Fórum témák
» Több friss téma |
Akkor ha van kéznél multiméter, állítsd ampermérőre kösd a táp és a vezérlő közé és nézd meg hogy változik e a fogyasztása ha ki van kapcsolva és ha pld. fehérre állítod.
Az a helyzet, hogy nem lehet kikapcsolni. Nyomkodom a kikapcsoló gombot, de nem kapcsol ki, az ampermérő meg 0,1-0,2-t ingadozik a gombnyomást követően
Szia!Nekem is volt egy ilyen vezérlőm, annak az volt a hibajelensége, hogy az egyik szín világított folyamatosan a többit lehetett vezérelni.A vezérlőben a kimenetén van 3 db SMD tranzisztor és abból az egyik volt zárlatos, neked lehet hogy mindhárom az és azért világít folyamatosan.Az enyém is már gyárilag rossz volt.
Sziasztok,
5méter 5050-es 60 led-es led szalagot szeretnék táplálni. Van itthon régebbi pc tápon. Jó lenne erre a célra? A szalag 14,4W/m, 72W/5m.
Nézd meg a tápot. Rá van írva: +5V xA, +12V yA, meg egyebek. Lehet, hogy kell valami előterhelés az 5V ágra is.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2013
Lehet.
Amikor a gép be van kapcsolva itt az asztalomon, akkor a helyi világítás a 12V-os ágról megy.
Sziasztok!
A következő ügyben szeretném a segítségeteket kérni. Van pár üvegpolcos vitrinem egy üzletben, nagyon gyér világítással. Eddig egy-egy G4-es 10W-os halogénizzó adta a fényt (nagyjából a felső polcig elegendőt). A tervem az lenne, hogy a vitrin tetejére (belülről ![]() Adok egy linket, hogy nagyjából mire gondoltam: erre Ez egy videózáshoz használt lámpa, de elrendezésben hasonlóra gondoltam én is. Sűrűn egymás mellé helyezett szalagok, majd hogy kicsit szórtabb fényt kapjak, 5-10 centi távolságra tőlük egy vékony fehér anyag lenne kifeszítve (így kulturáltabban is nézne ki szerintem). Először 5050-es szalagokat néztem ki, de aztán olyanokat olvastam, hogy egy színű (meleg fehér) világításhoz jobb a 3528-as, ráadásul kevésbé melegszik, ami nem elhanyagolható szempont. Méterenként 120 ledes szalagot szeretnék(ilyet, csak meleg fehér színűt) Nagyjából egy 30x30cm-es négyzetről beszélek, amit végigszalagoznék... de amikor utánaszámoltam, kissé meglepődve konstatáltam, hogy ez majdnem 2db 5 méteres tekercs lenne, pedig fényoszlopot nem is terveztem előzetesen ![]() Nagyjából 160cm-nyi magasságot kéne megvilágítania. Ezek a tények eddig, most jönnének a kérdések. 5050 vagy 3528? Ekkora területhez (30x30) szerintetek milyen sűrűségben kéne lepakolni a 120/m-es ledsort, hogy a 160 centit átvilágítsa (egy vékony szűrőn keresztül!)? Mert a 10m szalag brutál, és nekem még az 5 is soknak tűnik. Mekkora hőtermeléssel jár ez? Kellene hozzá hűtőborda? Vagy elég, ha egy vékonyabb fémlemezre szerelem fel - akár sűrűn átfúrva? A vitrin teteje a régi lámpa helyén lyukas, a hőleadás arrafelé így megoldott. Ha ezek után eljutottatok az optimális szalagméretekhez / vitrin, akkor táp kérdésben is tudnátok segíteni? Mindegyikhez külön szeretnék, mivel egymáshoz képest elég távol vannak, de jó érvekkel meggyőzhető vagyok, hogy miért lenne jobb egy nagyobb táp + sokkal több vezeték kombót választanom. Ja, még egy adalék, bocs. Ahogy említettem, üzletben lennének elhelyezve, tehát napi kb 7 óra, heti 5 napban, ez az igény feléjük. Minden segítséget szívesen fogadok, köszönöm szépen előre is! A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2013
Jobb lenne arról a vitrinről egy kép. Hogy bővüljön a látóköröm, légy szíves adj linket arról a helyről, ahol leírták, hogy a színhőmérséklet és a csip mérete között összefüggés van. A 3528 természetesen kevésbé melegszik, mint az 5050, hiszen kisebb teljesítményigénye van. 160 cm távolságról egy sor 5050 LED (60LED/m) körülbelül 100-130 lux megvilágítást ad.
A LEDszalagot mindenképpen valami hűtőfelületre kell ragasztani, a legjobb ár/érték aránnyal az alumínium szalag rendelkezik, 200 Ft körül van métere. Ezt lehet kombinálni egy (szögletes) alumínium csempeszegővel (amiből egy 2,7m szál 1500 Ft), akkor közvetlenül nem is lehet látni a megvilágítást. Egy matt, sötét háttér teljesen eltünteti a reflexiókat. A LEDszalag eleve nagy felületű megvilágítást jelent, felesleges bármilyen előtéttel szűrni. Én a vitrin két szélére függőlegesen raknám a megvilágítást, akkor csak az alumínium elemek hátát kellene valami elfogadható borítással takarni. A tápegység lehetőleg nagyobb teljesítményt tudjon, mint amit fel fogsz használni belőle - üzembiztosabb működés az eredmény. A veszteség jelentős 12V feszültségen, több Amper áramnál, ha messze vannak a vitrinek, akkor jobb több külön táp. A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2013
Köszi a gyors választ!
A vitrin ez a típus. Mivel minden oldala üveg (bár fent tényleg csak a polcokról írtam), így az oldalak/élek mentén vezetett szalagok nem jöhetnek szóba - legalábbis úgy biztos nem szeretném. Az is világos, ha a felső polcra olyan tárgy kerül, ami kitölti a teljes teret, akkor hiába úszik a fenti rész fényárban, alulra ebből semmi nem jut. De nem ez a terv, olyan az elrendezés, hogy legalább 50%-ban minden polc kap a fenti fényből. Azt is olvastam, hogy a szalag elég széles tartományban szór, de egyelőre az én fejemben közvetlen és közvetett esztétikai okok miatt is hangsúlyosan szerepel vmilyen takaró, szóró felület elhelyezése. A közvetett alatt azt értem, hogy nem egy direkt, erős fény éri a tárgyakat, hanem valamivel lágyabb, ami sokkal kellemesebb látvány. Közvetett okot pedig úgy tudnám megmagyarázni, hogy bár egy zsinóron lógó 100W-os égő jóval nagyobb fényt ad egy nappaliban, azért jellemzően valamilyen búra takarja minden lakásban. Mert az úgy szebb ![]() A színhőmérsékletes részről. Valószínű, hogy félreérthetően fogalmaztam. Ott a meleg fehér csak egy plusz adalék infó volt, hogy konkrétan én mivel számolok, de a hangsúly az 1db színen volt. Az összehasonlítás úgy nézett ki, hogy 5050vs3528, és ennek egyik aspektusa volt, hogy rgb-s szalagra van szükség, vagy 1 színűre. Mert ha rgb, akkor a hasonló sűrűséggel elhelyezett ledek összességében kevésbé lesznek fényesek, ezért rgb-nél 5050, és mondjuk a meleg fehérnél elég lehet a 3528 - legalábbis ezt írták emlékeim szerint ![]() De vissza a konkrét problémához. Bár van egy-két szép aluprofil is, egyelőre maradnék az eredeti elképzelés mellett. Félreértés ne essék: nem okoskodni, hanem okosodni jöttem, tanácsot, segítséget szeretnék, csak első körben szeretnék megmaradni az álmoknál. (Aztán ha leírjátok, hogy ez hülyeség, mert túlmelegszik, feleslegesen nagy teljesítményű, stb. akkor majd áttervezem az álmokat fejben is ![]() Tehát. Van egy 30x30 centis négyzet alap. A rögzítés, szerelés meg minden egyéb miatt 2-2centit minden oldalról elveszek, marad 26x26cm. Vagyis 25 centis szalagokat tudok felragasztani. Na de milyet és mennyit? Mivel nem csak egy sort tennék fel, úgy gondolom, a 3528-as jobb választás lenne, méghozzá a 120led/m-es. Ha 4db 25 centis szakaszt felrakok, az pont egy méter, vagyis 120 led. Ennek mekkora a fényereje? Hagyományos izzóhoz viszonyítva eléri egy 100W-os szintjét vagy még messze van attól? (Van erre vmilyen képlet, vagy egy közelítő táblázat vhol?) Esetleg dupla mennyiség már korrekt fényt ad? A hűtőfelületre visszatérve. Aluszalag és/vagy alulemez (0,5->1mm vastag)? Bár úgy tűnik a lyukasztás a mániám, nem az, de újra megkérdezem ![]() Még arra is gondoltam, hogy egy hasonló távtartó segítségével, mint pl. a pc-kben az alaplapoknál, nem kéne közvetlenül a vitrin tetejére ragasztani a szalagokat, így ez is segítene a túlmelegedés elkerülésében. Várom a véleményeket ![]() (Nem fenyegetésképp mondom, de ha sikerül tisztázni a szükséges szalag típusát, mennyiségét, utána egyből támadok a konkrét táp kiválasztásával, majd ha ez is megvan, jöhetnek a szereléshez szükséges kiegészítő anyagok, forrasztási tanácsok - konkrétan, mit-mihez ![]() Ismét köszi minden segítséget!
Azt a számolgatásnál vedd figyelembe, hogy a szalag 3 LED-enként darabolható! Tehát 25mm-enként. A sarkokon a csatlakoztatást így is megoldhatod:Bővebben: Link
Itt egy másik link: Bővebben: Link. Ezen a képen a működés is érthető. A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2013
Mitagadás, elég konkrét elképzeléseid vannak. Azt, hogy milyen méretű LED, milyen mennyiségben kell, felelősséggel senki nem tudja megmondani. Ehhez azt kellene tudni, hány lux fényt akarsz elérni, van-e konkrét adat a beépítendő fényforrásról. A LEDcsík számtalan forrásból szerezhető be, a szükséges paraméterek a legritkábban vannak megadva. Gyártótól függ, mekkora fényt kapsz a szalagtól. Kínában százas nagyságrendben van a LED szalagot gyártó (nem forgalmazó) cégek száma.
A hűtőfelületről: a hűtés legfontosabb paramétere a felület, és az anyag (=hővezető képesség). Lyukasztással csak rontani lehet a jellemzőket. A levegő a legrosszabb hővezető, tehát a távtartó tovább ront a helyzeten. 0,5-1mm megfelelő vastagság.
Jaja, azért számoltam 25 centivel, mert pont ott vágható. Köszi szépen, a csatlakozókat is!
Igen, tényleg elég határozott kép él bennem a világításról - ezért is kértem elnézést
![]() Ami a fényigényt illeti, nem szeretnék semmilyen brutál fényerőt. Tehát nem egy tesco szintű helyen akarok extrán megvilágítani pár polcot. Az üzletben teljesen átlagos általános fényviszonyok vannak. Van pár teljesen fából készült vitrin is bent, fa polcokkal, kb. másfél méter széles. Itt szintenként egy hagyományos, 40W-os, tejüveges izzó adja a fényt - eleget. Az ikeás vitrinekben most csak 1 db G4-es 10W-os halogénizzó van. A felső polcon szuper, az alatta lévőn még elmegy, a többin kb. semmi ereje nincs már. Ráadásul csak egy kb. 10 centi átmérőjű körből szórja a fényt. Közben találtam az ebayen is ilyen szalagot, ott sem írnak róla semmit a fényerőről. Ahol mégis megemlítették, ott általában 3000 lumen / 5 métert írtak. Biztosan több tapasztalattal rendelkeztek (főleg az ár tükrében mi várható), mint én, ráadásul az egész fizikáját is jobban ismerhetitek, pl. elméleti maximum fényerő. Ezek alapján gondoltam, hogy vmi közelítő tanácsot, ajánlást tudtok mondani. Én első felindulásból úgy gondolom, hogy egy hagyományos 100W-os izzónak megfelelő fényerő elegendő lenne. Nem is az ár miatt kérdezősködök ennyire, sokkal inkább azért, hogy ne kelljen újabb hónapokat várni a szállításra, ha keveset rendelek. Meg mondjuk a táp méretezése miatt tényleg fontos lenne vmi közelítő értéket meghatározni. A lyukas hűtőfelület elvetve. És akkor azt mondod, hogy legyen egy 1mm vastagságú lemez, amire felragasztom a ledszalagot, és ezt közvetlenül rögzítsem a vitrin fa tetejéhez? Végül a fának is le kell adnia azt a hőt - szükségszerűen a levegőbe -, de még mindig jobb, ha közvetlenül a fán keresztül történik meg (mint plusz hűtőközegen), mintha az alulemez érintkezne a levegővel?
Idézet: „Én első felindulásból úgy gondolom, hogy egy hagyományos 100W-os izzónak megfelelő fényerő elegendő lenne.” Akkor kb. 2 m-rel lehet számolnod. De lehet, hogy praktikusabb hosszabb szalagot betenni, és a fényerejét szabályozni. Valami ilyesmire gondolok. Ha megjön a szalag, a szalagot behúzod egy rugalmas csőbe, és a kint levő rész fényerejét látod, szubjektív döntést tudsz hozni, mennyit vágjál le. A kint levő világító szalag hosszát könnyen tudod változtatni. Mivel a szekrény elég magas, ezért csak az élhosszának megfelelő hosszúságot tudsz levágni, ami vagy sok, vagy kevés.
A megvilágítás erőssége négyzetesen csökken a fényforrás távolságának függvényében. Egyenletes megvilágítást azonos távolságra elhelyezett világítótesttel kapsz - vagy nagyon nagy távolságról.
köszi szépen!
akkor ha veszem ezt a 2 métert, annak nagyjából 20W az igénye, 20% ráhagyás elég? 24W-os táp megfelelő, nem? (pláne ha még a dimmert is betenném) Vmi tipp, hogy melyik típust, "márkát" vegyem? Ebay-es linket is szívesen veszek, olyat küldjetek, amivel már van tapasztalatotok.
Persze, arra számítok, hogy nem lesz ugyanolyan világos lent, mint fent, de ennél csak jobb lehet a helyzet.
Megint olvastam vmit, kérdés, hogy jól értettem-e. Vmilyen határról írtak, hogy milyen hosszú szalagot lehet sorba kötni, és mikortól kell párhuzamosan. Baromi régen volt fizika óra, és most nem is volt erőm utánaolvasni. Hülyeséget láttam, vagy tényleg ezzel is kell majd foglalkoznom?
A sorbakötés hátránya fényerőcsökkenésben jelentkezik, a szalagon levő vezető aránylag vékony, ezért feszültség esik rajta. Pár méter szalag esetén nem kell foglalkozni vele, egy teljes tekercsnél már jobb több helyen megtáplálni. Ha szétvágod apró, pici darabokra, akkor tényleg tökmindegy.
Sziasztok!
Van egy 5V-os ledszalagom. PC tápegységgel meg lehet hajtani? Mert nézegettem tápot, 45W-os a ledszalag, és lesz belőle 4, de egy 50W-os táp 5-6 ezer forint, míg elvileg egy PC-táppal az egészet meg tudnám hajtani. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2013
Igen, ha tud legalább 40A-t az 5 voltos ágon, kis tartalék kell. Minden szalaghoz külön, és nagy keresztmetszetű vezetéket kell vezetned. 1 szalagnak 9 A lenne az áramfelvétele az elmondottak szerint. Célszerű rövidebb szakaszokra szegmentálni mint 5 méter, vagy mindkét oldalt megtáplálni. A deszkamodellen végezz méréseket, nézd meg a táp melegedését is, és utána szereld fel. Egyúttal a használt pc tápot is célszerű megnézni, nem púposodtak-e már fel a kondenzátorok.
Köszi a segítséget! Én is arra gondoltam, hogy mindkét végéről bekötöm a tápba. Na akkor körülnézek milyen tápjaim vannak
![]() Üdv!
Esetleg képet vagy bővebb infót tudnál adni a led sorról mielőtt belekezdesz? Böngészgettem az 5V-os led szalagokat, de túlnyomórészük ledenként egyedileg címezhető volt. Azokhoz még plusz ehhez hasonló elektronika is kell. Led szalagra ilyesmire, vagy ilyesmire gondoltam.
Bocs, hogy bele szólok, csak kicsit félre érthetők a linkek és a szöveg környezet. Az első linkeden WS2812B típusú intelligens RGB LED-ekből épített szalag látható.
A második linkeden pedig WS2801 RGB LED meghajtóból és 5050 RGB LED-ből épített szalag van. Felhasználás tekintetében a kettő megegyezik, és külső elektronika (akár egy Arduino) kell hozzá. A harmadik linked nem vezet sehová. Értem, hogy ezt akartad írni, csak kicsit össze keveredtek a mondatok. Építettünk WS2812-vel cél eszközt, és használtam ilyenből össze rakott szalagot is. Mi Arduinoval hajtottuk meg. Én nem találtam 5V szalagot, amin nem lett volna intelligencia.
Semmi baj persze, köszönöm az építő észrevételeket. Alap probléma, hogy a kérdező nem adott meg bővebb infót a szalagjáról, így csak találgatunk. Így azt se tudjuk, van-e vezérlője. A segítséghez pedig ezek szükségesek. A linkek a e-bay-n levő találatok közül kép alapján találomra lettek kiválasztva a nem egyforma szalagokból. A linkek közül a vezérlő elektronika képe kutyulódott el.
WS2812B-vel van szerelve. PIC-el vezétlem, SPI modullal hajtom meg. A vezérlés működik, de jelenleg csak egy 2 Amperes tápom van, ami arra elég, hogy kipróbálhassam.
Egyébként jól megszívtam, mert WS2812 adatlapja alapján csináltam meg a kommunikációt, és 2 nap volt, mire véletlen észrevettem, hogy eltérő az időzítése a két típusnak ![]() Egyébként most azzal bajlódom, hogy blutoothon keresztül akarom vezérelni PC-ről. Működik is a kommunikáció, csak túl lassú az adatátvitel, és nem tudom hogyan lehetne felgyorsítani. A gond az, hogy 5 byte-os adatokat küldök át a bluetooth-on(ami soros portként látszik a számítógép felől), és kb 30-40ms alá nem tudok menni gyorsaságban. Bár ez már merőben nem ide tartozó téma, de ha valaki tud segíteni, azt szívesen veszem ![]() Arduniot nem ismerem, de kíváncsi vagyok, hogy ott milyen elvel vezérlitek? Olyasmire gondolok, hogy kimenet kapcsolgatásával, SPI-vel, UART-al, vagy más egyébb módon?
Bár fiam írta a programot (ami a videón látható, az egy publikus minta teszt) de annyit látok, hogy digitális kimeneten van meghajtva a WS2812 bemenete. Az Arduinóhoz van library, több is, persze az sem mind jó. Gondolom időzítés kérdések lehetnek ott is, nem mértem.
A végfelhasználás egy mobil alkalmazás, ami bluetoothon kommunikál az Arduinóval. A LEDek mellett van még mérő eszköz is, ami adatokat szolgáltat vissza felé az alkalmazásnak, ezek alapján (is) vezérli az alkalmazás a LEDeket. De ebben a példában nem volt kritikus az adatátvitel sebessége. Vissza kanyarodva a konkrét példádra, elég nagy teljesítményt kívánsz ellátni 1 szalagon. 9 Ampert (45W 5 Volton) nem biztos, hogy elegendő a szalag 2 végén betáplálni. El kellene gondolkodni, hogyan lehetne több helyen; én a két végén kívül még legalább 2-3 helyen, arányosan táplálnám. Különben könnyen lehetséges, hogy túl nagy lesz a feszültség esés, és "megbutul" az intelligencia. Persze mérni kell, lehet, hogy mégis jó. Úgy kell érteni, amit írtál, hogy kb. 25-ször tudsz másodpercenként átküldeni 5 byte-os csomagot? Azzal nem lesz nagyon látványos a videofal ![]()
Hát igen, úgy kell érteni, elég lassú
![]() Jelenleg így áll a dolog: Youtube A bluetooth mellett mostmár távirányítóval is működik a dolog. Elsősorban a távirányítós dolgot erőltetem, azon nincsenek sebesség problémák, mert előre megírt programok között kapcsolgatok. Erre a bluetooth témára még rá kell állnom, mert 2 napig próbálkoztam összehozni, hogy HID eszközként lássa a gép, de nem sok sikerrel. Pedig azzal talán gyorsabb lenne a kommunikáció. Egyébként a betápláláson én is gondolkodtam, hogy kevés lesz, ha csak a két végéről akarom táplálni. Most csak az egyik végéről táplálom, de ha fehéret kapcsolok be, a vége felé már inkább sárga az a fehér.(Gondolom mert a kék meg a zöld hamarabb elkezd halványodni a magasabb nyitófeszültségük.) Még így 5 méterrel jól működik, de még 15 métert mögé akarok rakni, akkor derül ki igazán, hogy jó-e a vezérlésem ![]()
Vajon a számítógép tápegység készenléti 5V-ja elég arra, hogy megtáplálja a PIC-et, és utána a PIC kapcsolgassa a tápot ki-be? Mert akkor tök frankón meg lehetne vele csinálni!
![]()
Hello! Miért ne lenne? A PIC-nek fogalma sincs miről kap enni. "Eszi - Nem eszi nem kap mást.." üdv!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |