Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Meg lehet oldani! Vissza kellene olvasni pár oldalt, pont erről volt szó. Meg addig is legalább rálátásod lesz a témára, mielőtt neki kezdesz. Általában az emelt feszültség, meg a hatótáv növelés szokott itt téma lenni. Amúgy annyi, hogy leválasztod a motortápról az elektronika tápját, és külön szabályozod azt egy stabkockával. A testpont maradjon közös. Elvileg ennyi. Előtte azért meg kellene győződni róla, hogy van-e valami ami miatt mégsem ajánlott. Rajz, fénykép vagy valami jó lenne. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2013
Hello!
Nem tudom jó helyen érdeklődök-e de azért meg próbálom! Van egy Nikko Tronico VW Golf-om csak nincs meg a távirányítója! Esetleg nem tudja valaki milyen volt hozzá? Vagy esetleg nincs-e valakinek? Üdv: Ádám
Sziasztok !
A "lomisoktól" vettem egy jó állapotú HPI Firestorm 10T autót. A mellékelt képen látható. Aksija nincs, pótolom 2x2 db 18650 2.4 Ah Li-ion aksival (7.2 Volt/4,8 Ah). Távirányítója nincs, ezért megpróbálnék egy vezérlést készíteni. Adó: 433 MHz sorosan vezérlve egy PIC 12F675-tel. 2 byte + esetleg crc adja a kormány és a sebességre jellemző értéket. (potméterről, nyomógombról esetleg gravitációs szenzorról vett bementi értékek alapján) Vevő: a 433 MHz veszi a "fontos" 2 bájtot melyet egy 16f690 sorosan fogad a 690 előállít két PWM jelet, melyet egy rc tag "kisimít"és lesznek A0 ,A1 0-5 Volt közötti vezérlésarányos jeleim. Az A0,A1 jeleket 200 ms-os ciklusonként kiolvassa egy 12f675 és 2 portjára kiadja a szervo által elvárt 1-2.5 ms-os jeleket. Ebben a témába kezdő vagyok. Hozzáértőktől kérdezném, hogy járható út-e az elgondolásom ? Mellékelek egy logika vázlatot. Tudom, egyszerűbb lenne egy 27 MHz-es távirányítót venni, de akkor nem itt (Hobbielektronikán) "bóklásznék". Üdv mgy
Szia !
Először is kijavítanám magam azzal, hogy 20 ms-os ciklusokat olvastam a szervók vezérléséről. RC-ző kezdőként nem tudom, hogy a szervók mennyire érzékenyek az 50 Hz-es frissítés pontosságára. A 16F690-et más célra is szeretném használni (pl. gyorsulásmérés, Led-ek kezelése, esetleg i2c adatrögzítés), és az időveszteségek miatt bizonytalan lehet az 50 Hz ( 20 ms) pontossága. Az RF jelek vételének tesztelése és lekezelése is egy bizonytalan időhányad. Jobbnak láttam egy stabilabb 2 csatornás AD/PWM egységet kialakítani. Üdv mgy
A szervók nagyon érzékenyek a vezérlő impulzushosszra, ha ez nagyon picit is ingadozik, követni fogja, azaz állandóan mocorogni fog a szervó, ahogy a parányi változásokat követi. Ha PWM simítás után A/D konverter, mindezek után szerintem nem lesz kellően stabil a szervóvezérlő impulzushossz. Én egyik procit csak erre, a szervójel előállítására használnám.
A 20ms sokkal lassabb nem lehet, ha jól emlékszem, kb. 60-65Hz körül volt a határ. Régebben kísérleteztem hasonlóval, és nagyon stabil szervóvezérlő impulzusok kellettek. De ez lehet típusfüggő is, én Robbe szervókkal próbálgattam, erről vannak ezek a tapasztalataim. Idézet: „A 20ms sokkal lassabb nem lehet, ha jól emlékszem, kb. 60-65Hz körül volt a határ.” Elírtam, nem 60-65Hz, hanem 40-45Hz.
Szia!
A kontroller közvetlenül előtudja állítani a 20ms időközönkénti 1-2 ms időtartalmú jelet a szervók részére, méghozzá meglehetősen pontosan . Nem a 20ms frissítési idő a kritikus, hanem az 1-2 ms vezérlőjel pontossága. Nem kell különféle hókusz pókusz. akár 8 csatornára is működik....
Köszönöm az információkat !
Ezek szerint pontosság szempontjából, csak az 1-2 ms számít. A régebbi mellékelt ábrám szerint az sp-15 motorvezérlő kérdéses még. Mivel csak egy szervo pwm-es bemenete van feltételezem, hogy ennek függvényében belsőleg előállít egy másik pwm jelet, mely a H-hidat vezérli. Vissztérve sirály12 felvetésére, nem az F690-nel adatom ki a servo pwm jeleit, mert a 433 MHz jeleinek vételét is le kell kezelni. Hibakód, tesztelés, mit csináljon az elveszett kimaradt vagy irreális adatok esetén. Gyakorlati tapasztalatok alapján kell a konvertáló rutinokat kialakítani. pl.: amennyiben 1 mp-en belül nem értelmezhető az RF jel, adjon ki olyan jelet ( pl. 1.5 ms), hogy az autó álljon meg. Nem szeretnék 5 km-et szaladni a tajgán elszabadult autó után. A vett jelekre reagálás gyorsasága, stb. még tesztelendő probléma. Egyelőre a szimulátor programot szerkesztem. Üdv mgy A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2014
Teszteltem a szervo időzítéseket.
A kormányszervo működtetése tökéletes. A HPI SC-15 motorvezérlő nem veszi ugyanezeket a jeleket. Villog a zöld ledje, de a motor meg se nyikkan. Programozni kellene ! ? , de mivel ? Nincs távirányítóm. Nem tudom milyen jeleket adjak egy szervó bementtel rendelkező H-hidas motorvezérlőre ? Üdv mgy
Ugyanolyant mint a szervonak, de ha van benne némi intelligencia, akkor elöször megprobálja magát bekalibrálni, amit általában ki is jelez, és csak utánna indul.
Kösz !
Megpróbáltam várakozni a "némi intelligenciájára". A motor elidult és ha kis teljesítménnyel is, de forgot mindkét irányba (az 1 és 2 ms közötti időt potméterrel mikrovezérlőről állítgattam). Valahogy azonban mindíg elállította magát. A motor is elég gyengén pörgött. Később csak előre forgot. Nem értettem az inteligenciáját. Áramfelvételként 2-3 Ampereket mértem.(Terheletlen kerekekkel) Adó egységem nincs, egyelőre csak a szervo impulzusokkal játszadozok. PIC12f675 AD bemenet potméterről 0-5 Volt , impulzus kimenet 20 ms ciklusokban 1-2 ms az AD függvényében. (kormányhoz ideális). Kérdéseim: Kevés a 7.2 Volt táp ? Változtassak a 1-2 ms értéken ? Mi a szerepe az ON-OFF kapcsolónak ? (mert nyilván nem a tápot kapcsolja) A kettős LED szerepe sem teljesen világos ? ( piros- zöld , folyamatos- villogó funkciók értelmezése ?) Irtam, hogy kezdő vagyok ebben a témában, működő kész gépet sem láttam még. Keresgélek leírásokat, esetleg valaki egy linket tudna ajánlani. (Típus: HPI E-Firestorm 10T alapgép SC-15 vezérlővel) Kösz és Üdv mgy A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2014
Szia !
FIREBOLT 15T HPI RACING #1146 van a motorra ráírva.(DC -kefés motor) 7.2 Voltról közvetlenül "hatalmasat" pörög. a vezérlő felírata HPI RACING SC-15 ESC WITH REVERSE SPORT CONTROL 341 PIC vezérlő kimeneteivel kapcsolom a szervo fehér jelvezetékét. Üdv mgy
Automotorokkal nincs sok tapasztalatom. Az egyik ilyen vezérlö pl. ha nullába mész majd azonnal visszirányba, akkor fékezö modba kapcsol, ha megállsz 0-ban 1-2 másodpercre, akkor meg a visszirányba kapcsol.
Valoszinüleg a PIC programoddal lesz a gond. ( leirás szerint stimmel a motor meg a vezérlö)
i: ' ciklusidő kb. 20 ms
adcin 0,ad0 adcin 1,ad1 ad0=1000+ad0 :' 1000-2024 uS ad1=1000+ad1 High S0 pauseus ad0 :' 1-2 ms kormány low s0 pause 9 High S1 pauseus ad1 : ' 1-2 ms motor low S1 pause 8 Goto i Ebben a teszt programban sok hiba nem lehet. Mint írtam, kormányt jól kezeli. Üdv mgy
Nem értem pontosan a kodot ( nincs idöm most elrágodni ) de valoszinüleg a gond azzal van, hogy nem folyamatosan változtatod az impulzus szélességet, amivel az elektronika nem tud mit kezdeni. Abban van egy optimalizácio ( a mechanikus mozgás matematikai leirása) igy az ellentétben a szervoval nem tud mit kezdeni az ugrásokkal. A kododban meg mintha ilyesmi lenne.
Lehet, hogy az akkumulátorral van baj. Szerintem a vezérlő intelligenciája abból is adódik,hogy figyeli az áramfelvétel alakulását is. Kalibrálni nyilván csak abból tud, tehát a gyengébb akkumulátor feszültségesései eltorzítják a mintavételt, mert a szerencsétlen okoska azt hiszi, hogy jelentősen változott az áramfelvétel.
Szereznem kell egy jó akkupakkot. Az eddigi információkat köszönöm. Üdv mgy
A szervó impulzusok, és a tápfeszültség változásai-rángatásai szkóppal ellenőrizhetők legbiztosabban.
Sziasztok!
![]() En egy lelkes amator sufni rc auto epito vagyok! ![]() Epitettem egy 1:10 of road autot meghajtasom es servom elkeszult vettem egy 2,4 ghz es taviranyitot es rct kepet teszek fel! A problemam az lenne mert az elektronikaban csak alap ismereteim vannak! Szoval bekapcsolom az rct es a servo motorom mintha kalibralna de csak ugral nem all be es ezt csinalja kb 3 percig Gondoltam ra hogy mashonnan kapna jelet amit ertelmez de eppen ezert kivittem egy parkba es ugyan ez a problemam! Tovabba a motor szaggatott sipolast ad kicsereltem es ugyan az a problema szaggatottan sipol! Legyszives ne hurrogjatok le lehet amator dolog a problema de szamomra oriasi ![]() Elore is koszonom Udv. Krisz
Szia! Az a gondod, hogy nem jól kötötted a szabályzót a vevőre, a szabályzó kábelét dugd át a CH2-re. Autós/hajós távoknál a csatornakiosztás a következő: 1-es csatorna kormány, 2-es csatorna gáz/fék, 3-as, 4-es csatorna egyéb, pl. világítás ki/be, csörlő, stb... A motorból jövő szaggatott sípolással a szabályzód akarja veled tudatni, hogy nem kap értelmezhető jelet a vevőtől. Másik nagyon fontos dolog, hogy bekapcsolásnál először mindig a távirányítót kapcsold be, és csak utánna a vevőt, kikapcsolásnál pedig először vevő kikapcs, aztán a távirányató. A kormány rángatózása sokmindentől lehet, reagál egyáltalán a távirányítóra, vagy nem?
Szia eloszor is koszonom a gyors valaszt!
![]() Jojo megprobalom amit mondtal most eppen dolgozom! De akkor ugye az elso nalam ugymond a ch4 amirol kapja az aramot is vagy az mindegy vagy kulon kell masik akumulatorral a ch4 be aramot adnom? Igen mondom 2-3 perc utan abba hagyja a rangast lehet tenyleg a rosz bekapcsolas volt a baj Reagal bar nem forog hanem balra rangat nem fordul azutan jobra ha ellentetsen forditom De lehet tenyleg a bekotessel lessz a gond! Megnezem es irok ha megy ![]() Koszonom megegyszer!! ![]()
Szia! Nem kell másik akku, a vevőn mind a 4 csatorna táp része párhuzamosan van kötve, ha átdugod a szabályzót, akkor is ugyanúgy kap majd tápot minden. 1 másodpercig sem volna szabad rángania, a bekapcsolás pillanatától stabilan kell állnia, és ha elfordítod a kormányt, akkor abba a pozicióba kell fordulnia ahová fordítod és stabilan ott állnia. Új a távirányítód és a vevőd, vagy használt? Hibátlan rendszer esetén nem szabad a szervónak remegnie. Nem tudom, hogy milyen autóba akarod berakni ezt a rendszert, de az a szervó, ami a képen van, maximum tenyérnyi méretű autóba elég csak kormányszervónak.
Igen ez csak egy 4g os kis szervo tesztelesre van ha barmi bibi akkor ez menjen tonkre van meg tovabbi ket servom egy tamiya es egy of road automban!
Nem uj masodkezbol vettem de lattam mukodes kozben Szoval nem tudom mi lehet rateszem a masik szervot normalisan bekotom es meglatom ![]() Koszonom ![]() Lenne egy masik kerdes is! Sziasztok! Lenne egy orult gondolatom! Escorte roller motorom szeretnem bele epiteni egy 1:10 of road autom hatso meghajtasanak! Arra lennek kivancsi hogy hogyan tudnam megoldani hogy egy 2,4 ghz es 7,2v os es vezerlot ne egessek szenne? Talan egy servo motor eltekerne egypotmetertes az adna a 24 v feszultseget es az eredeti rc autoszabalyzo adna servo motor fordulasat Egyebb megoldas? Hajtas az eredeti tengelyre menne a szij es a motorra es akar a 2 darab 12v os akumulatort is fel tudom hasznalni! Eleinte egy akkus furon agyaltam de adott a roller amit kinottem ezalltal csak van es attertem az rc autozasra! Tobb forumon is voltam de valaszt nem kaptam sajnos! Ha hulyeseg a kerdes akkor se hurrogjatok le legyszives csak szimplab mosolyogjatok rajta Koszonom elore is! Udv Krisztian
Szerintem nem túl jó ötlet akkora motort egy "kicsi" 1:10-es autóba beletenni, feleslegesen nehéz, az akkukról nem is beszélve. Egy hasonló teljesítményű 540-es méretű modellmotor és a hozzávaló akku kb 10-ed súlyú.
Szia
Haza ertem es atkotottem Ch1 servo Ch2 vezerlo Eloszor bekapcsoltam az adot majd a vevot! Igazad volt megszunt a sipolas! De igy ujabb problemam lett! ![]() Huzom a kart semmi Tekerem a kormanyzast servo szaggatva elindul es a motor porog elengedem minden leall Ellenkezo iranyba tekerem ellenkezobe porgeti a motort De ha a ravaszt huzom semmi se tortenik! Talan meg az adon van ket kapcsolo ch1 es ch 2 nevvel ezek hogyan alljanak A ch 2 jobbra tolva a motor porog esznelkul ugy hogy hozza sem erek!
Szia meg annyi kerdesem lenne hogy van fentebb ket kepem a szabalyzomrol
Lehetseges lenne hogy ket motort kossek ra? Van egy masik off road autom amin elol es hatul egy egy motor plusz egy szervo motor van! Egy motor es szervo hellye megvan! De lehetne e hogy ket motort kossek a szabalyzomra? Mert a negykerek hajtas kulon motorral van megoldva benne nem kardannal! Koszonom!
Érdekes jelenség amit leírtál, ilyesmivel a közel 10 év modellezős pályafutásom alatt csak rossz távirányítóval találkoztam. Hibátlan rendszer esetén mindennek zavartalanul működnie kell, ergo valami a Te rendszeredből rossz. Így messziről, látatlanban nagyon nehéz segíteni, méregetnem kellene oszcilloszkóppal a vevőből kijövő jeleket, hogy kiderüljön, hogy a távirányítód/vevőd rossz, vagy a szervó esetleg a szabályzó. Ami a szabályzót illeti, attól függ, hogy elvisz-e két motort, hogy hány körös a szabályzód motorlimitje és hány körösek a motorok, amiket rá akarsz kötni. Pl egy 12körös limittel rendelkező szabályzóra max 2db 24körös motort köthetsz rá, de nem biztos, hogy gond nélkül menni fog, mert a motorok terhelése közötti változás a szabályzó halálát okozhatja, jártam már így én is. Az ilyen kétmotoros autókhoz lehet kapni speckó szabályzót, ami eleve két motorhoz van kitalálva.
Szia
Koszonom a valaszod a szervo motorral volt a baj ! Ma delelott be is mondta az unalmast Uj servo megjott ujra kalibraltam es minden popec volt mindaddig meg szet nem tort egy selejtes fogaskerek a difihazban! Szoval szet az egesszet megint majd ujra ossze ![]() De lenne meg egy kerdesem! Mi lenne ha egy motort siman pozitiv negativ polussal kornek a szabalyzora es nem lenne semleges! A semlegest egy rugo huzna alap helyzetbe? Azon kivul hogy kinyirna a motort hamar mukodne? Elmeletben nem lattam akadalyt!! ![]() Ja es persze ez lenne az u.n. Servom ![]() A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2014
|
Bejelentkezés
Hirdetés |