Fórum témák
» Több friss téma |
A tantálkondiknál 15-47µF-től felfelé arra is figyelni kell, hogy a feszültség felfutás rajtuk lassabb legyen, ellenkező esetben hajlamosak zárlattal jelezni. Velük soros 10-22 Ohm már kellően lassít. Ott ahol az áramfelvétel miatt ezt nem lehet alkalmazni, ott a tantált sem lehet.
Ezt nem tudtam. De tény, hogy a műszer minőség ellenére valahogy mindig irtóztam tőlük.
Sajnos kezdetben még számomra érthetetlen módon jópárat sikerült felrobbantanom, évek teltek el, mire rájöttem, és olvastam is róla valahol. Néha meg frissül az emlék, mert akad olyan szerkezetem, amiben fojtótekercsek és tantálkondik serege szűri az áramköröket egymástól, és első vagy sokadik bekapcsoláskor elkezdenek füstölni a fojtók...
De akadt tapasztalat, mikor kerámia smd 1-10µF is simán bezárlatosodik egy elemcserétől, és a vadi új gombelem elkezd forrón púposodni tőle. Vagy csak én vagyok ilyen szerencsétlen...
A miniatűrizálásnak azért ára van. Igaz hogy üzemszerűen nem éri akkora impulzus ezeket a pici alkatrészeket hogy túlterhelődjenek, de olyat nem lehet csinálni mint egy félmázsás régi döggel.
Legalább megint tanultam valamit.
Szia, a sárga tantálok a névleges feszültség 0,8x-osát "tartósan" elviselik fordított irányba is. Általába 4-5 év, aztán zárlat.
Az jó, de meg fogom nézni mekkora a "varicap" jellege. Mert ha kicsi, akkor mehet visszacsatoló körbe is. Ott fontos lenne hogy ne változzon sokat. Ez a gond rengeteg kerámia alapú kondenzátorral. Néha csinálok pedált egyedi elképzelés alapján, és egyre összetettebb elektronikát kell ugyanabba a dobozba bepakolni. Nem mindig van utazótáska méretű doboz. Egyre jobban támad nálam is a miniatűr mizéria.
A sárga tantál alatt a sárga csepp alakúra gondolsz, vagy a szögletes smd verzióra? Eddig ha például egy LFO visszacsatoló körébe tantált tettem, mindig soros közöttem kettőt a "+" pólusuknál fogva, a közös pontot pedig egy diódával a pozitív táphoz. Így azonnal kialakult a polarizációs feszültség rajtuk. De ha ennyire lehet kínozni őket, akkor egy 35V névleges feszültségű simán elvan egy 9V- os tápú rendszerben. Eddig csak az alu elkókat mertem gyötörni, mert azok tényleg nem haragszanak 1V alatti fordított tápnak.
Sziasztok.
Egy ismerősöm két erősítő akar rákötni egy hangfalra. Szerintetek lehet? Mellékelem a rajzát.
Porral oltót készítse oda
Szia, bocsi a késői válaszért, ritkán tűnök fel itt.A Sárga SMD-re gondoltam.
Gondolom csöves fejekről lenne szó. Nem ennyire egyszerű a dolog, de nem lehetetlen. Viszont kell hozzá periféria, mert simán nem sülhet jó ki belőle. Amennyiben van két erősítő amit felváltva akar használni, megfelelő módszerrel megoldható az átkapcsolás. Tipikus igény lehet, hogy van egy jó clean hangú fej aminek nem annyira szép a torzított hangja, valamint van egy jó torzított hangú gyenge tisztával.
Egy komolyabb A/B switch nem csak a gitár jelét kapcsolhatja a két bemenet között, hanem az erősítők kimenetét is. Viszont az erősítő kimenete nem maradhat terheletlen egy pillanatra sem, tehát a kapcsoló (relé) érintkezők váltásának idején sem. Olyan megoldást kell alkalmazni, ahol az átkapcsoláskor előbb az erősítő kimenetére kapcsolódik egy 10 Ohm/20W ellenállás, a bemenet lenémít, majd utána megtörténik az átkapcsolás mind a be, mind a kimeneten. Az átkapcsolás megtörténte után az aktív erősítő bemenetén megszűntetjük a némítást, a kimenetről pedig lekapcsoljuk a 10 Ohmos ellenállást. Nem bonyolult, csak egy kondenzátorral lelassított relé, meg egy sima relé kell hozzá. Gondolom nem azt akarja hogy mind a két erősítő egyszerre szóljon. Az sem lehetetlen, de akkor egy kimeneti passzív összegzőt kell csinálni, ami nem engedi hogy az erősítők kimenetére se túl kicsi, se túl nagy impedancia kerüljön. Ezzel viszont nem lehet zenélni, mert jelentős teljesítményvesztést okoz.
Sajna annak amit írtál annyira nehézkes a kivitelezése és könnyű vele bajt csinálni, hogy semmiképp nem ajánlanám.
A tipikus külön clean és külön torzított hangot én is így használom, építettem egy aktív 1:1-es Y osztót, amivel választani tudok két fej közül. De mindkettőn külön van a terhelés(láda), mert még ha félvezetővel kapcsolgatok is benne lehet a pakliban, hogy keletkezik egy terheletlen átmeneti rész, ami nem fog szeretni a végfok és felmorran.
Hát nehézkes az igaz. Csak mint lehetőség említettem. Ha a két erősítő végfoka hasonló, akkor szóba jöhet még az effekt hurok mint összekötési pont. Persze ha van, mert nélküle az sem megy.
Sziasztok, van egy DigiTech RP155 effekt pedálom valamiért nincs hangja, dobgépet halkan lehet hallani ha max hangerőre tekerem az erösitőt. Mi lehet a baja ?
Szét kell szedni, megnézni mi van benne
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2018
Szétszedni, a panelt kontact tisztítóval lefújni, majd sürített levegővel szárazra fújni.Lhet még a kapcsolókat, csatlakozókat ellenőrizni, mást nem nagyon.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2018
Azért mást is lehet vele :/
Pl kiszkópolni, hogy hol áll meg a jel. Ahogy a hangkártyámnál is tettem
Sziasztok!
Érdeklődnék, hogy miféle technikával feliratoztok előlapot, vagy effekt pedált? Eddig csőtollal, alfaszettel, valamint lézernyomtatós vasalással dolgoztam.
Gravírozás és a mély beütés van még mint alternatíva. Utóbbi örök, megáll benne festék is.
Sziasztok.
Ezt az oldalt ma találtam. Elég sok erősítő mód van rajta. Hátha valakit érdekel. Bővebben: Link
A két szürke szamár az. A zajzár nyák eredetileg kéttápos verzióra készült, de át lett hekkelve egytáposra. Az asault poti egy kiemelést ad a jelnek 1kHz környékén. Ez a Kerry King sound koppintása. Ebből a zajzárból került a csöves fejbe annak idején. Csak jött a gond, mert a kábelezés pókhálóvá változott. Gitárból pedálboardba (hangológép Wah), onnét be a fejbe, fejből az effekt loop send-ből vissza a pedálokhoz (reverb, delay eq a szóló kiemeléshez) onnét vissza a fejbe a return-ön keresztül. A boardból még egy csatornaváltó kapcsoló egy kábellel a fejhez, ha meg egy hálózati vezeték, mert áram is kellene.
Most ez a torzító hangja hasonlít leginkább a fej torzítójához, így a fej maradhat tiszta csatornán, nem kell a lábkapcsoló. Egy kábel a gitárból a boardba, abból egy az erősítő felő, meg egy villanydrót. Ennyi. Sokkal gyorsabb a szerelés. Gondoltam hogy kap rendes dobozt a két szürke szamár, meg hogy egy dobozba is mehetne a kettő, mert hát eléggé csúfak, de egyelőre marad.
Sziasztok!
Nem túl tapasztalt rókaként tenném fel a következő, pedálépítés közben felmerült problémámat. A mellékelt képeken látható tüskék jelennek meg az NE5532-es műveleti erősítő bemenetén (akár rá van kötve a bemenetre a 6,3mm-es jack csatlakozó, akár nincs) illetve erősítve a kimenetén és az invertáló bemenetén is. Néha, ha hozzáérintem egy 100nF-os kondenzátor egyik lábát az invertáló bemenetre, a másikat pedig a földre, eltűnik ez a hullámzás. Beforrasztva viszont, ha ki- majd bekapcsolom az eszközt, újra ott lesznek. Ötletek, mi okozza ezt a jelenséget, és mi rá az ellenszer?
A kimenetén a C6 kondi nem igazán jó helyen van. Azt vedd ki. Ha valami magas vágás lenne a cél vele, akkor azt másképp kell megoldani. A bemeneti bias sem jó zaj szempontjából.
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2019
Nem tudom hogyan sikerült összehozni ezt a kapcsolást de:
-A rajzon szereplő tápfeszültség ide nem elég, az NE5532-nek minimum 3x annyi kell. -A visszacsatolásban lévő kondenzátort (C5) nagyon rövid vezetékezéssel kellene bekötni. -Az OPA kimenetére közvetlenül (soros R tag nélkül) kondit (C6) nem illene tenni. -Egy ilyen nagy sávszélességű OPA esetén a visszacsatolás többi alkatrésze is legyen sokkal közelebb, de még inkább a tápot szűrő kondi (C3). -A feszültségstabilizátor IC ki- és bemenetén szintén legyen nagyon közel kondi (kicsi kerámia vagy műa.).
A 3,3V-os táp talán sovány neki, a kimenetet pedig nem illik kondenzátorral terhelni.
Tegyük még hozzá: Önmagában azon tény miatt, hogy egy gitáros topikban kérdez, a kapcsolás körül további kérdések is felmerülnek.
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2019
Még jó régen egyszer feltettem már itt a kérdést ezzel az IC-vel kapcsolatban, akkor született meg ez a rajz, ami pont annyit erősít csak a bemenő jelen, hogy azt ne torzítsa; a próbanyákon megépítettem, és ott hibátlanul megy ugyanerről a tápfeszültségről. Annyi hogy abban a másik oldali műveleti erősítőt használtam (2-4-es láb), de elvileg nem kéne különbségnek lennie köztük.
Valami pedál építés része lehet, így majd ha kiderül mi a cél, kap instrukciókat. Csak kérdezzen.
Van amikor egy műveleti erősítő alacsonyabb tápfeszről is megy mint az adatlapban közölt minimum, mert két gyártó képes két különböző kapcsolást tenni a tolna ugyanazon típus mellett. Persze nem teljesen mást, de egy áramgenerátor, vagy ellenállás értékén módosíthat. Azon kívül a paramétereket talán nem teljesíti a minimum alatti tápfesszel, de még szólhat. De ez nem azt jelenti hogy minden egyes NE5532 megy 3,3V-ról. 10V-ról mindegyik megy, nálam 8V-ról is ment eddig mind, viszont 5V tápfesszel csak negyedük, talán a Philips gyártmányúak.
Mi célt szolgálna a kapcsolás?
A Philips +-3V-ot ad meg minimumnak, a többiek +-4,5...+-5V-ot. A megadott minimum alatt példány, hőmérséklet, de talán még a csillagok állása is befolyásolja a működését.
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2019
A tápfeszültség mellett a másik nagy hibája a nagyon alacsony bemeneti impedancia (15kOhm). A gitárt követő első fokozatnak legalább 500kOhm, de inkább 1MOhm bemeneti impedancia kell.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |