Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED-es index
 
Témaindító: Einstein21, idő: Márc 29, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   15 / 28
(#) uniman válasza kag8655 hozzászólására (») Máj 9, 2018 /
 
Ezt is vedd figyelembe (A moped is "gépjármű"!): Bővebben: Link
...valamit, hogy azt is, hogy a gépjárművek "átalakítása" szigorúan engedélyköteles. Persze, ha nem mész ki vele a közútra, akkor nem szóltam.
(#) kag8655 válasza kaqkk hozzászólására (») Máj 9, 2018 /
 
Az általad említett megoldással csak annyi a probléma, hogy ha jól néztem egy 12V-os egyenirányítós megoldás, míg a Babetta egy 6V-os váltóáramú, és mint írtam, nem szeretném leválasztani egyik világító tekercset sem, valamint úgy szeretném megoldani a dolgot, hogy ez a rendszer tejesen független legyen a motortól.
Nekem most így néz ki a motor kapcsolási rajza: Link
Pontosan azért a 10W teljesítmény vesztésért gondoltam az általam említett megoldásra, nem pedig erre a gyárira: Link
(#) kag8655 válasza uniman hozzászólására (») Máj 10, 2018 /
 
Ebben van igazság. Viszont a segéd-motorkerékpár pláne ha egy Babettáról beszélünk, egy kicsit trükkösebb. Ugyanis:
Nem szerepel az NKH nyilvántartásában, és nem rendelkezik hatósági jelzéssel.
Viszont ha közúton szeretnéd használni, köteles vagy gépjármű felelősségbiztosítást kötni rá.
Plusz, ott van még a kerékpárként használom kiskapu, vagy az, hogy valami ha fel van szerelve a járműre, önmagában nem jogsértő pl autónál vonóhorog, ha nincs bent a forgalmiban. Az viszont már igen, ha használod is amíg bele nem kerül. Na ezért is szeretném ha az indexnek semmi köze nem lenne a motorhoz.
(#) kag8655 válasza kaqkk hozzászólására (») Máj 10, 2018 /
 
Bocsi, benéztem a megjelölt hozzászólásodat. Viszont nem tudom hogy működhet-e a dolog, hiszen a generátor, nem a klasszikus Simson-os megoldás. Itt egy állandó mágnes generálja a feszültséget. Ráadásul az egész elektronikát kb: 6x4x3 cm területen kellene elhelyezni.

Módosítás: Ráadásul, ha a gyári állapotot kívánom imitálni nem megfelelő, hiszen felváltva kellene villogni az első és hátsó indexnek. mindegyiknek ugyanannyi ideig. Ég az első-sötét a hátsó, ég a hátsó sötét az első. Hiszen csak így lehetett elérni a 10W-os izzó használatát.
A hozzászólás módosítva: Máj 10, 2018
(#) ITI47 válasza kag8655 hozzászólására (») Júl 29, 2018 /
 
Szia!
Van rá megoldás (ledes), én pár éve olyant használok.
(#) otvenkilenc válasza kag8655 hozzászólására (») Júl 29, 2018 /
 
Mono-stabil multivibrátor a megoldás, vagy flip-flop
(#) ITI47 válasza otvenkilenc hozzászólására (») Júl 30, 2018 /
 
Pontosan!

Nálam ez működik:

P1050454.JPG
    
(#) ITI47 válasza ITI47 hozzászólására (») Júl 30, 2018 /
 
A ledek fényereje egy hagyományos 21W-os izzóénál erősebb. A jobb láthatóság miatt foncsorba lettek beültetve. A 2 db Li-Ion 2600 mA/h-s akksi miatt teljesen független a motor világítási rendszerétől. A kis fogyasztás miatt, elég félévente egyszer tölteni, külső töltövel. A féklámpa is erről működik. Már 2 éve működk nálam.
(#) nordman hozzászólása Szept 25, 2018 /
 
Sziasztok

Úgy alakult, hogy muszáj lesz led-esre átalakítanom egy régi, amerikai járgány hátsó indexeit. Szóval a cél nem tuning, és nem is a fogyasztás csökkentése. Viszont a led-ek alkalmazása egy sokkal nagyobb szívástól kímél meg, miközben pont olyan fényt produkálnak, amilyenre szükség van.

Viszont az elektrotechnikában csak korlátozott ismereteim vannak. Jól tudok jármű kapcsolási rajzot olvasni, tisztában vagyok az alap I/U/P/R összefüggésekkel, valamint elég jól tudok ilyesmit szerelni (tehát forrasztani, kibogarászni, stb...), és alap szinten boldogulok a multiméterrel is.

Visszaolvastam csaknem a teljes topic-ot, de megnyugtató választ nem találtam arra a két kérdésre, hogy melyik előtét ellenállást vegyem meg a boltban, illetve kell-e még valami kiegészítő, hogy a led-ek védve legyenek az autó működése közben fellépő, mindenféle hatásoktól.

Pár tudnivaló:
- elöl meg kell hagynom a gyári, hagyományos izzós megoldást,
- elég bonyolult az index vezérlő egysége ebben a kocsiban, így egy elektronikus vezérlésű kapcsolgató relé beszerzése nem megoldás

A következőt számoltam ki. Oldalanként(!) 2 db 27W-os izzót kell kiváltanom 1 db 5W-os leddel (ill. led-es lámpával). A két eredeti izzó így egyenként 2,25 A-t vesz fel, ami 2,7 Ohm-nak felel meg. Ezek eredője 1,35 Ohm. De ezzel az adattal nem tudok mit kezdeni.
Másfelől viszont az 54W-ból ezentúl csak 5W lesz, szóval simán csak kellene egy kb. 50W-os teljesítményellenállás, párhuzamosan kötve?
De az pl. hány Ohm-os legyen? Ez nem tiszta. Nem tudom, melyik paraméterre kell belőnöm.


A másik kérdés, hogy egy 30plusz-os, teljesen hagyományos építésű autónál működés közben felléphet-e olyan zavaró hatás, ami a led-eket veszélyezteti, akár az élettartamukat, akár a működésüket? Ha igen, mi az, és mivel/hogyan tudnék védekezni ellene?

És egy bónusz kérdés: szerintetek egy ilyen számításnál megbízhatok a megadott értékekben, vagy kezdjek el mindent egyesével kiméregetni?

Minden segítséget hálásan köszönök. Sajnos nem tudok sok időt elvacakolni ezzel a problémával, mert még nagyon sok másik is megoldásra vár, az igazság pillanata pedig vészesen közeleg.

Még egyszer köszönöm
(#) Inhouse válasza nordman hozzászólására (») Szept 25, 2018 /
 
Szerintem elszámoltad, a 2,25A már a két izzó együtt...persze csak ha 12V-al számolsz. Ritkán ennyi, ennél csak több lehet inkább. Legtöbbször majd jár a motor amikor indexelsz, így inkább 14V-al kellene számolni. Nem kell pont akkora ellenállás, mint amit az izzó képvisel, van tűrés. Tudni kellene, hogy az indexrelé mennyit tolerál, mielőtt hibát jelez. Ha egy amcsi csinál egyáltalán ilyet. Ugye itt még a párhuzamosan kötendő ellenállásokról beszélünk, hogy átverjük a gépet. USA-ban nem úgy van, hogy nincs is külön index izzó, hanem a világítást villogtatja? Műszakin hogyan tervezed átverekedni a módosítást?
A LED-ek előtét ellenállása a LED-ek max áramától és nyitófeszültségétől függően kiszámítható.
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2018
(#) nordman válasza Inhouse hozzászólására (») Szept 25, 2018 /
 
Mindenekelőtt köszönöm a válaszod. Összeszedem pontokba:

- Pedig jó az a 2,25, mert az imént ki is mértem, ami 2,21-et adott. Egy izzóra.
- Jó a tipped a 14V-tal.
- A relé tűréséről fogalmam sincs.
- Igazad van: az eredeti kialakításnál nincs külön index, hanem úgy van, mint az európaiaknál a zárófény és a fék együtt, tehát dupla szálas izzóval. De ez most mindegy, mert át lesz kábelezve, és egy foglalat (a háromból) kizárólag az indexnek lesz fenntartva.
- A műszaki nem szempont.

És akkor a kérdés: a max áramot és a nyitófeszültséget honnan tudhatom meg? Gondolom, ha ezek megvannak, akkor a kiszámoló segédlettel már meg lehet határozni az ellenállást, nem?
Az továbbra is áll, hogy ha meg is van az ellenállás, 50W-osat kell szerezni belőle?

Még egyszer köszönöm
(#) otvenkilenc válasza nordman hozzászólására (») Szept 25, 2018 /
 
A használandó LED adataiból kell kiindulni. Mi a nyitófeszültsége és az üzemi árama. Ezek után jön a többi.
A LEd adatlapja ezeket tartalmazza.
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2018
(#) Inhouse válasza nordman hozzászólására (») Szept 26, 2018 /
 
Ja, a 27W...USA , 21W 14,4V-al számoltam fejben...
Ha valami adat nincs meg, akkor mérj.. Szedd ki a második izzót, hogy csak egy maradjon, és nézd meg, hogy gyorsabban villog-e (mivel nem folyik csak fele áram). Ha nem, akkor nincs sok dolgod, csak az előtét kell. Azt meg már én is írtam, hogy a LED adatai és a rendelkezésre álló feszültség alapján számolható. Amíg nincs LED, nincs érték.
Viszont nem is értem, miért kell hátra ennyire a LED, miért nem jó az izzó...
A műszaki részt kicsit megmagyarázhatnád, mert ha forgalomban vesz részt a jármű, akkor az kell, és így nem kap. Valamint ha ott közlekedik, akkor legyen szabványos, amit fogadjunk el, hogy nálunk jobban hozzáértő emberek hoztak létre a közlekedők érdekében. A házilagos átalakítások nem tartoznak abba a kategóriába, amivel szívesen találkoznék az utakon, és a kedvem is elillan ahhoz, hogy ilyenben segédkezzek.
(#) nordman válasza Inhouse hozzászólására (») Szept 26, 2018 /
 
Írtam privát üzenetet
(#) ITI47 válasza nordman hozzászólására (») Szept 27, 2018 /
 
Szia!
Neked egy 12V 5W-os Canbus ledes világítóra van szükséged, amiben már benne van a terhelő ellenállás. Így néz ki:
(#) nordman válasza ITI47 hozzászólására (») Okt 3, 2018 /
 
Próbálom összefoglalni. Kérlek, mondjátok meg, hogy helyes-e így:
- a led-ek biztonságos működése egy kb. 12V-os rendszerben igényli az előtét ellenállást, ami a led-re eső feszültséget leveszi arra a szintre, ami a led-nek egészséges.
- az autókban (nem canbus-os) kell még egy párhuzamosan kötött teljesítmény-ellenállás, hogy a relén az izzókhoz tervezett áramerősség folyjon át.

Ezek után a Canbus-os "izzó" azt jelenti, hogy nem kell az előtét ellenállás? Viszont kell a párhuzamosan között ellenállás?

Köszönöm előre is
(#) ITI47 válasza nordman hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Kicsit olvasgattam a témában, mert nekem sem volt tiszta hogy miért kell a Cambus izzó. A lényeg hogy az izzók kiégését figyelő áramköröket kell megtéveszteni ilyen izzókkal, ne küldjenek hibaüzenetet. Az eredeti állás szerint az index relé 2x21W-os izzót működtet, de ha az egyik izzó helyett egy 3W-os ledes izzót teszel, hibaüzenetet fog küldeni, mert érzékeli a rendszer hogy erősen lecsökkent a terhelés. Mintha kiégett volna a 21W-os izzó. Ez atónként nagyon eltérő, ezért érdemes megpróbálni kivenni az egyik izzót, helyébe betenni a ledest és ha hibaüzenet jön, akkor kell párhuzamos ellenállást tenni a led mellé. Sajnos ezt csak próbálgatással lehet beállítani, mert nem tudni hogy a Te autódban milyen figyelő áramkör van.
Remélem sikerült megírnom a lényeget, amit bizonyára tudsz majd hasznosítani a sikeres megvalósításhoz.
(#) Edem631 hozzászólása Okt 5, 2018 /
 
Üdv.Lehet-e a távirányìtókban lévő LED-eket használni bekapcsolás jelző vagy más funkció világìtásnak?Ezek infra LED-ek ha jól tudom.
(#) kaqkk válasza Edem631 hozzászólására (») Okt 5, 2018 / 3
 
Lehet ha látsz az infra tartományban is , vagy mindig a telód kamerájával nézed a ledeket ..
(#) Inhouse válasza nordman hozzászólására (») Okt 5, 2018 /
 
Nem a feszültséget állítja be a soros előtét ellenállás, hanem az átfolyó áramot korlátozza. A LED-eknek van egy feszültség értéke, ahol nyitnak, elkezd folyni rajtuk áram. Ez a feszültség valamennyire változik az átfolyó áramtól függően. Tehát e szerint kell az előtétet számolni, szükséges a tápfeszültség értéke, a LED nyitó/üzemi feszültsége és az áram, amit át akarsz folyatni. Ez utóbbitól függ majd a fényerő és a LED-nek van egy maximum értéke.
A CanBus-os autókban figyeli az elektronika az átfolyó áramot, ebből tudja, hogy dolgozik-e az adott izzó. Így valóban párhuzamos ellenállásokkal verik át, közben pedig adnak a LED-es kisebb fogyasztás érvnek egy pofont. Az index egy külön téma, az már a régi időkben is úgy működött, hogy ha a terhelés egy szint alá csökkent, akkor gyors villogtatással jelezte a villogó automata, hogy baj van.
Nem jelenti azt a CanBus-os izzó, hogy nem kell előtét, ezt az már tartalmazza, mint a nem CanBus-os autóba (12V-ra) készített LED-es izzók is. Ha te építesz LED-es lámpát 12V-ra csupasz LED-ekből, akkor mindenképpen kell. Ha 12V-ra készültet veszel, abban benne van az előtét. Ha CanBus-os autós, akkor meg plusz átverős párhuzamos ellenállások is vannak benne.
(#) TekiXD hozzászólása Okt 5, 2018 /
 
Sziasztok nekem olyan kérdésem lenne hogy szeretném a kocsin ledesre cserélni az indexet vettem hozzá ledes index relét is jól működik csak egyfolytában kattog ha indexelek ha nem

ha külön tápra teszem és nem érek hozzá jó de kézzel zárom rövidre a lábat akkor is kattog meg leddel is
mit lehet tenni vele az autó nem canbus-os 1998-as Volvo s40
(#) Edem631 válasza kaqkk hozzászólására (») Okt 5, 2018 /
 
Igaz ezek a LED-ek nemnagyon bocsátanak ki fényt.Ha zavaró LED-ek, pl dìszvillogók kiiktatására szerintem megfelelők helyettesìtőnek.Kösz.
A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2018
(#) ITI47 válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 5, 2018 /
 
Teljesítmény Ledeknél (Power Led) nem alkalmaznak soros ellenállást, hanem vagy áramgenerátort, vagy feszültség stabilizátort. Ha visszaolvasol, az általam feltett (júl. 30.) index kapcsolásra, abban sincs. A két sobakapcsolt 3W-os Power Ledeken kb. 0,9A áram folyik a felvillanás ideje alatt. Ez az index másfél éve kifogáatalanul működik a motoromon.
(#) ITI47 válasza TekiXD hozzászólására (») Okt 5, 2018 /
 
Szia!
Ismerni kellene az index relé bekötési rajzát. Először próbáld úgy bekötni hogy a mínuszt a Ledeken keresztül kapja a relé.
(#) Inhouse válasza ITI47 hozzászólására (») Okt 6, 2018 /
 
Ha precíz akarsz lenni, áramgenerátort alkalmazol, ha kisebb LED-eket használsz és megelégszel vele, akkor előtét ellenállást.
(#) ITI47 válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
Így van, ahogy írod. Ha megnézed azt a kapcsolási rajzot, amit korábban feltettem, azon egyik sincs, nincs is rá szükség, mivel szakaszosan működik az index. A zöld visszajelzőnél viszont kell előtét ellenállás, mivel korlátozni kell az áramát és a fényerejét is. A 3W-os Power Ledekre nem tettem hűtést, mert a szakaszos üzem miatt nem tud túlmelegedni.
(#) TekiXD válasza ITI47 hozzászólására (») Okt 9, 2018 /
 
szia sajnos a kocsinál nem tudom cserélgetni a polaritást viszont találtam youtubon 1 videót ahol házi relét építenek lehet hogy az lesz a meg oldás Bővebben: Link
köszönöm a választ
(#) ITI47 válasza TekiXD hozzászólására (») Okt 9, 2018 /
 
Szia!
Valószínű félreértetted, amit írtam, nem kell felcserélni a polaritást, csupán azt a vezetéket, ami a Ledektől jön a relé mínusz bemenetére kell kötni, vagyis a relé a mínuszt a Ledeken keresztül kapja. Próbáld ki, hátha úgy jó lesz. Kárt nem tudsz csinálni, legfeljebb nem működik.
(#) nordman hozzászólása Okt 12, 2018 /
 
Uraim (és ha vannak itt; Hölgyeim)
Köszönöm mindenki segítségét, a tippeket és a tanácsokat. Most már jobban képben vagyok ebben a témában, és a begyűjtött infók alapján nekiugrok az átalakításnak. Ha végképp elakadok, már konkrét kérdéssel jöhetek vissza.
Még egyszer köszönöm nektek
(#) sargarigo válasza nordman hozzászólására (») Okt 13, 2018 /
 
Nem tudom aktuális-e még. Az jött le, hogy két dologról van szó egyszerre. Ha a ledeket külön hajtod meg (mint írtad hogy saját foglalata lesz), akkor egy tétel az hogy a led ne pusztuljon el (megfelelő hűtés, és megfelelő áram kell neki). Maga az index jel meg mehet hátra az első lámpáról egy relén kereszül.
Másik tétel pedig az, hogy az autó ne észlelje a rendes izzó hiányát. Ezt szokás az 50W-os ellenállással megoldani, ami általában olyan 10ohm körüli értékű (mármint a mostani autóknál 30+ felett nem tudom ). Ez a gyári vezetékre megy, ezzel csapjuk be a hibafigyelőt. Ezt szintén hűteni kell, mert indexelni ugyan nem sokáig szokás, de ha leállsz az út szélére vészvillogóval, akkor nem lenne jó ha egy óra múlva füstölne valami ott hátul..
A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2018
Következő: »»   15 / 28
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem