Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » RC-modellautó elektronika
 
Témaindító: Robi82, idő: Jan 27, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   28 / 39
(#) sargarigo válasza Gyula998 hozzászólására (») Nov 10, 2013 /
 
Szia!

Meg lehet oldani!
Vissza kellene olvasni pár oldalt, pont erről volt szó. Meg addig is legalább rálátásod lesz a témára, mielőtt neki kezdesz. Általában az emelt feszültség, meg a hatótáv növelés szokott itt téma lenni.

Amúgy annyi, hogy leválasztod a motortápról az elektronika tápját, és külön szabályozod azt egy stabkockával. A testpont maradjon közös. Elvileg ennyi. Előtte azért meg kellene győződni róla, hogy van-e valami ami miatt mégsem ajánlott. Rajz, fénykép vagy valami jó lenne.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2013
(#) csutak89 hozzászólása Jan 7, 2014 /
 
Hello!
Nem tudom jó helyen érdeklődök-e de azért meg próbálom!
Van egy Nikko Tronico VW Golf-om csak nincs meg a távirányítója!
Esetleg nem tudja valaki milyen volt hozzá? Vagy esetleg nincs-e valakinek?
Üdv: Ádám
(#) mgy hozzászólása Ápr 7, 2014 /
 
Sziasztok !

A "lomisoktól" vettem egy jó állapotú HPI Firestorm 10T autót. A mellékelt képen látható.
Aksija nincs, pótolom 2x2 db 18650 2.4 Ah Li-ion aksival (7.2 Volt/4,8 Ah).
Távirányítója nincs, ezért megpróbálnék egy vezérlést készíteni.
Adó: 433 MHz sorosan vezérlve egy PIC 12F675-tel.
2 byte + esetleg crc adja a kormány és a sebességre jellemző értéket.
(potméterről, nyomógombról esetleg gravitációs szenzorról vett bementi értékek alapján)
Vevő: a 433 MHz veszi a "fontos" 2 bájtot melyet egy 16f690 sorosan fogad
a 690 előállít két PWM jelet, melyet egy rc tag "kisimít"és lesznek A0 ,A1 0-5 Volt közötti
vezérlésarányos jeleim.
Az A0,A1 jeleket 200 ms-os ciklusonként kiolvassa egy 12f675 és 2 portjára kiadja a szervo által elvárt 1-2.5 ms-os jeleket.

Ebben a témába kezdő vagyok. Hozzáértőktől kérdezném, hogy járható út-e az elgondolásom ?
Mellékelek egy logika vázlatot.
Tudom, egyszerűbb lenne egy 27 MHz-es távirányítót venni, de akkor nem itt (Hobbielektronikán)
"bóklásznék".
Üdv mgy
(#) sirály12 válasza mgy hozzászólására (») Ápr 7, 2014 /
 
Minek a pic12f675?
A pic16f690 miért nem közvetlenül a szervókra megy?
(#) mgy válasza sirály12 hozzászólására (») Ápr 7, 2014 /
 
Szia !
Először is kijavítanám magam azzal, hogy 20 ms-os ciklusokat olvastam a szervók vezérléséről. RC-ző kezdőként nem tudom, hogy a szervók mennyire érzékenyek az 50 Hz-es frissítés pontosságára.
A 16F690-et más célra is szeretném használni (pl. gyorsulásmérés, Led-ek kezelése, esetleg i2c adatrögzítés), és az időveszteségek miatt bizonytalan lehet az 50 Hz ( 20 ms) pontossága. Az RF jelek vételének tesztelése és lekezelése is egy bizonytalan időhányad.
Jobbnak láttam egy stabilabb 2 csatornás AD/PWM egységet kialakítani.
Üdv mgy
(#) nagym6 válasza mgy hozzászólására (») Ápr 7, 2014 /
 
A szervók nagyon érzékenyek a vezérlő impulzushosszra, ha ez nagyon picit is ingadozik, követni fogja, azaz állandóan mocorogni fog a szervó, ahogy a parányi változásokat követi. Ha PWM simítás után A/D konverter, mindezek után szerintem nem lesz kellően stabil a szervóvezérlő impulzushossz. Én egyik procit csak erre, a szervójel előállítására használnám.
A 20ms sokkal lassabb nem lehet, ha jól emlékszem, kb. 60-65Hz körül volt a határ.
Régebben kísérleteztem hasonlóval, és nagyon stabil szervóvezérlő impulzusok kellettek.
De ez lehet típusfüggő is, én Robbe szervókkal próbálgattam, erről vannak ezek a tapasztalataim.
(#) nagym6 válasza nagym6 hozzászólására (») Ápr 7, 2014 /
 
Idézet:
„A 20ms sokkal lassabb nem lehet, ha jól emlékszem, kb. 60-65Hz körül volt a határ.”

Elírtam, nem 60-65Hz, hanem 40-45Hz.
(#) foxi63 válasza mgy hozzászólására (») Ápr 7, 2014 /
 
Szia!
A kontroller közvetlenül előtudja állítani a 20ms időközönkénti 1-2 ms időtartalmú jelet a szervók részére, méghozzá meglehetősen pontosan . Nem a 20ms frissítési idő a kritikus, hanem az 1-2 ms vezérlőjel pontossága.

Nem kell különféle hókusz pókusz.
akár 8 csatornára is működik....
(#) mgy válasza foxi63 hozzászólására (») Ápr 8, 2014 /
 
Köszönöm az információkat !

Ezek szerint pontosság szempontjából, csak az 1-2 ms számít.
A régebbi mellékelt ábrám szerint az sp-15 motorvezérlő kérdéses még.
Mivel csak egy szervo pwm-es bemenete van feltételezem, hogy ennek függvényében belsőleg előállít egy másik pwm jelet, mely a H-hidat vezérli.

Vissztérve sirály12 felvetésére, nem az F690-nel adatom ki a servo pwm jeleit, mert a 433 MHz jeleinek vételét is le kell kezelni. Hibakód, tesztelés, mit csináljon az elveszett kimaradt vagy irreális adatok esetén. Gyakorlati tapasztalatok alapján kell a konvertáló rutinokat kialakítani.
pl.: amennyiben 1 mp-en belül nem értelmezhető az RF jel, adjon ki olyan jelet ( pl. 1.5 ms), hogy az autó álljon meg.
Nem szeretnék 5 km-et szaladni a tajgán elszabadult autó után.
A vett jelekre reagálás gyorsasága, stb. még tesztelendő probléma.
Egyelőre a szimulátor programot szerkesztem. Üdv mgy
A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2014
(#) mgy válasza mgy hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Teszteltem a szervo időzítéseket.
A kormányszervo működtetése tökéletes.
A HPI SC-15 motorvezérlő nem veszi ugyanezeket a jeleket.
Villog a zöld ledje, de a motor meg se nyikkan.
Programozni kellene ! ? , de mivel ?
Nincs távirányítóm. Nem tudom milyen jeleket adjak egy szervó bementtel rendelkező H-hidas motorvezérlőre ?
Üdv mgy
(#) Massawa válasza mgy hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Ugyanolyant mint a szervonak, de ha van benne némi intelligencia, akkor elöször megprobálja magát bekalibrálni, amit általában ki is jelez, és csak utánna indul.
(#) mgy válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Kösz !
Megpróbáltam várakozni a "némi intelligenciájára". A motor elidult és ha kis teljesítménnyel is, de forgot mindkét irányba (az 1 és 2 ms közötti időt potméterrel mikrovezérlőről állítgattam).
Valahogy azonban mindíg elállította magát. A motor is elég gyengén pörgött.
Később csak előre forgot. Nem értettem az inteligenciáját.
Áramfelvételként 2-3 Ampereket mértem.(Terheletlen kerekekkel)
Adó egységem nincs, egyelőre csak a szervo impulzusokkal játszadozok.
PIC12f675 AD bemenet potméterről 0-5 Volt , impulzus kimenet 20 ms ciklusokban 1-2 ms az AD függvényében. (kormányhoz ideális).

Kérdéseim:
Kevés a 7.2 Volt táp ? Változtassak a 1-2 ms értéken ? Mi a szerepe az ON-OFF kapcsolónak ? (mert nyilván nem a tápot kapcsolja) A kettős LED szerepe sem teljesen világos ? ( piros- zöld , folyamatos- villogó funkciók értelmezése ?)

Irtam, hogy kezdő vagyok ebben a témában, működő kész gépet sem láttam még.
Keresgélek leírásokat, esetleg valaki egy linket tudna ajánlani.
(Típus: HPI E-Firestorm 10T alapgép SC-15 vezérlővel)
Kösz és Üdv mgy
A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2014
(#) Massawa válasza mgy hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Milyen motorod van hozzá?
(#) mgy válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Szia !
FIREBOLT 15T HPI RACING #1146 van a motorra ráírva.(DC -kefés motor)
7.2 Voltról közvetlenül "hatalmasat" pörög.

a vezérlő felírata
HPI RACING SC-15 ESC WITH REVERSE SPORT CONTROL 341
PIC vezérlő kimeneteivel kapcsolom a szervo fehér jelvezetékét.
Üdv mgy
(#) Massawa válasza mgy hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Automotorokkal nincs sok tapasztalatom. Az egyik ilyen vezérlö pl. ha nullába mész majd azonnal visszirányba, akkor fékezö modba kapcsol, ha megállsz 0-ban 1-2 másodpercre, akkor meg a visszirányba kapcsol.
Valoszinüleg a PIC programoddal lesz a gond.
( leirás szerint stimmel a motor meg a vezérlö)
(#) mgy válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
i: ' ciklusidő kb. 20 ms
adcin 0,ad0
adcin 1,ad1
ad0=1000+ad0 :' 1000-2024 uS
ad1=1000+ad1
High S0
pauseus ad0 :' 1-2 ms kormány
low s0
pause 9
High S1
pauseus ad1 : ' 1-2 ms motor
low S1
pause 8
Goto i

Ebben a teszt programban sok hiba nem lehet. Mint írtam, kormányt jól kezeli.

Üdv mgy
(#) Massawa válasza mgy hozzászólására (») Ápr 11, 2014 /
 
Nem értem pontosan a kodot ( nincs idöm most elrágodni ) de valoszinüleg a gond azzal van, hogy nem folyamatosan változtatod az impulzus szélességet, amivel az elektronika nem tud mit kezdeni. Abban van egy optimalizácio ( a mechanikus mozgás matematikai leirása) igy az ellentétben a szervoval nem tud mit kezdeni az ugrásokkal. A kododban meg mintha ilyesmi lenne.
(#) mgy válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 11, 2014 /
 
Lehet, hogy az akkumulátorral van baj. Szerintem a vezérlő intelligenciája abból is adódik,hogy figyeli az áramfelvétel alakulását is. Kalibrálni nyilván csak abból tud, tehát a gyengébb akkumulátor feszültségesései eltorzítják a mintavételt, mert a szerencsétlen okoska azt hiszi, hogy jelentősen változott az áramfelvétel.
Szereznem kell egy jó akkupakkot.
Az eddigi információkat köszönöm.
Üdv mgy
(#) nagym6 válasza mgy hozzászólására (») Ápr 11, 2014 /
 
A szervó impulzusok, és a tápfeszültség változásai-rángatásai szkóppal ellenőrizhetők legbiztosabban.
(#) vasti86 hozzászólása Júl 25, 2014 /
 
Sziasztok!
En egy lelkes amator sufni rc auto epito vagyok!
Epitettem egy 1:10 of road autot meghajtasom es servom elkeszult vettem egy 2,4 ghz es taviranyitot es rct kepet teszek fel!
A problemam az lenne mert az elektronikaban csak alap ismereteim vannak!
Szoval bekapcsolom az rct es a servo motorom mintha kalibralna de csak ugral nem all be es ezt csinalja kb 3 percig
Gondoltam ra hogy mashonnan kapna jelet amit ertelmez de eppen ezert kivittem egy parkba es ugyan ez a problemam!
Tovabba a motor szaggatott sipolast ad kicsereltem es ugyan az a problema szaggatottan sipol!
Legyszives ne hurrogjatok le lehet amator dolog a problema de szamomra oriasi))
Elore is koszonom
Udv. Krisz
(#) vasti86 hozzászólása Júl 25, 2014 /
 
A kepek
(#) kormika válasza vasti86 hozzászólására (») Júl 25, 2014 /
 
Szia! Az a gondod, hogy nem jól kötötted a szabályzót a vevőre, a szabályzó kábelét dugd át a CH2-re. Autós/hajós távoknál a csatornakiosztás a következő: 1-es csatorna kormány, 2-es csatorna gáz/fék, 3-as, 4-es csatorna egyéb, pl. világítás ki/be, csörlő, stb... A motorból jövő szaggatott sípolással a szabályzód akarja veled tudatni, hogy nem kap értelmezhető jelet a vevőtől. Másik nagyon fontos dolog, hogy bekapcsolásnál először mindig a távirányítót kapcsold be, és csak utánna a vevőt, kikapcsolásnál pedig először vevő kikapcs, aztán a távirányató. A kormány rángatózása sokmindentől lehet, reagál egyáltalán a távirányítóra, vagy nem?
(#) vasti86 hozzászólása Júl 25, 2014 /
 
Szia eloszor is koszonom a gyors valaszt!
Jojo megprobalom amit mondtal most eppen dolgozom!
De akkor ugye az elso nalam ugymond a ch4 amirol kapja az aramot is vagy az mindegy vagy kulon kell masik akumulatorral a ch4 be aramot adnom?
Igen mondom 2-3 perc utan abba hagyja a rangast lehet tenyleg a rosz bekapcsolas volt a baj
Reagal bar nem forog hanem balra rangat nem fordul azutan jobra ha ellentetsen forditom
De lehet tenyleg a bekotessel lessz a gond!
Megnezem es irok ha megy
Koszonom megegyszer!!
(#) kormika válasza vasti86 hozzászólására (») Júl 25, 2014 /
 
Szia! Nem kell másik akku, a vevőn mind a 4 csatorna táp része párhuzamosan van kötve, ha átdugod a szabályzót, akkor is ugyanúgy kap majd tápot minden. 1 másodpercig sem volna szabad rángania, a bekapcsolás pillanatától stabilan kell állnia, és ha elfordítod a kormányt, akkor abba a pozicióba kell fordulnia ahová fordítod és stabilan ott állnia. Új a távirányítód és a vevőd, vagy használt? Hibátlan rendszer esetén nem szabad a szervónak remegnie. Nem tudom, hogy milyen autóba akarod berakni ezt a rendszert, de az a szervó, ami a képen van, maximum tenyérnyi méretű autóba elég csak kormányszervónak.
(#) vasti86 hozzászólása Júl 25, 2014 /
 
Igen ez csak egy 4g os kis szervo tesztelesre van ha barmi bibi akkor ez menjen tonkre van meg tovabbi ket servom egy tamiya es egy of road automban!
Nem uj masodkezbol vettem de lattam mukodes kozben
Szoval nem tudom mi lehet rateszem a masik szervot normalisan bekotom es meglatom
Koszonom
Lenne egy masik kerdes is!


Sziasztok!
Lenne egy orult gondolatom!
Escorte roller motorom szeretnem bele epiteni egy 1:10 of road autom hatso meghajtasanak!
Arra lennek kivancsi hogy hogyan tudnam megoldani hogy egy 2,4 ghz es 7,2v os es vezerlot ne egessek szenne?
Talan egy servo motor eltekerne egypotmetertes az adna a 24 v feszultseget es az eredeti rc autoszabalyzo adna servo motor fordulasat
Egyebb megoldas?
Hajtas az eredeti tengelyre menne a szij es a motorra es akar a 2 darab 12v os akumulatort is fel tudom hasznalni!
Eleinte egy akkus furon agyaltam de adott a roller amit kinottem ezalltal csak van es attertem az rc autozasra!
Tobb forumon is voltam de valaszt nem kaptam sajnos!
Ha hulyeseg a kerdes akkor se hurrogjatok le legyszives csak szimplab mosolyogjatok rajta
Koszonom elore is!
Udv Krisztian
(#) kormika válasza vasti86 hozzászólására (») Júl 25, 2014 /
 
Szerintem nem túl jó ötlet akkora motort egy "kicsi" 1:10-es autóba beletenni, feleslegesen nehéz, az akkukról nem is beszélve. Egy hasonló teljesítményű 540-es méretű modellmotor és a hozzávaló akku kb 10-ed súlyú.
(#) vasti86 hozzászólása Júl 26, 2014 /
 
Szia
Haza ertem es atkotottem
Ch1 servo
Ch2 vezerlo
Eloszor bekapcsoltam az adot majd a vevot!
Igazad volt megszunt a sipolas!
De igy ujabb problemam lett!
Huzom a kart semmi
Tekerem a kormanyzast servo szaggatva elindul es a motor porog elengedem minden leall
Ellenkezo iranyba tekerem ellenkezobe porgeti a motort
De ha a ravaszt huzom semmi se tortenik!
Talan meg az adon van ket kapcsolo ch1 es ch 2 nevvel ezek hogyan alljanak
A ch 2 jobbra tolva a motor porog esznelkul ugy hogy hozza sem erek!
(#) vasti86 válasza kormika hozzászólására (») Júl 27, 2014 /
 
Szia meg annyi kerdesem lenne hogy van fentebb ket kepem a szabalyzomrol
Lehetseges lenne hogy ket motort kossek ra?
Van egy masik off road autom amin elol es hatul egy egy motor plusz egy szervo motor van!
Egy motor es szervo hellye megvan!
De lehetne e hogy ket motort kossek a szabalyzomra?
Mert a negykerek hajtas kulon motorral van megoldva benne nem kardannal!
Koszonom!
(#) kormika válasza vasti86 hozzászólására (») Júl 29, 2014 /
 
Érdekes jelenség amit leírtál, ilyesmivel a közel 10 év modellezős pályafutásom alatt csak rossz távirányítóval találkoztam. Hibátlan rendszer esetén mindennek zavartalanul működnie kell, ergo valami a Te rendszeredből rossz. Így messziről, látatlanban nagyon nehéz segíteni, méregetnem kellene oszcilloszkóppal a vevőből kijövő jeleket, hogy kiderüljön, hogy a távirányítód/vevőd rossz, vagy a szervó esetleg a szabályzó. Ami a szabályzót illeti, attól függ, hogy elvisz-e két motort, hogy hány körös a szabályzód motorlimitje és hány körösek a motorok, amiket rá akarsz kötni. Pl egy 12körös limittel rendelkező szabályzóra max 2db 24körös motort köthetsz rá, de nem biztos, hogy gond nélkül menni fog, mert a motorok terhelése közötti változás a szabályzó halálát okozhatja, jártam már így én is. Az ilyen kétmotoros autókhoz lehet kapni speckó szabályzót, ami eleve két motorhoz van kitalálva.
(#) vasti86 válasza kormika hozzászólására (») Júl 29, 2014 /
 
Szia
Koszonom a valaszod a szervo motorral volt a baj !
Ma delelott be is mondta az unalmast
Uj servo megjott ujra kalibraltam es minden popec volt mindaddig meg szet nem tort egy selejtes fogaskerek a difihazban!
Szoval szet az egesszet megint majd ujra ossze)
De lenne meg egy kerdesem!
Mi lenne ha egy motort siman pozitiv negativ polussal kornek a szabalyzora es nem lenne semleges!
A semlegest egy rugo huzna alap helyzetbe?
Azon kivul hogy kinyirna a motort hamar mukodne?
Elmeletben nem lattam akadalyt!!
Ja es persze ez lenne az u.n. Servom
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2014
Következő: »»   28 / 39
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem