Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Egy pár kérdésem lenne led szalag ügyben. Az egyik, hogy ipari táppal használom. Amit be is kötöttem L és N-be. Viszont nem néztem, hogy melyik vezetéken van a fázis(de működik). Van e jelentősége ha esetleg a fázist az N-be kötöttem? Illetve ha a ledszalagot hangszóró vezetékkel toldottam?(méterenként kb. 40cm)
Magyarországon a konnektorok szimmetrikusak, tehát az L és N felcserélhető.
Ha 12V ágon a vezeték vékonyabb, mint illene, a veszteség (a vezetéken eső feszültség) lesz nagyobb. A hangszóró vezeték 12V feszültségre megfelelő.
Sziasztok!
5050es led szalagot szeretnék kicsit túlhajtani. Neten keresgéltem, de nem nagyon találtam semmit, hogy max hány mA-rel és milyen kitöltési tényezővel szabad megjátszani. Hideg fehér ledekről lenne szó. Itt is csak annyit látok, hogy az üzemi áram 60mA a csúcs meg 100mA, de meddig stb? (amíg ki nem ég: ) )
fogyasztás mérése mellett egy fénymérővel meg lehet állapítani azt a max teljesítményfelvételt,ahol még
nem növekszik a fogyasztás aránytalanul. Csak egy tipp.
Hello! Attól még egy CDS fotoellenállásod vagy egy BPW34-es fotodiódád lehet. A BPW-n rövidzárlatban áramot mérve, az kb. arányos a megvilágítással. Vagy is fényelemként is használható. Így simán megmérheted vele, hogy nőt-e a fényerő. A mértékegység meg úgy is tök mindegy.. üdv!
Ha fixen van bekötve akkor ajánlatos helyesen bekötni.
Ha konnektoros bekötés akkor a bekötés felcserélődhet. Kérdés, hogy mennyire kényes erre az ipari tápegységed.
Hát éppen most egyik sincs itthon, de ha lenne is honnan tudom hol a határ ahol még nem károsodik majd a led? A melegedésből szerintem csak durván lehet erre következtetni. Úgy gondolom, hogy a beállított érték még belefér közben meg 1000 óra alatt kiég szépen...
Amúgy pont azt szeretném elérni, hogy a lehető legkevesebb melegedés mellett érjek el nagyobb fényerőt, vagy legalább annyit, mint konstans 12V DC esetében
A legtöbbet akkor segíted a LEDnek, ha hűtöd, például alumínium csíkra ragasztva.
Döntened kell, vagy hossszú élet, és akkor nem kapod meg a maximális fényerőt, vagy maximális fényerő, és akkor az életük lesz valószínűleg rövidebb. A LED egyik jellemzője, hogy egy bizonyos határ felett már csökken a hatásfok. Ez általában az adatlapban megadott maximális áram túllépése után következik be. Az áramot a szalagon levő ellenálláson eső feszültség mérésével tudod monitorozni. Ha szabad szemmel nem veszel észre változást a feszültség növelésére, akkor megtaláltad az optimális beállítást.
10x10x1-es L profilú alumínium sínre vannak ragasztva, de ugye csak a "gyári 3M" ragasztóval.
12V-ról járatva így is szépen fel tud melegedni a szalag, 50 fokos 25 fok levegő mellett. A túlhajtást a szem lustasága miatt gondolnám használni. 60mA/100% az alap, 100mA/10-20% lenne a terv. Ez így ugye összességében kevesebb elfűtött hőt eredményezne. Vagy tévedek?
Adatlap nélkül csak tippelni lehet. Az eBay-en megadott adatok nem tekinthetők adatlapnak, mindössze egy marketinges által kiragadott értékek, amik szépen mutatnak, de arra alkalmatlanok, hogy ilyen kihegyezett körülmények között próbáljunk jósolni belőle.
Egy LED élettartamát jelentősen csökkenti a 75o feletti réteghőmérséklet. Egy adatlapnak tartalmazni kell a környezeti feltételeket, ahol a maximális nyitóirányú áram megengedhető. Egy hőszigetelve felszerelt műanyagtokocska nem képes feldolgozni a maximálisan megengedett átlagáramot. (A LED, hordozó fólia, ragasztó,10+10x1mm alu szalag nem a legjobb hűtés). A csúcsáram megadásánál meg szokták adni, hogy milyen ismétlődéssel kapja az eszköz: x idő áram, y idő szünet.
Ezekkel természetesen tisztában vagyok én is!
![]() Viszont a helyzet az, hogy olcsóbb megvenni így készen, szalagon, mint venni csak ledet, nyákot készíteni stb 500db led kb 4500Ft+nyák+egyéb... Úgy természetesen hatékonyabb lehetne a hűtés is. No meg az ellenállásokat elhagyva a ledeket sorba kötve és áramgenerátorral hajtva az energiahatékonysága is jobb lenne, hiszen a szalagos megoldásnál az ellenállatokon közel 25% kerül elfűtésre (150Ohm) az 5050es szalag esetében... Ennél pedig egy kapcsolóüzemű áramgenerátor sokkal jobb hatásfokú tud lenni
Ebben az esetben felejtsd el a szalagot, és vegyél COB modult, vagy rendes powerledet. A LEDszalag vitathatatlan előnye az egyszerű szerelhetőség, esetleg akkumulátoros üzem.
A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2013
Igen, erre már én is gondoltam, ki is néztem ezt
Viszont ez akkora hőt ad le 5cm-en, mint a sima 5050-es led fél m-re elosztva. Érdekes lenne piranha ledből "szalagot" csinálni, az jobb hatásfokúnak tűnik mint az 5050 vagy 5630.
Ennek elég rossz a hatásfoka. Keress 100lm/W COB-ot. Például itt.
Neked van konkrét tapasztalatod ezekkel a 3W COB LEDekkel, amit linkeltél?
Igazából az érdekel, hogy az a 100lm/W mennyire valós? És persze mekkora borda kellhet hozzá, ha 300mA-rel meg is van hajtva? Elírtam először, 300lm az 3W-ra volt értendő. Javítva. A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2013
A minap vettem ilyeneket, még nem próbáltam ki. Talán holnap este jut rá idő.
Erről a LED-ről én is várom a gyakorlati tapasztalataidat...(Konyhapult világítását szeretném megoldani) Áramgenerátoros táp szükséges-e ezekhez ? Aztán: mekkora hűtőfellület kell LED-enként, valamint Te mivel ragasztod rá a hűtőlapra ?
Köszi előre is !
Kellett nekem dumálni, most mindenki engem fog szidni, ha nem jön össze
![]() A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2013
Hidd el, én biztos nem foglak szidni ! ...csak - egyéni - véleményt kérek Tőled...
![]()
Ezzel én is így vagyok; csak a szubjektív tapasztalatok érdekelnek. Műszeres mérésről pl. nem volt szó
![]() Biztosan nem fogok senkit elküldeni, ha veszek, és mégsem jön be. Áramgenerátoros táp jó neki, gondolom nem szeretnél kockacukor ellenállást elé, ami ráadásul elfűtené azt az energiát, amiért az egészet csinálja az ember (energia takarékosság) Na jó, ezt kicsit nagyítottam, de kb. erről van szó. Másrészt célszerűen nem ragasztani, hanem csavarozni kellene, helye is van. Némi paszta a jobb hőátadás okán alá. @nedudgi Megírhatnád a tapasztalatokat, ha lesz időd foglalkozni vele. Gondolom érdekelne mást is kettőnkön kívül.
Sziasztok.
Nem igazán vagyok otthon az elektronikai dolgokban,ezért segítséget szeretnék kérni. Szobába szeretnék több különálló darabból RGB színes led szalagos hangulatvilágítást,amiknek színét és fényerejét változtathatom. Egy Obsess Touch rádió frekis (színgyűrűs) RGB vezérlő szeretném az egészet egyszerre irányítani. -Első kérdésem:Ebből a vezérlőből is van több különböző teljesítményű? Az 5050-es RGB led szalagoknak van a méterenként 30 és 60 ledes változata. Mint írtam,több különálló darabot szeretnék a szoba különböző részein elhelyezni.Egyes területeken erősebb fényre lenne szükségem.Oda a 60 ledes szalagot raknám.Más helyre (kép,tv mögé) elég lenne a 30 ledes,hangulatvilágításnak. Igy az érdekelne,hogy egy vézérlőre köthető a 30 és 60 ledes színes RGB-s led szalag? Egyenlőre ennyi. ![]() Ha ezekre kapok választ leírnám a további elképzeléseimt,hogy tanácsot kérjek,azok miképp kivitelezhetőek.
Ha mindkettő azonos feszültségű (12V pl.) akkor simán mehet egy vezérlőről.
Azt jó, ha tudod, hogy RGB LEDdel csak színes hangulatvilágítást érdemes csinálni. Fehér fény előállítására még nem láttam elfogadható megoldást, arra csak fehér fényű LED alkalmas. Ebből három fő fajta létezik - melegfehér, ami a hagyományos izzólámpához hasonló fényt ad, hideg fehér, ami sokaknak nem tetszik, bár a fényérzet nagyobb, a tárgyak színei kicsit természetellenesek, valamint van még a semleges fehér, a kettő között félúton.
Én most egy kicsit meglepődtem. Kipróbáltam egy 3W COB LEDet, és meglepően jó eredményt adott. Egy 50x60mm 2mm vastag alumíniumprofil hűtőbordára szereltem, tizenvalahány éve egy AT tápban hűtött, valószínűleg a Schottky diódák voltak rászerelve. A tápegység LED driver 3-1x1W modell - ezen kívül csak annyit tudok róla, hogy 85-277V, 50/Hz van ráírva
![]() Összehasonlítási alapnak a műhely közepén levő békebeli "Tungsram 230-240V 60W, long life, rough service" feliratú izzót használtam. Az izzó és a LED között nem vettem észre jelentős különbséget. A sarkokba nem néztem, de középen kellemes meleg színű a fény, körülbelül huszadakkora fogyasztással. Negyed óra után a csip felületét kézzel meg lehet fogni, a hűtőborda 35-40o, ahogy az elvárható egy 3W teljesítményt disszipáló hűtőbordától. A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2013
A LED elég kicsi 11x10 mm, hogyan erősítetted fel?
Két darab 2-es csavar, anyával. (Ezt használom minden kísérlethez, már olyan, mint a tésztaszűrő
![]() A LED 18x20mm! A vásárláskor meg se néztem a méretet. A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2013
A korábban általad küldött e-bay linken ez szerepelt:
Idézet: „Size:11*10*2mm” Ezek szerint nagyobb, és könnyebb a hűtése is. |
Bejelentkezés
Hirdetés |