Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Előtétellenállás számítás LED-hez
- Előtét számoló, LED-ek soros kapcsolásakor
- Előtét számoló, LED-ek párhuzamos (nem ajánlott) kapcsolásakor
A kalkulátor szerint 130 ohm az ellenállás értéke, szóval ezzel és 2 AAA elemmel 3 IRledet , hogy lehet hosszútávon müködtetni?
Mekkora a LED-ed nyitófeszültsége? Megmérted? Mert a kalkulátor csak úgy tud jól számolni. A 3 db LED sorba vagy párhuzamosan lesz kötve? A 3 db ceruzaelem névlegesen 4,5V-os, persze csak sorba kötve. Ez is fontos adat a kalkulátornak.
Mint irtam nem vagyok elektronikára berendezkedve, igy sem multiméterem sem forrasztó pákám nincs. A boltba vett elemeket használok és az elektronikaiboltba nem adtak adatlapot a LEDEKhez ssem csak egyedül a ledeket egy zacskóba beletéve.
A részemről mindegy hogy soros vagy párhuzamos csak világitson. egy fejmozgás követőhöz kell , hogy stabil 3 fényforrást lásson a webkamera.
Feszültség meg áramértékek nélkül hogyan kalkuláltál? Növeld az ellenállást mindaddig, amíg a webkamerád még képes lesz érzékelni a gyöngébb LED-fényt. Így majd nem fog melegedni a LED.
És nincs valami átlag érték amit használva müködik a rendszer? LEhet hogy a pontos számok alapján lenne a tökéletes,de a nagy átlagba számolva is müködik?
Ha most így melegedősen működik, akkor menj fel az ellenállással 180 ohm-ra és próbáld ki úgy.
Piros led nyitófeszültsége 1.6 - 1.7 V Már 3mA elég neki. A 10 mA nyitóáram már jó fényt ad. De elviseli a 20 mA t- is gond nélkül. Sárga LED nyitó fesz kb 2 Volt a Zöld 2,2 átlagban 1.8 V -l szoktam számolni. Még nem panszkodtak a LED-k. A kuncsaftok sem, hogy valamelyik led meghibásodott volna.
Sikerült összeszerelnem a ledeket és világitanak is,de nem tudom mi lehet a gond, ha nem egyforma erősen világítanak . az első led a legerősebb és fokozatosan gyengébb.
Párhuzamosan kötöttem öket. A másik kérdésem, hogy utólag hogyan lehet növelni a ledek sugárzási szögét? A 20-30 fok nem elég nekem.
A párhuzamosan kötött LED az orosz rulett résztvevője.
A sugárzási szöget lehet növelni szóró lencsékkel, vagy a tok tetejének csiszolásával, polírozásával. Jobb eredményt lehet elérni kifejezetten nagylátószögű LED felhasználásával, mint például a piranha (straw hat), vagy SMD típusokkal. A hozzászólás módosítva: Aug 10, 2014
Úgy értem, hogy előbb, vagy utóbb tönkre fognak menni, ha a az összáram meghaladja az leggyengébben átengedhető maximális áramot.
Bekötés
Ha most ugyan igy kötöttem be mindent csak 2db AAA elemmel hajtom, akkor miért van , hogy a 3 led 3 különböző erőségen világit ? A másik kérdésem, hogy valaki tudja , hogy egy NOKIA E51 es töltötét ha levágom a csatlakozót a végéről akkor melyik vetekéket kell bekötnöm, hogy a hálózatból az 5V-ot rá tudjam kötni erre a kapcsolásra? Illetve amig nem vágom le a fejet róla akkor egy próba erejéig ha az egyik k vezetéket bedugom a csatlakozóba a másikat meg hozzáfogom kivülről akkor az ugy müködne és nem vágná le a ház biztositását vagy bármi gondot nem okozna?
Ha egyforma típusú LEDeket és egyforma ellenállásokat használsz, akkor a fényerő különbségét az okozhatja, hogy nem megfelelőek az összekötések, nem egyforma szögben állnak a diódák, vagy a vezeték túl vékony.
Az a töltő nem feltétlenül 5V feszültséget ad le. A ráírt szöveget úgy kell értelmezni, hogy xx mA áram esetén a feszültség körülbelül 5V. Kisebb áramnál a feszültség megnőhet, nagyobb áramnál csökkenhet. A vezetékek rendszerint piros és fekete színűek. A piros a feszültségforrás pozitív, a fekete a negatív pólusa. Ha a töltő burkolatát nem bontod meg, csak a készülék hibája esetén old le a biztosító. Amennyiben nem csinálsz zárlatot a csatlakoztatáskor, a készülék bírni fogja.
Hát a vezetékek vékonyak , olyan amit az alaplapra szoktunk rádugni a különböző PC-s ledekhez hangszóróhoz.
A LEdek elvileg mindegyik párhuzamosan egyirányba állnak és mindegyik azonos polussal kapcsolódik . Márcsak az összekötések lehetnek ,mivel nem vagyok egy nagy forrasztóbajnok. A panelen biztos hogy jók az illeszkedések a ledek száránál lehet hogy nem az összes szál érintkezik a vezetékből,de blankolni is elég nehéz . Már nevetséges, hogy egy ilyen egyszerünek tünő kapcsolással ennyit szenvedek, másnál elsőre működik ez a felállás. ![]()
Elnézést kérek, hogy itt is kérdezek, de lehet, hogy a kérdésem ide illik!
Akkumulátor kivételekor a gépkocsi memóriájának megőrzésére memóriaőr szükséges. A feladatot az OBDII aljzaton keresztül szeretném megoldani. Az aljzat 4. lába a test (-), a 16. láb a (+). Ehhez szeretnék felhasználni egy OBDII dugaszt, a mellékelt kép és egy töltőt, melynek paramétereit a mellékelt kép tartalmazza. A dugaszba a működés ellenőrzésére egy led kellene. A dugasz és a töltő közé a megfelelő tápellátás biztosítása és a biztonság miatt esetleg milyen alkatrészt (ellenállás, kondenzátor stb.) kell elhelyezni? Minden segítséget köszönök, teljesen kezdő vagyok.
Sziasztok. 88db 5mm-es UV ledet szeretnék meghalytani 12V-al. A kérdésem az lenne hogy hány ohm-os ellenállás kellene?
Én 3asával sorba és egy elleállást és azokat pedig párhuzamosan gondoltam. 15mA/LED mellett számoltam 40ohm-ot ez lehetséges?
Milyen nyitófeszültséggel számoltál? Szerintem 3,1-3,2V a reális. Ha tudod, mérd meg.
3.1V-nál még csak halványan világít 3.65V-nál 15mA folyik rajta így már jó fényereje van.
Nemtudom mennyit engedhetek rá mert ilyen kínai ledek.
Azt nem tudhatja senki, hogy mekkora feszültséget engedj rá. De nem is számít, mert az áramot kell korlátozni legfeljebb 20, de inkább 15-18 mA-ra.
A képletben 3,7V feszültséget, és 18mA áramot használj. A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2015
47ohm al csináltam hármat sorba és azokat párhuzamosan, de azt nem lehetne valahogyan megoldani, hogy a LED-ek ugyanakkora feszültséget kapjanak?
Mert nem akartam még a 12V-ot sem ráengedni mert valamelyik 3,5V-ot kap valamelyik 3.1V-ot
Sohasem azzal foglalkozz, hogy a leden 3,3 vagy 3,7, stb. volt esik... a mA a lényeg! Azt kell beállítanod kísérlettel.
Ha LEDeken eső feszültség nem hasonlít, eltérő a fényerejük, akkor több sorozatból származó, más felépítésű LED van a csomagodban.
Azzal ne törődj, hogy a nyitóirányú feszültség mennyi, mert nem számít. Az átfolyó áram, amit kordában kell tartani. Azt megteheted, hogy a nyitóirányú feszültség szerint szétválogatod őket, és különböző ellenállásokat használsz. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2015
Sziasztok!
Egy 1W-os power LED-et hajtok már kb. egy éve napi használatban. Most kiderült, hogy 350mA helyett 500mA folyik rajta. (Nem azt az előtétellenállást raktam elé, amelyiket kellett volna) Nem melegszik túl, megfelelő hűtést kap. Nem vettem észre fényerő csökkenést. (Igaz nem is nagyon figyeltem, de majd összehasonlítom.) Kb. milyen élettartam csökkenést várhatok?
Hello! A jósda Delphi-ben van, nem itt..
![]()
Hello.
Van egy 25 éves gépem, ebben a piros, vagy zöld 5 mm-es power LED 5VDC-re van kötve, elé egy 390 Ohm-os ellenállás van kötve. De ez így sehogyan se stimmel, mert ezt néztem: http://users.atw.hu/ledfutar/bemutat.htm Ha ez is 3,6V-os LED, akkor 5V-nál csak 1,4V-ot kell ejteni az ellenálláson, ehhez meg nem 390 Ohm kell, hanem 140, ha 10 mA-rel számolok. Van egy 5 mm-es sima víztiszta kék LED-em, ehhez a boltban 300 Ohm-os ellenállást ajánlottak 5V-ra, régen meg is vettem. Ha ezt 12V-ra akarom kötni, akkor mekkora ellenállást kell elé kötnöm? A kék LED-eknél nagyobb feszültség esik, ezért kisebb előtétellenállás kell. Ez se stimmel az előző linkkel: http://www.bsselektronika.hu/index.php?w=AMEHBKhGHn A bss linken 12V, 3,6V, 10mA, 1 db-ot írtam be, 600 Ohm jött ki, azaz 680 Ohm. Ez helyes? Ilyen lehet a LED-em: http://szatellit.hu/elektronika/product.php?product_number=19-01-013 Ez milyen feszültségesésű, hány mA-es? Itt 20 mA-t és 3,8V-os fesz. esést ír. http://www.ret.hu/RETKAT/OLDALAK/RETKAT2012_G_027.pdf Ennél: http://www.ret.hu/Page.aspx?pageid=8&code=46-01-61 12V, 3,8V, 20 mA-rel számolva 200, azaz 220 Ohm jön ki. Ez nem lehet helyes, mert 5V-ot beírva, minden mást ugyanúgy hagyva hibaüzenet lesz, hogy túl kicsi a feszültség, -150 Ohm jött ki. Akkor most mi van? Kék LED elé 5V-on nem is kéne előtétellenállás? Még ellenállás nélkül se működne? És mi van 12V-on? Már semmit se értek. A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2015
A LED nyitófeszültsége egy körülbelüli érték, amit azért adnak meg, hogy egy egyszerű számítással előtétellenállást lehessen meghatározni.
Az átfolyó áram, amit megadnak a kereskedők, egy folyamatos üzemben megengedhető maximális érték. Ha ettől eltérünk lefelé, a LED közelítőleg ugyanúgy fog világítani, csak kevesebb energiát használtunk el. A LED színe rendszerint meghatározza a nyitóirányú feszültségesést. Itt a segítség. Vannak újabb típusú LEDek, eltérő feszültséggel, de ökölszabálynak jó lesz. A felhasználható előtétellenállás méretezését itt találod. Nem érdemes a maximális áramon használni egy LEDet, 80% estén is jól látható fényt kapsz a legtöbb esetben. Magasabb áram magasabb réteghőmérsékletet eredményez, ami az élettartam rövidülését eredményezi. Ez főként a fényerő 70% körüli érték alá csökkenésében jelentkezik. Előtétellenállás mindig kell, hacsak az árramforrás belső ellenállása nem helyettesíti azt. Az apró gombelemekre ezért lehet büntetlenül kötni LEDet, azonban az elemet egy alacsony belső ellenállású tápegységgel helyettesítve hamarosan bekövetkezik a baj. A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2015
Köszi. Közben bekötöttem 5V-ra a 300-as R-sal, szépen világít. Tápfesz 5,1V, a LED-en 3,1V-ot, az R 2 végén 2,0V-ot mérek. Ez így jó?
Az 1. linkeden kéket válaszottam, nyitófeszültség 2,48-3,7V, de 2,8-as átlagot ír ki. A 2. linkeden 5V, 2,8V, 1 db, 20mA-t írtam be, 110, azaz 120 Ohm-ot adott ki. Akkor most mi van? Ez elég messze van a 300 Ohm-tól. Mit rontottam el? 5V/300 Ohm = 0,016A, azaz 16 mA folyik át az R-on, és a LED-en is. Ha 20 mA-es a LED, akkor a 80%-os áram pont 16 mA. A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2015
Mint írtam, a LED alacsonyabb áramnál ugyanolyan szépen világít, csak kisebb az elhasznált energia. Sőt, az áram növelésével az energiát egyre romló hatásfokkal alakítják fénnyé.
Egy LED nyitóirányú karakterisztikája nagyon hasonlít egy zener diódáéra. Az áram hatására a feszültség egyre kevésbé emelkedik. Szerintem nem rontottál el semmit, ezek a számítások csak egy támpontot adnak. A nyitóirányú feszültséget nem csak a hőmérséklet, áram, de még a szobában repkedő legyek is befolyásolják. A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2015
Szerkesztettem az előző üzit.
Ha a 2. linken 16 mA-t írok be, akkor 150 Ohm jön ki, ami még mindig a fele a berakott 300-asnak. Ezek a számítós oldalak nem segítenek, mert 12V-nál is ekkorát fognak hibázni. A fő kérdés, hogy mekkora R-t kössek elé, ha 12V-ra akarom kötni, és ugyanúgy 16mA-t akarok átfolyatni a LED-en. 12V/5V=2,4. 300×2,4=720 Ohm. Ez jó lesz? 680 Ohm-os a legközelebbi. Ha 12V-ot írok be amott, 575, azaz 680 Ohm jön ki. 12V-nál jól számol, 5V-nál nem? Van itthon egy 330, egy 360, és egy 390 Ohm-os R-om. Ha ezekből, és a 300-asból 2 db-ot sorbakötök, jó lesz? A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2015
Ha pontosan 16mA-t akarsz, akkor mérni, válogatni kell az alkatrészeket. A gyakorlatban a kiinduló érték után egy számmal nagyobb ellenállással meg kell vizsgálni a LED fényét. A LED gyártási technnolóia még nem tökéletes, ezért az elkészült alkatrészeket még osztályozzák, mint régen a germánium tranzisztorokat. A konkrét batch, bin, és típusszám ismerete nélkül csak saccolni lehet. Ha ezeket tudod, akkor az adatlap, és a leválogatási tájékoztató alapján pilótavizsgával már pontosabban meg tudod előre határozni a kibocsátott fényt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |