Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   249 / 312
(#) proli007 válasza marone hozzászólására (») Jún 1, 2020 /
 
Hello! És a végén a két nagyobb cella, a kisebbet fordított polaritással fogja tölteni a kisütőáram.
(#) Kovidivi válasza proli007 hozzászólására (») Jún 1, 2020 /
 
Ha nem kapcsol le a cellánként figyelő védelem (vagy nincs is), és a leggyengébb cella 0V-ig merül. Ezt érdemes azért elkerülni.
(#) marone válasza proli007 hozzászólására (») Jún 1, 2020 /
 
De ha a leggyengébb cella van a (-) pólusnál, középen a második, akkor ez elkerülhető, nem ?
(#) Epu2 válasza marone hozzászólására (») Jún 1, 2020 /
 
Nem. A láncnak is mindegy milyen sorrendben vannak a szemek. Mindig a leggyengébb szakad el.
(#) triker hozzászólása Jún 5, 2020 /
 
Sziasztok! Új vagyok itt. Szeretnék egy elektromos csónakmotort építeni. Az alapja egy sima külmotor, aminek a benzin motor helyére kerülne a 2,2kW-os 72 V BLDC peremes motor + vezérlő. Akkumulátor bontott Nissan Leaf modulok. A nagy súly miatt külön 2 akku pakkot tervezek. Egyenként 36V, 10S BMS-sel. Az akkuk a motorhoz kábellel csatlakozóval sorban csatlakoznának.
Kérdés, hogy a két akkupakkot egyenként saját BMS ballanszerrel ellátva hogyan lehetne tölteni? Mind két pakkot sorban lehetséges tölteni, vagy töltésre párhuzamosan kapcsolva, megfelelő feszültséggel?
Ha a BMS nem pont 10S hanem több, maradhatnak üresen a be nem kötött helyek? Mi a jó megoldás?
(#) Kovidivi válasza triker hozzászólására (») Jún 5, 2020 /
 
Ha 11S BMS-be 10S-nyi cellát kötsz be, a BMS kiáll hibára, mert nem érzékeli a 11. cellákat!
Töltheted két db, egymástól független 10S-nyi cellához tartozó "adapterrel" is, ez lenne a legjobb megoldás. Ha párhuzamosan kapcsolod a cellákat a töltés idejére, teljesen le kell választanod, különben rövidzárlatot okozol.
10S egyébként nem 36V, hanem 37V-42V (szerintem).
A hozzászólás módosítva: Jún 5, 2020
(#) triker válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 6, 2020 /
 
Elnézést, nem vagyok teljesen tisztában, még a dolgokkal."Egy cella névleges feszültsége 3,65 V "
Forrás:
https://villanyautosok.hu/2018/07/24/a-nissan-leaf-akkumulatoranak-...itese/
Helyesen 10s 36,5V névl. , vagy a teljesen feltöltött feszültség a mérvadó?
Tudomásom szerint itt nem 4,25, hanem csak 4,1 a max töltő fesz.
Erre javasolták, hogy smart BMS-t válasszak, ahol beállíthatok alacsonyabb töltő feszt.
XT csatlakozókkal kötném sorba az 5-5 modulos pakkokat. Teljesen leválasztható lesz a motorról és a két pakk egymástól. Így könnyebb mozgatni.
Milyen töltőt építenél egy ilyen megoldáshoz? A modelleknél használatos Imax B6 kicsi.
Amennyiben van már BMS ami szabályozza a töltést, mennyire fontos a töltő feszültsége?
Például 10s (5 modult) mennyivel tölthetek? Mennyit tud szabályozni a BMS. Lehet 50-60V és a többi a BMS dolga, hogy levegye a kívánt értékre?
(#) Kovidivi válasza triker hozzászólására (») Jún 6, 2020 /
 
Nevezd ahogy akarod, de nekem furcsa a 10S-hez a 36V-ot megnevezni. Nem hiba, csak furcsa. pl. a 2S Lipo-t inkább 8.4V-nak veszik, esetleg 7.2-7.4V-nak. Amúgy nincs jelentősége.
A 4.1V-os töltési végfeszültség csak a hosszú élettartam miatt lett a Nissan-nál választva, töltheted 4.25V-ig, ha szabvány li-ion cella van a pakkban (BMS-t 4.1V-ra nehezebb találni, ha egyáltalán létezik is, akkor drágább).
Ki javasolta a smart BMS-t? A Nissanban napi szinten van az akku használatban, és több évig kell működnie. A te felhasználásod nem hiszem, hogy ennyire gyakori lenne, szóval szerintem felesleges a "smart" BMS. Mennyi az árkülönbség egy simához képest?
Azt kell átgondolnod, hogy hol töltöd az akksit. Ha pl. minden esetben ki kell venned a készülékből, akkor kötheted párhuzamosan a pakkokat, de számomra egyszerűbb, ha nem kell a nehéz akksit pakolászni, csak egyszerűen bedugod a töltőt és kész. Tehát ez a felhasználásodtól függ, mert pl. egy 50-100kg-os hajót/csónakot nem fogsz a lakásba bevinni, csak az akksit...
Töltőt nem építeni kell, hanem venni! Üzembiztosabb.
10S modult 4.25x10V-tal kell tölteni, vagyis 42.5-43V. De mivel ezek a "töltők" kimenete áramkorlátos, ezért a töltő kimeneti feszültsége üres akksinál alacsonyabb lesz. Magasabb feszültséget használhatsz, de ha bekrepál a BMS-ed (pl. a magasabb feszültségtől), és nem kapcsol le, akkor akksipukkanásod lesz, ez 100%... Ha a töltőd 42.5V-os (43V), akkor hibás (zárlatos) BMS-nél sem fog sok dolog történni, üzembiztosabb ismét. Elég sok celláról van szó, én nem szívesen látnám, hogy kigyullad, és vele a ház is. Főleg, ha este töltöd, esetleg másik helyiségben, akkor már csak a melegre/füstre ébredsz fel, már ha felébredsz. Ez elég durva...
A BMS nem szabályoz le semmit. A BMS csak védelem, nem pedig töltőmodul! A BMS csak megszakítani és átengedni tudja a csatlakoztatott töltő feszültségét a pakknak. Az áram nagyságát a cellák és a töltő fogja meghatározni, a BMS-nek ebbe annyi beleszólása van (már ha olyan fajta), hogy túl nagy áramnál lekapcsol/hat.
Óvatosan készítsd el a pakkot és a töltő is legyen jó minőségű, ekkora pakkhoz nagy teljesítmény kell, az pedig veszteséghővel jár, ami a töltő élettartamát befolyásolja.
A hozzászólás módosítva: Jún 6, 2020
(#) Matyi18 hozzászólása Jún 7, 2020 /
 
Sziasztok!

Egy csodálatos MATE X elektromos kerékpár akkumulátor eljutott hozzám is. Érdekel az akkumulátorok világa, eddig még csak a felszínt kapargatom a témában, de mivel érdekel, úgy gondoltam ez egy jó lehetőség tanulni. Illetve garanciára nem hajlandó a gyártó...
Szóval úgy voltam túl sok veszteni való nincs, max felgyújtom a házat, vagy megölöm magam. De ez most mellékes.
Óvatosan kibányásztam az akkupakkot a rejtekéből, szép kis feladat volt. Odabent, 13x5 cella lapult, 5-össével párhuzamosan kötve, és ezekből van 13 sorba kötve, ami nem túl szerencsés szám, mint kiderült. Ahogy nézegettem a netet sok probléma van ezekkel az akkukkal.
Az cellákat kimértem, az eredmény az alábbi lett:
4,2V; 3,5V; 2,9V; 3,4V; 3,4V; 3,2V; 3,4V; 3,4V; 3,4V; 3,1V; 3,1V; 3,3V; 2,5V;
A cellák típusa: SANYO UR1665ZM2 (Ennél datasheetebb dolgot sajna nem találtam )
Az biztos, hogy azért nem volt hajlandó tölteni a töltő, mert 4,2V fölé nem volt hajlandó tölteni a cellákat, ugye 2,5V alá, meg nem merítheti, ez elég tutin stimmel, a talált adatokkal.
Tervezek venni, egy ilyen töltőt cellákat letesztelni kapacitás ügyileg. Viszont olyan kérdésem, lenne, hogy szerintetek a kiegyenlítő áramkör lehet hibás, vagy a hibás cellákat nem tudta jobban kompenzálni?
A 2,5V-os és a 2,9V-os csapatot mindenképp szétborítom, és leellenőrzöm egyesével ott tuti lesz rossz cella.
A többit szerintetek érdemes végignézni? Mert ha lehet minél kevésbé bontanám meg, ne kelljen őket újra hegeszteni.
Bármi ötletet, tanácsot szívesen veszek.
(#) Kovidivi válasza Matyi18 hozzászólására (») Jún 7, 2020 /
 
Érdeklődj utána kicsit ennek a "műszernek", mert többen oanaszkodtak, hogy se kapacitást, se belső ellenállást nem mér megfelelően.
(#) Kovidivi válasza Matyi18 hozzászólására (») Jún 7, 2020 /
 
Én szétborítás előtt feltöltenék minden csoportot egyenként 4.2V-ra, majd az egészet lemeríteném, figyelve a cellákat. Amint az egyik cellacsoport eléri a 3.5V-ot, megállítanám a merítést, és megvizsgálnám a többi cella feszültségét, és hogy mennyi kapacitása van az egész pakkank (fix merítő áram*idő). Lehet, hogy a cellák rendben vannak, csak a BMS ment tönkre, és össze-vissza balanszálta a cellákat.
(#) Matyi18 válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 7, 2020 /
 
Akkor utána járok a töltőnek, köszönöm, a figyelmeztetést. Sima li-on aksi töltővel gondolom fel lehet tölteni a csoportokat, csak sokkal lassabban. Kérlek javíts ki ha tévedek.
Viszont, mindenképp a következő lépés egy töltő beszerzése.
(#) pipi válasza Matyi18 hozzászólására (») Jún 7, 2020 /
 
li-500 nekem van, "kinai" kapacitást mér/mutat kb, amit a utángyártott cellákra nem szégyelnek 3*os kapacitást ráírni. Amúgy sima töltőként nem volt vele bajom, de kapacmérésre alkalmatlan.
Nem rég vettem egy miboxer c4-et, ez legalább töltés közben a felvett áramot is kijelzi, de igazából még nem vallattam meg, mennyire korrekt.
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
(#) triker válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 9, 2020 /
 
Köszönöm a tanácsokat. Nem beépített pakkok lesznek. Ezért is akarok 2 pakkot, mert azt még elbírom. 5-5 modul felhasználáskor sorban, töltéskor párhuzamosan lenne kötve. XT90, vagy XT150 dugókkal csatlakoznék a motorhoz, töltőhöz. Nem tudom létezik-e ezekhez beszerelhető aljzat? Mivel a pakkot úgy is jó lenne valami fix dobozba rakni, nem akarok lógó kábeleket. Dobozban belül BMS és a dobozon rajta lenne aljzat.
Töltőre van valami javaslatod?
Ezek használhatók?
https://de.aliexpress.com/item/32922633046.html?spm=a2g0s.8937460.0...ZojqVl

Nem tudom az adjusttal rá lehetne még húzni 40 fölé?
https://de.aliexpress.com/item/32990259408.html?spm=a2g0s.8937460.0...ZojqVl
(#) Zolaj hozzászólása Jún 9, 2020 /
 
Sziasztok, Azon gondolkoztam, hogy lehet-e valami gyorsabb technikája az akku kapacitásmérésnek mint a feltötött akku teljes kisütése című? Valami olyasmire gondolok, hogy csak egy rövidebb idejű merítésből származó adatokból kalkulálni egy értéket jó közelítéssel. Van valakinek tapasztalata, ötlete?
Csak, hogy a topikhoz is kötődjön, a használt cellákból készülő pakkok elkészítésénél úgy gondolom hasznos lehetne egy ilyen technika.
A hozzászólás módosítva: Jún 9, 2020
(#) Kovidivi válasza Zolaj hozzászólására (») Jún 9, 2020 / 1
 
Szerintem lehetséges, de a hibahatár +-30%-ra saccolom, mivel a cellák kisütési görbéje sosem azonos, függ a kisütő áramtól, a cella kapacitásától, a belső ellenállásától, a hőmérsékletétől, a töltöttségi állapotától, stb. Mindent figyelembe venni szinte lehetetlen.
Én egyébként nem is nagyon szoktam kapacitást mérni, ha a belső ellenállás értéke rendben van, akkor a kapacitás is (legtöbb esetben). Belső ellenállást pedig másodpercek alatt lehet mérni.
De ha valaki kitalál erre egy korrekt algoritmust, engem is érdekelne.
Pl. az autó akksikat is terhelő villával tesztelik, ami semmi mást nem tesz, csak megterheli az akkut nagy árammal, és megmutatja, mennyit esik a feszültség (tehát belső ellenállást "mér"). Ennyiből megállapítják a szervízben, hogy jó-e az akksi, vagy sem.
(#) Zolaj válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 9, 2020 /
 
Mondjuk ez jogos, csak a legnyilvánvalóbb dologra nem gondoltam, köszi.
(#) Massawa válasza Zolaj hozzászólására (») Jún 11, 2020 /
 
Gyakorlatilag minden ilyen kapacitásmérö igy müködik. Egy bizonyos idön belül egy adott terhelésnél megméri, hogy mennyit változik az akku feszültsége és ebböl számolja ki jobban vagy rosszabbul a végleges kapacitást. A gond csak ott jelentkezik, hogy amikor az akku eléri kisütés utolso stádiumát többé kevésbé kiszámithatatlanul kezd el viselkedik. Ez nyilvánvaloan a terheléstöl is függ. Egy semleges müszer ( ami csak az akkut ismeri), erre nem tud semmilyen adatot szolgáltatni. De pl egy kameraakku (vagy egyébb müszerbe épitett akku) kapacitását sokkal pontosabban lehet mérni, hiszen ismert a terhelés minden jellemzöje. Egy akkus furogép meg egész más, ha a félhulla akkuval nekifogsz jo nagy lyukakat furni. Ezért egy jo beépitett kapacitásmérö mindig sokkal pontosabb adatot ad mint egy külsö müszer.
A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2020
(#) Lacaboy hozzászólása Jún 12, 2020 /
 
Sziasztok!
Itthoni 12V-os hálózatomra szeretnék szünetmentes rendszert 14.8V Lithium akksiból. Az a kérdésem,hogy hogyan kell ezt tölteni,hogy alkalmas legyen a feladatra a másik,hogy valahol azt olvastam,hogy a 100%-on tartás át neki. Mi a megoldás? Gyári akku beépített bms-el.
(#) pipi válasza Lacaboy hozzászólására (») Jún 12, 2020 /
 
Barkácsolhatsz egy olyat, hogy ha feltöltődött, utána nem kap villanyt, amíg 80-90% felett van.
(#) Epu2 válasza Zolaj hozzászólására (») Jún 12, 2020 /
 
Fix árammal kisütés adott alsó feszültségig. A terhelés hatására beálló feszültségesés még saccnak sem elég. A cellákat feltöltöm egyenként és van egy kisütő áramköröm, ami órával méri a felső és alsó feszültség közti időt. Harmadikban meg megtanultam annyira számolni, hogy egy fejben szorzással meg van a kapacitás. Összehasonlításnak, válogatásnak több mint tökéletes. Elektronikai veszélyes hulladékból építettem. Az óra 200 Ft volt.
(#) gernerakos hozzászólása Jún 14, 2020 /
 
Üdv!
Halott (0V kapocsfesz) 18650-es cellákkal lehet valamit kezdeni? Valahogy újra lehet esetleg éleszteni őket? Vagy "kuka" az összes?
(#) Epu2 válasza gernerakos hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Szerencse. Elvileg nem, de gyakorlatilag előfordul. Úgy élesztettem újra 0-ás cellákat, hogy 12V-ot akasztottam rá. Impulzus szerűen, áramkorláttal és kézzel. Pár perc után volt amelyik 0 maradt, volt amelyik elkezdett emelkedni. 2,5 V-tól kis árammal, 3 V felett normál töltéssel (töltővel) töltöttem. Nem lett olyan, mint az új, de az eredeti 2 Ah helyett 1,5-el élve maradt.
(#) gernerakos válasza Epu2 hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Értem, egy próbát megér. Csak ne robbanjon fel. Áramkorlátot mennyire állítottad?
(#) gabilow válasza gernerakos hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Szia! Én bontottam több laptop akkut amiben 0 voltos cellák voltak és sikerült elég sokat visszahozni. A töltőt 4,2voltra állítottam, amper 500mA és folyamatosan figyeltem a melegedést.
Amelyik melegedés nélkül elérte a 4,2 voltot az jónak bizonyult.Viszont volt olyan a melyik már 3,8 - 3,9 voltnál elkezdett melegedni, na az kuka persze szelektívbe!
(#) bbalazs_ válasza gernerakos hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Azt nézd meg, nem szakadt-e a belső "biztosíték", ami tkp egy vékony drót. Nem mindegyikben van. A pozitív kivezetés alól vezet a celláig.
(#) gernerakos hozzászólása Jún 14, 2020 /
 
Köszönöm a tippeket, megpróbálom visszahozni őket az életbe.
Jelenleg 16 db üzemképes, és 3 halott cella van. Egész jó arány.

A következő kérdésem, a 16 cellát hogyan érdemes kapcsolni? Szeretnék legalább 12V-ot, viszont olyan túl sok amper nem kell.
Ehhez gondolom 4 cellát érdemes párhuzamosan kapcsolni, hogy nagyobb legyen az akkupakk kapacitása, és 4-et sorba, hogy meglegyen a szükséges feszültség.

Tehát 4s4p elrendezésre gondoltam, szerintetek az jó lehet?
A másik pedig, ha jó ez az elrendezés, akkor milyen töltőt ajánlotok hozzá? Jó lenne olyan, amiben van rövidzár, túltöltés, túlmerülés védelem, és mivel szedett vedett cellák, jó lenne ha balanszer is lenne benne.

Ez jó lehet például? Bővebben: Link
(#) gabilow válasza gernerakos hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Miért kell mind a 16-ot elhasználni? Mi a cél? Nem kell nagy áram akkor 2 párhuzamosan bőven elég meg 3 sorba, 3s2p. Az ugye 12,6v - feltöltve.Bővebben: Link.
Töltőnek meg elég egy 15v-os dugasztáp. A védelem benne van a BMS-ben. Nekem 12v-os fúró-behajtóm megy ezzel a megoldással.
(#) gernerakos válasza gabilow hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
A nagyobb kapacitás nem lenne rossz, meg amúgy, ha nem építem be őket, akkor csak kallódnak itt jobbra-balra, nincs semmi hasznuk. Beépítve hozzájárulna a nagyobb kapacitáshoz, ami meg sose jön rosszul.
(#) kiborg válasza kiborg hozzászólására (») Jún 17, 2020 /
 
Ötlet?
Esetleg valahol valaki csinált már olyat, hogy 7S5P pakkot töltött cellasoronként 12V-ról? (vagy akárhány sorosat, de minden sornak saját töltője volt)
Következő: »»   249 / 312
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem