Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   740 / 839
(#) Ge Lee válasza testack19 hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Ha fémből van egy készülék háza, akkor azt illik a védővezetőre kötni, kivéve ha kifejezetten kettős szigetelésű, mint pl. egy DVD lejátszó vagy hasonló, ami eleve lapos villásdugóval van szerelve, így nem is köthető oda.
Ha fogod a fázisceruzádat, és ráteszed a táp trafójának a szekunderére akkor is világítani fog a fázisceruzád, attól függően hogy hogyan dugtad be a dugót a konnektorba, azaz ha megfordítod akkor nem fog. Akkor világít, amikor a fázis a trafó primerjének a külső felére, azaz a tekercs végére kapcsolódik, és azért világít, mert olyankor kétszer akkora a kapacitás a primer-szekunder tekercsek között, és kapacitív áram folyik a trafó szigetelésén keresztül. Mondok is egy példát, ilyenkor ha megmérjük a primer azon szála és a szekunder tekercs közti kapacitást akkor mondjuk azt kapjuk, hogy 370pF. Ennek ugye 50Hz-en van 8,6Mohm ellenállása, azaz folyik kb. 27uA áram a trafón keresztül.
(#) testack19 válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 24, 2019 / 1
 
Sziasztok,

Egyrészt akkor ha jól sejtem, ez a feszültség eddig is ott volt, csak nem vettem észre, és szerencsémre nem volt életveszélyes.

Másrészt, hogy a kérdésre is válaszoljak:
A fém dobozhoz rögzítve van a trafó, aminek a vas magja fém lábakkal szigetelés nélkül van a dobozra rögzítve. Erre mindjárt visszatérnék.
Plusz van 2x2 hűtőborda a hátlaphoz csavarva. Ebből 2 nincs használatban jelenleg, a másik kettőn viszont van 2 2N3055-ös fémházas tranzisztor, és 4 fém (elég nagy, sajnos most nincs előttem, nem tudom megmondani milyen típusú) dióda (híd).

Az első gondolatom az volt, hogy a 10+ év a pincében kikezdte a 3055-ös és a diódák alatti papírvékony szigetelést, és esetleg azokról kerül a hűtőbordára feszültség, majd a hűtőbordáról a házra.
Ami érdekes, hogy a trafón van sok leágazás a secunderről. A táp maga 2 megcsapolást használ fel. A ház és a 2 megcsapolás között ~22 és ~32V feszültséget mérek. Viszont ha leforrasztom a megcsapolásról a panelra menő vezetéket, akkor a megcsapolás és a ház között nem mérek semmit. Ha csak az egyik megcsapolást forrasztom le, akkor ~55-22 -> 33V-ot mérek. Tehát olyan, mintha a secunder -> áramkör -> bridge diódák -> hűtőborda -> ház úton jutna vissza a feszültség. De megpróbáltam levenni a hűtőbordákat, és még akkor is mértem huszon pár voltot a házon. Ami kicsit fura, de mondom, sajnos a nagyfeszültség fizikájához nem nagyon értek.


Illetve lenne még egy kérdésem, szintén ehhez a táphoz kapcsolódóan. Szeretném lecserélni az előlapját, de mindenhol eddig csak ilyen nagy táblás alumínium lemezt találtam tizenezrekért. Nem tudtok esetleg valami bevált helyet, ahol tudok beszerezni kis tételben is csak egy előlapnyi mennyiséget? Kb. 40x11x4 mm-es alu lemez kéne.
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2019
(#) sdrlab válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
A fázisceruza nem árammérő eszköz, hanem feszültség indikátor. Fele kapacitásnál is éppúgy világít, mint a példád 370pF-jénél adott esetben(max minimálisan kisebb fényerővel).
Az oknak semmi köze a fele kapacitáshoz, ellenben ahogy írtad is, ha a primer külsejére esik a fázis, a kapacitáson keresztül áram fog folyni. Ha a belső végére, akkor pedig a külső végén lévő nullvezető egyszerűen leárnyékolja a belső potenciált, így a szekunderre kapacitív úton semmi sem csatolódik rá.
(#) Orbán József válasza testack19 hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Üdv!
Szerintem nem érdemes túl nagy munkát belefektetni a szivárgó áram megszüntetésébe. Biztonság kedvéért a fémház és a védőföld között, egy ellenállás segítségével megmérném, mekkora ez az áram. Ha csak az említett szivárgó áramról van szó - szinte 100% - akkor védőföldet kötni a dobozra, trafóra és használni a tápot boldogan. A védőföld a dobozra, stb. egyéb okból is használandó.
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2019
(#) sdrlab válasza testack19 hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Cseréld ki a kábelt normál, 3 eresre, és földeld szépen le a fémházat. Akkor nem lesz ilyen gondod )
Ha esetleg az aljazat lenne valami csoda folytán régi fajta földeletlen...nos, akkor vagy megbékélsz ezzel a veszélytelen, ám néha kellemetlen tulajdonsággal, vagy ügyelsz arra, hogy dugod a konnektorba a dugvillát(lásd előző hozzászólásom) ))
(#) testack19 hozzászólása Máj 24, 2019 /
 
Mindenképpen leföldelem. Csak nem tudtam, hogy kell -e aggódnom az ide kerülő feszültség oka miatt. De akkor a hétvégén föld és boldogság.

Illetve lenne még egy kérdésem, szintén ehhez a táphoz kapcsolódóan. Szeretném lecserélni az előlapját, de mindenhol eddig csak ilyen nagy táblás alumínium lemezt találtam tizenezrekért. Nem tudtok esetleg valami bevált helyet, ahol tudok beszerezni kis tételben is csak egy előlapnyi mennyiséget? Kb. 40x11x4 mm-es alu lemez kéne.

Köszönöm a segítséget mindenkinek!
(#) Orbán József válasza testack19 hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
40x11x4 mm ???
(#) testack19 válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Bocs, jogos! Egy nulla lemaradt több helyről. Helyesen:
400x110x4mm
(#) Ge Lee válasza sdrlab hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Ennél azért bonyolultabb a dolog, ugyanis van olyan trafóm nem is egy, amelyiknél teljesen mindegy hogy forgatod, akkor is világít, csak fele fényerővel. Akkor ott miért nem árnyékol a nulla vezető? Meg akkor valamennyire mégiscsak árammérő eszköz is az a ceruza...
(#) Orbán József válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Én nem egy ilyen trafót tekertem, 2 kamrásak, mindkettőben van 1/2 primer.
Valami ilyesmit gyanítok nálad is...
(#) testack19 válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Ezt lehet, hogy rosszul értem, de akkor ezek alapján ha a trafó primerjén megcserélem a bejövő tápot (fázis - nulla) vagy megfordítom a dugót a konnektorban, akkor ennek a jelenségnek meg kéne szűnnie?
(#) sdrlab válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
De, ilyen egyszerű! ) Arra az elrendezésre igaz, amit megemlítettél.
Viszont, többféle tekercselési metódus van. Amiről beszéltünk, az a legegyszerűbbek egyike. Több zónás, osztott csévéknél természetesen ez már másként működik, ahogy a beépített árnyékoló lemezes trafónál is.
Hát, ha te a fázisceruza fénye alapján megmondod mennyi áram folyik át éppen rajta, akkor valamit nagyon tudsz
(#) Orbán József válasza sdrlab hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Én egy kis edzéssel a sikoltásából megmondom, mennyi rázza az illetőt...
Néhány próba után...
(#) sdrlab válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
És hová jársz, illetve kivel edzel??
(#) Orbán József válasza sdrlab hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Szoktam hirdetni, kap egy olyan papírt az illető, amit bárhol felmutathat.
(#) Ge Lee válasza testack19 hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Megszűnni nem fog, de változni kellene neki. Sok függ a szereléstől, plusz a primernek nem csak a szekunderhez van kapacitása hanem a vasmaghoz is, az lóg a levegőben vagy védővezetőre van kötve, van-e védővezető az aljzatban és az folytonos-e stb, stb.
Meg ugye, nem mindegy hogy milyen és mekkora belső ellenállású műszerrel mérsz, egy analóg műszer gondolom semmit nem mutatna ott, a digitális multiméter már fog, egy oszcilloszkóp meg már akkor is mutatja a hálózat 50Hz-ét ha csak ülök magamban a széken és megfogom a mérőfej külső műanyag részét.
(#) testack19 válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Világos! Ma sokat tanultam, már megérte bedobnom a noob kérdésemet!
Köszi mindenkinek!
(#) Egri Frédi válasza testack19 hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Hová kell neked 4mm vastag Alu lemez ??? Azzal már egy disznót is fel lehet akasztani a padon ...
Előlapnak bőven megfelel 1.5 - 2 mm vastag ebben a méretben.
Én általában 300*80 - as "szabvány" dobozokat használok, amihez "gyárilag" 1.2mm vastag lemezt adnak.
A 4mm -es lemezt megmunkálni sem könnyű.
Ha megfelel vékonyabb, postaköltségért küldök. A többit privátban ...
(#) testack19 válasza Egri Frédi hozzászólására (») Máj 24, 2019 /
 
Gyárilag 4mm-es a lemezvastagság. És igen, megkűzdöttem a megmunkálásával, de így passzol minden irányból és ettől olyan masszív "szocreál darab". Egy 1,5 - 2 mm-es lemeznél lenne az aljához képest 2 - 2,5mm hézag, mivel a hátulja fix a bordák miatt, az eleje meg a hátuljához képest a keresztrudak miatt. Biztos sokan nem fogják megérteni, de sokat dolgoztam vele, hogy ne csak funkcionálisan legyen jó, de nézzen is ki frankón. Zavarna az a hézag az elején.
Ettől függetlenül nagyon szépen köszönöm a felajánlást!

Továbbá jelentem, földeltem. A fázisceruza már nem mutat semmit a házon. Fogtam egy kísérleti egeret és rádobtam. Életben maradt. Csak viccelek, szeretem az állatokat. De félve megcsapkodtam és nem rázott. Bár a kezem most zsibbad. Ez normális? )

Most jönnek majd az igazán izgalmas problémák. Pl. az áramkorlát bekapcsol és úgy is marad, abban a pillanatban, hogy a kimeneti feszültséget szabályozó potit picit is elmozdítom. De ezt már szépen elkezdem debuggolni.

Köszönet mégegyszer a segítségekért!
(#) andrÁSZ válasza testack19 hozzászólására (») Jún 9, 2019 /
 
Szia.Keress a közeledben egy fémipari céget ahol CNC-vel is dolgoznak.Nálunk ez jól működik,
nemcsak a külső méreteket adom meg hanem kompletten az előlapra tervezett eszközök méretét is.Megfizethető ,gyors és sok időt spórol meg nekem.
(#) dara válasza andrÁSZ hozzászólására (») Jún 9, 2019 /
 
Hát ezzel most sokat segítettél neki.Keress egy cnc céget,nálatok jól működik.Ha talál akkor olcsó lesz?Mire talál sok időt sporól meg?A költségekről ne is beszéljünk.
(#) Gladiator124 hozzászólása Jún 20, 2019 /
 
Sziasztok!

Nemrég kezdtem egy tápépítésbe. Az Attila86 féle SMPS II + PIC-es panelmérő II-t készítem két példányban. Mindkét táp már működik, minden rendben.
A panelmérő viszont bekapcs után mindig megfagy. Egyszer már az egyik műszer eljutott a mérésig is, de 2 mp után lefagyott. Eddig PIC-ekkel még soha nem volt jó tapasztalatom. Gyári berendezésekben ha javítani kellet és volt benne PIC, akkor mindig az volt a hibás. Nem találkoztam 34 év szakmai gyakorlatom alatt jól működő példánnyal. Ezek után erősen negatív gondolatokkal, de gondoltam teszek egy próbát.
Próbáltam függetlenül 10V AC-ról is. A jelenség ugyanaz mindkét panelen. A tápfeszek rendben, zaj és impulzusmentesek. Az LCD lábain szkóppal nézve amíg le nem fagy a kijelzés tiszta szabályos négyszögjelek vannak. Fagyás után a PIC lábain nincs semmi és ha egy idő múlva ha az LCD 1-8 lábaihoz kézzel hozzáérek vagy újraindul, vagy telikarakterekkel tölti fel a kijelzőt. Egyelőre egy LCD-m van még, ami egy Atmel chipes DDS jelgenerátorral kifogástalanul megy. Külső zavaró jelről nem tudok.
Találkozott már valaki ilyen jelenséggel? Hol folytassam a hibakeresést. Előre is kösz a segítséget.
(#) rockersrac válasza Gladiator124 hozzászólására (») Jún 20, 2019 /
 
Szia! Szerintem Attila86-nak jelezd a problémát, plusz a legfrissebb hexet tedd bele szerintem.
(#) Kovidivi válasza Gladiator124 hozzászólására (») Jún 20, 2019 /
 
Le van takarítva a nyák? A PIC honnan kap órajelet? Ezt kellene megnézni, hogy koszmentes legyen ennek a környezete, 100nF a táplábakra. Próbáld ki. Én meg szoktam szikével a forrpontok között a nyákot kaparni, na az minden koszt leszed, még ha lemosás után ottmarad valami, azt is (láthatatlan vékony réteg). Írj, hogy mi lett.
Más: attól, hogy pl. nekem a hullámvasúttal eddig életemben mindig rossz élményem volt, nem a hullámvasúttal van a gond
(#) Gladiator124 válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 20, 2019 /
 
A PIC a saját belső óráját használja. Takarítás megvolt és rámelegítettem a forrasztásokra. Az egyik panel most tovább bírja, a másik rosszabb lett. Ajobbikkal néhány percig mérni is lehetett, méghozzá jól. Nem mászott, nem ugrált, csak a kalibrátorról adott feszt és áramot mutatta. (Van egy elektronika labor a cégnél) A 100n (330nF) megvan már, mert először én is erre gondoltam. A rosszabb panelt holnap szétszedem és teljes tisztítás után újra összerakom. Azért fura nekem ez a jelenség, mert ugyanazt a forraszanyagot használom amit évek óta. Soha nem volt még vele probléma, pedig MOS alkatrészeket is forrasztok vele. Azok pedig úgy tudom igen érzékenyek a kúszóáramokra.
A hullámvasúttal igazad van.
Ja kifelejtettem, hogy a felpogramozott PIC-et vettem, 2.31 verziós.
(#) Kovidivi válasza Gladiator124 hozzászólására (») Jún 20, 2019 /
 
Mekkor a tápfeszültség a PIC lábainál mérve?
(#) Attila86 válasza Gladiator124 hozzászólására (») Jún 20, 2019 /
 
Szia!
Ilyennel még nem találkoztam, legalábbis a panelmérővel nem és senki nem jelzett hasonló jelenséget. Nézz rá a PIC tápfeszültségére hogy mekkora értékű és mennyire stabil, nincs-e rajta valami zaj, tüske. Illetve az ICSP lábai környékén kellene esetleg még körülnézni.

Nem akarom én megvédeni a PIC-eket mert vannak hibáik de azok nem ilyesmik. Hanem azok amelyek az errata-jukban le vannak írva, illetve konstrukciós korlátok (pl 16 bites PIC-ek memóriakezelése). Eddig számos alkalommal jutottma arra a következtetésre hogy abban az adott áramkörben márpedig biztos hogy a PIC rossz. És eddig minden esetben végül kiderült hogy nem, hanem mindig valamilyen külső tényező okozta a hibát. (Tápfesz ingadozás, tüskék a tápfeszen, elektromágneses impulzusok, órajel problémák, kvarc problémák stb...) Maximum olyanba sikerült belefutnom hogy a PIC egyik lába meghalt (külső behatás okán) de maga a PIC akkor is működött tovább.
(#) Gladiator124 válasza Attila86 hozzászólására (») Jún 20, 2019 /
 
Szia!

Végigolvastam a fórumot és én sem találtam hasonló jelenséget senkinél. A tápfesz trafóról 10VAC esetén +4,957V és -5,05V, SMPS II-ről táplálva +4,94V és -4,99V. A másik panelen hasonlóan néhány század V eltérés van. A szkópom nem mutat semmi zajt. Elsőre arra gyanakodtam, hogy valamelyik lyukgalván szakadozik, de mérve jók. A fura, hogy minkét műszernél uganaz a probléma. A referncia 4,055 és 4,065V. Az PO07-ek kimenő jelerendben követi a bemenőt. A második gondolatom az LCD volt, de az egy másik kapcsolás része eredetileg és ott hibátlanul működik. Csak ideiglenesen használom itt amíg az ide szánt 2 db megérkezik. A cserélhetőség miatt egy csatlakozósort forrasztottam a PIC-es panelekbe. Azután ennek a csatlakozónak az érintkezői kerültek képbe, de jónak látszanak. Mérni viszont a csatin csak úgy tudtam, hogy kicsit megfeszült. Lehet így jobb volt az érintkezés. Holnap szétszedem az egyik panelt, lemosom, hátha valamelyik alkatrész alatt maradt valami. Mindet végigmérem és a minden renben újra összerakom. Remélem belefér a délelőttbe. A PIC és a program szerintem rendben van. Lehet, van még valami ami elkerülte a figyelmemet.
(#) rockersrac hozzászólása Jún 20, 2019 /
 
Sziasztok! Ma vettem egy 2x60V, és 1x45V szekunderű trafót(használtan, nem boltban) a kérdés, hogy jól sejtem, hogy erről nem fog tudni menni a két táp sorba/párhuzamba kötése? 1000vA-s trafóról van szó, csak sajna a 2x60v az középleágazásos táp. Szét nem feltétlen szedném, mert aránylag alaposan le van lakkozva ahogy elnéztem, és nem hiszem hogy károsodás nélkül szét tudnám szedni.
(#) CIROKL válasza rockersrac hozzászólására (») Jún 21, 2019 /
 
Csak úgy lehetséges ha nem.közép leágazásos lenne ,független tekercs ki ezetések kellenek ,akkor fogod tudni csak úgy használni ahogyan szeretnéd.
Következő: »»   740 / 839
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem