Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok!
Igaz nem kimondott elektrotechnika, de lenne egy kérdésem: Feszültségesést hogyan tudom kiszámolni háromfázisú hálózaton? Egy fázis vagy egyenáram esetén a fajlagos ellenállásnál (R=ró*l/A) az l-t 2vel szorzom így megkapom a kábel ellenállását. Három fázisnál is ki lehet számolni ilyen egyszerűen? Ott gyök3-mal szorozzam vagy ez nem ilyen egyszerű?
A vezeték ellenállását kiszámolod a fajlagos ellenállás, a keresztmetszet, és a vezeték hossza figyelembevételével. Mivel többnyire két vezeték van, ezért a hossz az kétszeres, ahogy Te is számoltad. De mivel feszültség esést az átfolyó áram, és a vezeték ellenállásával számolod, és 3f~ esetén általános esetben négy vezeték van (L1, L2, L3, és N), külön külön kiszámolod a feszültség esést mindegyik vezetéken, és összeadod fázisonként. Így minden fázisra megkapod a feszültségesést.
Aszimmetrikus terhelés esetén azon is van feszültség esés, amit figyelembe kell venni.
Vagy az egyik nem jó, vagy a másik. Vagy a kondi tűrése -10%..+100%
![]()
Szerintem rossz a kondenzátor ESR értéke ezért a mérőműszer hibás eredményt mutat. Esetleg szivárog a kondenzátor. Nem tudni, hogy milyen elven mér, bár nem hiszem, hogy rezonancia elven inkább a kondenzátoron átfolyó áramot szokják mérni egy bizonyos frekvenciájú váltakózó feszültségnél, ennél pedig bezavarhat a kondenzátor ESR értéke a mérésbe.
Vagy rossz a felirat a kondenzátoron. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2018
Ilyenkor az van, hogy fogsz pár darab hasonló értékű, de más típusú kondit is és megméred mindet.
Mindjárt kiderül a turpisság. Ha kondi nem 100-as, teljesen mindegy, mi a baja, kukába fog kerülni. Ha pedig a műszer csap be, ne használd erre a célra. A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2018
Sziasztok.
Egy kis segítséget szeretnék kérni. Egy LED TV alaplapján kellene cserélnem egy SMD tranzisztort. WM9 (26) jelzés van rajta. Keresés alapján ez egy PMV65XP nevezetű P-channel MOSFET. A problémám az hogy magyar weboldalakon nem találok ilyen tranzisztort. Vagyis találok csak épp vagy 50DB minimum rendelési mennyiséggel vagy több mint 2000FT-os darabáron. A kérdésem az hogy ezt ki tudnám váltani valamilyen más típussal amit lehet is kapni magyar honban? Esetleg egy linket is kérnék ha van helyettesítő alkatrész. Linkelek egy (nem a legjobb minőségű) képet és az adatlapját. (Az alkatrészen vízszintesen WM9 függőlegesen 26 jelzés látható ami a képen nem kivehető.) A válaszokat és segítséget előre is nagyon köszönöm. Kép Adatlap A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2018
Sziasztok,
FI relével kapcsolatban lenne kérdésem: ugye van neki X mA hibaárama, pl. 30 mA. Ez effektív vagy csúcsérték?
Nagyon szépen köszönöm. Esküszöm nem találtam!
![]()
'AC' típusú esetén effektív. Van olyan is, amelyik érzékeny a DC-re is, ott nyílván ilyen kérdés nincs. 'A' típusúnál is nagy valószínűséggel effektív az érték.
Hello,
Belefutottam egy ilyenbe, hogy kis dugasztápról üzemelő eszköz kikapcsol (azaz újraindul), ha a közelében levő halogén kislámpát lekapcsolom. Mit lehet tenni ez ellen...? Komolyabb táppal ritkább a jelenség, de néhány lámpakapcsolásonként előfordul. Az eszköz áramfelvétele kb. 1A, és 12V-ról megy. Köszi minden ötletet! A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2018
Hello! Nem biztos hogy a táppal van a baj. Az eszköz zavarérzéketlensége/szűrése nem megfelelő. Ebben a tápnak annyi szerepe van, hogy nincs benne (vagy nem megfelelő a) zavarszűrése. Esetleg meg kellene vizsgálni a halogén lámpa vezetékek elhelyezését, de mindenképpen a 230-os hálózat kötéseit is, nincs-e valahol kontakthiba rajta és a feszültséglökés produkálja a hibát.
A zavarelhárítás mindig kétoldalú. Csökkenteni a zavarérzékenységet, és a zavarkibocsátás mértékét. Ez szokott eredményre vezetni. Mert ha csak egyiket tesszük, csak elodázzuk a hibát, vagy csökkentjük a hiba előfordulás számát.. (Néha nagy segítség, egy kis vacak zsebrádió, ahol a Kossuth-ot kissé félrehangolva a vezeték mentén figyeljük a zavarkibocsátást, keresve annak helyét..)
Üdv.
Biztos ami biztos megkérdezem hogy biztosan jól azonosítottam be a kérdéses alkatrészt? Sot-23 tokozás. Vízszintesen wm9 fúggőlegesen 26. Ha rákeresek a google azt mondja ez egy PMV65XP P-channel MOSFET. Amitől elbizonytalanodtam az a függőleges 26-os szám. Nem vagyok nagyon otthon az smd jelölésekben így biztos ami biztos rákérdezek hogy szerintetek helyesen lett beazonosítva?
Üdv. Teljesen laikusként kerdezném! Kaptam egy jbl doost tv replikàt. A panelról kiégett alkatrészt hogyan tudnánk kitalálni mi lehetett? Nincs kapcsolasi rajz nincs leírás sehol. A elektronikai szerelő is elhajtott vele. A segitséget előre is köszönöm.
Az NXP PMV65XP adatlapja szerint %M9 felirat van a tokon, amiből a % helyén a gyártó hely szerinti kód van. Azt nem tudom, hogy a te esetedben található 'W' érvényes site kód vagy nem, de szerintem jól azonosítottad be. Ha kétségeid vannak, akkor meg kell vizsgálni az áramkört, hogy azon a helyen van-e értelme egy P csatornás FET-nek. Tudom, ez utóbbi nem mindíg egyszerű... A függőleges 26 az lehet akármi. Nagyon nagy valószínűséggel nem a tipusmegjelölés része, hanem gyártási időre vonatkozó információ.
Sziasztok!
A problémám a következő, aminek megvalósításában segítséget kérnék: Van egy 74LS161-es bináris számláló IC-m. Azt szeretném megoldani, hogy miután egyszer végigszámolt 15-ig, álljon meg és kapcsoljon load módba és csak akkor számoljon újra, ha kap egy cleart. Gondolom a Carry outtal kellene kezdeni valami, csak még nem jöttem rá, hogy hogyan lehetne egyszerűen ezt megoldani. Első tervem az, hogy a carry out átbillent egy flip-flop-ot, ami így a kimenetén átállítja a LS161-et is. Illetve a clear-re mindkét IC alaphelyzetbe áll, kezdődhet újra a számlálás. Viszont valamelyest számít a hely, így szeretném a flip-flop-ot megspórolni, ha esetleg létezik ennék egyszerűbb megoldás.
Logikailag azt tudnám javasolni, hogy a kimeneteket hozd ÉS kapcsolatba, így ha mind a négy kimenet magas szinten van, az és kapu kimenete is magas lesz. Ez után pedig egy logikai inverter alacsony szintre vált, amit a LOAD bemenetre vezetve előáll a kívánt feltétel...
A kapuk egyszerű DTL/RTL kapcsolással felépíthetőek... A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2018
Üdv. Másfél milliméteres átmérőjű tömör réz dróton 230Vnál max hány wattig terhelhető?
Köszi, ez adott ötletet. A tápok földeletlen 220-as dugóval vannak ellátva, a lámpa is. S gagyi elosztóba dugva. Kipróbálom földelttel... Ha van...
1,5mm átmérőjű? Milyen hosszú? Ugyanis függ a hossztól is. 1,5mm2 keresztmetszetű rézhuzal max. 10A-rel terhelhető (többet is kibír, főleg rövid távon, de nem jó határon járati). Ebből következik, hogy max 2,2kW körül lehet terhelni biztonságosan. Többel semmiképp nem terhelném. Viszont mindenképp vedd figyelembe azt, hogy minél hosszabb a szakasz annál nagyobb rajta a feszültségesés amit nem szeretnek a fogyasztók, ráadásul ez a feszültség csak fűti a drótot ami ettől eléghet. Gyakorlatilag pont ez az ami miatt nem lehet egy bizonyos vastagságú drótot akármeddig terhelni (és ezért van, hogy egy IGBT vékony lába is elbír 50-80A-t.
Amúgy a feszültség lényegtelen, csak az átfolyó áram fontos (12V-nál 30A ugyanúgy megsüti, mint 230V-nál 30A). De függ attól is, hogy hol is van az a drót (vakolva, szabadon, feltekerve stb.)
Gugli első találat 12,1 Ohm/km-et mond 1,5mm átmérőjű tömör réz vezetőre, ez 100m hosszon is 10 A terheléssel 12,1 V feszültségesés. Nem kevés, de ennyit ki kellene bírnia a fogyasztónak ha legalább 220 V "jön is a konnektorból", Az áramszolgáltató ugyanis 230 +/- 10%-ot vállal.
Anno tanárommal csináltunk egy vezeték terhelés vizsgálatot. Növeltük az áramot és közbe mértük a hőmérsékletet. Egészen addig amíg elfüstöltük.
Ez igaz, ha a fogyasztót 50m-re akarod elhelyezni a betáp-ponttól... mert vezeték a fogyasztó előtt és után is van... vagyis 100m távolságra az a 12,1V az 24,2...
És a teljesítményveszteséggel még nem is számoltunk, mert akkor meg kiderül, hogy mekkora része az a 2,3kW-odnak, amit a vezetékkel fűtesz el és nem a fogyasztódban használod fel. Ráadásként a teljesítményveszteség a meddőáramra is vonatkozik, fűteni az is fog. Meg azt már halkan jegyezve meg, hogy akkor mi van, ha a szolgáltató él azzal, hogy -10%-ot szolgáltat? A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2018
Kalkulátor: Bővebben: Link
Eszerint 100m távra, 1,5mm2-es réz vezetékre, 10A áramra, 230V-on, 1,0-s cosfi mellett, a teljesítményveszteség 299,2W, vagyis a teljes fogyasztás kb 13%-a, vagyis a villanyszámla ekkora része kerül kifizetésre a vezetékre. Feszültségesésre pedig 29,92V-ot számolt. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2018
Igazad van, elszámoltam magam, a másik vezetéket kihagytam a számításból.
Sziasztok!
Egy ESP8266 menne akkus üzembe, 1 szenzorral. Úgy tervezem hogy ESP éled, lekérdezi a szenzort, csatlakozik a WLAN-hoz, adatot felküldi, lecsatlakozik, és DeepSleep fél órára. 2 db 2300 mAh 18650 akkut tennék "alá" es egy 7805 feszstabot, körbepakolva! Jó lehet? van gazdaságosabb módja? Én sorba tervezem a 2 akksit... |
Bejelentkezés
Hirdetés |