, ott max 0,12V különbség van. Arról nem találtam adatot hogy a BMS mekkora különbségnél kapcsol le ha esetleg az elmászott cellák okoznák, azt megtaláltam hogy tipikusan 0,1V különbségnél kezd el balanszolni. De ez a különbség csak a töltés végstádiumában van amikor már gyak. tele vannak a cellák előtte szépen együtt fut.
Nagyon várom már az új BMS-t.
(#) elektroncso válasza Atis57 hozzászólására (») Szept 8, 2025 /
 
Az akkumulátorom gyári könyvében van az ajánlott töltőnél hogy 14,6V 20-50A. Tipikusan 14,4V.
LiFePO4 Design Considerations
Mellékletben az akkum adatlapja.

De nem akarom 14,4V-ig sem tölteni, inkább egy kis kapacitásvesztés hogy benne maradjak a biztonságos sávban, az inverter 28,4V-ra van állítva tehát a négy cellás blokk 14,2V-ot kapna de így is aktiválódik a BMS.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2025
(#) Ge Lee válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 9, 2025 /
 
Az a baj ezekkel a pakkokkal, főleg nagy áramú alkalmazásokban mint autó, vagy napelem inverter ahol 150A áram is folyhat akár, hogy ha nincsenek benne gyárilag összeválogatva a cellák (és nincsenek) akkor a világ BMS-e se lesz elég hozzá hogy kibalanszolja, meg korrektül fel tudja tölteni mindet.
Mondok egy példát, nekem bontott Hyundai Kona lion celláim vannak, ezek gyárilag alaposan válogatva vannak, hármasával párhuzamosan össze vannak hegesztve, 7s3p azaz 21db cella hajtja a 24V-os invertert most már két éve, minden nélkül! Tehát, se bms se balanszer nincs a cellákon, ennek ellenére 1 század volton belül van minden cellapakk 2 év után is, most mértem meg nemrég őket.
Van egy kisebb pakkom is, rokkantkocsiba, ott a 7 cellából 6 válogatott, 1 nem, na azzal se lehet csinálni semmit, mert 0,3V-tal eltér az az egy cella. Tettem rá próbálból balanszert de semmit nem tudott vele csinálni, marad az, hogy nem töltöm fel teljesen a pakkot.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem