Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK ónozás
 
Témaindító: Zoli_bácsi, idő: Szept 25, 2016
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 3
(#) denon888 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Szept 28, 2016 /
 
Ugyan ez a szisztéma. Én sem az egészet olvasztottam hanem kis darabokra vágtam.
A felesleg eltávolítását pedig egy pálcára tekert szövet darabbal végzem. Aztán egy konyhai "fém szivaccsal" átdörzsölöm.
A citromsavas vizet viszont használat után kiöntöm. Ezt mindíg frissen kell elkészíteni.
(#) Orbán József hozzászólása Szept 28, 2016 /
 
Üdv!
Részemről fontos a vastagítás is, így az egyébre nem nagyon használt és régebben olcsón vett ezüst tartalmú ónnal és pákával végzem az ónozást.
Aztán morfondírozok egy ilyen beszerzésén.
(#) ronin75 válasza denon888 hozzászólására (») Szept 28, 2016 /
 
A citromsav mi célt szolgál? Nélkülözhetetlen? Illetve leírnátok a pontos kivitelezést?
A nyákot beleteszitek teljesen a vízbe? Hogy marad az edény alján? A lobogó víz optikailag nem zavaró?
A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2016
(#) Zoli_bácsi válasza ronin75 hozzászólására (») Szept 28, 2016 /
 
Idézet:
„A citromsav mi célt szolgál?”

A citromsav antioxidáns szerepét tölti be, illetve tisztán tartja a réz felületet az ónozás alatt. A citromsav háztartási boltban megvásárolható, fehér színű kristályos anyag.
Idézet:
„Nélkülözhetetlen?”

Igen, nélkülözhetetlen.
Idézet:
„A nyákot beleteszitek teljesen a vízbe?”

Igen, teljesen ellepi a víz. A vezetősávot látom, ha belenézek az edénybe
Idézet:
„Hogy marad az edény alján?”

A sűrűsége nagyobb, mint a vízé, ezért lesüllyed az edény aljára. Persze a forrásban lévő víz kicsit dobálja, de nem vészes.
Idézet:
„A lobogó víz optikailag nem zavaró?”

Nagyon-nagyon jó a kérdés!
Kicsit zavaró, de meg lehet szokni. A lobogó víztől azért lehet látni, hogy a bevonat sikerült-e. Engem személy szerint jobban zavar a forró gőz.

Én a következőképpen készítem az ónozást:

1. Első lépésben egy erre célra rendszeresített edényben (fémedény) odateszem a vizet forrni, beleteszem a rose-fém darabot, majd hozzáadok némi citromsavat. 0,5L vízhez kb 2-3 teáskanálnyi.

2. A kimaratott nyák vezetősáv mintázatát nagyon finom vízpapírral felhúzom fémtisztára, majd ha kész - esélyt sem adva az oxidációra- beleteszem az oldatba, ami ugye melegszik.

3. Miután felforrt a víz, az erre rendszeresített ecsettel (bármilyen olyan eszköz, ami megfelel erre a célra ) "felkenegetem" ráterelgetem az olvadékot a nyák vezetősávjaira.

4. Ezután egy hőálló szivaccsal (pl páka tisztítószivacs), vagy szilikonos ablak vízlehúzó lapáttal, vagy ahogy denon888 kolléga csinálja, egy pálcára tekert szövet darabbal simára lehúzom a felületet.

5. kiveszem az oldatból és alaposan lemosom tiszta vízzel.

Amit denon888 alkalmaz, szerintem jó ötlet. Miszerint a mosogató "fém-dörzsivel" végig megy az ónozott felületen.
Én is mindig új oldatot készítek. a friss oldattal szebb az ónozás.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2016
(#) denon888 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Szept 28, 2016 /
 
Teljes mértékben egyetértek!
Egyébként célszerű valóban mindig új oldatot készíteni.
Citromsavat bármelyik élelmiszerboltban be lehet szerezni. De ahogy írtam is. Lehet kapni fél kilós kiszerelésben is ami úgy 600 Ft, és nagyon sokáig lehet használni.
Nem kell ettől a technológiától félni. Borzasztó egyszerű használni.
Persze vigyázni kell nehogy leforrázzuk magunk.
(#) Zoli_bácsi hozzászólása Szept 29, 2016 /
 
Azt tapasztaltam, hogy a szilikonos vízlehúzó adta nálam a legjobb és legsimább felületet.

Szilikonos vízlehúzó
(#) Pali79 válasza Orbán József hozzászólására (») Szept 30, 2016 /
 
Nem is olyan vésze az ára egy ilyen olvasztónak, de ebből miként kerül az ón a panelra?

Én legutóbb a vízszerelők által használt szürke pasztát használtam kényszerűségből. Az sem ad rossz eredményt, csak mivel ecsettel kentem fel, nem egyenletes a felület. Cserébe nagyon egyszerű használni, a tiszta panelre felkenem, hőlégfúvóval átmelegítem és kész is.
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2016
(#) Zoli_bácsi válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Szept 30, 2016 /
 
Néhány közeli kép az ónozott NYÁK-ról:
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2016
(#) Zoli_bácsi válasza Pali79 hozzászólására (») Szept 30, 2016 /
 
Vajon lehet e olyan mértékben hígítani, hogy mártó eljárással lehetne a felületre felvinni? Ha lehetne, akkor a felület is egyenletesebb lehetne. (még ecsettel is) Mivel az ónozás után a maradék vízzel lemosható, kérdés, hogy eleve vízzel lehet e hígítani. (?) Érdemes lenne ezt is kipróbálni.
(#) Pali79 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Szept 30, 2016 /
 
Erre nem is gondoltam, kipróbálom majd.
(#) Pali79 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 1, 2016 /
 
Nos. Fel lehet hígítani vízzel csak nehéz eltalálni a kellő sűrűséget. Nekem most túl híg lett, nem jutott mindenhová. Viszont azt is megfigyeltem, hogy olyan 100 fok körül már egyébként is folyik.
(#) Zoli_bácsi válasza Pali79 hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Mennyire sima a felület? Vajon meg lehetne közelíteni azt a felület minőséget, mint a kémiai ónozás?
(#) Pali79 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Ahhoz valahogy egyenletesen kellene elteríteni a felületen, ecsettel kenve szinte lehetetlen.
(#) Hp41C válasza Pali79 hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
A Víz- és gázszerelési anyagok savat és vagy klórt tartalmazhatnak, így hosszú távon rontják a kötés minőségét. Savmentes anyagotak részesítsük előnyben az elektornikai szerelésekkor.
(#) kaqkk válasza Hp41C hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Idézet:
„Víz- és gázszerelési anyagok savat és vagy klórt tartalmazhatnak,”
Igen ! De maratás után közömbösítjük a nyákon maradt agresszív vegyszereket , ónozás után is megoldható ugyanez (mosószódás öblítés tisztavizes mosás ) Egyébként a kémiai ónozó is kénsavat tartalmaz ....
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2016
(#) Zoli_bácsi hozzászólása Okt 2, 2016 /
 
Nos kérem, van némi összehasonlító eredményem, amit méréssel nem tudok alátámasztani, mert ilyen szintű (sok tizedespont méréspontosságú) műszerem nincs. A szilikonos vízlehúzóval végzett művelet során nagyon hasonló vastagságú a bevonat, mint a kémiai ónozás esetén. Ugye ez csak molekuláris vastagság. Az egyik nyákon a bevonatot kémiai ónozással, a másikat vízi ónozással készítettem. Mindkettőt ugyanazzal a csiszolószivaccsal, ugyanolyan erővel és technikával, jelentős időkülönbség nélkül tudtam lecsiszolni annyira, hogy látszó legyen alatta a rézréteg. Természetesen ezt nem egzakt módon végeztem, csupán összehasonlító módszerrel. Csak ebből a tapasztalatból tudom levonni a következtetést, miszerint a két technológiai réteg hasonló vastagságú.
(#) Zoli_bácsi hozzászólása Okt 2, 2016 /
 
Mellékletben csatoltam egy pdf képet. Nagyítva jól láthatóak rajta pici felületi hibák. (bal felső rész) Ezek elég kicsik, de szabad szemmel is láthatóak. Elsősorban esztétikai hiba. (Engem kicsit zavar.) Teljesen sima felületet elérni vízi ónozással majdhogynem lehetetlen. Én azt mondom, hogy olyan 80%-ban megközelíti a kémiai ónozott felületet. A forraszthatósága rendkívüli. Nagyon jól fut rajta a forraszanyag. Olvadásponti különbséget szeretnék még vizsgálni hőlég pákával adott hőmérsékleten, adott légáramlattal és adott távolságban.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2016

nyák(1).pdf
    
(#) neoone válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Polirozni?
(#) Zoli_bácsi válasza neoone hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Attól tartok bármivel "nyúlok" hozzá a felülethez, lekoptatom a réteget. Másrészt elképzelhető, hogy a polírozás optikailag javíthat a helyzeten.
(#) eyess válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Én anno megcsináltam úgy , hogy szinte majd hogy nem tükrös lett a felület.

Itt van ni . Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2016
(#) Zoli_bácsi válasza eyess hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Írnál részletesen az általad alkalmazott technikáról? Nagyon jól néz ki.
(#) eyess válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Viziónozással készült, amit próbálgattál te is .
(#) Zoli_bácsi válasza eyess hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Igen, de mitől lett ilyen szép a felülete? Milyen anyaggal húztad le a felesleget, milyen technikával?

Én próbáltam gézzel, viledával (puha törlő) ronggyal, és végül szilikonos vízlehúzóval.
(#) eyess válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Egyszerű gumival .Egy fa hurkapálcika végére fogattam rá gumit , és azzal egyengettem a már felvitt ón réteget víz alatt . Ja el ne felejtsem én adtam hozzá egy kis gyantás cint is , hogy talán ne legyen annyira könnyen olvadékony . És lehet , hogy a gyanta miatt is lett ilyen fényes valószínű.
(#) sakrafi válasza Pali79 hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Pontosan mi a neve annak a pasztának azt nem tudod?
(#) Zoli_bácsi válasza eyess hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Van némi ellentmondás:

Gyantás ón nem olvad meg a víz alatt. A gyanta nem oldódik vízben. Eredetileg milyen fém ötvözetet vásároltál? Hogyan ötvözted a gyantás ónt az eredeti ötvözettel?
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2016
(#) eyess válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Nem sok víz volt egy konzerves dobozban csináltam.Amikor láttam , hogy megolvadt az eredeti ón anyag , akkor egy 0,8 as ón kb 1 cm es darabot raktam bele.Nehezebben olvadt meg , de megolvadt , és összekeveredett az eredeti anyaggal , és akkor vittem fel a nyákra.Én gázon csináltam , tehát a szúró láng egy az egyben érte a doboz alját , és megtudott olvadni a gyantás cin is. Nem tudom milyen volt az eredeti ötvözet , mert Gulasoftal ügyködtünk ezen , és végül is ő rendelte , aztán megfeleztük.Vissza kellene valahol keresni a fórumba , biztos meg van valahol.
(#) Pali79 válasza sakrafi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Most épp nincs kéznél, de hasonló: Bővebben: Link
(#) Zoli_bácsi válasza eyess hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Értem. Az imént kipróbáltam: 40g rose fém-hez 4g Fluitin (Sn60-Pb38-Cu2) forraszanyagot oldottam be. Alapvető változást nem vettem észre. Sem olvadáspontban, sem viszkozitásban, sem bevonóképességben.

Azt viszont észrevettem, hogy ha a szilikonos vízlehúzóval képezem a felületet, akkor minden esetben matt felületet kapok. Ha viszont Vileda mikroszálas kendővel ecsetelő mozgással képezem a felületet, akkor a bevonat ragyogóan fényes. Ebben az esetben viszont némileg vastagabb a bevonat. Talán az utóbbi fényes felület jobban tetszik. Hmm... Mindig van valami fejlemény
(#) eyess válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 2, 2016 /
 
Bár nem kifejezetten volt cél a fényes felület , de az sem egy utolsó szempont .Tény hogy jobban mutat az biztos.
Következő: »»   2 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem