Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kompresszor építés
 
Témaindító: saca2, idő: Feb 8, 2009
Lapozás: OK   110 / 180
(#) kaszas19 válasza Stewe hozzászólására (») Jún 23, 2017 /
 
Úgy értettem hogy, folyamatosan fújta a levegőt mint ha eresztett volna valahol a tartály.
(#) Stewe válasza kaszas19 hozzászólására (») Jún 23, 2017 /
 
Álló kompresszornál is?
Akkor a nyomószeleppel komoly baj lehet...
A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2017
(#) kaszas19 hozzászólása Jún 23, 2017 /
 
Igen akkor is enged vagy is sziszeg.
Van másik szelepem beleteszem azt.
Még nincs visszacsapó szelep a körben.
A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2017
(#) zolika60 válasza kaszas19 hozzászólására (») Jún 23, 2017 /
 
A nélkül szerintem ez nem hiba.
(#) kaszas19 válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 23, 2017 /
 
A nyomószelep van mind a 8 bár szóval szegény meg van terhelve.
De hamarosan veszek visszacsapószelepet.
(#) olika76 hozzászólása Júl 15, 2017 /
 
Kedves Építők!

Én magam is építésben vagyok, de hiányzik egy-két adat, amire szükségem lenne. Két darab, kéthengeres ZIL sűrítőm van. Bár megcsináltam az olajtartályos-gravitációs főtengelyolajzást, nem voltam vele megelégedve (az olajzás most nem gond, már tudom mit csináljak). Kopogó, olajhiányos szakaszok voltak működés közben. A levegőtermeléssel sem voltam teljesen megelégedve, de ebben az is szerepet játszhat, hogy csak 880-as fordulaton megy a sűrítő. Ha szükséges ezen nyilván lehet módosítani (a motor egy 2,2kW-os 3-fázisú Ewig, 1440-es fordulattal).

Korábban ezeket egy kicsit rendbetettem, de a hajtókarcsapágyakhoz, gyűrűkhöz nem nyúltam. Szétszedtem újra, levettem egy felső kompresszió gyűrűt és beleraktam a hengerbe. Mindkét sűrítőn elvégeztem a dolgot és az egyiknél 0,3mm, a másiknál 0,5mm hézagot mértem a gyűrű végek között UGYANAZZAL gyűrűvel. Elolvastam az összes hozzászólást ebben a témában (kb. 3,5h alatt lett meg...) és nagy többség azt írta le, hogy a gyűrűk közötti hézagnak 0,1-0,2mm-nek kell lennie.

Az első kérdés: 0,1-0,2mm-nek kell lennie a ZIL-nél is?

A következő probléma a hajtókarcsapágyak. Kicsit lóg mindegyik a főtengelyen, ha kézzel, függőlegesen mozgatom a hajtókart a főtengelyen. A főtengelyen 28,5mm-es átmérőt mértem, a hajtókart összerakva a csapágyaknál 28,7mm-t.

Második kérdés: lehet ekkora lógás a főtengelyen? Szerintem, ha már kézzel érzékelhető a lógás, akkor az nem jó. Valószínűleg ez okozza a kopogást a hajtás közben.

Rendeltem egy nyíregyházi cégtől (korrektek!) felújító készletet kompresszorhoz. Én azt hittem, hogy csak gyűrűt , csapágyat cserélek, és minden frankó lesz. Megjött a szett, dugattyúval, tömítéssel stb. Ekkor majdnem padlót fogtam: a küldött dugattyú és gyűrű NEM ment bele a hengerbe! Elkezdtem mérni az első SOKK után és a következő érdekes dolgok derültek ki. Nemcsak a gyűrű + dugattyú nem stimmel, hanem a hajtókar csapágy sem!!!

A henger belső átmérője: 59,7mm, a régi dugattyú átmérője 59,6mm.

A küldött, új dugattyú átmérője: 60,05mm, a gyűrű is ehhez van méretezve (nem véletlen tehát, hogy az új gyűrű sem fér be).

Az új csapággyal nem lehet összerakni a hajtókart, mert szorul. Összeraktam üresen, ekkor 28mm-et mértem átmérőben. Ez nyilván nem fog rámenni a 28,5mm-es főtengelyre.

Harmadik kérdés: most mi van? Én korábban csak a dugót mértem meg, simán rámondtam volna, hogy a henger 60-as. Arra tudok gondolni, hogy mivel ez egy felújító készlet, ezért azt feltételezik, hogy fúrni kell a hengert és köszörülni a főtengelyt. Emiatt túlméretes minden.

Remélem mindent érthetően írtam le. Ha valakinek van ötlete a kérdéseimmel kapcsolatban, akkor kérem írjon nekem, mert kissé elakadtam.

Előre is köszönöm a segítséget!

Üdvözlettel: olika76
(#) RoliNyh válasza olika76 hozzászólására (») Júl 15, 2017 / 1
 
Először azoktól kérdezném meg ezeket a dolgokat, ahonnan a készletet rendelted...
Egyébként melyík cégről van szó? Küldd privátban, ha reklámnak számít.
Én is nyíregyi vagyok, lehet nekem is kellessz egy két alkatrész majd...
A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2017
(#) elektroncso válasza olika76 hozzászólására (») Júl 15, 2017 / 1
 
Nem vagyok profi a témában, de legjobb tudomásom szerint ha dugattyút és a gyűrűket kopás miatt cserélik minden esetben nagyobbakat szerelnek be mert a hengert is fel szokják fúrni, mivel az is kopik, nem csak a gyűrűk. Valójában te megveszed az új dugattyút gyűrűkkel együtt, amiknek a mérteihez újra kell fúrni a hengert is.
(#) olika76 válasza elektroncso hozzászólására (») Júl 15, 2017 /
 
Kedves elektroncso!

Igen, én is erre hajlok, csak naivan azt hittem elég ugyanarra cserélni a dolgokat.

Köszönöm a hozzászólást!

Üdvözlettel: olika76
(#) olika76 válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 15, 2017 /
 
Kedves RoliNyh!

Egyenlőre azt az ígéretet kaptam, hogy utánanéz a dolgoknak. Meg fogja mérni egy új henger + főtengely adatait.

Egy nagyon normális hozzáállású embert ismerhettem meg.

Köszönöm a hozzászólást!

Üdvözlettel: olika76
(#) olika76 válasza olika76 hozzászólására (») Júl 15, 2017 /
 
Kedves Építők!

Közben kiderült, hogy az én hengerem kicsit szűkebb, mint a többi. Akitől vettem az új cuccokat megmérte a nála levő hengereket, sőt bele is próbálta a 60-as dugattyút. Stimmelt. Mivel az enyém kicsit kisebb, így a küldött 60-asra meg lehet fúrni. Találtam is egy gépműhelyt, remélem megcsinálják.

Összefoglalva: elvileg a zil 60-as hengerrel készült, a főtengely is 28,5-es eredetileg. Ahhoz még várom a csapágyakat.

Hamarosan még írok. Remélem akkor már készen leszek.

Üdvözlettel: olika76
(#) Saca1gencrx hozzászólása Júl 17, 2017 /
 
Sziasztok!

Remélem nem gond, ha megosztom veletek a saját készítésű kompresszoromat. Nincs még kész teljesen, de már csak egy-két apróság van hátra. Észrevételeket nyugodtan írjatok. Próbáltam tartani magam a kompresszor nyomóághoz lehető legközelebb álló keresztmetszethez, ne nagyon legyen kisebb. Viszont így is nagyon melegszik a cső. Később lehet megpróbálkozom egy hosszabb úton elvezetett hűtött rézcsöves technikával.
Pár adat:
-2 db gáztartály hosszában összehegesztve (nekem így fér el jobban, kb 110L),
- ikarus-rába tk200 kompresszor
- 2,2kW 380V motor
- hardis, közvetlen meghajtás, 1440-es fordulat
- passzív, önkeringetős vízhűtés
Hátra van még rajta egy kis festegetés, elektromos bekötés...
(#) Saca1gencrx hozzászólása Júl 17, 2017 /
 
Ja és lenne egy kérdésem is. Tudja valaki, mérte már, hogy mennyi olajat kell tölteni a tk200-as kompresszorba?
(#) Stewe válasza Saca1gencrx hozzászólására (») Júl 18, 2017 /
 
Lehet, hogy nem is kell a részcsöves technika,ha a kompresszor kész töltőcsövére az egyenes szakaszon felforrasztasz 6-8 keskeny rézlemez csíkot. Meglepően jó hőelvonást adnak, és a forró csőszakasz már nem is érinthető, csak a lemezek jóval hidegebb külső széle.
(#) elektroncso hozzászólása Júl 31, 2017 /
 
Sziasztok.
Ebben a nagy melegben lementem a pincébe dolgozni, folytatom a kompresszor építést. Már jó fél éve áll a munka, mert hol ez hiányzik, hol az. Pár napja sikerült vennem klingerit papírt a henger és a hengerfej közé illetve a hengerfejbe. Ma leszabtam az új tömítőlapokat. Amit kérdeznék, ezt a klingerit tömítést nem kell olajba beáztatni beszerelés előtt? Vágy van más trükkje a használatnak?
Az első képen a henger és a hengerfej közti tömítés látható, felül a sablon amit tegnap este szerkesztettem a hengerről vett méretek alapján, mivel az eredeti nem volt meg. A második képen ahova való. A harmadik képen a hengerben lévő tömítés van, felül a régi alul az új. Jól látszik pár különbség, ami nem véletlen. Az öregen a felső két nagy lyuk túl nagy volt, a víztérből (vízhűtéses a hengerfej) átszivárgott a víz a levegőszívó oldalra. Illetve az egyik hűtővíz csatlakozó alól hiányzott a nyílás (jobb felső sarokban a szögletes nyílás). Az utolsó képen a szétszedett hengerfej van, miután kitakarítottam. Tele volt földdel, valamilyen bogarak beleköltöztek, amik telehordták földdel az egészet. Most már kitakarítva várja az üzemet.
(#) szsrobert válasza olika76 hozzászólására (») Júl 31, 2017 / 1
 
Motoroknal is 0,25-0,5mm szokott lenni a furasi es felujitasi meretlepcso.
Tehat 0,25tel nagyobbra furnak es 0,25tel kisebb a hajtorud furata.
Pelda:59.7 rol 59,95
Fotengely 28.5rol lekoszorul 28,25re es ehhez illeszkedo hajtokar.
(#) Stewe válasza elektroncso hozzászólására (») Aug 1, 2017 /
 
Beáztatni felesleges, szerelés előtt vékony olajjal le lehet kenni, de csak azért, hogy ne ragadjon örökre a tömítő felületekhez, ami nagyon megnehezíti a következő szétszerelést, és tönkre is megy. Én előbb egy csapos köszörűkoronggal kikerekíteném.csinosítanám a lyukakat, hogy szebb legyen, és pontosan illeszkedjen. A vastagságot mi alapján választottad?
A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2017
(#) elektroncso válasza Stewe hozzászólására (») Aug 1, 2017 /
 
Köszönöm.
Az üzletben ahol LIAZ-okhoz árulnak alkatrészeket lemértünk egy felújított JIKOV4143-as tömítését, a felújítást végző gyár 1mm-es klingerit-et használ, én is olyat vettem. Sajnos gyári tömítést nem tudtak adni a boltban, Csehországból kellett volna rendelnem interneten keresztül.
(#) Stewe válasza elektroncso hozzászólására (») Aug 1, 2017 /
 
Csak azért kérdeztem, mert a sűrítőtér kompresszoroknál nagyon kicsi kell legyen, egy vékonyabb tömítés esetén tapsolhat a dugattyú és a hengerfej, vastagabb esetén pedig sokat csökkenhet a hatásfok, mert a sűrítőtérben benn maradt sűrített levegő a kompressziótér méretének többszörösével (ez a nyomással arányos) csökkenti az effektív lökettérfogatot.
(#) witi válasza olika76 hozzászólására (») Aug 1, 2017 / 1
 
Hali!
Nagy valószínűséggel egy felújító készletet kaptál, azért nagyobb a dugattyú átmérője, és ezért szűkebb a hajtókarcsapágy átmérője.Ezzel a készlettel elballagsz a gépműhelybe és majd hozzáfúrják a hengert, és a csapágyat ahogy előttem is írták.Ha jól emlékszem a típusra akkor ennek a kompresszornak a hajtókar csapágya sikló, (un. fehérfém csapágy ami egy ón-ólom ötvözet, ha jól emlékszem ), amit fel kell dörzsárazni a főtengely méretére. A főtengelyt csak akkor köszörülik, ha vállasra vagy alakhibásra (nem körkörös az átmérő)kopott.
A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2017
(#) elektroncso válasza Stewe hozzászólására (») Aug 1, 2017 /
 
Ma fojtattam a kompresszor építését. Lassan kezd összeállni, de még sok minden hátra van. A hengerfej vízhűtéséhez még semmi nincs rajta és a termelőág is hiányzik. Az elektromos részek egy műanyag doboz miatt nincsenek készen, amibe a motorvédő lesz beszerelve. A helye már el van készítve a motor kapocsdekliétől jobbra. A motorvédő műanyag doboza felett lesz a hálózati főkapcsoló. A nyomásmérő alatti csap is el lesz távolítva, ott egy T elosztó lesz, csak nem találtam még egy 1/2coll-os T elosztót itthon így egy csapot tettem be helyette, hogy lássam, hogy el fog-e férni a nyomásmérő. Ebből az elosztóból fog menni a cső a vízleválasztóba. A vízleválasztótól balra lévő gyors csatlakozó helyett egy szabályozható nyomáscsökkentő lesz felszerelve nyomásmérővel és gyors csatlakozóval. Maguk a csőszerelvények sincsenek még összerakva, csak összetekeregettem, hogy lássam el fog-e férni minden. Az ékszíjáttétel burkolata sincs még kész, hiányzik a két oldaláról a takarólemez.
(#) szsrobert válasza Stewe hozzászólására (») Aug 2, 2017 /
 
Miert csokkenne a hatasfok?
A terfogatot surit B terfogatra es nyomasra. Ha kevesbe surit kisebb ero szukseges a forgatasahoz.
A loketterfogat fuggetlen a suritesi aranytol. Furat 72mm loket 40mm.
Ugyanakkora a loketterfogata 1:4suritesi aranynal es 1:30 suritesi aranynal is.
7,2 x 7,2 x 4 x 0,7854
A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2017
(#) Stewe válasza szsrobert hozzászólására (») Aug 3, 2017 1 /
 
Egyrészt a volumetrikus hatásfokra gondoltam, ami azért csökken, mert a sűrítőtérben az elmenő vezetékben lévő nyomás megmarad, és amikor a dugattyú elkezd hátrafelé mozogni, egy darabon nem fog szívni, csak a sűrítőtérben lévő forró sűrített levegő fog tágulni. Ha 30bar a nyomás, akkor a sűrítőtér növekedés harmincszorosa a veszteség. Ez a szállított levegőtömeg csökkenését okozza. Ha tehát egy milliméterrel vastagabb a hengerfejtömítés mint a gyári, akkor 10bar nyomáson 10mm-rel csökken a hatásos lökethossz!
Belsőégésű motoroknál a kompresszióteret "Káros tér" elnevezéssel is illetik.
A termikus hatásfok is romlik, ha minden sűrítéskor a feleslegesen összesűrített (de a nyomószelepen át nem áramló) gáz is ad le hőt, amit pedig a motor teljesítményfelvételéből fedezünk. Itt persze nem kell égbekiáltó dolgokra gondolni, de tartós használatnál számíthat.

A folyadékok és gázok mechanikája egy mumus még a hozzáértők körében is.....
A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2017
(#) yulo5310 válasza Stewe hozzászólására (») Aug 3, 2017 /
 
(#) szsrobert válasza Stewe hozzászólására (») Aug 3, 2017 /
 
Igaz. A hengerfejben marado 30 bar tagulno fog ezert kevesebb friss levegot sziv be es ez rontja a volumetrikus hatasfokot. Cserebe a tagulo gaz lefele nyomja a dugattyut tehat csokkenti a hajtas teljesitmenyigenyet.
Szoval a hengerfejet full laposra erdemes kialakitani minimalis tavolsaggal a dugattyuteto es a szelepek kozott.
(#) Stewe válasza szsrobert hozzászólására (») Aug 5, 2017 /
 
Nem csökkenti a teljesítményigényt.
Ugyanannyit segít le, mit amennyit felfelé gátol... de a hőveszteség miatt ugyanúgy mínuszban vagy, amit azt írtam is.
(#) olika76 válasza szsrobert hozzászólására (») Aug 5, 2017 /
 
Kedves szsrobert!

Köszönöm a választ! Most már minden érthető azaz, hogy miért nem ment elsőre dolog.

Majd keresek egy műhelyt.

Üdvözlettel: olika76
(#) olika76 válasza witi hozzászólására (») Aug 5, 2017 /
 
Kedves witi!

Köszönöm a választ , sajnos az egyik sűrítőmnél fúrni kell (kettő van belőle). A siklócsapágy stimmel, valóban fehérfém.

Üdvözlettel: olika76
(#) elektroncso válasza elektroncso hozzászólására (») Aug 5, 2017 /
 
Folytattam a kompresszor készítését. Elkészült az elektromos rendszer, be lett fejezve a légsűrítő felújítása, meg még pár apróság. A kartergáz kivezető cső tetejére még kell tennem egy kis tartályt, amibe az olaj kicsapódik, majd vissza tud folyni. Még a csőrendszer mindig nincs sajnos kész, de most már azzal fogok foglalkozni. Illetve majd a vízhűtéssel kell valamit kezdenem, de az majd ha már minden tökéletesen működik. Le kell még takarnom az ékszíjáttételt a másik oldalról is.
Amit viszont szeretnék megkérdezni, ha az ékszíj tárcsa felől nézem a légsűrítő tengelyét, merre kell forognia? Emlékezetem szerint nagyapámnál az óramutató járásával ellentétesen forgott, de ez még nem ok semmire. Vélemény?
(#) szsrobert válasza Stewe hozzászólására (») Aug 5, 2017 /
 
Hoveszteseg....
Ha telen a kompresszorral butant suritunk nem is veszteseg a hő.
Kerdes milyen legyen a nyomascsokkento hőszipka.
Következő: »»   110 / 180
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem